VÝKON FUNKCE ODBORNÉHO LESNÍHO HOSPODÁŘE U LČR

Břetislav Jakubec

V posledních měsících se, mimo jiná lesnicko politická rozhodnutí a záměry, dostala na pořad dne i problematika výkonu funkce odborného lesního hospodáře (dále jen OLH), a to v souvislosti s připravovanou legislativní úpravou kompetencí státní správy v rámci ukončení činnosti okresních úřadů k 1. 1. 2003. Navržená nepřímá novela § 37 lesního zákona č. 289/1995 Sb. ukládá převést výkon OLH na obecní úřady s rozšířenou působností, neboli tzv. pověřené obce. Výklad pojmu “výkon činnosti OLH” může být a je různý. Uvažuje se i o tom, že tuto odbornou službu budou moci vykonávat pouze státní úředníci v pracovním poměru u pověřených obcí.

PRÁVNÍ RÁMEC VÝKONU FUNKCE OLH

Výkon funkce OLH je právně vymezen zákonem o lesích 289/1995 Sb. (§ 37), vyhláškou ministerstva zemědělství 219/1998 Sb., o způsobu výpočtu nákladů na činnost OLH v případech, kdy jeho činnost hradí stát, metodickým pokynem MZe 12/1996, o výkonu činnosti OLH a jeho dodatkem č. 1 z roku 1997. V návaznosti na tyto dokumenty vydaly LČR, s. p. několik vnitřních předpisů: příkaz generálního ředitele 8/1996 - Koncepce výkonu OLH u LČR, pokyn výrobně technického ředitele 11/1999 - Výkon činnosti OLH u LČR a pokyn ekonomického ředitele 14/2000 - Sledování a účtování výnosů a náklady na výkon činnosti OLH u LČR. Zákon o lesích ukládá každému vlastníkovi zajišťovat hospodaření v lese v součinnosti s OLH, který zabezpečuje vlastníkovi lesa odbornou úroveň hospodaření podle zákonných ustanovení. OLH může být fyzická nebo právnická osoba, která má k této činnosti licenci udělenou orgánem státní správy lesů. Vlastník lesa má právo vybrat si OLH; jeho jméno je povinen oznámit orgánu státní správy lesů. Vlastník lesa, který hospodaří podle LHP, je povinen s OLH uzavřít smlouvu o výkonu činnosti.

Pokud splňuje podmínku odborného lesnického vzdělání a odborné lesnické praxe, může vlastník lesa v lesích ve svém vlastnictví vykonávat činnost OLH sám i bez udělení licence. Činnost OLH nemůže vykonávat zaměstnanec státní správy lesů v obvodu působnosti tohoto orgánu; to neplatí v případě obhospodařování vlastního majetku. Každou změnu v osobě OLH je vlastník lesa povinen oznámit do 30 dnů orgánu státní správy lesů. Pokud si vlastník lesa nevybere OLH sám, vykonává v lesích, pro které jsou zpracovány LHO, funkci OLH právnická osoba, která v určeném území vykonává právo hospodaření ve státních lesích, pokud orgán státní správy lesů nerozhodně o pověření jiné právnické nebo fyzické osoby. Náklady na činnost OLH hradí vlastník lesa; náklady na činnost OLH vykonávanou právnickou nebo fyzickou osobou podle definice v předchozí větě hradí stát.

SOUČASNÝ STAV VÝKONU OLH

Přestože v současnosti vykonávají tuto funkci na základě udělené licence jak soukromé fyzické osoby, tak personál větších vlastníků lesa, největší počet pracovníků vykonávající funkci OLH je zaměstnán u LČR, kde tuto činnost jako výhradní v rámci revírů vyčleněných (OLH revíry) vykonává 71 revírník. Z celkového poč-tu asi jednoho tisíce revírů je na 659 revírech určitý podíl zastoupení OLH (kombinované revíry), a to na 384 revírech je podíl OLH do 200 ha, na 156 revírech mezi 201 až 600 ha a na 117 revírech nad 600 ha.

Podnik LČR vykonává funkci OLH na cizích lesních majetcích o výměře zhruba 288 tis. ha, počet vlastníků lesa se počítá v desítkách tisíc. Celkově lze konstatovat, že výměra lesa, na níž LČR vykonávají činnost OLH ze zákona, se po počátečních změnách stabilizovala a ke změnám v osobě OLH v neprospěch LČR docházelo v letech 1996 - 2000 spíše ojediněle a v menším rozsahu. Pro srovnání lze dodat, že pověřené osoby (tedy jiné subjekty než LČR) vykonávaly podle údajů MZe k 1. 1. 2000 činnost OLH na celkové výměře 59 500 ha (celkem 256 osob), z toho fyzické na výměře 55 000 ha (229 osob) a právnické na výměře 4500 ha (27 osob). Údaje o počtu OLH vybraných “drobnými” vlastníky a počtu vlastníků lesů, kteří si vykonávají činnost OLH sami, nejsou za Českou republiku k dispozici. Jedná se však o ojedinělé případy a zpravidla i velmi malé lesní majetky. 

CO BY ZNAMENAL KONEC VÝKONU OLH PRO PERSONÁL LČR?

Je jasné, že se tyto údaje stále mění, dosavadní vývoj však nezaznamenal dramatické změny. Pokud by však navržená novela zákona o lesích byla uzákoněna a její realizace skončila tak, že OLH by vykonávali pouze zaměstnanci státní správy, pak se tato záležitost dotkne zhruba 300 pracovníků LČR a odrazí se samozřejmě v nutných úpravách organizační struktury podniku, převážně revírů, ale i některých lesních správ. Složitě řešitelná by byla tato problematika hlavně v oblastech s vysokým zastoupením OLH. Nerovnoměrnost zastoupení této činnosti v rámci lesních správ a lesních závodů je značná. Existují lesní správy s podílem OLH nulovým či několika desítek ha až po lesní správy s podílem OLH přes 12 tis. ha.

Zpochybňování výkonu OLH a diskuse o rozdělení LČR pod kraje se odráží v nejistotách a obavách řady zaměstnanců podniku. Nelze se proto divit tomu ani vyčítat, že personál LČR na exponovaných místech “ohrožených revírů” se začal zajímat o možnosti svého dalšího uplatnění v rámci pověřených obcí atd. V každém případě ale čeká na stanovisko a další kroky především od svého současného zaměstnavatele.

ZAJIŠTĚNÍ VÝKONU OLH

Ti, kteří u LČR pracují delší dobu, si jistě vzpomenou na to, jak se od začátku působnosti nového lesního zákona vyvíjel názor představitelů státní správy na postavení LČR při výkonu funkce OLH. V živé paměti jsou často nekorektní jednání některých vlastníků lesa a jejich výtky vůči lesníkům, které mnohdy začínaly a končily konstatováním, že konečně nadešel čas, kdy se přestane s ničením a rabováním jejich lesa a oni začnou o svůj majetek sami řádně pečovat. To, že často vše skončilo úplně jinak, by bylo na delší pojednání. Avšak tyto názory se rozhodně podepsaly na menší počáteční vstřícnosti podniku k jeho roli při výkonu OLH na cizích majetcích. V té době dokonce převažoval názor, který se dá s určitou nadsázkou vyjádřit takto: “ať si tito vlastníci poradí sami, my máme dost svých starostí se správou státního lesa, čas ukáže, kdo měl pravdu”.

Protože lesní zákon nám ukládal a ukládá povinnost se výrazně na činnosti OLH podílet a státní správa lesů ve většině případů toho využila, bylo nutno stav řešit. Podnik začal budovat potřebné personální, materiální a organizační zabezpečení této činnosti. Nutno uvést, že náš venkovní personál byl tomuto konání vesměs nakloněn, protože se jednalo o možnou stabilizaci daných lesních správ, využití odborného lesního personálu, který byl na trhu práce k dispozici, a v neposlední řadě zvýšení prestiže podniku při pomoci převážně drobným vlastníkům lesa.

Postupně se tato činnost stala nedílnou součástí práce LČR a byla a je ze strany vlastníků lesů v režimu OLH i státní správou lesů hodnocena převážně kladně. Jako klady tohoto řešení jsou uváděny tyto argumenty: spolupráce se státní správou lesů, vybavení personálu LČR potřebnými aktuálními informacemi o dění v les-ním hospodářství včetně odpovídajícího pracovního zázemí, přístup k užití výpočetní techniky, servis v oblasti pozemkové a majetkové evidence a jako hlavní deviza osobní neprovázanost na hospodářskou činnost vlastníků lesa.

Je třeba uvést, že se v žádném případě nejednalo a nejedná o činnost pro LČR ekonomicky výhodnou. Dotace státu na tuto činnost pokrývají nutné náklady firmy s činností OLH spojené. Navíc další osud tohoto dotačního titulu je právě ve vztahu k našemu podniku značně nejis-tý. Význam OLH však spatřujeme v udržení společenské prestiže podniku a hlavně v odborné pomoci vlastníkům lesa, která se musí projevit právě ve stavu těchto lesních majetků. Řada nedobrých zkušeností vlastníků lesa při obhospodařování jejich lesních majetků prostřednictvím kořistnických firem vyvolala jejich rostoucí zájem o naše služby OLH, a to i ze strany několika obecních zastupitelstev.

Svou roli zde určitě sehrál i výrazný posun v úrovni personálu, který funkci OLH u podniku vykonává. Sám z osobních zkušeností při zkouškách odborných lesních hospodářů mohu potvrdit, že zde roste a vyrostla řada velice schopných lesníků, jejichž práce je pro vlastníky lesa moc a moc důležitá a potřebná. Právě tito lidé si na základě svých poznatků nejlépe uvědomují význam své práce a jsou to právě oni, kteří osobně nebo prostřednictvím svých lesních správců apelují na udržení, popř. rozšíření této činnosti u podniku. Proto doporučují vstřícnost podniku při jednáních o cenách, které podnik v případech, kdy není pověřen výkonem OLH ze zákona, za své služby od vlastníků lesa požaduje. O tom, že nejsou tyto názory vedeny jen snahou o zachování zaměstnání, snad svědčí i to, že někteří jsou ochotni toto činnost vykonávat i na dalších lesních majetcích bez nároku na úpravy jejich materiálních požitků.

ÚSKALÍ VÝKONU OLH

Na druhou stranu nutno uvést, že ne všichni naši zaměstnanci se s lákavou možností “osobního zájmu” při výkonu činnosti OLH dokázali vyrovnat. Objevily se případy aktivních zapojení našich revírníků do obchodování se dřívím, jejich spoluúčasti v podnikatelských firmách provádějících práce v lese apod. Tyto případy, byť nejsou časté, významně poškozují jméno podniku, dávají prostor k zpochybňování naší práce a je jen dobře, že pokud se o nich zaměstnavatel dověděl, byly bezezbytku a nekompromisně řešeny.

ZÁVĚR

Po zvážení všech informací k problematice dalšího výkonu OLH a po otevřených diskusích ve vedení podniku se dospělo k závěru, že přijmutí navržené zákonné normy by nebylo krokem, který směřuje správným směrem. Při oproštění se od podnikového pohledu jsme přesvědčeni, že navrhovaná úprava by znamenala v každém případě na určitou, těžko předvídatelnou dobu zhoršení dozoru a péče nad převážně drobnými soukromými lesy. Nejsme přesvědčeni, že by bylo možno vykonávat tuto činnost pro stát ekonomicky výhodněji, nežli v současné době zajišťují LČR. Přes názory, že by činnost OLH v drtivé většině případů dělali stejní lidé, včetně našeho personálu, nejsem o tomto přesvědčen. Konání některých úředníků na okresních úřadech mě v tomto jen utvrzují.

Proto vedení podniku vyvíjí aktivity směřující k přehodnocení daného návrhu a nebourání něčeho, co se vyhrabalo z porodních bolestí a začalo slušně fungovat. Čas hraje proti nám, protože termín ukončení působení okresních úřadů se blíží. Tím spíše chci ujistit pracovníky LČR, že věnujeme celé záležitosti patřičnou pozornost a věříme, že se podaří najít pro LČR, pro vlastníky lesů pod režimem OLH a hlavně pro jejich lesy rozumné řešení. Odborně profesionální a poctivá práce zaměstnanců, kteří tuto činnost u LČR konají, je pro podporu této věci jednou z těch nejvýznamnějších.

Pro případ, že se podaří zachovat činnost OLH v současné podobě, připravuje ředitelství LČR přijetí koncepce výkonu této činnosti u LČR. Na základě podrobného rozboru současného fungování jsou navržena konkrétní opatření, která by měla napomoci k trvalejší stabilizaci výkonu této činnosti u LČR, a to nejen ve vztahu k orgánům státní správy od místní až po ústřední úroveň, ale i ve vztahu k vlastníkům lesů.

Adresa autora:
Ing. Břetislav Jakubec,
správní ředitel LČR, s. p., Hradec Králové
Přemyslova 1106
501 68 Hradec Králové

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.