Zlepšování Českého systému certifikace lesů PEFC

Tomáš Dohnanský

V LP 11/2002 byl uveřejněn článek Ing. Vladimíra Oplta „Regionální certifikace lesů v Českém systému PEFC ukončena“, ve kterém se autor mj. stručně věnoval i roli Sdružení vlastníků a správců lesních majetků ČR v tomto procesu (Sdružení). V tomto pří-spěvku bych se chtěl více věnovat konkrétním úkolům a výsledkům činnosti Sdružení na poli certifikace lesů v uplynulých letech. Úvodem je nutno zdůraznit, že dle stanov je Sdružení žadatelem o regionální certifikaci lesů v ČR systémem PEFC a zastupuje v ní vlastníky lesů prostřednictvím jejich sdružení; vlastníky lesů, kteří nejsou členy sdružení a organizace spravující lesy ve vlastnictví státu.

Cíle Sdružení

Sdružení má vytvořený a udržovaný tzv. systém řízení jakosti v souladu s požadavky Českého systému certifikace lesů (CFCS) jako národního systému, jenž je součástí celoevropského certifikačního systému PEFC. Cílem systému řízení jakosti je nejen zajistit shodu s kritérii CFCS, tj. zajistit trvale udržitelné hospodaření (TUH) v lesích všech vlastníků účastnících se regionální certifikace lesů, ale i trvale zlepšovat kvalitu obhospodařování lesů u těchto vlastníků. K naplnění tohoto poslání stanovilo Sdružení následující politiku své činnosti:

1. Podpora TUH v lesích.

2. Otevřenost certifikačního systému pro všechny vlastníky lesa.

3. Podpora víceúčelového využívání lesa.

4. Zvyšování odborné úrovně hospodaření v lese.

5. Certifikace lesa jako nástroj zvyšující stabilitu životního prostředí člověka.

6. Důvěryhodnost certifikačního systému.

Konkrétní cíle sdružení jsou strategické a operativní. Operativní cíle jsou vyjádřeny optimálními hodnotami indikátorů jednotlivých kritérií TUH, uvedenými ve Zprávě o stavu lesního hospodářství regionu Česká republika („Zpráva“). Strategickými cíli jsou:

1. TUH v lesích.

2. Účast co největšího počtu vlastníků lesa v procesu certifikace.

3. Dosahování trvalé produkce dříví jako obnovitelného přírodního zdroje (nepřekračováním celkového průměrného přírůstu v regionu; zvyšováním celkové rozlohy lesní půdy, obnovou lesa stanovištně a geneticky vhodnými dřevinami, péčí o stabilitu zvyšováním podílu zpevňujících a melioračních dřevin a odpovídající výchovou porostů, uplatňováním integrované ochrany lesů proti škodlivým činitelům, zvyšováním podílu přirozené obnovy).

4. Zajištění ostatních veřejně prospěšných funkcí lesa v zájmu občanů ČR při současném respektování vlastnických práv (zachováním obecného užívání lesa, získáváním nedřevních produktů z lesa trvale udržitelným způsobem, zohledňováním zájmů ochrany přírody v lese, zohledňováním sociálního a rekreačního využívání lesa, funkčně integrovaným hospodařením v lesích ochranných a lesích zvláštního určení).

Zajištění stanovených cílů

K zajištění uvedených cílů byly přijaty interní řízené dokumenty Sdružení, kterými jsou Příručka jakosti, Metodika posuzování shody hospodaření s kritérii TUH (Metodika) a Zpráva. Příručka jakosti je dokumentem popisujícím jednotlivé prvky a postupy systému řízení jakosti, odkazuje na další řídící dokumenty a určuje jejich použití. Dokumenty vycházejí ze základních dokumentů CFCS, zejména normy CFCS 1002:2000 - Kritéria a ukazatele TUH v lesích. Tato norma obsahuje obecnější požadavky na hospodaření v lesích sledované specifickými, lesnicko-politickými indikátory (např. zvyšování rozlohy lesů, vývoj celkového běžného přírůstu, vývoj věkové a druhové struktury lesů apod.), které však dostatečně nevystihují úroveň hospodaření na konkrétním lesním majetku. K hodnocení těchto regionálních indikátorů je určena Zpráva, která obsahuje cíle, popisy i současný stav indikátorů a současně definuje jejich cílový stav, k němuž by hospodaření v lesích ČR mělo směřovat.

Smyslem Metodiky je objektivně posoudit stav lesa konkrétního vlastníka a hospodaření v něm na základě měřitelných a vyhodnotitelných kritérií. Z důvodu jednoznačnosti a snadné dokladovatelnosti využívá metodika v co největší míře požadavků a ukazatelů platné legislativy (v lesnictví, ochraně přírody, bezpečnosti práce i sociální oblasti). V mnoha oblastech však tuto legislativu svými požadavky přesahuje (např. požadavek na zalesňování nevyužívaných nelesních půd, přísnější limity pro používání pesticidů, regulace produkce nedřevních produktů a služeb, řízené ponechávání části odumřelého dřeva, zohlednění významu lesnictví pro rekreaci a zaměstnanost, zaměření na vzdělávání pracovníků v lesním hospodářství apod.).

Účast vlastníků v regionální certifikaci lesů systémem PEFC

Celý proces zajištění účasti vlastníků v regionální certifikaci lesů je poměrně složitý a skládá se z následujících činností:

- informování vlastníka o certifikaci lesů a podmínkách účasti;

- přijetí žádosti o účast v regionální certifikaci;

- získání informací od externích subjektů - státní správa lesů (SSL), Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), popř. další subjekty;

- posouzení informací externích subjektů;

- provedení venkovního šetření (jen ve specifikovaných případech, např. v případě SSL vydaných rozhodnutí o pokutě nebo nápravném opatření);

- posuzování shody hospodaření s kritérii TUH;

- rozhodnutí o účasti v regionální certifikaci lesů;

- vystavení a zaslání tzv. osvědčení o účasti v regionální certifikaci.

Obdobným způsobem probíhá pravidelný každoroční dozor u držitelů osvědčení, tj. od vlastníka, SSL i ČIŽP jsou vyžádány informace o změnách na lesním majetku a u namátkově vybraného vzorku držitelů osvědčení je provedeno venkovní šetření.

Interní audity hospodaření v lese

Uvedené činnosti zabezpečuje jedna z pracovních komisí Sdružení - Odborná komise - ve spolupráci s Národním certifikačním centrem Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů v Brandýse nad Labem (NCC ÚHÚL), které pro Sdružení na základě dohody zajišťuje vybrané činnosti. Odborná komise rozhoduje o účasti v regionální certifikaci lesů do 60 dnů od obdržení zprávy z venkovního šetření. Pokud se venkovní šetření nekoná, rozhodne odborná komise do 60 dnů od shromáždění podkladových materiálů. O neudělení nebo zrušení osvědčení o účasti rozhodne odborná komise tehdy, pokud žadatel (držitel osvědčení) nebyl schopen odstranit závažné neshody ve stanoveném termínu nebo prokazatelně porušuje prohlášení k TUH uvedené v žádosti.

Úroveň plnění kritérií TUH je hodnocena ve třech stupních:

0 - významné porušení legislativy regulující hospodaření v lesích, závažné neshody zpravidla systémového charakteru nebo opakované;

1 - částečné plnění požadavku, méně závažné nebo ojedinělé neshody;

2 - splnění požadavku, případně drobné, rychle odstranitelné nedostatky.

Vlastní přijetí nápravných opatření probíhá ve třech fázích:

1) návrh nápravných opatření vlastníkem lesa;

2) odsouhlasení nápravných opatření odbornou komisí;

3) realizace nápravných opatření vlastníkem lesa.

Závažné problémy s dodržováním principů TUH se v letech 2002–2004 u přihlášených vlastníků lesů nevyskytly. Nalezené nedostatky zpravidla nevyžadují okamžitou kontrolu jejich odstranění (jde o administrativní nedostatky nebo opomenutí - např. nepřesná evidence výskytu kůrovcové hmoty, nezaložení kontrolních a zkusných oplocenek pro sledování škod zvěří, uvolnění přirozeného zmlazení v porostech uznaných ke sběru osiva bez rozhodnutí SSL, odchylky od projektu zalesnění při zalesňování nelesních půd, závady v evidenci použití reprodukčního materiálu při obnově lesa, nerovnoměrné plnění naléhavých výchovných zásahů do 40 let apod.).

Externí audity hospodaření v lese

Kromě interních auditů Sdružení prováděných na konkrétních lesních majetcích je celý systém regionální certifikace lesů dozorován externím certifikačním orgánem, jímž je BUREAU VERITAS QUALITY INTERNATIONAL CS, s.r.o. (BVQI). Na základě závěrů prvního dozorového auditu provedeného v roce 2003 byly v průběhu roku 2004 diskutovány odbornou komisí možné úpravy Metodiky, které by zohlednily zkušenosti z dozorového auditu i auditů prováděných NCC a současně by přispěly ke zlepšování systému TUH u vlastníků lesů. I přes vysokou úroveň hospodaření na mnoha lesních majetcích v ČR je totiž další zlepšování TUH možné. Zejména jde o systémové řešení opakujících se nedostatků včetně úpravy příslušných interních dokumentů Sdružení. V této souvislosti stojí za zmínku názor PhDr. Ryndy přednesený na semináři Certifikace a audit (26. 8. 2004 v Brandýse nad Labem): „Kritéria PEFC se mi stále zdají v některých ohledech příliš měkká, domnívám se však, že při postupném zpevňování a zpřesňování mohou svůj společenský účel plnit“.

Úpravy Metodiky v roce 2004

V roce 2004 byly Sdružením odsouhlaseny úpravy Metodiky, jež znamenají

určité zpřísnění současného stavu.

Samozřejmostí jsou průběžné úpravy Metodiky vyvolané změnami legislativy. Z významnějších změn jde o úpravy těchto kritérií:

2.2 - Zlepšování stavu lesních porostů, zvyšování jejich odolnosti a zlepšování plnění funkcí lesů. Při hodnocení úrovně plnění kritéria budou výchovné zásahy v lese posuzovány nejen z pohledu jejich provedení či neprovedení, ale i z hlediska kvality zásahu a jeho vlivu na stabilitu porostu. Částečně bude přihlíženo k časovému plnění plošného podílu výchovných zásahů s ohledem na aktuální dobu platnosti LHP.

2.3 - Používání pesticidů. Současné znění bylo doplněno následovně: „Pro používání povolených chemických prostředků ve zvláště chráněných územích jsou podkladem plány péče pro tato území, pokud jsou zapracovány do LHP.“

Znění reaguje na požadavky orgánů ochrany přírody při hospodaření v lese a současně zohledňuje z pohledu vlastníka lesa nezbytnou provázanost lesnické legislativy a legislativy ochrany přírody. Změna byla odpovídajícím způsobem promítnuta do hodnocení kritéria.

3.1 - Trvalost produkce dřeva. Kritérium bylo doplněno o striktní požadavek stanovištní vhodnosti dřevin při zalesňování, který byl současně adekvátně zohledněn v hodnocení kritéria.

5.1 - Hospodaření v lesích ochranných. Dřívější nejvyšší hodnocení kritéria připouštělo při hospodaření v lesích ochranných drobné nedostatky. Napříště musí vlastník pro 100% splnění tohoto kritéria hospodařit tak, aby ochranné funkce byly zajištěny bez závad.

6.2 - Lesy zvláštního určení. Pro získání nejvyššího hodnocení musí nyní vlastník hospodařit tak, aby byl účel vyhlášení lesa zvláštního určení plněn bez závad.

6.7 - Zajišťování práv zaměstnancům. Vzhledem k rozdílným výkladům pojmu „dodržování sociálních kritérií“ byl nejlepší stupeň hodnocení ztotožněn s úplným dodržováním příslušných právních předpisů zaměstnavatelem.

Nejčastější nedostatky při externích auditech v roce 2004

V letošním roce proběhl již druhý dozorový audit BVQI. V průběhu dozorového auditu nebyly vystaveny žádné neshody. Z nedostatků je nejčastější dílčí nedodržování předpisů a zásad bezpečnosti práce při hospodaření v lese (např. otázka zajištění preventivní péče, periodických prohlídek zaměstnanců, pravidelných školení bezpečnosti práce, evidence kontrol bezpečnosti práce i určitého dohledu nad dodavateli prací). Vzhledem k obsáhlosti a výkladové nejasnosti těchto předpisů se předpokládá zpracování přehledu základních povinností v této oblasti. Časté nedostatky jsou rovněž v oblasti používání biologicky odbouratelných olejů. Jejich používání by měli vlastníci u vlastních zaměstnanců zajistit a u dodavatelských subjektů by měli tuto povinnost uvádět do smluv na provedení prací.

Certifikace - potvrzení o kvalitě hospodaření

V roce 2005 bude Sdružení nadále usilovat o zvýšení účasti zejména drobných soukromých a obecních lesních majetků v regionální certifikaci lesů systémem PEFC. Pokračovat musí i spolupráce Sdružení s NCC vzájemným předáváním poznatků z venkovních auditů včetně jejich případného zapracování do dokumentů Sdružení tak, aby průběžně docházelo ke zlepšování celého systému regionální certifikace lesů v ČR. I když navýšení cen dřeva pocházejícího z certifikovaných lesů ani zvýšení poptávky po něm není v dohledné době reálné, certifikace lesů bude nepochybně nabývat na významu. Minimálně jako potvrzení o kvalitě hospodaření lesního personálu na daném lesním majetku, které bude zajímat nejen jeho vlastníka, ale vzhledem k veřejným zájmům na lese i širokou veřejnost.

Adresa autora: Ing. Tomáš Dohnanský

LČR, s.p., předseda Odborné komise Sdružení vlastníků a správců lesních majetku ČR

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.