Veřejné lesnické zakázky u státních lesů v Rakousku a Bavorsku

Vít Obrdlík, Josef Svoboda

Stejně jako u Lesů České republiky, s. p., podléhají Rakouské spolkové lesy i Bavorské státní lesy režimu zákona o veřejných zakázkách. Praktická realizace veřejných lesnických zakázek se však v jednotlivých organizacích státních lesů výrazně liší. Rozdíl je především v pojetí lesnické zakázky.

Podnikání v Rakouských spolkových lesích

Základní legislativní rámec vymezený pro hospodaření v Rakouských spolkových lesích

Úkoly, cíle i organizaci akciové společnosti Rakouské spolkové lesy (Österreichische Bundesforste AG) , jíž je na území Rakouska svěřeno obhospodařování státních lesů, upravuje zákon o Rakouských spolkových lesích, platný s účinností od 1. 1. 1997 (Bundesgesetz zur Neuordnung der Rechtsverhältnisse der Österreichischen Bundesforste und Errichtung einer Aktiengesellschaft zur Fortführung des Betriebes „Österreichische Bundesforste“ – Bundesforstegesetz 1996). Společnost se stala nástupnickou organizací Rakouských spolkových lesů, které byly až do vzniku akciové společnosti organizační složkou státu. Jediným zakladatelem a zároveň akcionářem je Rakousko. Výkon akcionářských práv byl zákonem o Rakouských spolkových lesích svěřen spolkovému ministrovi zemědělství a lesnictví.

Organizační struktura a základní číselné údaje

Rakouské spolkové lesy, a. s., hospodaří na celkové ploše 859 600 ha, z toho 516 100 ha tvoří lesní půda. Roční těžba se pohybuje okolo 1,8 mil. m3. Podnik zaměstnává 1153 osob.

Organizační struktura je dvoustupňová. Ředitelství v Purkersdorfu přímo podléhá 12 lesních závodů s výraznou autonomií a 2 závody spravující oblast dvou národních parků. Mimo toto regionální rozdělení jsou přímému vedení společnosti podřízeny i 2 závody s lesní technikou, které zajišťují lesnické činnosti ve vlastní režii dle aktuálních potřeb na celém území Rakouska (viz organizační diagram na obr. 1). Orgány společnosti tvoří představenstvo a dozorčí rada. Představenstvo je dvoučlenné. Dozorčí rada sestává ze šesti členů, přičemž tři členy jmenuje spolkový ministr zemědělství a lesnictví, jednoho člena jmenuje spolkový ministr financí a dva členové dozorčí rady jsou voleni přímo zaměstnanci podle pracovního řádu.

Realizace lesnických činností a pravidla při prodeji dřeva

Rakouské spolkové lesy, a. s., zajišťují lesnické činnosti jednak ve vlastní režii vlastními zaměstnanci, jednak službově prostřednictvím třetích osob (viz tab. 1).

Těžební činnosti ve vlastní režii nezajišťuje společnost Rakouské spolkové lesy vlastními zaměstnanci, ale prostřednictvím tzv. spolupracujících smluvních partnerů.

Rakouské spolkové lesy řídí a spravují kompletní řetězec procesu dodávek dřeva až po pilu zákazníka. Přibližně 1,2 mil. m3 roční těžby je dodáváno 10 strategickým odběratelům. Partnerství je založeno na dlouhodobých smlouvách, obvykle pětiletých, kde je stanovena kvalita a celkové množství. Ročně je pak upravována cena a objem dodávky.

Spolupráce se strategickými odběrateli probíhá na bázi otevřené výměny informací ve všech fázích dodavatelského řetězce pomocí sdíleného informačního systému. Cílem je zvýšení efektivity, snižování stavu zásob (obrátka zásob je 5–7 dnů) a celkových nákladů, zlepšení logistiky. Implementace tohoto systému je povinná za účelem komunikace se všemi strategickými odběrateli a tento systém je ve stále se zvětšující míře používán i u malých odběratelů. 

Rakouské spolkové lesy prodávají necelých 90 % dřeva na odvozním místě. Na základě tradičních práv je společnost ve specifické situaci k jednotlivcům, kteří jsou oprávněni kácet dřevo na pni. Objem takto obchodovaného dřeva činí 200 000 m3 ročně (cca 11 %). K prodeji dřeva dochází ještě před vytěžením (výjimkou jsou kalamitní situace). Na smlouvu o prodeji dříví jsou vyžadovány bankovní garance.

Realizace lesnických veřejných zakázek

Rakouské spolkové lesy, a. s., podléhají režimu spolkového zákona o zadávání veřejných zakázek (tzv. Bundesgesetz über die Vergabe von Aufträgen, dále jen „BVerG“). Od data účinnosti zákona BVerG (1. 2. 2006) postupuje společnost v jeho režimu jak při zadávání zakázek na dodávky zboží (nákup technického zařízení, nákup a obnova vozového parku), tak při zadávání veřejných zakázek na služby, jejichž předmětem je provedení jednotlivých dílčích lesnických činností (těžba, přibližování, doprava dřeva apod.). Lesnické zakázky tedy nejsou vyhlašovány na komplexní činnosti, nýbrž jsou vypisovány samostatně na jednotlivé dílčí činnosti v lesích. Cílem společnosti je zajistit v rámci podnikatelské struktury působící v lesním hospodářství co největší konkurenci a současně dosáhnout co nejvýhodnější ceny na provedení dílčích lesnických činností. Tento cíl směřuje ke specializaci lesnických firem na jednotlivé dílčí činnosti, což v konečném důsledku znamená i vyšší kvalitu prováděných prací. 

Spolkový zákon BVerG zakotvuje podle výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky dvě kategorie veřejných zakázek, a to tzv. nadlimitní a podlimitní veřejné zakázky. Nadlimitní veřejnou zakázkou je podle zákona BVerG veřejná zakázka na dodávky a služby, jejíž předpokládaná hodnota činí nejméně 236 000 EUR (vyjma veřejných zakázek zadávaných centrálními veřejnými zadavateli, jejichž výčet obsahuje příloha V. zákona BVerG). Podlimitní veřejnou zakázkou je pak každá zakázka na dodávky a služby, která této předpokládané hodnoty nedosahuje. Veřejné zakázky, jejichž předmětem je provedení pěstebních činností, jsou většinou zadávány jako podlimitní, nicméně společnost ÖBf i při zadávání těchto veřejných zakázek musí postupovat podle zákona BVerG. Veřejné zakázky, jejichž předmětem je provedení lesnických činností obecně, jsou vyhlašovány většinou v rámci otevřeného zadávacího řízení, dále pak v rámci omezeného zadávacího řízení (s uveřejněním i bez uveřejnění) a v rámci jednacího řízení (s uveřejněním i bez uveřejnění). Volba jednotlivých druhů zadávacích řízení pro tu kterou veřejnou zakázku je odvislá od předmětu takové zakázky a jejího rozsahu.

Rakouské spolkové lesy vedou mj. na základě dosavadních zkušeností s podnikateli databázi vhodných potencionálních společností či podnikajících fyzických osob pro realizaci jednotlivých lesnických činností, a podle toho, o jakou veřejnou zakázku se jedná (z hlediska předmětu a rozsahu) mohou v rámci omezeného zadávacího řízení bez uveřejnění přímo oslovit několik potenciálních vhodných uchazečů. U malých zakázek jsou tito uchazeči oslovováni též telefonicky (telefonické nabídky). Databáze je tvořena od malých podnikatelských subjektů (1–2 stroje) až po velké firmy (10 a více strojů), včetně zahraničních firem.

Zakázky jsou vyhlašovány zveřejněním v tisku inzercí, prostřednictvím sítě Internet nebo přímým oslovením několika firem. Jsou vypisovány přímo lesními závody na regionální úrovni, přičemž vedoucí lesního závodu zodpovídá za způsob vypsání veřejné zakázky, její rozsah a soulad s příslušnou právní normou. Ředitelství plní úlohu koordinačního a metodického centra, které připravuje vzorové dokumenty a poskytuje další servis pro jednotlivé lesní závody. Lesnické zakázky v celkové hodnotě do 40 000 EUR jsou zadávány uchazečům přímo z úrovně revíru příslušným revírníkem. Revírník tak nasmlouvá a uzavře smlouvy na jednotlivé dílčí těžební i pěstební činnosti s konkrétním poskytovatelem služeb pro vlastní revír.

Lesnické veřejné zakázky jsou zpravidla vyhlašovány na předpokládanou dobu plnění 2-3 měsíce, případně i déle, maximálně však na dobu 1 roku. Struktura zakázky a její rozsah sám předurčuje okruh uchazečů.

Hodnotící kritéria

S ohledem na cíle Rakouských spolkových lesů (konkurenceschopnost + výhodná cenová nabídka) je hodnotícím kritériem u veřejných zakázek na lesnické činnosti ekonomická výhodnost nabídky, pro kterou jsou v zadávací dokumentaci definovány dílčí hodnotící kritéria s určenou váhou, vyjádřenou zpravidla v procentech. Zadávání veřejných zakázek u jednotlivých lesních závodů, tzn. formulování zadávací dokumentace, potažmo požadavků zadavatele přímo v místě plnění, vede k tomu, že v rámci dílčích hodnotících kritérií mohou být definovány zvláštní, určité a konkrétní požadavky zadavatele na poskytované plnění, a to podle specifických místních, časových aj. podmínek v té které oblasti.

Podnikání v bavorských státních lesích 

Základní legislativní rámec vymezený pro hospodaření v Bavorských státních lesích

Státní lesy Svobodného státu Bavorsko (Bayerische Staatsforsten AöR – BaySF) jsou po právní stránce od 1. 7. 2005 spravovány na základě Zákona o zřízení státního podniku Bavorské státní lesy, veřejně prospěšná společnost (Staatsforstengesetz - StFoG) z 21. dubna 2005. Bavorské státní lesy fungují na principu správně a organizačně samostatného podnikatelského subjektu s bezúplatným užívacím právem k lesním pozemkům, porostům a ostatnímu určenému majetku, přičemž vlastníkem lesů je nadále Bavorský svobodný stát. Dodržování principů lesnického hospodaření je zaručeno Zemským zákonem o lesích (Bayerisches Waldgesetz - BayWaldG) z 22. července 2005. Dnem 1. 7. 2005, kdy došlo k oddělení státní správy lesů od činností spočívajících ve vlastním obhospodařování lesního majetku ve vlastnictví Svobodného státu Bavorsko, bylo v obhospodařování státních lesů navázáno na dlouhodobě uplatňované principy trvale udržitelného hospodaření. Obdobně jako v ostatních členských státech Evropských společenství je hospodaření Bavorských státních lesů ovlivňováno řadou dalších zákonů platných na úrovni SRN, jako je např. spolkový zákon o lesích (Bundeswaldgesetz – BwaldG) z 2. května 1975, spolkový zákon ochraně přírody (Bundesnaturschutzgesetz – BnatSchG) z 25. března 2005, zákon o obchodu s reprodukčním materiálem (Forstvermehrungsgutgesetz – FoVG) z 22. května 2002, zákon o zadávání veřejných zakázek (Bundesvergabegesetz – BvergG) z 1. září 2002.

Organizační struktura a základní číselné údaje

Společnost Bavorské státní lesy, veřejně prospěšná společnost (dále jen „Bavorské státní lesy“), má dvoustupňovou organizační strukturu s centrálou v Řezně (Regensburg).

Organizační diagram na obr. 2 znázorňuje organizační strukturu Bavorských státních lesů platnou k 1. 11. 2007.

Bavorské státní lesy obhospodařují přes 805 000 ha půdy, z toho 720 000 ha lesa představuje lesní půda. Celkový běžný přírůst činí 6,9 mil. m3 ročně a celková roční těžba je 5,4 mil. m3. Bavorské státní lesy se tak řadí mezi největší producenty i prodejce kulatiny v Německu a patří mezi 15 největších lesních podniků v Evropě. Bavorské státní lesy zaměstnávají kolem 3000 zaměstnanců a představují tak největšího zaměstnavatele v lesním hospodářství v Německu.

Lesní hospodářství a dřevařský průmysl je v současnosti nejsilnější oborový svazek v Bavorsku a se svými 200 tisíci pracovními místy je větší než automobilový průmysl této spolkové země.

Bavorské státní lesy tak významně přispívají k hospodářskému růstu a zaměstnanosti.

Realizace lesnických činností a pravidla při prodeji dřeva

Bavorské státní lesy zajišťují lesnické činnosti jednak ve vlastní režii vlastními zaměstnanci, jednak službově prostřednictvím třetí osoby na základě platně uzavřených smluv.

Poměr prací realizovaných vlastními zaměstnanci a službově je uveden v tab. 2.

Veškeré lesnické činnosti prováděné formou dodávky služeb jsou realizovány jako dílčí, a to z důvodu konkrétní specializace jednotlivých dodavatelů prací.

Obchod se dřívím těženým v Bavorských státních lesích je základní kompetencí samotné společnosti. Základem obchodního úspěchu je dlouhodobost a strategické partnerství s klíčovými dodavateli služeb a klíčovými odběrateli dřeva. Kolem 80 % veškeré nabídky je řešeno smlouvami na jeden rok a více. Roční a víceleté smlouvy mají jasně definovaná pravidla pro případ kalamity (tzv. kalamitní doložka). Bavorské státní lesy obchodují 4 mil. m3 těženého dříví z centra na nadregionální odběratele, 1,4 mil. m3 ročně těženého dříví je realizováno přímo 41 lesními závody v regionech.

Bavorské státní lesy prodávají většinu dřeva na odvozním místě a v posledních dvou letech přecházejí k modelu prodeje koncovému odběrateli (pila). V letošním roce bude tímto způsobem zobchodováno kolem 0,8 mil. m3 dřeva, přičemž podíl takto zobchodovaného dřeva by měl stoupnout až na cca 3,8 mil. m3 v roce 2010.

Realizace lesnických veřejných zakázek

Bavorské státní lesy byly zřízeny Zákonem o zřízení státního podniku Bavorské státní lesy ke dni 1. 7. 2005 jako tzv. osoba veřejného práva (dle směrnice 2004/18/ES tzv. „veřejnoprávní subjekt“). Z takového právního postavení vyplývá pro Bavorské státní lesy povinnost postupovat při uzavírání smluv, jež splňují daná kritéria, v rámci zadávacího řízení na veřejné zakázky. Bavorské státní lesy nejsou jako subjekt vyňaty z osobní působnosti zákona upravujícího zadávání veřejných zakázek, ani pro ně není v zákoně stanovena výjimka z důvodu předmětu veřejných zakázek realizace lesnických činností.

Zadávání veřejných zakázek probíhá na úrovni revíru příslušného lesního závodu vždy pro jednu dílčí lesnickou činnost (např. zvlášť pro těžbu, přibližování nebo odvoz). Tyto zakázky jsou zadávány tzv. z ruky s ohledem na schopnost dodavatele zaručit nejlépe časové, místní a kvalitativní podmínky. Jedná se většinou o dodavatele, kteří vykonávají své činnosti v příslušném regionu. Definice a rozsah předmětu zakázky je plně v kompetenci lesního závodu. Pouze pokud rozsah veřejné zakázky (plnění realizovaného na základě veřejné zakázky) přesahuje územní rámec jednoho lesního závodu, případně je předmět zakázky specifický, je veřejná zakázka zadávána pro tyto závody z centrály v Řezně (např. přibližování dřeva vrtulníkem na 3 lesních závodech v rámci 1 zakázky). 

Veřejné zakázky podle zákona o zadávání veřejných zakázek jsou u Bavorských státních lesů zadávány od hodnoty zakázky 211 000 EUR. V případě zakázek na lesnické činnosti s ohledem na výše uvedené je tento postup výjimečný.

Hodnotící kritéria

Základními hodnotícími kritérii pro zadávání veřejných zakázek jsou buď nejnižší nabídková cena, nebo ekonomicky nejvýhodnější nabídka.

V případě, že je hlavním hodnotícím kritériem stanovena ekonomicky nejvýhodnější nabídka, jsou přímo v zadávací dokumentaci stanovena i dílčí hodnotící kritéria, přičemž je u nich vždy uvedena váha, jež jim bude při hodnocení nabídek přikládána, a to v procentech.

Těmito dílčími kritérii jsou:

- 60–70 % cena,

- 10–20 % kvalita, flexibilita,

- 10–20 % technická úroveň nabízeného plnění (provozní náklady),

- vliv provedení plnění na životní prostředí apod.

Kvalifikační kritéria

Uchazeči o veřejnou lesnickou zakázku musí dále vyhovět následujícím požadavkům:

- základní kvalifikační předpoklady;

- profesní kvalifikační předpoklady (prokázání oprávnění k podnikání, např. živnostenský list apod.); 

- ekonomické, finanční a technické kvalifikační předpoklady (obdobně jako v české právní úpravě).

Závěr

Zatímco u Lesů České republiky je lesnická zakázka zadávána jako tzv. komplexní, u Rakouských spolkových lesů a u Bavorských státních lesů jsou předmětem soutěže dílčí lesnické činnosti. Lesnické zakázky u Rakouských spolkových lesů i Bavorských státních lesů jsou vypisovány z úrovně lesních závodů, nebo dokonce jednotlivých revírů. Tento postup není považován jako účelové dělení zakázky.  Pojetí zadávání lesnických zakázek u státních lesů Rakouska a Bavorska umožňuje daleko lépe reagovat na provozní potřeby lesního hospodářství, než jaká je obvyklá právní praxe v České republice.

Adresy autorů:

Ing. Vít Obrdlík

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Ing. Josef Svoboda, M.Sc.

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Lesy České republiky, s. p.

Zdroje:

Osobní jednání se zástupci Rakouských spolkových lesů, a. s., a Bavorských státních lesů.

Prezentace poskytnuté

Rakouskými spolkovými lesy, a. s.,

a Bavorskými státními lesy.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.