Obnova managementu LČR v roce 2008

Lesy ČR vstoupily do roku 2008 s novým managementem. Pod vedením Jiřího Nováka, kterého jsme prostřednictvím rozhovoru představili v LP 1/2008, se tým pěti manažerů pokusí stabilizovat situaci státního podniku Lesy ČR. Ředitele jednotlivých úseků, jejich pracovní náplň a střednědobé vize představujeme v tomto článku.

Ing. Jiří Černík, výrobně technický ředitel LČR

- Střední lesnická škola Trutnov
- VŠZ Brno, Lesnická fakulta
- 1986-1989 – ŠLP Kostelec n. Č. l.,
výrobní mistr
- 1989-1997 – lesní závod Kácov, zástupce lesního správce
- 1997-2005 – lesní správa Ronov n. D.,
lesní správce
- 2005-2008 – KI LČR Hradec Králové,
ředitel
- od 1. 1. 2008 – Lesy ČR, s. p.,
výrobně-technický ředitel (pověřen)

Pracovní náplň
- Řízení výrobně-technického úseku, odboru hospodářské úpravy lesa (OHUL), odboru projekčních činností (OPČ).

Vize do roku 2010
- úprava organizační struktury řízeného úseku,
- podpora organizačních jednotek při zajišťování nemalých úkolů při ochraně lesa,
- v rámci úseku VTŘ podporovat začlenění funkcí veřejného zájmu do činnosti podporovaných řízenými odbory.

Ing. Zdeněk Sýkora, ekonomický ředitel LČR

- Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta zahraničního obchodu
- Vysoká škola ekonomická v Praze,
postgraduální studium (Správa zahraničních společností)
- 1978-1987 – Transakta, a. s., trainee
- 1987-1991 – Škoda Platense S. A. C. I. F. (Argentina), vice-president
- 1992-1993 – Kenia Sharp s. a. (Argentina), obchodní ředitel
- 1993-2001 – Compañía General de Fósforos Sud Americana s. a., (Argentina), výrobní ředitel
- 2002-2004 – Cointra-Godesia s. a.,
(Španělsko), obchodní ředitel
- 2005-2006 – Kablo Elektro a. s., generální ředitel (střední Evropa)
- 2007-2008 – nkt Cables Czech Group
(ustavuje se), výkonný ředitel (střední Evropa)
- od 17. 12. 2008 – Lesy ČR, s. p., ekonomický ředitel

Pracovní náplň

S týmem vedoucích jednotlivých podřízených odborů (účetnictví, financování, strategické analýzy a rozbory, informační a komunikační technologie) řídí činnost ekonomického úseku.
Spolupracuje se smluvními dodavateli finančních, účetních, auditorských a konzultantských služeb a koordinuje jejich aktivity.

Zodpovídá za:
- správnost, průkaznost, úplnost, srozumitelnost, přehlednost, trvalost a včasnost účetnictví podniku a všech jeho organizačních jednotek a vydává k tomuto účelu závazné pokyny,
- správné a včasné vyhotovení a předložení předepsaných účetních a statistických výkazů v souladu s platnými zákony a ustanoveními,
- správnou a včasnou přípravu podkladů pro plnění daňových, odvodových a jiných povinností podniku vůči státnímu rozpočtu,
- implementaci spolehlivého a trvale využitelného systému finančního auditu a kontroly ke sledování výkonnosti podniku a jeho finančních toků, k porovnávání plánovaných a skutečně dosahovaných hodnot ve všech kategoriích rozpočtu u všech organizačních složek,
- včasnou informovanost vedení podniku o možných negativních finančních dopadech na ekonomiku podniku v důsledku okolností vnitřních (přijímaná rozhodnutí, neshodné postupy atd.) i vnějších (změny legislativy, vývoj trhů, atd.).

Podnikovému vedení předkládá:
- pravidelné zprávy o ekonomické situaci podniku a o průběhu plnění plánu,
- návrh ročního obchodně finančního plánu ke schválení studie možných budoucích trendů na základě analýz dosahovaných výsledků,
- návrhy koncepčního řešení dalšího rozvoje informačních systému podniku a jeho organizačních složek,
- finanční analýzy probíhajících i pláno-vaných projektů podniku,
- návrhy akcí na finančních trzích,
- analýzy ekonomické situace dodavatelů a odběratelů.

Vize do roku 2010

- Přinést nové pohledy na ekonomiku podniku, které umožní rentabilně, trvale a efektivně řídit podnik na všech úrovních, zajišťovat tvorbu přiměřených zisků a přispět tak k plnění poslání podniku ve všech jeho funkcích.
- Podílet se na výběru a úspěšné implementaci optimálního a koncepčního informačního systému umožňujícího sledování a vyhodno-cování ekonomiky podniku a jeho organizačních složek.
- Udržet a dále rozvinout nastoupený trend pozitivního rozvoje přímo řízených lesních závodů.

Ing. Bedřich Foukal, obchodní ředitel LČR

- SPŠS strojní
- VUT Brno, Strojní fakulta, obor Tepelné a jaderné stroje a zařízení
- Master of Business Administration
at the Brno Business School - nedokončené
- 1990-1992 - První brněnská strojírna s. r. o., projektant
- 1992-1997 – Ideal trade service s. r. o., obchodní ředitel
- 1997-2005 – Alstom Power, s. r. o., Alston Group, postupně ředitel nákupu, ředitel nákupu a kvality, ředitel realizace projektů
- 2005-2006 – Adast a. s., generální ředitel a předseda představenstva
- 2005-2006 – European Property Group, a. s., předseda představenstva
- 2007 – Fonak, s. r. o., jednatel
- od 1. 1. 2008 – Lesy ČR, s. p., obchodní ředitel

Pracovní náplň

- Připravovat strategii obchodu v souladu se strategií podniku Lesů ČR a zajišťovat její plnění,
- udržovat a zlepšovat vztahy s obchodní-
mi partnery a s partnery z lesnických a dřevařských svazů,
- dojednávat obchodní smlouvy se strategickými i konečnými odběrateli dřeva,
- zpracovávat obchodní bilanci dříví LČR,
- metodicky řídit na nižších organizačních jednotkách specialisty pro obchod a odbytáře (obchodníky) lesních závodů,
- vytvářet metodické směrnice a kontro-lovat jejich dodržování,
- zajišťovat rozvoj obchodního oddělení, motivovat podřízené a vytvářet jim podmínky pro jejich efektivnější práci.

Vize do roku 2010

- Obnovit a posílit vztahy s obchodními partnery,
- nastolit užší spolupráci s lesnickými a dřevařskými svazy,
- zpracovat novou strategii obchodní politiky,
- rozvinout nové obchodní příležitosti.

Ing. Svatopluk Sýkora, správní ředitel LČR


- ČVUT Praha
- ČSTV, referent investičního oddělení
- OPBH Praha 6, vedoucí útvaru řízení
- Walter – Stimex, ředitel
- 1995-1996 – Agropol, a. s., generální
ředitel a místopředseda představenstva
- 1997-1999 – Sindat, s. r. o., krizový manažer
- 1998-1999 – Sinreal, s. r. o., ředitel
- 1999-2001 – Benzina, a. s., generální ředitel a místopředseda představenstva
- 2001-2002 – Aliachem, a. s., generální ředitel a místopředseda představenstva
- 2002-2002 – Agftrading, a. s., generální ředitel a místopředseda představenstva
- 2002-2003 – Reviton, s. r. o., jednatel a společník
- 2003-2006 – ČS reality, a. s., generální ředitel a předseda představenstva
- 2005-2007 – V zahradách, s. r. o., jednatel a ředitel
- od 18. 8. 2007 – Lesy ČR, s. p., správní ředitel

Pracovní náplň

- Účast na řídících procesech na jednotlivých úrovních řízení podniku,
- účast na strategickém a koncepčním rozhodování,
- řízení podřízených odborů,
- snižování nákladů.

Vize do roku 2010

Majetek a investice:
- přehodnocení a aktualizace arondačního programu – následně zvýšit objem a dynamiku odprodejů či směn, ale i případný nákup majetku,
- vytvoření analýzy, vyhodnocení a posílení finančních prostředků vynakládaných na Program 2000, marketing a PR,
- posílení reálné významné spolupráce státního podniku s kraji,
- vytvoření střednědobé strategie nakládání s majetkem, od které se odvíjí požadavky na zdroje financování (odpisy, prodej DM a zisk, případně externí zdroje,
- definování vztahu ke zbytnému majetku (kategorizace, podmínky pro komerční využívání, podmínky pro prodej) – tento majetek by si měl „vydělat“ na svoji údržbu a případnou obnovu,
- definování stupně participace na investicích do dlouhodobého majetku ve veřejném zájmu (vodní hospodářství – není kryto odpisy, nutno financovat ze zisku),
- zpracovat strategii investiční činnosti LČR,
- vypracovat koncepci výstavby, rekonstrukce a oprav administrativních, provozních a obytných budov a lesních cest,
- vypracování koncepce a maximální využití dotací ČR a projektů EU,
- vypracování koncepce využívání ložisek nerostných surovin a využití rekreačních objektů LČR,
- vypracování koncepce nakládání s odpady,
- zabezpečení přípravy na realizaci zákona o církevním majetku (předání cca 36 tis. ha církevním řádům).

Marketing a PR:

- zaměření na funkci LČR při zajišťování veřejného zájmu a lesnické osvěty, což koresponduje s již přijatou Lesnickou politikou LČR (2006), která definovala jako hlavní úkol mj. rozvíjení environmentálních funkcí lesů a v lesním zákoně hl. 7 § 46 je povinnost plnit mimoprodukční funkce lesa (např. rekreační, vzdělávací), které je nutné v souladu s Programem 2000 propagovat prostřednictvím osvětových (reklamních) kampaní,
- marketing LČR v příštím období zaměřovat především na osvětu a vzdělávání, na propagaci mimoprodukčních funkcí lesa a osvětovou činnost související s ochranou přírody. A to na základních a středních školách. Zaměří se rovněž na utváření nové moderní image podniku, která souvisí i s novým logem společnosti (vedle stávajícího znaku). To bude implementováno postupně na turistická značení (někde již existuje z roku 2007) a tiskoviny (Lesu zdar a Čtvrtlesník již odráží nový grafický manuál nového loga),
- pravidelné sdělování tzv. firemních poselství – každoročně stanovit formulačně a marketingově jasné teze, které budou prezentovány médiím a veřejnosti,
- komunikování jasné vize podniku, založené na komplexním pohledu na lesní přírodní prostředí,
- budování dobrého jména státního podniku,
- aktivní komunikace s médii,
- tvorba společných projektů (zejména informačních a osvětových) ve vztahu k místním komunitám a samosprávám, navázat spolupráci s CzechTourism a vytvořit projekt podpory DCR (domácího cestovního ruchu) v našich lesích,
- zpracovávání mediálních analýz, na základě kterých budou určeny zásadní otázky mediální prezentace podniku a jeho aktivit, mediální audit,
- vytvořit speciální seriál pro televizi,
- vydat edici DVD o lese, i v návaznosti na výše uvedený bod.

Management nákupu:
- zajištění a implementace jednotného systému managementu nákupu v podniku Lesy ČR s důrazem na legislativní, informační a procesní jednotnost celé oblasti nakupování,
- využití přínosů toho projektu, kterými jsou především řízení spotřeby – srovnání spotřeb OJ, sjednávání nákupní ceny, soulad každého nákupu se zákonem 137/2006 Sb., provozní „volnost“ OJ získávat dle objektivní potřeby dodávky a služby s jistotou souladu se zákonem,
- vytvoření evidence a správy smluv,
- vytvoření integrovaného nákupního controllingu.

Speciální projekty:
- zajištění spolupráce s organizacemi státních lesů zejména v rámci EU,
- vypracování koncepce zahraniční spolupráce,
- zajištění přípravy a koordinace zahraničních projektů,
- zabezpečení, příprava a koordinace projektů realizovaných ze strukturálních fondů EU a zodpovědnost za zajištění finančních podpor ze zahraničních zdrojů,
- zajištění přípravy námětů, podkladů, dokumentace a výběrových řízení pro projekty Grantové služby LČR, včetně kontroly, oponentury a zveřejnění výstupů realizovaných projektů.

Ing. Mikuláš Říha, personální ředitel LČR

- SOUL Hejnice
- SLTŠ Trutnov
- VŠZ, Lesnická fakulta Brno
- 1973-1986 – LZ Svitavy, provozní funkce
- 1986-1991 – Podnikové ředitelství
východočeských státních lesů, vedoucí útvaru
- 1992-2004 – Lesy ČR, s. p., vedoucí odboru personálního a ekonomiky práce
- 2004-2004 – Lesy ČR, s. p., analytik, zástupce lesního správce
- 2004-2007 – VOŠL a SLŠ Trutnov,
středoškolský učitel a správce školního polesí
- 2007-2008 – poradce, vedoucí odboru
- od 1. 1. 2008 – Lesy ČR, s. p., personální ředitel

Pracovní náplň

- Zabezpečuje systém personální práce včetně oblasti vzdělávání, pracovních režimů, vypracovává příslušné podnikové normy,
- zabezpečuje systém odměňování,
- účastní se řídících procesů na jednotlivých úrovních řízení podniku,
- koncipuje zásady kolektivního vyjednávání, zodpovídá za sociální politiku podniku,
- řídí činnost hospodářské a vnitřní správy ředitelství podniku,
- spoluzodpovídá za systém BOZP a PO,
- řídí oblast spisové a archivní služby.

Vize do roku 2010

- Racionalizovat a stabilizovat organizační strukturu státního podniku,
- realizovat změny v systému odměňování prohloubením závislosti vyplácených mezd na objektivně nastavených ukazatelích s využitím pracovního hodnocení,
- podporovat formy odměňování, které jsou bezprostředně vázány na výsledky lesnického hospodaření (lesnický audit),
- obnovení a posílení vzájemné důvěry při spolupráci vně i uvnitř podniku,
- přispět k aktivizaci příslušných základních zdrojů státní lesnické politiky – personálu, školství, pro kvalitní správu státního lesního majetku,
- podporovat a posilovat všechny formy celoživotního vzdělávání dospělých, především institut zkoušek odborných lesních hospodářů,
- dlouhodobě pracovat na systému personálních rezerv s cílem dále zkvalitňovat personální vybavení zejména vedoucích funkcí v rámci organizační struktury.

Ve spolupráci s tiskovým oddělením LČR
připravil Jan Příhoda.


LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.