Memorandum MZe a KLDS - Výsledky porovnání lokality „P“ a „OM“ za rok 2008

Dne 30. 4. 2009 předložila komise pro vyhodnocení ekonomické výhodnosti použitých modelů pro správu lesů ve vlastnictví státu zprávu za období roku 2008.
Komise, která vnikla na základě Memoranda mezi MZe a KLDS,  zpracovala ve spolupráci s vedením LČR analýzu evidence nákladů a výnosů tak, aby bylo možno provést požadované srovnání.
Z analýzy vyplývá, že v roce 2008 bylo dříví na pni realizováno metodou prodeje u pně o 438 Kč/m3 výhodněji než při metodě prodeje na OM. Na základě tohoto vyhodnocení bylo Komisí konstatováno, že zadávání výběrových řízení s prodejem dříví na lokalitě P je pro státní podnik Lesy ČR výhodnější.

V anketě Lesnické práce jsme položili následující otázky:
1. Kde vidíte s odstupem času hlavní pozitiva a negativa Memoranda mezi MZe a KLDS?
2. Jak hodnotíte výsledky porovnání lokalit P a OM za rok 2008, které vycházejí z Memoranda MZe a KLDS? Považujete výsledky za dostatečně objektivní a reprezentativní (s ohledem na propad cen dříví, indexaci, odstupování od smluv, JŘBU ad.)?
3. Jak by podle vašeho názoru mělo vypadat hospodaření státního podniku Lesy ČR od roku 2011?


Ivo Klimša, prezident Konfederace lesnických a dřevařských svazů (KLDS)
1. Memorandum bylo podle mého soudu krokem, kterým se podařilo zklidnit situaci, která byla v té době mimořádně napjatá. Memorandum bylo postaveno na kompromisu, a to je vždy velmi citlivé. Domnívám se, že nyní je potřeba jeho platnost co nejdříve ukončit, neboť jeho hlavní cíle již byly naplněny.  Odborná komise již také předala vyhodnocení ekonomické výhodnosti použitých modelů pro správu lesů ve vlastnictví státu za rok 2008 a z tohoto hodnocení
lze vyjít při rozhodování o tom, jaký model bude použit po roce 2010.
Ale zpět k vaší otázce. S odstupem času vidím Memorandum jako správné a jediné možné řešení. To, jakým způsobem a za jakých okolností bylo následně vypsáno výběrové řízení a co se stalo na trhu se dřívím, je jiný příběh.
2. V roce 2008 se projevilo mnoho vlivů, které způsobily významné odchylky skutečného vývoje nákladů a výnosů oproti plánu. Odborná komise vycházela ze zaknihovaných údajů a já nemám důvod nevěřit jejím závěrům. Navíc se k detailnímu hodnocení necítím být kvalifikován.
3. Rozhodnutí o tom, jak bude vypadat hospodaření státního podniku od roku 2011, musí být učiněno nejpozději do konce tohoto roku. KLDS připraví svůj názor a doporučení do poloviny července a předá je generálnímu řediteli Lesů ČR. Pokud mám vyjádřit svůj osobní názor, pak jsem přesvědčen o tom, že státní podnik by měl mít roli správce státního lesního majetku a nemá mít ambice podnikat. To předpokládá provést co nejrychleji jeho restrukturalizaci a podstatné zeštíhlení. Vlastní hospodaření by mělo být realizováno v modelu „P“, přičemž zůstává k zásadnímu řešení způsob ocenění dřeva. Lesnicko-dřevařský komplex potřebuje stabilitu, a proto dávám přednost výběrovému řízení na co nejdelší období (5–10 let).

Svatopluk Sýkora, generální ředitel Lesů ČR
1. Memorandum přineslo z mého pohledu historickou šanci porovnat efektivitu dvou různých způsobů hospodaření státního podniku. Dosavadní odborné a laické diskuse o tom, zda je výhodnější model P nebo model OM, byly nahrazeny praktickou realizací obou modelů vedle sebe. Tím jsme získali možnost provést relativně exaktní vyhodnocení efektivity opřené o reálné hospodářské výsledky. Paralelní uplatňování obou systémů obchodu se dřívím současně nebylo pro náš podnik organizačně jednoduché zejména v souvislosti s vedením dvojí administrativy.
2. Výsledný rozdíl mezi oběma modely lokalit P a OM za rok 2008 je zřejmý. Nic na tom nemění ani fakt, že jde o hypotetický výpočet, kde veškeré těžby byly indexovány a převáděny tak na modelové ceny těžby v hmotnatosti 1m3+. Vyhodnocení obou modelů proběhlo za stejná sledovaná období, tedy za stejných ekonomických podmínek na trhu. Je pravda, že v průběhu vyhodnocovaného období došlo k extrémním výkyvům zejména v cenách dřeva a na obor lesnictví dopadly plnou vahou tíživé důsledky celosvětové hospodářské krize. Nedomnívám se však, že by tyto okolnosti znehodnotily výsledky porovnání. Napří-klad vámi zmíněné předčasné ukončování smluv postihlo smlouvy obojího typu.
3. V současné době jsme zahájili práce na principech předpokládaného modelu od roku 2011. Samozřejmě využijeme i výsledků Memoranda, zřejmě tedy bude převažovat model lokality P. Použitý model současně musí vést ke stabilizaci podnikání v lesním hospodářství. Je nutné opustit roční cyklus a smlouvy uzavírat nejméně se střednědobým horizontem. Princip stabilizace se týká i obchodu se dřívím.  

Děkuji za odpovědi, Jan Příhoda

Odpovědi předsedy dozorčí rady Lesů ČR Pavla Drobila a bývalého ředitele Lesů ČR Jiřího Holického se redakci nepodařilo získat.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.