MZe předložilo návrh změny lesního zákona

Jiří Staněk

V době, kdy vychází říjnová Lesnické práce, probíhá meziresortní připomínkové řízení k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podle Plánu legislativních prací vlády na rok 2011, schváleného usnesením vlády č. 69 z ledna 2011, má ministerstvo zemědělství (MZe) předložit návrh takového zákona do konce třetího čtvrtletí toho roku.

Příprava novely zákona

Stávající lesní zákon, který nabyl účinnosti dne 1. ledna 1996, byl připravován a schva-lován za určitých společensko ekonomických podmínek, které do značné míry determinovaly jeho obsah. Společensko ekonomické podmínky se v České republice od roku 1996 v mnoha ohledech změnily a s nimi se změnil i pohled jak veřejnosti, tak i politiků na způsoby a formy řešení mnohých problémů a záležitostí obecné povahy, mezi které patří nepochybně i ochrana životního prostředí a péče o jeho složky, včetně lesů a jejich obhospodařování, míry a mantinelů jejich využívání k rekreačním aktivitám apod.

Lesní zákon byl připravován a přijímán jako zákon na přechodné období rámcově vymezené od procesu restitucí zemědělského a lesního majetku do doby stabilizace vlastnických vztahů k lesům. Toto „přechodné období“ již – bez ohledu na případné církevní restituce – skončilo, a proto bylo již cca od roku 2002 počítáno s vypracováním a předložením návrhu nového lesního zákona. Termín předložení takového návrhu byl již nejméně dvakrát z různých, vesměs zástupných důvodů odložen. Nicméně i Národní lesnický program II, schválený vládou v říjnu 2008 (usnesení č. 1221) s vypra-cováním návrhu nového lesního zákona počítá, ovšem zatím v neurčitém časovém horizontu.

Lesní zákon byl od roku 1996 již 16x z různých důvodů a v různých souvislostech novelizován. Novely však nepřinesly vyřešení všech nedostatků, které se od doby účinnosti zákona navršily.

Zkušenosti praxe poslední doby a poznatky orgánů státní správy lesů na všech úrovních, orgánů vrchního státního dozoru, České inspekce životního prostředí i zájmových sdružení vlastníků lesů apod., svědčí jednoznačně o tom, že je v zájmu lesů a lesního hospodářství nečekat na přijetí nové komplexní právní úpravy, tedy nového lesního zákona, nýbrž že je třeba do té doby lesní zákon ještě jednou novelizovat a pokusit se tak odstranit alespoň některé palčivé problémy, s nimiž se praxe v současné době potýká.

Nyní předkládaný návrh změny lesního zákona začal úsek lesního hospodářství ministerstva zemědělství připravovat již v roce 2009. Určité zdržení nastalo v návaznosti na usnesení vlády č. 563 ze dne 11. srpna 2010, kterým bylo ministru zemědělství uloženo „předložit vládě do 31. října 2010 návrh na změnu zákona č. 289/1995 Sb., lesní zákon, a to tak, aby závazná pravidla, která vláda každoročně připravuje k poskytování finančních příspěvků a způsobu kontroly jejich využití, již nebyla přílohou zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2012 “. Přestože šlo o velmi úzce zaměřenou novelu, nepodařilo se ji v legislativním procesu v roce 2010 dokončit.

Práce na přípravě návrhu novely pak pokračovaly v letošním roce s tím, že pracovní verze návrhu byly v květnu a v červnu postupně projednány na třech pracovních jednáních se zástupci zájmových sdružení vlastníků lesů, se státními podniky, které spravují státní lesní majetek, s vybranými orgány vykonávajícími státní správu lesů a s některými dalšími subjekty včetně ministerstva životního prostředí a bylo dosaženo shody o většině navrhovaných změn. Původně koncipovaná v zásadě technická novela lesního zákona se tak nakonec rozrostla na více než 40 položek.

Nejdůležitější prvky novely

Jak je uvedeno v předchozím odstavci, sleduje předkládaný návrh novely lesního zákona vyřešení několika naléhavých problémů, s nimiž se potýkají jak orgány státní správy lesů, tak i některé další subjekty, působící v oblasti lesního hospodářství. V této souvislosti, resp. z tohoto obecného pohledu je za hlavní prvky navrhované právní úpravy možno označit:

- umožnění převodu kategorie lesů zvláštního určení nebo lesů ochranných do kategorie lesů hospodářských v případě, kdy odpadne důvod pro zařazení lesa do zvláštní kategorie,

- změnu a doplnění ustanovení týkajících se poplatků za dočasné nebo trvalé odnětí pozemku plnění funkcí lesa, zejména zvýšení hodnot faktoru ekologické váhy lesa v příloze lesního zákona, kterým se sleduje zpřísnění ochrany lesních pozemků; tato úprava se projeví ve zvýšení poplatků za odnětí lesních pozemků v průměru na čtyřnásobek. Poplatek za trvalé odnětí, jehož výše nepřesahuje 200 Kč, a poplatek za dočasné odnětí, jehož výše nepřesahuje 100 Kč za rok, nebude předepisován,

- úpravu některých ustanovení lesního zákona v návaznosti na změny některých souvisejících právních předpisů (např. zákon o obcích), nebo na přijetí nových právních předpisů (např. správní řád), konkrétně zavedením institutu „opatření obecné povahy“ (§ 171 a násl. správního řádu) v ustanovení § 19 odst. 3 a § 32 odst. 3 lesního zákona,

- zpřesnění lhůt a některých úkonů souvisejících s lesním hospodářským plánováním, a to týkajících se jak lesní hospodářských plánů, tak i lesních hospodářských osnov; společným motivem je omezení nebo zjednodušení administrativních postupů při schvalování nebo změnách děl hospodářské úpravy lesů,

- doplnění zmocnění pro ministerstvo životního prostředí k vydání vyhlášky o náležitos-tech, obsahu a způsobu schvalování lesních hospodářských plánů a o podmínkách povolování jejich změn v lesích na území národních parků a jejich ochranných pásem; účelem je vyhovět požadavku ministerstva životního prostředí, aby hospodářská úprava lesů v ná-rodních parcích byla založena na metodě zařízení strukturálně bohatých lesů,

- definování lesnického typologického klasifikačního systému jako způsobu klasifikace lesních pozemků na základě jejich přírodních, produkčních a ostatních vlastností a zmocnění pro ministerstvo zemědělství k vydání vyhlášky, kterou se stanoví podrobnosti o způsobu klasifikace a zařazování lesních pozemků do lesnického typologického klasifikačního systému; účelem je doplnit dosud chybějící způsob klasifikace lesních pozemků, jako je tomu u pozemků zemědělského půdního fondu (BPEJ), a to – mimo jiné – i pro přesnější oceňování lesních pozemků,

- doplnění a zpřesnění ustanovení týkajících se odborných lesních hospodářů, zejména alespoň demonstrativní vymezení povinností odborných lesních hospodářů, jejichž činnost podle § 37 odst. 7 lesního zákona hradí stát,

- založení povinnosti držitelů licencí k výkonu činnosti odborného lesního hospodáře (jde-li o právnickou osobu, jejího odpovědného zástupce), zúčastnit se alespoň jednou za tři roky školení k prohloubení a zdokonalení odborné způsobilosti výkonu činnosti odborného lesního hospodáře; podrobnosti o orga-nizaci, rozsahu a náplni školení odborných lesních hospodářů stanoví ministerstvo zemědělství prováděcí vyhláškou,

- zmocnění pro MZe k vydání vyhlášky, kterou se stanoví podrobnosti o obsahu, způsobu vedení a předávání údajů lesní hospodářské evidence, s cílem ujednotit formu a strukturu vykazovaných údajů a doplnit tak dosavadní velmi rámcové a neurčité ustanovení § 40 lesního zákona,

- doplnění a zpřesnění ustanovení o licen-cích, a to jednak zohledněním vyššího odborného vzdělání lesnického směru, jednak zpřesněním podmínek, za kterých lze udělenou licenci odejmout,

- doplnění nového ustanovení, týkajícího se tzv. pověřené osoby, tedy právnické osoby, která má odbornou a technickou způsobilost, podléhá dozoru a kontrole ministerstva zemědělství a která bude provádět nebo zabezpečovat vybrané odborné činnosti; předpokládá se, že touto pověřenou osobou bude Ústav pro hospodářskou úpravu lesů,

- vymezení vybraných odborných činností, prováděných nebo zabezpečovaných pověřenou osobou. Vedle činností vyplývajících z obecné povahy lesního hospodářství, vyjádřené lesním zákonem (to je zpracovávání návrhů oblastních plánů rozvoje lesa, zařazování lesních pozemků do lesnického typologického klasifikačního systému, sumarizace údajů lesní hospodářské evidence, zabezpečování činnosti informačního datového centra lesního hospodářství a myslivosti a vedení centrální evidence licencí, udělených v lesním hospodářství) půjde také o zabezpečení kontroly uplatňování přímo použitelného nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 995/2010 ze dne 20. října 2010, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky, samozřejmě jen pokud jde o hospodářské subjekty uvádějící na vnitřní trh dřevo a dřevařské výrobky ze dřeva vytěženého v lesích na území České republiky,

- doplnění sankčních ustanovení o skutkovou podstatu správního deliktu (54 odst. 2 lesního zákona) spočívajícího v porušení povinnosti odborného lesního hospodáře s tím, že taková sankce by, v závislosti na závažnosti, době trvání a následcích porušení povinnosti, předcházela případnému odnětí licence.

Další prvky novely

Vedle výše zvlášť zmíněných důležitých prvků obsahuje návrh novely lesního zákona několik dalších ustanovení týkajících se např. obecného užívání lesa (stanovení písemné formy a obsahových náležitostí výjimky ze zákazu jezdit a stát v lese s motorovými vozidly, povolované vlastníkem lesa podle § 20 odst. 4 lesního zákona), prodloužení lhůt týkajících se oznamování organizovaných nebo hromadných sportovních akcí (§ 20 odst. 5 lesního zákona) a působnosti orgánů státní správy lesů v návaznosti na změny zmíněných hmotně právních ustanovení lesního zákona.

Součástí návrhu novely lesního zákona je také návrh změny zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. Tato změna se má týkat pouze ustanovení § 4 zákona a jejím cílem je omezit, resp. vymezit věcný rozsah závazného stanoviska orgánu ochrany přírody a stanovit lhůty pro vydání závazného stanoviska tak, aby byla předkládána dříve než v době, kdy je již návrh lesního hospodářského plánu nebo lesní hospodářské osnovy hotov a kdy jakákoliv změna, vyvolaná závazným stanoviskem orgánu ochrany přírody znamená zvýšení nákladů a prodloužení procesu schvalování plánu nebo převzetí osnov.

Do návrhu novely lesního zákona nebyly nakonec zařazeny změny některých dalších ustanovení zákona, o jejichž úpravě nebo doplnění bylo původně uvažováno, zejména ustanovení o tzv. náhradní správě lesů, ustanovení týkající se finanční podpory hospodaření v lesích ze strany státu a další.

Shrnutí

Lze předpokládat, že předložený návrh novely lesního zákona dozná ještě větších či menších změn, ať již v rámci vypořádání připomínek vzešlých z meziresortního připomínkového řízení, nebo v průběhu projednávání návrhu ve výborech a v plénu zákonodárných orgánů.

Usnesením vlády České republiky č. 1221 z října 2008 byl schválen Národní lesnický program pro období do roku 2013. Realizace tohoto programu předpokládá zásadní změny v lesnické legislativě, konkrétně vypracování a přijetí nového lesního zákona.

Příprava, vypracování, projednání a schvá-lení návrhu nového lesního zákona, jakkoli je velmi potřebný, je procesem, který v našich legislativních podmínkách může trvat jistě déle než jeden rok, když příprava a projednání návrhu nového lesního zákona jsou do jisté míry ovlivněny i tím, že spolupředkladatelem takového návrhu je ministerstvo životního prostředí.

Vzhledem k předpokládanému průběhu legislativního procesu pak lze projednání a přijetí návrhu nového lesního zákona očekávat v roce 2013 nebo později. Do té doby je však třeba dílčí novelou stávajícího lesního zákona, tedy navrhovanou právní úpravou, vyřešit některé důležité problémy, jejichž řešení je z hlediska lesnické praxe nezbytné a nesnese odkladu. Přitom je třeba zdůraznit, že navrhovaná právní úprava obsahuje skutečně jen nezbytně nutné změny lesního zákona, zatímco řešení četných dalších, avšak ne tak akutních problémů bude ponecháno až na zmíněnou novou komplexní právní úpravu lesního hospodářství.

Podle schváleného výhledu legislativních prací vlády by mělo ministerstvo zemědělství předložit návrh nového lesního zákona vládě již do konce roku 2012.

Autor:

JUDr. Ing. Jiří Staněk, CSc.

Ministerstvo zemědělství České republiky

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.