NLP II: KA 12 – Podporovat zlepšení sociální situace pracovníků v LH

Miroslav Kutý

Sociální pilíř NLP II poukazuje především na skutečnost výrazné závislosti zaměstnanosti obyvatel venkova na lesním hospodářství a přímé podpory pro rozvoj venkova. Upozorňuje na neuspokojivou sociální situaci zaměstnanců v LH a jejich neustálý propad ve výdělkovém i společenském žebříčku.
V souvislosti s nedostatečnými podmínkami pro využití přínosu lesů pro zapojení místních lesnických a dřevozpracujících subjektů a pro rozvoj infrastruktury a služeb venkovské ekonomiky a regionů lze očekávat úbytek pracovních míst a tím i možný odliv obyvatel z venkova. Mění se pohled veřejnosti na lesy. Převážná většina obyvatelstva žije ve městech a lesy jsou vnímány jako prostředky sloužící k odpočinku, rekreaci a sportu.

Klíčová akce 12 byla zařazena do NLP II jako součást sociálního pilíře. Pro její řešení byl Koordinační radou NLP II jmenován expertní tým. Z různých důvodů nenastoupili nebo odstoupili z řešení realizačních opatření někteří navržení zástupci velkých lesnických organizací. Nezbylo než vytvořit expertní skupinu novou a dělnou.
Společné pracovní schůzky se konaly na Mendelově univerzitě v Brně – Lesnické a dřevařské fakultě; případně Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií a také u Vojenských lesů a statků s.p. v Praze.
Klíčová akce 12 – Podpora zlepšení sociální situace pracovníků v LH má čtyři realizační opatření

12. 1 – Organizovat správu a obhospodařování lesního majetku, zejména státního, tak, aby přispívala ke zvýšení zaměstnanosti z místních zdrojů, za účelem posílení výdělkové úrovně a sociálního postavení pracovníků
v lesním hospodářství a k rozvoji regionů


Legislativa:
- Posoudit možnosti a na základě tohoto posouzení případně navrhnout novelu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění (dále jen ZVZ), ve smyslu transpozice ustanovení čl. 21 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby, v platném znění (dále jen Směrnice).
- Posoudit možnosti a na základě tohoto posouzení případně navrhnout novelu ZVZ, upravit postup pro zadávání veřejných zakázek, jejichž předmětem jsou služby zařazené do číselníku Common Procurement Vocabulary (dále jen CPV) pod kódem 77200000-2 až 77231900-7 (služby související s obhospodařováním a správou lesa), s ohledem na významný vliv přírodních podmínek na předmět veřejné zakázky, specifika nakládání s biologickým materiálem a dyna-miku vývoje aktuálních potřeb zadavatele při zajišťování povinností řádného hospodáře, a to vše při dodržení základních požadavků Směrnice a zásad postupu zadavatele definovaných v § 6 ZVZ. Návrh postupu pro zadávání předmětných veřejných zakázek řeší ES pro KA 13 v rámci opatření 13.1.

Finanční nástroje:
Zachovat investiční pobídky do zpracovatelského průmyslu s MPO a Agenturou pro podnikání a investic Czechinvestem – podpora tvorby nových pracovních míst a podpora školení a rekvalifikace zaměstnanců. Pro podporu zaměstnanosti využít i Evropský sociální fond (ESF), který je klíčovým finančním nástrojem pro realizování Evropské strategie zaměstnanosti.

Organizační opatření:
Bez přijetí legislativních opatření (ZVZ) není v současné době možné navrhnout účinná systémová organizační opatření.
Zadat právní rozbor ZVZ s cílem zjistit možnosti jeho úpravy ve prospěch zvýšení zaměstnanosti lidí na venkově a jeho lepšího souladu s cíli KA12.

Osvěta a poradenství:
- Upozorňovat v médiích veřejnost na dopad ZVZ na negativní vývoj sociálně ekonomických charakteristik v LH ČR s cílem tento stav změnit. Viz KA 15.
- Upozorňovat veřejnost na to, že vedle faktického poklesu zaměstnanosti, nízké úrovně mezd, úrazovosti atd. dochází po roce 1990 k významné dehonestaci kvalifikace u dělnických profesí (až na výjimky u harvestorových technologií) a celkovému poklesu indikátorů kvality života (životní úrovně). Viz KA 15.
- Vedle zmíněné těžební činnosti je nutno zvýraznit i problém podceňování odbornosti pracovníků v pěstební činnosti – jež se sice neprojevuje bezprostředně, ale vzhledem k naznačeným principům trvalosti může být významným fenoménem budoucnosti, s obtíž-ným napravováním chyb.

12.2. Zpracovat a zavést systém odborného vzdělávání a školení za účelem zvýšení kvalifikace pracovníků, držitelů licencí v působnosti v LH a vlastníků lesů ve spolupráci s Ministerstvem pro místí rozvoj

Legislativa:
Legislativně a organizačně zabezpečit požadavky na lesnické vzdělání u odpovědných pracovníků SSL na ORP.

Finanční nástroje:

- Zvýšit podporu vzdělání (formou dotací, vznikem fondu, nadací…) lesnicky potřebných profesí, kde dochází k vyšším nákladům na žáka (např. kočí).
- Zvýšit podporu vědy, výzkumu a vzdělá-vání na vysokých školách prostřednictvím i jiných zdrojů. Nestačí jen státní příspěvky a dotace. Využívat intenzivněji grantových řízení a dotací z fondů EU i jiných.

Organizační opatření:
- Posílit kvalifikovanost žádaných dělnických profesí podporou středních odborných škol ukončujících vzdělání závěrečnou odbornou zkouškou. Zrušit nástavbová studia a nejlepším žákům umožnit vykonání maturitní zkoušky absolvováním střední lesnické školy.
- Optimalizaci sítě středních lesnických škol ukončujících studium maturitní zkouškou ponechat na trhu práce. Je nutná úzká součinnost zřizovatelů těchto škol (kraje) se zaměstnavateli, úřady práce, MŠMT, MZe, MŽP, MMR.
- Zvýšit aktivitu MMR ČR na seznamování vlastníků lesů a lesnických subjektů s Politi-kou územního rozvoje ČR a jejího dopadu na LH. Vytvořit k tomu prováděcí dokumenty a finanční nástroje k podpoře působení nebo ovlivňování regionálního rozvoje lesnickým odvětvím. Vytvořit nástroje k efektivnějšímu uplatňování jednotlivých ustanovení Zákona č. 248/2000 Sb.; O podpoře regionálního rozvoje ve vazbě na lesnické odvětví.
- Vytvořit kariérní řády na různých úrovních lesnického provozu, protože jejich absence nemotivuje aktivní zapojení pracovníků do systému celoživotního vzdělávání.
- Vytvořit podmínky, které budou motivovat zaměstnavatele k tomu, aby uvolňovali své zaměstnance na výuku v odborných školách a umožňovali žákům ve zvýšené míře výkon praxe (souvisí s finančním opatřením).
- Zavést systém odborného vzdělávání a zkoušek u jednotlivých lesnických podniků v souladu s jejich kvalifikačním řádem a systemizací funkcí.

Osvěta a poradenství:

- Důslednou prezentací v médiích vysvětlovat důležitost práce lesníků.
- Využít odborných lesnických škol, které jsou tzv. Trvalými vzdělávacími základnami MZe ČR, které mají oprávnění vzdělávat uchazeče, v rámci školského zákona, v získá-vání plné nebo dílčí odbornosti, případně v rámci systému celoživotního vzdělávání. Toto vzdělávání je plně certifikované.
- Na lesnických školách, ve státní správě apod. umožňovat další vzdělávání OLH.
- Proškolování pracovníků v kategorii „D“ provádět prakticky při předvádění nových technologií, moderních a efektivních pracovních postupů přímo v lesních porostech. Po proškolení a přezkoušení předat certifikát dokládající kvalitu absolvovaného kurzu, ke kterému se bude přihlížet např. při výběrových řízeních na zadávané práce.

12.3. Podpořit zavádění nových, zejména informačních a komunikačních technologií, které umožní lidem zvýšit kvalifikaci a najít nové pracovní příležitosti

Organizační opatření:

- Zajistit prostory pro systematické vzdělávání pracovníků zejména využíváním existujících odborných, zejména školských vzdělávacích kapacit a ty v tomto směru podporovat.
- Plynule modernizovat stálou trvalou síť pro zvyšování kvalifikace pracovníků v LH prostřednictvím ICT na vybraných školských pracovištích, případně u jiných lesnických organizací vlastnících licenci ke vzdělávání.

Finanční nástroje:
- Vytvořit nástroje podpory za účelem soustavného zvyšování kvalifikace pracovníků v návaznosti na zavádění nových ICT.
- Nabídnout ICT vybavení a pomůcky lesnických škol v dalším období pro školení OSVČ i dalším firmám a pracovníkům SSLK.

Osvěta a poradenství:
- V rámci Trvalé vzdělávací základny MZe ČR na lesnických školách, vybavených moderní ICT, provádět školení pro OSVČ, aby uměly jednoduchým způsobem ICT používat (např. práce s on-line web aplikacemi, zvládnout problematiku elektronického podpisu, GIS a GPS technologie).

12.4. Podporovat kvalifikaci a sociální chování firem certifikací, definovat a požadovat nezbytnou kvalifikaci pracovníků

Legislativní opatření:
- Navrhnout novelu zákona o ZVZ tak, aby umožňoval požadavky zadavatele na smyslu-plnou kvalifikaci případných dodavatelů (držitele certifikátů) při prokazování technických kvalifikačních předpokladů v rámci případné novely zákona 137/2006, viz bod 12.1., legislativa.

Organizační opatření:
- Problematiku sociálního chování firem a kvalifikace jejich pracovníků řešit například prostřednictvím certifikačních systémů. Najít cestu, jak zvýhodnit držitele těchto osvědčení. Zdůrazňovat sociální zvýhodnění dlouhodobě nezaměstnaných.
- Ti pracovníci, kteří nemají žádnou kvalifikaci, nebo pouze tu, kterou získali životní zkušeností, by měli získat základní osvědčení pro jednotlivé činnosti, avšak v rámci rovných příležitostí, neprováděnou auditorskou firmou, ale např. získáním osvědčení po absolutoriu kurzu na odborných pracovištích, lesnických školách využitím Trvale vzdělávací základny MZe apod. a tím omezit odtok financí mimo lesnický rezort.

Finanční nástroje:
Podpořit daňové zvýhodnění subjektů podporující zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců.

Autor:
Ing. Miroslav Kutý
vedoucí expertní skupiny KA 12
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ;

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.