ZKOUŠKY ZPŮSOBILOSTI ODBORNÝCH LESNÍCH HOSPODÁŘŮ
Ing. Jaromír Sixta - s. p. LČR Hradec Králové
Odborné obhospodařování lesů si již v polovině minulého století vyžadovalo atest znalostí pracovníků, jimž byl svěřován lesní majetek, aby s ním nakládali nejen v zájmu vlastníka lesů, ale i ve veřejném zájmu. Proto byly zavedeny zkoušky pro odborné lesní hospodáře, o kterých jsme se mohli dočíst v LP 9/97 a 2/99.
PŘÍPRAVA ZKOUŠEK
Nejen zvláštnosti lesního majetku a jeho výměra, ale i jeho neustále rostoucí význam pro kvalitu života všech občanů, i požadavek zachování lesů pro příští generace, vyžadují odborné nakládání s ním. Lesníci, pověření jeho obhospodařováním by měli prokázat nejen, že absolvovali předepsaný stupeň vzdělání, ale že po absolvování zákonem stanovené praxe jsou schopni samostatně vykonávat funkci odborného lesního hospodáře. Je proto až s podivem, že přes požadavky velké části lesnické veřejnosti se, v důsledku přístupu většiny poslanců parlamentu ČR, institut státní zkoušky do nového lesního zákona nedostal. A to i přes to, že podobné zkoušky mají předepsány na Slovensku, v Rakousku, Bavorsku i Švýcarsku, tedy v zemích, s nimiž má naše lesnictví společné historické kořeny, podobné přírodní podmínky a podobné poslání.
Na tento nedostatek zákona o lesích reagovalo vedení s. p. LČR tak, že rozhodlo o zavedení zkoušek pro odborné lesní hospodáře LČR. Vycházelo přitom z cíle daného jeho lesnickou politikou, kterým je dobré hospodaření na svěřeném státním lesním majetku, založené na principech trvalosti a využití přírodních produkčních sil, jeho ochrana, zachování a soustavný rozvoj. Z toho vyplynul mimo jiné i úkol systematicky vzdělávat personál, a tím kladně působit na úroveň hospodaření podniku. Zavedení povinných zkoušek způsobilosti odborných lesních hospodářů LČR, jako podmínky pro výkon určených funkcí je jedním z prostředků této přípravy vedoucích pracovníků. Tento záměr byl připravován a diskutován již v r. 1996. V první polovině r. 1997 byl vydán příkaz generálního ředitele č. 4, kterým bylo uloženo složení této zkoušky způsobilosti OLH pro určené pracovníky ředitelství a oblastních inspektorátů. U podřízených jednotek se tato povinnost vztahuje na lesní správce, ředitele LZ, jejich zástupce i řídící pracovníky provozu LZ. Kromě toho bylo doporučeno absolvovat tuto zkoušku i dalším pracovníkům LČR, zejména revírníkům a polesným, s výhledem na hmotnou stimulaci a na jejich možné využití jako rezerv odborných pracovníků v rámci personální politiky s. p. LČR.
V uvedeném příkaze jsou stanoveny podmínky pro připuštění ke zkoušce, kterými je středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání lesnického směru a předepsaná délka praxe pro výkon funkce odborného lesního hospodáře podle § 42 odst. 4 zákona o lesích. Zkouška se skládá ze dvou částí: projektu hospodaření na jednotce lesa o výměře 200-300 ha v rámci organizační jednotky, v níž uchazeč pracuje, a obhajoby projektu. Obhajobě předchází venkovní posouzení projektu pověřeným členem komise, který plní funkci zpravodaje, a který o posouzení předloží zkušební komisi písemnou zprávu. Na jejím základě komise rozhodne, zda uchazeč může být přizván k obhajobě projektu. Vlastní obhajoba se skládá ze dvou částí: venkovní, při níž uchazeči řeší úkoly praktického obhospodařování lesních porostů na komisí vybrané části lesních porostů, a individuální ústní zkoušky před komisí. V rámci této obhajoby zkušební komise prověřuje znalosti a dovednosti uchazeče zejména v těchto oblastech: lesnická legislativa, lesnická politika ČR a LČR, nové směry a metody v pěstění lesů, hospodářská úprava lesů, nové směry a metody v ochraně lesů, ekonomika lesního hospodářství, znalost mezinárodních dokumentů a dění ve vztahu k trvale udržitelnému hospodaření v lesích.
PRVNÍ ZKOUŠKY
V r. 1998 a počátkem letošního roku proběhly všechny potřebné přípravné akce k zdárnému uskutečnění záměru a realizaci prvního kola zkoušek způsobilosti pro pracovníky ředitelství LČR, oblastní inspektory a lesní správce. Prvním krokem byly zkoušky způsobilosti zkušebních komisařů, pokud tito neměli zkoušky pro odborné lesní hospodáře podle dříve platných právních norem. Zkoušky byly zorganizovány ve spolupráci se sekcí lesního hospodářství MZe. Po jejich složení obdrželi komisaři pověření z rukou náměstka ministra ing. P. Rybníčka. Tím bylo umožněno jmenování pěti oblastních komisí, na jejichž práci se podíleli externí komisaři z řad pracovníků MZe, lesnických fakult v Brně a Praze, ale i bývalých a současných vedoucích odborných pracovníků LČR. V přípravném období byly prodiskutovány a ujednoceny názory na práci jednotlivých komisí, vypracovány pokyny pro hodnocení projektů a hodnocení znalostí uchazečů, zpracovány podkladové materiály pro přípravu ke zkouškám, provedeno třídenní školení uchazečů k nejdůležitějším současným poznatkům v jednotlivých zkoušených oborech. Po všech těchto akcích bylo v listopadu 1998 až lednu 1999 přikročeno k vlastním zkouškám.
V současné době, kdy bylo ukončeno první kolo zkoušek a kdy se připravujeme k jejich druhému kolu, můžeme provést jejich zhodnocení. To bude mít význam pro další práci zkušebních komisí, ale i pro další uchazeče. Dosavadní průběh zkoušek lze, podle názoru vedení podniku, opřeného o poznatky členů komisí i drtivé většiny absolventů zkoušky, hodnotit pozitivně. Podařilo se stanovit a udržet požadovanou náročnost zkoušky, jejich společenskou úroveň a v neposlední řadě i dané termíny. Zkušební komise pracovaly samostatně, fundovaně a prakticky bez větších organizačních problémů. Ke zkouškám se přihlásilo 84 uchazečů a uspělo 75 uchazečů. Ze zhodnocení průběhu zkoušek u jednotlivých komisí vzešly poznatky a připomínky, které by měly nejen dosavadní úroveň zkoušek a znalostí uchazečů udržet, ale i zvýšit. Jedním z nich je návrh opakovat odborná školení vybraných pracovníků o nových poznatcích v příslušných oborech hospodaření v lesích, aby se udržovala a zlepšovala odborná úroveň vedoucích pracovníků LČR i po skončení atestací. Stejně tak by projekty hospodaření na vybraných lesních částech neměly sloužit pouze krátkodobě (pro účely atestací), ale v nich navržená opatření by měla být realizována, sledována a vyhodnocována, a tak přispívat k zavádění principů trvale udržitelného hospodaření do lesnické praxe.
Pro nás pracovníky LČR je potěšitelný zájem o tento způsob atestace odborných lesních hospodářů i mezi vlastníky soukromých lesů. Na jejich žádost bude pro zájemce z řad jejich lesních hospodářů vybrána komise a určen speciální termín pro vykonání zkoušek způsobilosti. Kapacita tohoto kola zkoušek však bude zatím omezena.
ZÁVĚR
Uskutečňování zkoušek způsobilosti lesních hospodářů LČR bylo a je časově náročné (jen pro každého komisaře to představovalo, kromě účasti na přípravných akcích, v průměru 8 pracovních dní, včetně plnění funkce zpravodaje o vybraných projektech). Stejně tak kandidáti musí kromě plnění svých normálních pracovních povinností věnovat čas na vypracování projektů a na přípravu ke zkouškám. Již dnes však můžeme konstatovat, že zkoušky přinesly zvýšení odborných znalostí kandidátů, ujednocení přístupů k řešení problémů praktického obhospodařování lesů trvale udržitelným způsobem a zopakování i rozšíření teoretických poznatků získaných při studiu na školách. Věříme, že tato odborná příprava a vlastní zkouška způsobilosti se projeví ve zlepšení práce samostatných lesních hospodářů LČR, ve zlepšených výsledcích hospodaření a ve zlepšeném stavu nám státem svěřených lesů.