ZÁKLADNÍ PRINCIPY LESNÍHO PRÁVA V SOUSEDNÍCH ZEMÍCH - V.

(Spolkové republice Německo, Rakousku, Polsku, Slovensku), 5. část - Obecné užívání lesů

Mgr. dr. ing. Martin Flora - FLD MZLU Brno

Lesy tvoří součást volné krajiny a jako takové byly ve střední Evropě předmětem volného vstupu cizích, tj. od vlastníka odlišných, osob. K právu les navštěvovat bývalo přiřazováno též právo brát z lesa volně některé užitky. Šlo většinou o tzv. vedlejší výtěž, která podle svého hospodářského významu podléhala různým stupňům ochrany ze strany majitele lesa, bylo tak pravidelně možné sbírat v lese volně plodnice hub, plody borůvek, jahod, ostružin a malin, trhat byliny apod.

Přísnější režim se uplatňoval u některých co do rozsahu závažnějších oprávnění, která již nebyla obecně rozšířená, ovšem přesto poměrně častá, např. u práva sbírat v cizím lese klest, práva pást v cizím lese dobytek, vyhánět do cizího lesa vepře za účelem pastvy na žaludech, práva sbírat pryskyřici, práva pálit milíře, práva hrabat stelivo nebo dokonce práva těžit v cizím lese dřevo. Obsah i podmínky vzniku jednotlivých práv se od sebe v průběhu času oblast od oblasti lišily, ovšem je možno konstatovat, že první skupina práv (tedy sběr lesních plodin, hub či bylin) byla považována za samozřejmou součást práva volného přístupu do lesa, kdežto ze skupiny druhé se vyvinuly tzv. lesní služebnosti, které byly později právními normami upravovány samostatně. Samostatně bylo rovněž upravováno právo myslivosti. Lesní právo na existenci popsaných původně obyčejových práv reaguje v ustanoveních upravujících tzv. obecné užívání lesa a někde též oblast přetrvávajících lesních služebností. Konkrétní obsah těchto práv je v různých státech různý a liší se rovněž podle druhu vlastnictví.

SPOLKOVÁ REPUBLIKA NĚMECKO

Základní pravidla užívání lesů občany obsahuje zejména BWG a zákon o ochraně přírody a péči o krajinu (Gesetz über Naturschutz und Landschaftspflege - Bundesnaturschutzgesetz, ve znění ze dne 27. 7. 1984). Spolkový lesní zákon pak zmocňuje zákony zemské k přijetí podrobnější úpravy. Stejně jako u nás je i v Německu les volně přístupný na vlastní nebezpečí, ovšem výslovně "za účelem odpočinku". Bavorský lesní zákon samostatnou úpravu neobsahuje, najdeme zde pouze odkaz na příslušná ustanovení zemského zákona o ochraně přírody (Gesetz über den Schutz der Natur, die Pflege der Landschaft und die Erholung in der freien Natur - Bayerisches Naturschutzgesetz, ze dne 27. července 1973), který zakotvuje právo každého člověka na odpočinek ve volné přírodě a na volný vstup do lesa.

V rámci obecného užívání lesa není ani v jedné z uvedených zemí výslovně zakázána jízda na lyžích a saních mimo lesní cesty a vyznačené trasy, jako je tomu v ČR. Samostatná ustanovení jsou ve všech třech spolkových zemích věnována jízdě na koni, která je, stejně jako jízda na kole, možná pouze po vyznačených cestách. Ve všech třech spolkových zemích je součástí práva obecného užívání lesů též právo sbírat lesní plody a rostliny, a to stejně jako u nás "pro vlastní potřebu", v Bavorsku pak "v rozsahu obvyklém v daném místě". V německých předpisech se objevují také omezení práva užívání (především různé typy zakázaného chování), a to v podobě téměř shodné jako v českém lesním zákoně. Tak např. v Bádensku-Würtembersku je při konání organizovaných akcí v lese vyžadováno kromě svolení držitele lesa též svolení příslušného lesního úřadu.

Vstup do lesa je v SRN možno dočasně či trvale omezit nebo vyloučit. Zatímco u nás o omezení či vyloučení vstupu rozhoduje vždy orgán státní správy lesů, v Sasku a Bádensku-Würtembersku může vstup omezit nebo vyloučit sám majitel lesa, ovšem maximálně na dva měsíce. V Bavorsku zákon o ochraně přírody vyloučení vstupu časově nijak neomezuje, v některých případech však vyloučení vstupu podléhá úřednímu souhlasu. Samostatný paragraf je ve všech třech spolkových zemích věnován ohrožení lesa ohněm. Oheň lze rozdělávat minimálně 100 m od okraje lesa, tedy v dvojnásobku vzdálenosti stanovené naším lesním zákonem. V Bavorsku existuje navíc ještě samostatný zákon upravující problematiku lesních služebností - zákon o lesních služebnostech ze dne 3. 4. 1958 (Gesetz über die Forstrechte) i se speciální prováděcí vyhláškou. Jde však v rámci srovnávaných předpisů o výjimku, neboť lesní služebnosti jsou institutem značně starým a čím dál méně významným.

RAKOUSKÁ REPUBLIKA

Rovněž v Rakousku je podle spolkového lesního zákona vstup do lesa za účelem rekreace volný, a to na vlastní nebezpečí. Z obecného užívání jsou však vyloučeny plochy, pro které okresní správní úřad vyhlásil zákaz vstupu ze závažných důvodů (chráněné lesy, ochrana proti požárům nebo škůdcům), dále plochy lesnických provozních zařízení (lesní školky, sklady dříví ap.) a rovněž obnovované a nově zalesněné plochy do doby, než porost dosáhne výšky 3 m.

Některé druhy rekreačních aktivit lze provádět pouze se souhlasem vlastníka lesa popř. osoby pečující o správu cest. Jde zejména o celodenní táboření, stanování, jízdu na kole a jízdu na koni. V oblasti lyžařských vleků je sjezdové lyžování dovoleno pouze na vyznačených sjezdovkách nebo lyžařských cestách. Ostatní využívání lesů, jako zakládání a používání běžeckých tratí je dovoleno jen se souhlasem vlastníka lesa. Spolkový lesní zákon povoluje též pastvu dobytka v lesích, ovšem jen v případě, kdy neohrožuje zachování lesa. Za určitých předpokladů lze v lese získávat i hrabanku. Vlastník lesa musí strpět na lesních cestách jízdu vozidel záchranné služby a rovněž vozidel zásobujících ochranné přístřešky a chaty, pokud neexistuje jiná možnost přístupu k nim. V takovém případě je vlastník lesní cesty oprávněn požadovat přiměřenou úplatu.

Vlastník lesa může některé plochy z rekreačního využití dočasně nebo trvale vyloučit. Trvalé vyloučení připadá v úvahu u speciálních lesních kultur (vánoční stromky), obůrek, zahrádek a u speciálních rekreačních zařízení, kam je možné povolit vstup za úplatu, a rovněž u pozemků, které jsou v těsné souvislosti s obydlím majitele nebo jeho lesních zaměstnanců. Do výměry 5 ha je možné rekreační využití vyloučit bez souhlasu okresního správního úřadu. To připadá v úvahu např. u stavenišť, v místech těžby a dopravy dřeva, v plochách kalamit, v plochách, kde se provádí boj proti škůdcům, na výzkumných plochách ap. Plochy vyloučené z rekreačního užívání musí být příslušným způsobem označeny. Prováděcí vyhláška pak stanoví bližší podrobnosti o takovém označení. Okresní správní úřad je na žádost obcí nebo organizací turistického ruchu povinen přezkoumat oprávněnost a účelnost vyloučení lesních pozemků z rekreačního užívání a v případě, že zjistí nesprávný postup, uloží vlastníkovi lesa, aby vyloučení zrušil nebo omezil jeho plochu.

SLOVENSKÁ REPUBLIKA

Na Slovensku vyplývá právo na volný přístup do lesa z ustanovení zákona SNR č. 100/1977 Zb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství. S tímto právem je spojena možnost sběru lesních plodin a klestu s povinností les při této činnosti chránit, zachovávat a nerušit lesní prostředí. V lese je stejně jako u nás zakázáno rozdělávat oheň, tábořit mimo vyhrazená místa, vjíždět a stát s motorovými vozidly, pást dobytek, zakládat skládky, znečišťovat les odpadky a odpady, provádět terénní úpravy, stavět ploty, rušit klid a ticho, budovat chodníky, narušovat půdní kryt, vstupovat do lesních školek a oplocených míst, těžit stromy a keře a vyzvedávat semenáčky vzniklé přirozeným zmlazením. Lesní úřad může obecné užívání lesa v určitých případech (např. z důvodu ochrany lesů) omezit, popř. zcela vyloučit.

POLSKÁ REPUBLIKA

Polský lesní zákon vychází v oblasti obecného užívání lesů z poněkud jiných principů. Výslovně totiž hovoří pouze o veřejné přístupnosti lesů ve vlastnictví státu a o možnosti sbírat v těchto lesích lesní plody, a to jednak pro vlastní potřeby obyvatel a jednak i pro účely průmyslové. Sběr pro průmyslové účely však vyžaduje předchozí dohodu s místně příslušným nadlesním. Na plochy kultur do 4 m výšky, do zkušebních ploch a semenných porostů, na útočiště zvířat, prameniště řek a potoků a na plochy ohrožené erozí je vstup absolutně zakázán. Dočasný zákaz vstupu do státního lesa může vydat nadlesní v případech, kdy hrozí zničení nebo značné poškození porostů, hrozí vznik požárů nebo jsou v něm vykonávány hospodářské činnosti, jako např. těžba dřeva.

Pokud jde o soukromý les, může jeho vlastník vstup veřejnosti zakázat, přičemž les označí příslušnou tabulí. Tento zákaz nepodléhá úřednímu schválení a vlastník lesa při jeho vyhlášení není povinen uvádět žádné důvody. Soukromý les v Polsku je tudíž obecně přístupný pouze do okamžiku, než jeho vlastník volný vstup nevyloučí. Vjezd veřejnosti do lesa motorovými vozidly je možný pouze po veřejných cestách, dovoleno je ovšem i užití cest lesních za předpokladu, že to dovolují dopravní značky. Zákaz vjezdu se pochopitelně nevztahuje na lesní personál, státní správu nebo nevyhnutelné případy (hasiči, záchranná služba). Jízda na koni je v lese možná pouze po cestách vyznačených k tomuto účelu nadlesním.

Lesní zákon obsahuje katalog zakázaných činností, mezi něž patří znečišťování půdy a vod, vyhazování odpadků, narušování půdního povrchu, hrabání steliva, ničení hub, stromů, keřů nebo jiných rostlin, ničení lesních a rekreačních zařízení, objektů a tabulí, sběr lesních plodin v místech, kde je to zakázáno, pastva hospodářských zvířat, táboření mimo místa označená vlastníkem lesa nebo nadlesním, sbírání vajec a mláďat ptáků, ničení ptačích hnízdišť a hnízd, ničení hub, doupat zvěře a mravenišť, plašení, pronásledování, chytání a zabíjení zvěře, volné vypouštění psů a vydávání hlasitých zvuků. V lesích je rovněž zakázáno rozdělávat oheň nebo s ním manipulovat až do vzdálenosti 100 m od okraje lesa, s výjimkou míst k tomu určených vlastníkem lesa nebo nadlesním.

SHRNUTÍ

Ve všech okolních státech je les volně přístupný pro veřejnost. S právem volného přístupu je pravidelně spojeno i právo na sběr lesních plodů, klestu a bylin. Výjimku tvoří pouze lesní právo v Polsku, kde je soukromý vlastník oprávněn volný přístup do lesa zcela vyloučit. Tato možnost existuje ve všech okolních státech, ovšem až na zmíněnou výjimku podléhá úřednímu schválení a je časově omezena. Lesní právo v Rakousku a Polsku pracuje navíc s absolutním zákazem vstupu na lesní pozemky s definovanými vlastnostmi. V Bavorsku stále platí zákon o lesních služebnostech, což je v rámci srovnávaných států výjimka.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.