VÝROČNÍ ZPRÁVA STÁTNÍHO PODNIKU LESY ČESKÉ REPUBLIKY ZA ROK 1998
Po roce opět předkládáme lesnické veřejnosti stručný výtah z výroční zprávy s. p. LČR, tentokrát za rok 1998. Výroční zpráva státního podniku se dnes stává dokumentem, který nemá význam jen pro odborníky. Čím dál tím více se stává věcí veřejnou, a to zvláště u majetku, který je nazýván veřejným statkem.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA
Funkčnost dvoustupňové organizační struktury prověřilo sedm let trvání podniku. V roce 1998 byly učiněny další kroky k objektivizaci počtu organizačních jednotek v souvislosti s poklesem výměry lesní půdy ve vlastnictví státu. K 30. 6. bylo zrušeno 5 oblastních inspektorátů a 31. 12. dvě lesní správy. Za účelem posílení specializace činností proběhly u podniku dvě organizační úpravy. Na ředitelství podniku bylo ustaveno oddělení hospodářské úpravy lesa jako součást odboru lesního hospodářství a ochrany přírody. V Teplicích byla zřízena Agentura Fondu obnovy lesa, která řeší aktuální problematiku lesního hospodářství v zájmové oblasti PHARE na území ČR.
ZAMĚSTNANCI
Organizační změny, které proběhly v roce 1998, ovlivnily vývoj počtu personálu u LČR a promítly se do ukazatelů ekonomiky práce. Celkový počet pracovníků poklesl proti roku 1997 o 8 % . K 31. prosinci vykázal podnik 4041 zaměstnanců. Třetina personálu má vysokoškolské vzdělání a počet personálu se středním odborným a základním vzděláním nedosahuje ani 10 % (viz tab. 1 a 2).
Výkon rozhodujících lesnických funkcí u LČR je podmíněn složením zkoušky způsobilosti odborného lesního hospodáře. Zkoušky způsobilosti byly zahájeny v r. 1998 a do konce roku je úspěšně složilo 51 uchazečů. V r. 1999 budou zkoušky pro okruh zaměstnanců povinných prokázat způsobilost k výkonu funkce odborného lesního hospodáře dokončeny.
LESNICKÉ HOSPODAŘENÍ
LČR hospodařily v r. 1998 na 1,435 mil. ha porostní půdy v majetku státu na základě dlouhodobé strategie trvale udržitelného obhospodařování lesů v majetku státu. Cílem této strategie je nepřetržité plnění produkčních i mimoprodukčních funkcí lesů a udržení optimální druhové diverzity lesních ekosystémů.
V r. 1998 zahájil podnik přípravu podmínek pro prohloubení aktivit konaných ve veřejném zájmu. Jedná se především o zvýšení vodohospodářské, rekreační, půdoochranné, estetické a zdravotní funkce lesa. Z hlediska funkce ochrany přírody je důležité zastoupení pozemků, které jsou současně součástí zvláště chráněných území. Velkoplošná chráněná území byla v r. 1998 na lesním majetku ve správě LČR zastoupena 28 %. Současně podnik spravuje lesy na 40 % výměry všech maloplošných chráněných území v ČR.
V r. 1998 se začala prakticky naplňovat koncepce hospodářské úpravy lesů, přijatá v rámci podniku v r. 1996. Byly schváleny lesní hospodářské plány pro 8 lesních správ a pro dva LHC dvou lesních správ tvořených více celky.
Základem pro pěstování lesů jsou kvalitní genové zdroje, o něž LČR pečují podle Koncepce zachování a reprodukce genových zdrojů schválené v roce 1994.
Výroční zprávy každoročně hodnotí plnění cílů státní lesnické politiky i lesnické politiky LČR. Hodnocení vyjadřují tabulky 3 a 4 a grafy 1 a 2. Dokumentují trvalé zvyšování podílu listnatých dřevin a jedle při umělé obnově lesa (42,3 %), udržování započatého trendu ve zvyšování podílu přirozené obnovy (13,9 %) na obnově celkem.
LČR v r. 1998 obnovily 13 985 ha lesních porostů a vytěžily 7 017 459 m3 dříví. Pokračoval příznivý pokles podílu nahodilých těžeb na celkové těžbě (28 %).
Řádným mysliveckým hospodařením usilují LČR o dosažení takových stavů zvěře, které nebudou ohrožovat přirozenou obnovu listnatých dřevin a jedle.
V r. 1998 zajišťovaly LČR výkon činností odborného lesního hospodáře na soukromých lesních majetcích o výměře 295 tis. ha.
V r. 1998 byl poprvé financován z grantu programu PHARE podíl na realizaci projektu Krušné hory - regenerace lesních porostů ve výši 6,5 mil. Kč.
ČINNOSTI PROVÁDĚNÉ VE VEŘEJNÉM ZÁJMU
LČR jsou státním podnikem, který byl zřízen pro přednostní zajišťování veřejných zájmů ve svém oboru činnosti. V r. 1998 zahájily práce na zpracování uceleného koncepčního materiálu, který stanoví opatření k příkladnému zajišťování veřejného zájmu v lesích ve správě podniku.
LČR spravují 19 730 km vodních toků a bystřin a s tím spojený hmotný investiční majetek v objemu 1,825 mld. Kč. Se správou vodních toků jsou spojeny aktivity při hrazení bystřin a péči o břehové porosty. Tato činnost patří k nejvýznamnějším činnostem vykonávaným lesníky ve veřejném zájmu. Význam hrazení bystřin, které zajišťují LČR prostřednictvím oblastních správ toků, byl v posledních dvou letech umocněn mimořádnými povodněmi na Moravě a ve východních Čechách. Odstraňování povodňových škod na tocích a lesních komunikacích bylo hlavní náplní činnosti oblastních správ toků v r. 1998. Na práce bylo celkem vynaloženo 380,5 mil. Kč, z toho z rozpočtu státu 319,4 mil. Kč (viz tab. 5).
Kromě hrazení bystřin byly ve veřejném zájmu konány další činnosti (pořizování LHP v souladu s požadavky státní správy lesního hospodářství, budování a údržba lesních komunikací ve zvláště chráněných územích, výsadba melioračních a zpevňujících dřevin, záchranné chovy ohrožených druhů lesní zvěře) v celkovém objemu 184,4 mil. Kč.
INVESTIČNÍ VÝSTAVBA
Investiční činnost byla v r. 1998 ve znamení odstraňování povodňových škod z r. 1997 i nových škod vzniklých v červenci 1998. Celkový objem investic dosáhl 697 mil. Kč. Z 56 % byly investice kryty z vlastních zdrojů. Finanční prostředky ze státního rozpočtu byly použity na financování investičních akcí hrazení bystřin (viz tab. 6).
OBNOVA VLASTNICKÝCH VZTAHŮ K LESNÍM POZEMKŮM
LČR jsou povinnou osobou určenou zákony k vydání majetku v souladu s restitučními zákony. Proces obnovy vlastnických vztahů a obnova užívacích práv fyzických osob dosáhla ke konci r. 1998 ve výměře majetků 82,1 %. Obcím bylo předáno celkem 335 476 ha lesů, lesním družstvům obcí 24 005 ha (viz graf 3).
EKONOMIKA
K 31. 12. 1998 měla aktiva LČR hodnotu 65,3 mld. Kč. Z toho činila hodnota pozemků 84 %. Podíl hodnoty pozemků však díky restitucím pozvolna klesá a zvyšuje se podíl oběžných aktiv. Dosažený zisk podniku byl ovlivněn růstem základního jmění.
Přechod na jemnější způsoby hospodaření byl příčinou poklesu nákladů pěstební činnosti jak v absolutní hodnotě, tak i v přepočtu na jednotku plochy. Růst nákladů na opravy a údržbu investičního majetku byl vynucen odstraňováním následků povodňových škod na majetku LČR. Produktivita práce rostla v roce 1998 rychleji než mzdové náklady.
Zlepšené zpeněžení dříví ovlivnilo rozhodujícím způsobem růst výnosů. Téměř 93 % lesů ve správě LČR je obhospodařováno na základě obchodní smlouvy mezi LČR a 218 soukromými firmami, které se specializují na komplexní provádění lesnických prací. Délka obchodních smluv je od 1 roku do 4 let. Na zbylé ploše hospodaří přímo řízené lesní závody.
Z bilance výnosů a nákladů vyplynul hospodářský výsledek 792,1 mil. Kč. Po zdanění je hospodářský výsledek 401,1 mil. Kč (279 Kč/ha obhospodařované půdy). Auditor svým výrokem “bez výhrad” potvrdil, že LČR v roce 1998 dobře hospodařily a své ekonomické výsledky evidovaly bez závad.
PŘEDSTAVENÍ PODNIKU NA VEŘEJNOSTI
LČR se v r. 1998 obrátily na veřejnost prostřednictvím ucelené osvětové kampaně, která měla za cíl sdělit prostřednictvím médií občanům, že lesy v majetku státu, svěřené do péče podniku jsou v dobrém stavu a že nejsou přetěžovány. Další sdělení vysvětlovalo občanům správnost podpory zvýšení spotřeby dřeva.
V závěru r. 1998 přijal podnik koncepci osvětového působení na děti a mládež jako perspektivní prostředek k dosažení pozitivních vztahů veřejnosti k lesům a k práci lesníků. LČR pokračovaly i v r. 1998 v podpoře kultury finančním podílem na vydání dvou kompaktních desek a uspořádáním koncertu vážné hudby pro občany Hradce Králové. Nadále vycházel podnikový časopis Lesu zdar a LČR se zúčastnily dvou celostátních výstav.
Tab. 1 Vývoj počtu a struktury zaměstnanců LČR k 31.12.
organizační jednotka | počet zaměstnanců v roce | |||||
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | |
celkem | 6161 | 5784 | 5675 | 5471 | 4393 | 4041 |
LS, OST, OI, řed. LČR | 2259 | 2376 | 2536 | 2505 | 2362 | 2368 |
lesní a spec. závody | 3902 | 3402 | 3139 | 2966 | 2031 | 1673 |
Tab. 2 Struktura vzdělanosti personálu LČR v %
rok zastoupení | zastoupení stupňů dosaženého vzdělání | ||
VŠ | ÚSO | SO+zákl. | |
1993 | 31,8 | 59,5 | 8,7 |
1994 | 32,4 | 59,3 | 8,3 |
1995 | 33,2 | 59,7 | 7,1 |
1996 | 32,7 | 57,8 | 9,5 |
1997 | 31,7 | 59,1 | 9,2 |
1998 | 33,4 | 57,0 | 9,6 |
Tab. 3 Vývoj holiny v porovnání s výměrou lesní půdy k 31.12.
rok | výměra por. půdy | holina | % holin |
(1000 ha) | (ha) | ||
1993 | 1642 | 22477 | 1,37 |
1994 | 1548 | 21443 | 1,38 |
1995 | 1471 | 19996 | 1,36 |
1996 | 1467 | 14481 | 0,99 |
1997 | 1446 | 13822 | 0,96 |
1998 | 1435 | 13392 | 0,93 |
Tab. 4 Vývoj podílu přirozené obnovy na první obnově v %
rok | přirozená obnova (ha) | první obnova | % |
1993 | 462 | 11832 | 3,9 |
1994 | 496 | 10270 | 4,8 |
1995 | 750 | 9952 | 7,5 |
1996 | 1253 | 11061 | 11,3 |
1997 | 1609 | 10077 | 16,0 |
1998 | 1498 | 10922 | 13,7 |
Tab. 5 Objem prací hrazení bystřin a LTM, jejich financování v období 1995-1998
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | |
celkový objem prací | 189,8 | 199,2 | 253 | 380,5 |
z toho financováno: | ||||
- ze státního rozpočtu | 181 | 178,5 | 180,5 | 319,4 |
- z prostředků LČR | 8,8 | 20,7 | 72,5 | 61,1 |
z celkového objemu činily investice | 134,2 | 128,5 | 98,9 | 212,9 |
opravy a údržby včetně výrobní režie | 55,6 | 70,7 | 154,1 | 167,6 |
Tab. 6 Investiční výstavba dle zdrojů financování
rok | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
investice celkem | 650,5 | 532,2 | 445,2 | 697,0 |
z toho: | ||||
- z vlastních zdrojů | 466,6 | 373,4 | 322,1 | 388,6 |
- z rozpočtu státu | 182,3 | 154,9 | 123,1 | 303,2 |
- z jiných zdrojů | 1,6 | 3,9 | - | 5,2 |
Graf 1 Podíl listnatých dřevin na zalesnění %
Graf 2 Podíl nahodilých těžeb v % těžby celkové
Graf 3 Postup obnovy vlastnických vztahů celkem