INFORMAČNÍ SYSTÉMY V LESNÍM HOSPODÁŘSTVÍ
Ing. Ivan Doubrava
V roce 1999 začala akciová společnost EP Kapitál Group (EPKG), sdružující lesnické společnosti (LAS), připravovat kroky pro zavedení nového komplexního informačního systému. Záměrem EPKG bylo vytvořit informační systém, který podpoří komplexní sledování a řízení podnikových procesů jak na úrovni LAS, tak na úrovni EPKG.
Hlavním důvodem k vytvoření informačního systému bylo nalezení kvalitního způsobu podpory složitého procesu dřevařské výroby, který umožní vedoucím pracovníkům jednotlivých LAS i managementu EPKG vyhodnocovat informace o produkci, jež dosud nebyly k dispozici nebo byly k dispozici se zpožděním. Od zavedení jednotného systému se očekává zefektivnění celého procesu od zpracování suroviny až po konečný prodej finálního produktu. Zároveň by systém měl zabezpečit centrální řízení zdrojů ve všech LAS a tedy tyto efektivněji využívat.
Vzhledem k plošnému rozložení jednotlivých LAS a plánovaným informačním tokům mezi LAS a EPKG šlo již od počátku o ambiciózní a rozsáhlý projekt, kterým dojde k nahrazení autonomních informačních systémů LAS jednotným provázaným informačním systémem. EPKG se rozhodl vytvořit nový informační systém na platformě produktu Navision Financials od firmy Navision Software, a to z důvodu již předcházejících dobrých zkušeností s tímto produktem.
Kvalitní produkt je základní podmínkou pro úspěšnou implementaci. Proto společnost EPKG oslovila přímo Navision Software, aby doporučil vhodný implementační tým. Na základě dalších jednání byla jako systémový integrátor projektu vybrána mezinárodní poradenská firma Ernst & Young a implementátorem produktu Navision Financials společnost AutoCont CZ.
Společnému týmu se během úvodní fáze projektu - analýzy podnikových procesů a návrhu informačního systému - podařilo najít kvalitní způsob podpory složitého procesu dřevařské výroby, který umožní vedoucím pracovníkům jednotlivých LAS i managementu EPKG vyhodnocovat informace o produkci, jež dosud nebyly k dispozici. Jednotným systémem ve výrobním i prodejním kanále se pak zefektivní celý proces od zpracování suroviny až po konečný prodej finálního produktu. Zároveň bude možné centrálně řídit zdroje ve všech LAS a tedy tyto efektivněji využívat.
Projekt, vypracovaný společností Ernst & Young, vyřešil detailní návrh software a hardware a dále navrhl školení rozsáhlé základny zaměstnanců. Z celého projektu nejzajímavější byl návrh informačního systému, který měl za úkol vyřešit především tyto oblasti: Finance, Logistika, Výroba, Lidské zdroje.
V oblasti Financí jsou základní požadavky pokryty standardní funkcionalitou Navision Financials. Oblast financí řeší například správu účetní osnovy, vnitroúčetnictví, finanční plánování nebo likvidaci nákupních faktur. Logistika byla společností AutoCont CZ oproti standardní funkčnosti Navision Financials rozšířena tak, aby přesně vyhovovala potřebám LAS. Kromě evidence dodavatelů, požadavků na nákup a nákupních objednávek je v systému řešen i prodej materiálu uskutečněný prostřednictví dceřiných společností.
Největším specifikem celého řešení je Výroba, která je navržena a zpracována pro oblast těžby dřeva a pěstební činnosti. Vzhledem ke specifickému charakteru výroby u LAS je oblast výroby vyvinuta v prostředí Navision Financials a začleněna jako součást informačního systému. V této oblasti si Navision Financials poradily například i s takovými záludnostmi, jako je posuzování kvality dříví v procesu výroby, které je jiné při výkupu, jiné při výrobě a jiné při konečném prodeji dříví.
Evidence Lidských zdrojů je v systému Navision Financials zpracovávána prostřednictvím karet zaměstnanců, ve kterých jsou uchovávány detailní informace o zaměstnancích. V Navision Financials jsou také sumarizovány podklady pro výpočet čistých mezd zaměstnanců, které jsou následně převáděny do stávajícího mzdového systému. Jakým způsobem byl celý tento projekt uveden do praxe se dočtete v příštím čísle.