SDRUŽENÍ TAXAČNÍCH KANCELÁŘÍ - MALÉ OHLÉDNUTÍ
Ing. Jan Kaluža - předseda předsednictva STK
Dne 30. ledna 2000 uběhnou tři roky od vzniku Sdružení taxačních kanceláří (STK). O jeho existenci, členské základně, cílech a záměrech činnosti, jakož i o názorech na aktuální problémy podnikání v hospodářské úpravě lesů (HÚL) a na samotnou HÚL, byla lesnická veřejnost informována v rozhovoru Ing. J. Řezáče s předsedou předsednictva STK, otištěném v LP 6/1998. Dovolte mi, s odstupem jednoho a půl roku stručně navázat na jeho obsah.
K 1. lednu 2000 sdružuje STK čtrnáct právnických a jednu fyzickou osobu, což představuje 292 zaměstnanců, z toho 195 pracovníků v taxaci (169 má praxi delší než dva roky), 50 technických pracovníků a 54 jiných odborných pracovníků a specialistů. Firmy sdružené v STK zpracovaly v jednotlivých letech své existence rozsahy lesních hospodářských plánů (LHP) a lesních hospodářských osnov (LHO), které uvádí tabulka 1.
Tabulka 1: rozsah zpracovyných LHP a LHO
Rok zpracování | Výměra zhotovených LHP | Výměra zhotovených LHO |
tis. ha | ||
1997 | 192 | 35 |
1998 | 221 | 25 |
1999 | 191 | 40 |
2000 | 211 | 35 |
Tabulka 2: Finanční toky v roce 1998 v mi. Kč
Rok | LHO | OLH | LHP | OPRL* | IDC* | Podpora SSL* | Výkonná složka SSLx |
1998 | 28,9 | 122,2 | 95 | 56,1 | 40,9 | 28,7 | 100 |
Pozn: Údaje neoznačené jsou čerpány ze Zprávy o stavu lesa a LH ČR k 31.12.1998, údaje označené * jsou odvozeny z Výroční zprávy ÚHUL za rok 1998, údaj označený x je můj odhad, týkající se SSL na OkÚ a ˇUO MZe ČR.
JAK SE DAŘÍ STK PLNIT VYTČENÉ CÍLE?
1. Hájit podnikatelské, profesní a odborné zájmy členů
Toto hodnocení přísluší samozřejmě členům STK, každý je bude vnímat poněkud odlišně a proměřovat svými očekáváními, obchodními úspěchy a problémy. Faktem zůstává, že:
- zatím se nepodařilo vytvořit vypočitatelné a rovné podnikatelské prostředí,
- pořizovatelé LHP a LHO nedokázali zatím jednoznačně a konečně definovat tyto produkty, jejich obsah a formu,
- cena děl je vnímána jako výsledek dostatečného tlaku, nikoliv jako vyjádření nákladů, kvality a užitné hodnoty díla,
- určitý přebytek kapacit způsobený uvolněnou produktivitou a současná existence volných vedlejších kapacit tento tlak umocňuje,
- právní, procesní a organizační rámce této činnosti (a mnohdy i odborná náplň) jsou naformovány tak, že umožňují lokálně odlišné dotvoření konkrétními aktéry k obrazu svému,
- firmy jsou zahlceny operativním řešením stále nových požadavků, změn, úprav, opakujících se chyb, zohledňováním odkládaných rozhodnutí atp.
Tyto záležitosti bychom chtěli dalším jednáním se státní správou a pořizovateli LHP a LHO, aktivní účastí při změně legislativního prostředí a organizačního rámce, dále řešit.
2. Vytvořit platformu pro jednání se státní správou lesa (SSL)
Oboustranným přičiněním se podařilo výrazně pozvednout úroveň komunikace s Ministerstvem zemědělství, ústředním orgánem SSL. Především vedení sekce lesního hospodářství a odboru lesnické politiky za to patří mé upřímné poděkování. U části pracovníků však stále narážíme na apriorní nedůvěru a přehlížení našich problémů. Dosažené reálné výsledky proto ještě ne vždy odpovídají dosažené úrovni komunikace, a to jak u předávání informací, tak v potřebném časovém předstihu přijímaných opatření a částečně i jejich obsahu. Tady bychom chtěli dále působit v tom smyslu, abychom předešli tak zásadním absencím informací, jako byla např. změna pohledu na posuzování licencovaných činností vykonávaných podle zákona o lesích podle živnostenského zákona, nebo metodické pokyny pro předávání LHP a LHO, o kterých se vlastníci a zhotovitelé dozví náhodou nebo až při předávání děl.
Rádi bychom se stali účastníky tvorby pokynů a nástrojů upravujících naši činnost nebo dotýkajících se naší činnosti. Chtěli bychom působit jako účastník spolehlivý, aktivní, věcný a konstruktivní. Věřím, že v záležitostech, jichž jsme se zúčastnili, jsme to prokázali. Nadále preferujeme využívání oficiálních úkonů SSL upravujících činnost nebo dotýkajících se vzájemných vztahů subjektů v lesním hospodářství činěných veřejně - Věstník, zveřejněná sdělení, metodické pokyny atp.
3. Vytvořit platformu pro jednání s jinými zájmovými skupinami
Velkou naději vkládalo STK v tomto směru do Lesnického sdružení České republiky (LS ČR) a zapojilo se ihned do aktivit kolem jeho ustavení a činnosti. Nadále si myslím, že společenství tohoto typu, sdružující všechny nestátní subjekty působící v lesním hospodářství, je potřebné z mnoha ohledů, především pak:
- k zajištění nevýběrového předávání informací ze strany SSL,
- k usnadnění vzájemného poznání, názorových východisek, argumentace, potřeb a problémů jednotlivých subjektů a k hledání schůdných řešení,
- k vytvoření oficiálního připomínkového místa ze zákona prostřednictvím společného členství v agrární komoře.
Dosavadní výsledek je tristní. Poté, co zůstalo stranou Sdružení majitelů a podnikatelů v LH, fragmentace pokračuje vystoupením SVOLu. Je pochopitelné, že motivace velkých a vlivných subjektů je v tomto smyslu nižší a mohou preferovat individuální řešení. K tolik potřebnému překonání existujících fóbií a fatálních nedorozumění v naší společnosti však tudy cesta nevede. Dovoluji si apelovat na statutární orgány dotčených subjektů, abychom se společně pokusili situaci zvrátit.
4. Přispívat k řešení aktuálních legislativních, organizačních a odborných problémů v lesním hospodářství
V hodnoceném období STK důsledně reagovalo na všechny obdržené oficiální podněty: ke koncepci lesního hospodářství a výzkumu, k vyhláškám 83/96 a 84/96, metodikám (LHO a výpočet závazných ustanovení LHP a LHO), SW produktům (Kopla). Bohužel ne o všech aktivitách, které by členy zajímaly, obdrželo informaci a ne o všech tak, aby bylo možno ve vymezeném čase projednat oficiální stanovisko nebo se zúčastnit. Tady vidím značný prostor ke zlepšení ze strany SSL.
Další závažnou okolností je to, že návrhy a připomínky, vyhotovené nemalým úsilím ve striktních, mnohdy extrémních termínech, nakonec někam zmizí a nikdo se nedoví, co vlastně bylo cílem nebo výsledkem, které návrhy a proč jsou použitelné a které nikoliv. Po rozpačitém nebo naopak konfliktním začátku následuje horečná činnost, čímž se všichni vyčerpají a na vlastní problém se zapomene. To se dá několikrát úspěšně opakovat. Myslím, že by se mohlo stát dobrým zvykem, aby organizátor po shromáždění a vyhodnocení připomínek autory pozval a celou akci vyhodnotil.
Tradiční problémovou oblastí zůstává taxační software, kde v uživatelském a kontrolním softwaru již společným přičiněním absolvujeme třetí kolo optimalizace. Tady je opět značný prostor ke zlepšení a aktuálně je potřeba vysoce ocenit postoj LČR, s. p., který vede ke sjednocení několika kontrolních nástrojů numerických dat LHP a LHO v jeden.
5. Podporovat rozvoj HÚL v nových společenských, legislativních a ekonomických podmínkách
V této oblasti vidím značný dluh STK, neboť HÚL ustrnula ve schématech a technologii, stala se kolbištěm ekonomických a mocenských zájmů a vhodnou formu a prostor k vážné diskusi o budoucnosti HÚL se zatím nepodařilo nalézt. V boji o přežití a v kolotoči řešení stále se opakujících problémů při zajištění výroby se těžce hledá prostor pro koncepční úvahy. Přesto se STK pokusilo ve spolupráci s časopisem Lesnická práce přispět k pokroku i v této oblasti a podílelo se na semináři k HÚL v Kostelci n. Č. l. Výsledkem je zajímavé zdokumentování názorového spektra na HÚL, odhalení absence informací v některých oblastech a řada podnětných a zajímavých námětů účastníků, které stojí za další pokračování a rádi bychom je dále využili. HÚL je zákaznicky orientovaná služba a takto je potřeba ji rozvíjet.
6. Vytvářet podmínky pro růst odborné a technologické úrovně HÚL
V tomto směru prokázaly podle mého názoru taxační firmy obrovskou flexibilitu a připravenost a zaměstnanci schopnost absorbovat nejnovější technologie a poznatky. Problém je v tom, že ekonomika služby a tendence na trhu této služby neumožňují tvořit rozvojové fondy a zdroje. Rozvoj "za pochodu" je podvázán především nestabilitou zakázky a trhu, které nezaručují ani prostou ekonomickou návaznost potřebných investic. Projekty hrazené z veřejných zdrojů, které by posouvaly teorii a praxi HÚL v nových podmínkách, nejsou mezi prioritami lesnického výzkumu a když ano, tak jsou chápány spíše jako kýžená náplň pro existující rozpočtovou sféru. A tak má privátní sféra HÚL ty nejdůležitější předpoklady pro růst ve své motivaci. Je otázkou, nakolik to bude v dnešním technicky vyspělém světě stačit.
7. Vytvářet platformu pro odbornou komunikaci
Dobrou cestu v tomto směru se podařilo nastoupit s LČR v podobě monotematických setkání zpracovatelů a specialistů LČR. Dotáhnout ještě zbývá formu výstupů z těchto setkání a způsob a formu promítání závěrů do obchodního závazkového vztahu. Řešení odborných otázek promítajících se do smluvního vztahu z různých organizačních a rozhodovacích úrovní zákazníka působí zatím jisté potíže a je zdrojem zbytečných nedorozumění. Nalezení obdobného rámce s pořizovateli LHO by určitě bylo přínosem.
Tabulka 3: Ceny služeb v Kč vztažené na 1 ha za 1 rok v roce 1998
LHO | OLH | LHP | OPRL* | IDC* | Podpora SSL* | Výkonná složka SSLx |
77,6 | 173,0-300,0 | 51,1 | 21,3 | 15,5 | 10,9 | 38 |
Pozn: Údaje označené x jsou finanční toky vztažené k výměře lesa v ČR.
Tabulka 4 : Vývoj realizačních cen LHP a LHO zpracovyných členy STK
(plošně vážený průměr v Kč bez DPH / 1 ha)
Rok zpracování | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
LHP | 575 | 511 | 458* | 451* |
LHO | 979 | 776 | 710* | 755* |
Pozn: Údaje označené x jsou vypočteny z neúplných podkladů.
K NĚKTERÝM AKTUÁLNÍM TÉMATŮM
Častým tématem je adekvátnost cen služeb HÚL nebo služeb souvisejících s HÚL (stávajících i budoucích - např. u národní lesnické inventarizace). Bez jakékoliv analýzy nákladů a přínosů se zpravidla konstatuje, že "HÚL je drahá" a mnohdy se naznačuje, že je to způsobeno hlavně vstupem podnikatelské sféry do této oblasti. Některé orientační finanční toky v r. 1998, který je k dispozici, uvádí tabulka 2. Strukturální údaje, které by umožnily vztáhnout uvedené finanční toky ke srovnatelné ploše (1 ha) a srovnatelnému období (1 rok nebo 10 let) bohužel zatím nemám k dispozici. Tato čísla samozřejmě také nic neříkají o přínosech jednotlivých služeb. Údaje uvedené v tabulce 3 jsou orientačním odhadem na základě cen, finančních objemů a ploch.
Zcela vážně jsou prezentovány - opět bez jakékoliv kalkulace nebo rozboru názory, že: "náklady na zpracování LHO (LHP) by byly podstatně nižší, pokud by je vyhotovovala státní rozpočtová organizace". Tady je možná ukryto řešení pro naší churavějící ekonomiku. Vývoj realizačních cen LHP a LHO zpracovávaných členy STK udává tabulka 4 (plošně vážený průměr v Kč bez DPH/1 ha). Vstupní ceny přitom vycházely v r. 1996 a 1997 právě ze zkušenosti rozpočtové. Jiné nebyly. Co od té doby vykonala inflace s nájmy, pohonnými hmotami a kam se posunuly platy, všichni víme. Dalším trendem je hledání úspor. Docela vážně se například hovoří o "podstatných úsporách nákladů na vyhotovení LHO při vypuštění návrhu hospodářských opatření". Zcela jednoduchá proporcionální úvaha však vede cca ke 2 % nákladů, jež by to mohlo ovlivnit.
Všechna tato témata (včetně proporcí a vztahů mezi jednotlivými službami v HÚL) jsou samozřejmě legitimní a jejich rozbory potřebné. Snažme se je však činit na faktech. Mějme také na paměti, že náklady, případně cena jsou jedna strana mince. Tou druhou jsou kvalita, přínosy a užitná hodnota díla, případně ztráty, rizika a vyvolané náklady při jiném nebo náhradním řešení nebo zániku.