ODBORNÍ LESNÍ HOSPODÁŘI
Ing. Jan Kubík
Zemský lesní řád pro Čechy (1754) nařizoval, aby vrchnosti zaměstnávaly v lesní službě jen zkušené lesníky. Nařízení ministerstva zemědělství a hornictví č. 63/1850 ř. z. zavedlo povinné státní zkoušky pro lesní hospodáře, které opravňovaly k samostatnému vedení lesních majetků. Lesní zákon č. 250/1852 ř. z. (§ 22) poskytl legislativní podklad pro povinné ustanovení lesních hospodářů s potřebnou kvalifikací, přičemž velikost majetku, pro něž by tato povinnost platila, měla být určena navazujícími zemskými právními předpisy. Na Moravě byla tato velikost lesního majetku stanovena (1873) na 1000 jiter (575 ha), ve Slezsku (1907) na 500 ha, v Čechách byla stanovena - pro lesy obecní od r. 1893, pro lesy soukromé od r. 1911 - velikost 700 ha. Nařízeními ministerstva orby (1889, 1903) byly dále upřesněny okolnosti státních zkoušek pro soukromou a státní službu. Nařízení z r. 1903 bylo nahrazeno až zákonem č. 166/1960 Sb., který stanovil povinnost složit zkoušku pro odborné lesní hospodáře jako podmínku pro výkon řady provozních i správních funkcí, vyjmenovaných ve vyhlášce č. 17/1961 Sb. Odborné zkoušky byly potom zrušeny zákonem č. 96/1977 Sb., odborná správa nestátních lesů (s konkrétně stanovenými úkoly) byla však zachována.
OKOLNÍ ZEMĚ
Rakousko
Podle rakouského spolkového lesního zákona mají povinnost zaměstnávat lesní odborníky s předepsanou kvalifikací (vzdělání a státní zkoušky) vlastníci lesů o rozloze nad 500 ha, pokud tyto lesy tvoří hospodářskou jednotku.
Spolková republika Německo
Ve státních lesích zajišťují hospodaření lesní úřady, zaměstnávající odborníky s příslušnou kvalifikací. Lesní úřady jsou zároveň orgány státní správy lesů. Odbornost hospodaření v lesích korporačních zajišťují v některých spolkových zemích lesní úřady ze zákona a zdarma (např. Sasko, Bádensko-Württembersko), v jiných zemích (např. Bavorsko) na základě smlouvy. Přitom je vždy zachována možnost, aby korporace pověřily touto činností i jiné osoby s příslušnou kvalifikací (vzdělání, státní zkoušky). V soukromých lesích pečují lesní úřady o odbornost hospodaření jednak v rámci lesního dohledu, jednak prostřednictvím poradenské činnosti, event. přímým vedením hospodářství (za jistou úplatu).
ZÁKON č. 289/1995 Sb., O LESÍCH
Stanovuje všem vlastníkům lesů (bez ohledu na velikost lesního majetku) povinnost zajišťovat hospodaření v lesích v součinnosti s OLH. Vlastník lesa nad 50 ha si přitom musí sám vybrat svého OLH a uzavřít s ním smlouvu o výkonu této funkce za sjednanou úplatu. Jméno vybraného OLH musí vlastník lesa oznámit SSL. Činnosti OLH na lesních majetcích menších než 50 ha vykonává “ze zákona” právnická osoba, která v určeném území vykonává právo hospodaření ve státních lesích (ve většině případů LČR, s. p.), pokud orgán SSL nevyužije zákonem danou možnost pověřit funkcí OLH nějakou jinou právnickou či fyzickou osobu. V obou těchto případech hradí náklady na činnost OLH stát. (Ovšem i vlastník lesa menšího než 50 ha má možnost si vybrat a zaplatit OLH sám.)
Statistika pověřených OLH: Lesní majetky do 50 ha v ČR - cca 500 tis. ha; výměra lesů ve správě pověřených OLH - cca 60 tis. ha; náklady na OLH celkem v r. 1998 - více než 120 mil. Kč; funkcí OLH pověřeno v ČR - 212 fyzických osob, 23 právnických osob, celkem 235 odborných hospodářů. K pověření alespoň jednoho OLH se odhodlalo celkem 45 okresů, např. okr. Nymburk - 5 tis. ha (15 OLH); České Budějovice - 3,5 tis. ha (10 OLH); Český Krumlov - 1 tis. ha (9 OLH); Písek - 2,5 tis. ha (10 OLH); Semily - 5 tis. ha (5 OLH); Zlín 7,5 tis. ha (23 OLH); Žďár n. S. kompletně (7 OLH). Na výměře větší než 500 ha působí - 50 OLH, větší než 1000 ha působí 12 OLH, na výměře kolem 1500 ha působí 5 OLH.
Povinnosti OLH stanovené zákonem č. 289/1995 Sb.
(Obecně)
- zabezpečuje vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle lesního zákona a předpisů vydaných k jeho provedení (§ 37 odst. 1),
- je povinen při výkonu své činnosti důsledně dbát ochrany lesa a řádného hospodaření v něm (§ 52),
(Těžba)
- dává souhlas ke každé těžbě v lesích, ve kterých vlastník lesa hospodaří bez schváleného LHP nebo bez převzaté LHO (§ 33 odst. 3, věta první),
- vyjadřuje se písemně k těžbě (k jejímu rozsahu, umístění a způsobu provedení), která má v lesích, ve kterých vlastník hospodaří bez schváleného LHP nebo bez převzaté LHO, překročit průměrně 3 m3/ha/rok (§ 33 odst. 3, věta druhá),
(Podpory)
- podle “Závazných pravidel poskytování finančních příspěvků...”, která jsou přílohou státního rozpočtu (§ 46 odst. 5), potvrzuje, že práce, na které vlastník žádá příspěvek, jsou v souladu s lesním zákonem, LHP nebo LHO; potvrzuje kvalitu provedených prací, na které má být poskytnut příspěvek; schvaluje projekt zalesnění nelesních pozemků o výměře do 3 ha souvislé plochy, na které má být poskytnut příspěvek.
Povinnosti OLH stanovené vyhláškami k zákonu č. 289/1995 Sb.
(Pozemky)
- vyjadřuje se k žádostem o odnětí pozemků plnění funkcí lesa nebo omezení ve využívání pozemků pro plnění funkcí lesa (§ 1, písmeno k vyhlášky č. 77/1996 Sb.),
(Zalesňování půd)
- podílí se spolu s vlastníkem pozemků na zpracování projektu zalesnění pozemků prohlášených za pozemky určené k plnění funkcí lesa (§ 16 odst. 3 vyhlášky č. 82/1996 Sb.),
(Služební deník)
- vede evidenci o prováděných odborných úkonech a činnostech, archivuje doklady vztahující se k těmto činnostem po dobu nejméně 3 let (§ 4 vyhlášky č. 100/1996 Sb.).
Povinnosti OLH stanovené Metodickým pokynem MZe č. 12/1996
OLH plní své povinnosti stanovené § 37 odst. 1, resp. § 52 lesního zákona zejména (minimálně) tím, že:
- spolupracuje s vlastníkem při kontaktu se zpracovatelem LHO, zejména při získávání podkladů a při uplatňování záměrů vlastníka,
- průběžně sleduje stav lesa, poskytuje vlastníkovi poradenskou činnost při prevenci v ochraně lesů, upozorňuje jej na škody způsobené zvěří a dalšími škodlivými činiteli (v návaznosti na povinnosti vyplývající z ustanovení § 32 les. zákona), upozorňuje vlastníka na výskyt škodlivých činitelů, navrhuje mu nezbytná opatření a vyznačuje zjištěnou kůrovcovou hmotu k asanaci,
- poskytuje vlastníkovi poradenskou činnost při zajišťování a provádění činností vyplývajících z LHO, zejména při plnění zalesňovací povinnosti v ploše i dřevinné skladbě,
- poskytuje vlastníkovi poradenskou činnost v oblasti finančních příspěvků a služeb,
- průběžně soustřeďuje podklady a vede LHE o plnění závazných ustanovení LHO a o provedené obnově lesa v jednotlivých porostních skupinách tak, aby vlastník mohl splnit zákonnou povinnost předkládání souhrnných údajů orgánu státní správy lesů,
- provádí instruktáž k vyznačení výchovných zásahů v porostech,
- informuje orgány SSL o případech, kdy vlastník přes průkazné upozornění neplní při hospodaření v lese základní povinnosti uložené mu lesním zákonem a předpisy vydanými k jeho provedení; pokud konkrétní vlastník nebude OLH znám, předá OLH informaci o lesních porostech, v nichž hrozí kalamitní stav, nebo v nichž je třeba provést mimořádná opatření, přímo orgánům SSL,
- uskutečňuje kontakt s vlastníkem pokud možno osobním jednáním, není-li to možné, je nutno užít písemnou formu (není nutné používat doporučených dopisů); ústně předaný pokyn, jehož převzetí vlastník potvrdí (např. ve služebním deníku), má stejnou váhu jako forma písemná.
SOUČASNÁ POZICE OLH
Praxe ukázala, že jak výkon funkce OLH a vzájemná součinnost vlastníka lesa a OLH, tak vztahy mezi OLH a SSL v zákoně č. 289/1995 Sb., jsou vymezeny příliš vágně. Na jedné straně tak vzniká možnost prakticky nepostižitelného nekvalitního výkonu funkce OLH, na druhé straně mohou být na OLH kladeny nepřiměřené požadavky ze strany vlastníků lesů, event. ze strany SSL. Při návrhu novely lesního zákona se vychází mj. z předpokladu, že existují takové zákonné povinnosti při hospodaření v lesích, které vlastník-laik bez součinnosti s OLH nemůže na patřičné odborné úrovni, jak ji má na mysli zákon, prostě splnit. Ukazuje se proto nezbytné vymezit v zákoně okruh odborných činností, o jejichž provedení vlastník lesa musí OLH požádat a které OLH musí pro vlastníka vykonávat. (Vedle toho se samozřejmě předpokládá, že OLH bude poskytovat vlastníku lesa odbornou poradenskou pomoc i při řešení všech dalších otázek, které se při obhospodařování lesa podle platných právních norem a schválených plánovacích podkladů vyskytnou.)
NAVRHOVANÉ ZMĚNY
V dalším textu jsou k odborné diskusi předloženy předběžné (pracovní) formulace některých ustanovení, jimiž by mohl být upraven institut OLH v novele lesního zákona.
Základní povinnosti OLH vůči vlastníkovi
Je navrhováno, aby v § 37 byly konkrétně uvedeny zejména následující povinnosti OLH (formulace jsou pracovní):
- sleduje stav lesa, upozorňuje vlastníka na výskyt škodlivých činitelů a na škody jimi způsobené a navrhuje provedení nezbytných opatření, v případě zvýšeného výskytu škodlivých činitelů informuje orgán státní správy lesů,
- upozorňuje vlastníka na nutnost těžby nahodilé, vyznačuje kůrovcovou hmotu k asanaci, dává souhlas k nahodilé těžbě,
- dohlíží na vhodnost semen a sazenic lesních dřevin používaných pro obnovu lesa a pro zalesňování,
- vyhotovuje zalesňovací (obnovní) projekty a projekty zalesnění pozemků převáděných do lesního půdního fondu,
- zabezpečuje instruktáž k provedení prořezávek, vyznačuje těžby předmýtní úmyslné, umisťuje a vyznačuje těžby mýtní úmyslné,
- dává souhlas s těžbou v lesích, ve kterých vlastník hospodaří bez schváleného LHP nebo převzaté LHO, vyjadřuje se k návrhu těžby oznamované orgánu SSL,
- potvrzuje soulad s LHP/LHO a kvalitu těch činností, na které vlastník žádá finanční příspěvek,
- spolupracuje s vlastníkem na vedení LHE, její správnost potvrzuje 1x ročně svým podpisem,
- poskytuje vlastníku poradenskou pomoc při prevenci v ochraně lesů, při pěstebních a těžebních činnostech, při zpracování LHP/LHO i v dalších činnostech (semenářství, meliorace, hospodaření v lesích ochranných a v lesích zvláštního určení, vyřizování finančních příspěvků, certifikace, sdružování vlastníků aj.).
Poznámka
Pokud jde o vlastníka, nynější zákon mu ve vztahu k OLH - vedle několika konkrétně stanovených případů nezbytné spolupráce (souhlasy, resp. vyjádření k těžbě, potvrzování žádostí o příspěvek, zpracování projektu zalesnění nelesních pozemků) - stanovuje blíže nespecifikovanou obecnou povinnost zajišťovat hospodaření v lesích v součinnosti s OLH (§ 37 odst. 1). Pokud budou základní povinnosti OLH zákonem upřesněny tak, jak je uvedeno výše, bude patrně nutné doplnit také ustanovení, že součinnost s OLH (jehož náklady hradí stát) při plnění jeho povinností je vlastník povinen potvrdit písemným prohlášením.
Některé další povinnosti OLH
Předpokládá se, že bude účelné doplnit do zákona tyto povinnosti (formulace jsou předběžné):
- při zahájení výkonu své funkce seznámí OLH vlastníka se svými zákonnými povinnostmi při zabezpečování odborné úrovně hospodaření v lesích a dohodne s ním praktické formy vzájemné součinnosti,
- ve služebním deníku vede evidenci o prováděných odborných úkonech a činnostech, archivuje doklady vztahující se k těmto činnostem po dobu nejméně 3 let,
- oznamuje orgánu SSL 14 dnů předem ukončení výkonu své funkce,
- OLH ustanovený podle § 37 odst. 6 nebo pověřený výkonem funkce rozhodnutím orgánu SSL průkazným způsobem upozorňuje vlastníka na všechny případy, kdy hrozí nebezpečí porušení povinností vyplývajících z lesního zákona; pokud vlastník na jeho výzvu nezjednal nápravu, oznamuje orgánu SSL zjištěná porušení lesního zákona.
Některá jiná ustanovení k institutu OLH
Uvažuje se rovněž o tom, že by do zákona byla začleněna také následující ustanovení (formulace jsou předběžné):
- orgány SSL činnost odborného lesního hospodáře kontrolují a mohou mu za závažné porušení povinností stanovených lesním zákonem uložit pokutu nebo mu odejmout na určitou dobu licenci,
- pro udělení licence OLH je podmínkou vykonání odborné zkoušky.
ZÁVĚR
V současné době jsou na MZe zpracovávány interní připomínky k první pracovní verzi novely lesního zákona. Návrh novely bude postupně upřesňován v průběhu tohoto roku. Doufejme, že i problematika OLH bude za přispění všech, kteří budou ochotni a schopni předkládat odborně podložené argumenty, vyřešena v novém zákoně tak, abychom dostáli profesní lesnické odpovědnosti za lesy, za jejich přínosy pro vlastníka i životní prostředí.
Poznámka: Příspěvek byl přednesen na odborném semináři Hospodaření v malém lese se zřetelem na obchod se dřívím na veletrhu Silva Regina v Brně dne 3. dubna 2000 a v této podobě nevyjadřuje oficiální stanovisko ministerstva zemědělství k problematice odborných lesních hospodářů.