ZÁKLADNÍ PRINCIPY LESNÍHO PRÁVA V SOUSEDNÍCH ZEMÍCH – XVII (Spolkové republice Německo, Rakousku, Po
17. část - Podpora lesního hospodářství
Mgr. Dr. Ing. Martin Flora - Fakulta lesnická a dřevařská MZLU Brno
SPOLKOVÁ REPUBLIKA NĚMECKO
Základní úprava podpor v LH je v Německu obsažena ve spolkovém lesním zákoně. Podle něj má být LH podporováno z důvodu produkčních, ochranných a rekreačních funkcí lesa. Podpora má být zaměřena převážně na zabezpečování obecných podmínek hospodárnosti investic potřebných k udržení a trvalému obhospodařování lesa. Nástrojem pro poskytování podpory má být hospodářská, zemědělská, sociální a daňová politika. Výslovně je zde pak zmíněn speciální zákon o společenském úkolu “Zlepšení struktury zemědělství a ochrany pobřeží” ze dne 3. září 1969, který má být vodítkem při udělování těchto podpor. Jedním z nástrojů nepřímé podpory obsažených dále ve spolkovém lesním zákoně je osvobození některých spojení v LH od ustanovení zákona proti omezování hospodářské soutěže (srov. pasáže o sdružování vlastníků lesa). Zemské lesní zákony pak úpravu poskytování podpor dále rozšiřují.
Vedle uvedených předpisů představuje zvláštní formu podpory na spolkové úrovni též činnost tzv. Fondu podpory odbytu německého lesního hospodářstvíAbsatzförderungsfonds der deutschen Forstwirtschaft zkr. Forstabsatzfonds), zřízeného zvláštním zákonem ze dne 13. prosince 1990 (Gesetz über den Forstabsatzfonds - Forstabsatzfondsgesetz). Úkolem fondu je centrální podpora odbytu a prodeje produktů německého lesního hospodářství prostřednictvím rozvoje trhů v tuzemsku i zahraničí. V čele fondu stojí tříčlenné představenstvo, na jehož činnost dohlíží pětičlenná správní rada. Činnost fondu se řídí zákonem a stanovami fondu a podléhá dohledu spolkového ministra výživy, zemědělství a lesního hospodářství. Své úkoly fond plní prostřednictvím k tomu určených zvláštních společností, zřízených podle zákona o Fondu odbytu v oblasti zemědělství a výživy. Prostředky na svou činnost získává z povinných odvodů hrazených podniky, které zpracovávají surové kmeny nebo se surovými kmeny obchodují. Výše odvodu činí 30 feniků z každých 100 DM hodnoty z tuzemska pocházejících surových kmenů určených k pořezu nebo k výrobě krájených či loupaných dýh. (
V Bavorsku jsou podpory kromě uvedených předpisů udělovány též na základě bavorského zákona o podpoře zemědělství a zmíněného zákona o společenském úkolu “Zlepšení struktury zemědělství a ochrany pobřeží”. Na základě zákona o podpoře zemědělství byla vydána vyhláška o podpoře soukromého a korporačního lesního hospodářství, která obsahuje podrobná pravidla pro udělování podpor. Podle ní je podpora soukromého a korporačního lesa úkolem státní správy v lesích. Věcně jde zejména o poskytování základního a dalšího odborného vzdělání, a podporu (včetně finanční a odborné pomoci) sdružování vlastníků lesa, výstavby lesních cest, pěstebních opatření a lesnických investic do jednotlivých podniků.
Dalším nástrojem pro poskytování podpor v Bavorsku je tzv. lesnický zemský podpůrný program. Podle něj je možno poskytnout podporu zejména při boji proti škůdcům, odstraňování kalamitních škod, pěstebních opatřeních, která nejsou kryta výnosy, při melioračních opatřeních a při přeměně druhové skladby z jehličnatých monokultur na smíšený les. V bavorském lesním zákoně je pak navíc stanovena povinnost zemské vlády informovat Zemský sněm a Senát o opatřeních potřebných pro podporu lesního hospodářství.
V saské a bádensko-württemberské právní úpravě lze najít opět odkaz na ustanovení zákona o společenském úkolu “Zlepšení struktury zemědělství a ochrany pobřeží” a dále na povinnosti, vyplývající z předpisů Evropských společenství. Zcela navíc je v obou zemích jako další forma podpory soukromým majitelům lesů upravena tzv. technická pomoc. Její podstata spočívá v tom, že drobným držitelům lesa, kteří si nemohou hospodárně pořídit vlastní strojní vybavení, je poskytována mechanizace ve vlastnictví státu i s potřebným obslužným personálem podle jejich potřeby. Za vypůjčení mechanizace je předepsán poplatek, který je podle možností jednotlivého držitele možné snížit nebo zcela odpustit. V Bádensku-Württembersku lesní zákon dále stanoví, že země v rámci svých finančních možností podporuje zabezpečení ochranné funkce lesa, opatření sloužící rekreaci v lese a podporuje též LH v případě značných škod způsobených přírodními jevy a lesními škůdci. Zvlášť je v Bavorsku a Bádensku-Württembersku upravena problematika pomoci držitelům lesa v případě lesních požárů. Země obecně nahrazuje škodu v případě, kdy původce nebyl zjištěn, zadržen nebo od něj není možné náhradu škody účinně vymáhat.
RAKOUSKÁ REPUBLIKA
Problematice podpor v LH je věnován celý X. oddíl spolkového lesního zákona. Spolek má podle něj za úkol “podporovat lesní hospodářství s ohledem na jeho působení ve veřejném zájmu”. Cílem podpory je udržení a zlepšování ochranného, zvelebovacího a rekreačního účinku lesa, zlepšení užitkového účinku zlepšením podnikové struktury, produktivity a produkční schopnosti lesního hospodářství k zajištění zásobování dřevem a posílení schopnosti soutěže lesního hospodářství. Jako opatření na podporu LH přicházejí v úvahu zejména opatření k zalesnění ve vysokých polohách, opatření k zajištění ochranného lesa, opatření k podpoře rekreačního působení lesa, opatření ke zlepšení struktury lesů, investice pro rozšíření a zlepšení lesnických dopravních zařízení a k racionalizaci práce v lese, opatření k podpoře tržního hospodářství, opatření k lesnické osvětě a k dalšímu vzdělávání a k poradenské činnosti pracovníků v LH a opatření k ochraně lesa.
Poskytování podpory je řízeno ministrem zemědělství a lesního hospodářství a je jím též kontrolováno. Podpora spočívá v poskytnutí příspěvků, které mohou mít jednak formu příspěvků na úhradu nákladů přijatých opatření a jednak formu příspěvků k úvěrovým nákladům. Jestliže provedením určitého podporovaného opatření vzniká osobě ucházející se o podporu prospěch, může jí být příspěvek poskytnut pouze za předpokladu, že uhradí přiměřenou část nákladů. Podpora může být poskytnuta pouze tehdy, když navrhované projekty odpovídají odborným lesnickým poznatkům a neodporují ustanovení zákona, když existují předpoklady pro provedení příslušných prací a je zajištěno jejich provedení, existuje záruka jejich trvalého působení a opatření není možno provést jinak než se státní podporou. K žádosti o podporu je nutno přiložit zejména popis navrhovaného projektu, plán financování a časový rozvrh prací.
Podpora je poskytována na základě smlouvy o podpoře, na jejíž uzavření ovšem není právní nárok. Ve smlouvě o podpoře se žadatel zavazuje především k řádnému provedení všech prací, k zajištění očekávaného výsledku a dodržení časového rozvrhu, k dodržování zásady úspornosti, účelnosti a hospodárnosti při využívání poskytnutých peněžních prostředků a k vrácení příspěvku, pokud nejsou podmínky smlouvy splněny. Žadatel se ve smlouvě dále zavazuje k podávání potřebných informací, k umožnění kontrolních návštěv na jeho pozemcích i v budovách, kde se podporované práce vykonávají a k převodu všech smluvních povinností na případného právního nástupce. Termíny výplat příspěvků je ve smlouvě nutno stanovit tak, aby nebyly vypláceny dříve, než bude prováděna úhrada provedených prací. Ve smlouvě je rovněž zakotveno právo státu na odstoupení od smlouvy v případě, že se provedení podporovaných prací stane nemožným v důsledku změny hospodářských poměrů žadatele nebo dojde k jeho prodlení.
Zákon zmocňuje ministra zemědělství a lesního hospodářství k vydání podrobnějších směrnic o podpoře LH a podporovaných opatřeních. Ve směrnicích musí být zejména stanoveno, že zvláštní význam mají opatření příznivě působící na udržení a zlepšení zdravého životního prostředí a velkoplošné projekty nebo projekty sledující celkovou sanaci území. Výše příspěvku ze spolkových prostředků může dosáhnout v případě zalesňování ve vysokých polohách a zajištění ochranného lesa 60 % projektových nákladů, v případě opatření na podporu rekreačního působení až 40 % projektových nákladů a u ostatních opatření až 45 % projektových nákladů. Výše příspěvku k úvěrovým nákladům je závislá na výši úroků a je konstruována tak, aby zůstávající úroky nebyly menší než 1,5-5 % podle druhu podporovaných opatření.
Zcela zvláštním institutem je spolkový příspěvek na pojištění proti lesním požárům. Tento příspěvek je určen výhradně na snížení pojistné prémie majitelům lesa pojištěným proti lesním požárům. Příspěvek se rozděluje rovnoměrně na všechny pojištěnce. Výše příspěvku k jednotlivým prémiím je nutno číselně vyjádřit jako odpočet prémie. Zákon zmocňuje spolkového ministra zemědělství a lesního hospodářství ke kontrole správného použití příspěvku. K podrobnější úpravě problematiky byla vydána prováděcí vyhláška.
SLOVENSKÁ REPUBLIKA
Základním pramenem práva v oblasti poskytování podpor je zákon SNR č. 131/1991 Zb., o Státním fondu zvelebování lesa. Fond byl zřízen za účelem zabezpečení peněžních prostředků na reprodukci a zvelebování lesa ve Slovenské republice se zřetelem na plnění všech jeho funkcí, na odstraňování následků působení škodlivých činitelů a na ekologizaci LH. Fond je spravován ministerstvem pro obhospodařování půdy. Jeho zdroji jsou především odvody za vynětí z lesního půdního fondu, pokuty uložené právnickým osobám podle lesních zákonů (č. 61/1977 Zb. a č. 100/1977 Zb.), dary a příspěvky, dotace ze státního rozpočtu, úvěry peněžních ústavů, úroky a příjmy z vlastní činnosti. Prostředky fondu je možno použít na poskytování dotací na pěstební činnost a ochranu lesa, na poskytování ostatních účelových dotací na realizaci programů a akcí v zájmu dlouhodobého rozvoje LPF, na zintenzivnění ekologizace LH, na úhradu prací celospolečenského významu, úhradu výkonů HÚL, úhradu výzkumných prací pro potřeby státní správy LH, na podporu společného obhospodařování lesů, na úhradu nákladů uživatelům lesa, kteří obhospodařují lesy neznámých vlastníků, na úhradu nákladů na činnost OLH určeného orgánem státní správy a na další účely po předchozím souhlasu ministerstva.
Pro poskytnutí prostředků fondu není rozhodující ani vlastnictví, ani jeho organizační forma a na poskytnutí prostředků fondu není právní nárok. Fond je oprávněn kontrolovat použití poskytnutých prostředků, a to v součinnosti s orgány státní správy LH. Podrobnější ustanovení obsahuje prováděcí vyhláška, podle které se např. dotace na pěstební činnost a ochranu lesa poskytují žadatelům, kteří hospodaří v podmínkách neumožňujících v pěstební a těžební činnosti pokrytí nákladů výnosy, a to do výšky rozdílu mezi nimi. Vyhláška rovněž umožňuje až 100% hrazení nákladů na vypracovávání povinných částí LHP.
Zvláštní ustanovení o poradní, informační a posudkové činnosti jako zvláštní formě podpory jsou obsažena též v zákoně č. 259/1993 Z.z., o Slovenské lesnické komoře, zmíněném v souvislosti se státní správou v lesích.
POLSKÁ REPUBLIKA
Problematice podpor v LH se věnuje rovněž polský lesní zákon. Stát podle něj v první řadě hradí z rozpočtových prostředků náklady na ochranu a případnou obnovu porostů poškozených nebo ohrožených imisemi v případě, kdy není možné určit původce škody. O přiznání a výši náhrady pak rozhoduje ministr ŽP, přírodních zásob a LH (v případě státních lesů), nebo vedoucí oblastního úřadu (v případě soukromých lesů).
Další podporovanou činností je zalesňování nelesních pozemků. Vlastníci pozemků mohou obdržet dotaci ze státního rozpočtu určenou na částečné nebo úplné pokrytí nákladů na zalesnění pozemků, které jsou neproduktivní, nevhodné k zemědělskému využití nebo z jiných důvodů nejvhodněji využitelné zalesněním. O přidělení tohoto typu dotace rozhoduje vedoucí okresního úřadu na návrh vlastníka po vyjádření obecního úřadu.
Zbývající ustanovení o podpoře se týkají pouze podpory Státních lesů. Státní lesy mohou obdržet ze státního rozpočtu účelové dotace na nákup lesů a jiných pozemků za účelem jejich zalesnění nebo rekultivace, na nákup jiných pozemků za účelem zachování jejich přírodního charakteru, na realizaci plánu zvýšení lesnatosti, na ochranu výsadeb a kultur vzniklých na základě tohoto programu a na péči o ně, na obhospodařování a ochranu lesů v případech, kdy je ohrožena jejich trvalost, na provádění místní i velkoplošné inventarizace stavu lesa, na aktualizaci přehledu o stavu lesních zásob, na vedení databanky lesních zásob a stavu lesa, na zpracování plánů ochrany pro přírodní rezervace ve správě Státních lesů, na realizaci těchto plánů a ochranu ohrožených druhů rostlin a zvířat, na financování lesnické osvětové činnosti a na zřizování ukázkových lesních komplexů. S uvedenými dotacemi disponují generální ředitel Státních lesů, oblastní ředitelé a nadlesní.
Další prostředky mohou Státní lesy obdržet formou dotací do tzv. Lesního fondu, který je založen při generálním ředitelství Státních lesů. Fond je určen k vyrovnání finančního deficitu těch kanceláří nadlesního, které působí v nevýhodných přírodních a ekonomických podmínkách a k financování společných projektů organizačních jednotek Státních lesů, zejména pokud jde o pěstování a ochranu lesa, výzkum, tvorbu potřebné infrastruktury nebo vyhotovování zařizovacích plánů. Podrobnou úpravu zásad finančního hospodaření Státních lesů obsahuje prováděcí vyhláška.
Zvláštní formou podpory je také neexistence nebo osvobození od povinnosti platit lesní daň. Týká se to lesů s porosty do 40 let věku a lesů zapsaných do seznamu kulturních památek. Do této skupiny donedávna patřily ještě lesy s významnou rekreační funkcí, lesy tvořící součást přírodních rezervací a národních parků a lesy ochranné. Osvobození od daně je tak v některých případech kombinací nepřímé podpory hospodaření a poskytnutí náhrady za sociální funkci vlastnictví.
SHRNUTÍ
Lesní právo ve všech okolních státech upravuje problematiku poskytování podpor lesnímu hospodářství. Za nejpropracovanější a k vlastníkům lesa nejvstřícnější (ovšem současně i finančně nejnáročnější) je zřejmě možno označit systém platný v jednotlivých spolkových zemích SRN, kde je mimo přímou podporu finanční pamatováno i na poradenskou činnost lesních úřadů a zejména na technickou pomoc drobným vlastníkům lesa.
Podpory jsou udělovány buď přímo z prostředků státního rozpočtu, nebo z prostředků specializovaných lesních fondů.