ZPRÁVA ZE SCHŮZE VÝKONNÉHO VÝBORU SVOL ZE DNE 9. KVĚTNA 2000

Ing. František Kučera, předseda VV SVOL

Poprvé využíváme nabídky redakce časopisu Lesnická práce, nejrozšířenějšího lesnického měsíčníku, k pravidelnému informování lesnické veřejnosti a částečně i členské základny Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů o činnosti SVOL.

Na květnové schůzi výkonného výboru SVOL bylo kromě běžné agendy podrobně projednáno několik velmi důležitých témat: jak dále v certifikaci lesů v ČR, realizace novelizovaného zákona č. 172/1991 Sb., o navracení majetku obcím, příprava seminářů pro odborné lesní hospodáře soukromých a obecních lesních majetků a zejména postup ministerstva zemědělství a ministerstva životního prostředí při přípravách novely zákonů č. 289/1995 Sb., o lesích, a č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

CERTIFIKACE

K problému certifikace bylo konstatováno, že je nutno hledat způsob transformace Rady Národního certifikačního střediska v orgán, který by zastupoval především zájmy vlastníků lesa, tak jak je tomu ve všech ostatních členských státech PEFC. Tuto zásadu budou hájit zástupci SVOL na schůzce hlavních reprezentantů vlastníků lesů, svolané na den 11. 5. na MZe ČR v Praze.

NOVELA ZÁKONA 172/1991

O realizaci ustanovení novely zákona č. 172/1991 Sb., která vstoupí v platnost k 1. 7. t.r., mají zástupci výkonného výboru zájem jednat s generálním ředitelem LČR, se zástupci ministerstva obrany a s vedením národních parků (popř. MŽP). O výsledcích těchto jednání a dalších doporučených krocích budou členové SVOL bezprostředně informováni.

SEMINÁŘE

V rámci své poradní činnosti připravuje SVOL v letošním roce tři praktické semináře pro odborné lesní hospodáře a vlastníky lesů. Místa konání a termíny byly stanoveny takto: 29.-30. 8. v Písku - pořádají Lesy města Písku,s. r. o., a Lesní správa Orlík nad Vltavou; 6.-7. 10. Městské lesy Hradec Králové; Správa lesů města Olomouce upřesní termín semináře dodatečně. Odborná náplň seminářů a podrobný program se připravuje a vlastníkům lesů bude rozeslán v dohledné době pravidelnou poštou.

NÁVRH NOVELY ZÁKONA 289/1995

Výkonný výbor SVOL byl velmi nemile překvapen uveřejněním paragrafovaného znění návrhu novely zákona o lesích v květnovém čísle Lesnické práce. K věcnému návrhu novely tohoto zákona jsme vypracovali podrobné připomínky a předpokládali jsme, že budeme mít příležitost na pracovním jednání své názory vysvětlit a zdůvodnit a spolu se zástupci dalších lesnických subjektů a organizací hledat jiná, či kompromisní řešení sporných otázek. Rádi bychom se vyvarovali odborných sporů, vzniklých až při projednávání novely na půdě Parlamentu, ke kterým docházelo před schválením zákona o lesích v letech 1994-1995. Uveřejněné znění návrhu novely však ukazuje, že pracovníci ministerstva zemědělství a ministerstva životního prostředí nemají o spolupráci se zástupci vlastníků lesů zájem. V tomto textu není respektována ani jedna z našich připomínek a nedostali jsme příležitost svoje stanoviska vysvětlit a hájit. Namísto toho jsou v uveřejněném znění další ustanovení, která jsou vůči vlastníkům lesa ještě přísnější, než byl text věcného záměru novely (závazná část oblastních plánů, prodej lesa v nucené správě aj.).

Ve svých připomínkách jsme upozornili na několik závažných bodů, o nichž jsme přesvědčeni, že vyžadují v rámci novely zákona o lesích zásadní řešení - bohužel zcela bez odezvy. Jde především o problém zajištění odborného řízení a hospodaření v lesích malých výměr, které vyjmenování povinností odborného lesního hospodáře v žádném případě neřeší. Dále nesmírně nákladné a neefektivní lesnické plánování, jehož pojetí se udržuje plně v duchu státního plánovacího úřadu a stoprocentního vlastnictví lesů státem (oblastní plány, lesní hospodářské plány a lesní inventarizační osnovy - zejména varianty navržené MŽP by si z hlediska nákladů nemohly dovolit ani tak bohaté státy jako např. Švýcarsko). Rovněž považujeme za nutné si ujasnit zásadní postoj a vysvětlit zájem státu a práva orgánů státní správy rozhodovat o hospodaření v soukromých a obecních lesích, např. nařízení zalesnit holiny do 2 let cílovými dřevinami a zajistit kultury do 7 let od vzniku holiny je nejen v rozporu s obecně doporučeným podrostním způsobem hospodaření, ale téměř v protikladu s hledisky ochrany přírody (diverzifikace biotopů, požadavky na úpravu lesních porostů v centrech ekologické stability a podél biokoridorů aj.). Ani ostatními užitečnými funkcemi lesa nelze v běžných růstových poměrech tyto striktně stanovené termíny zdůvodnit: na vodní režim krajiny ani lesní půdu nemá dočasný porost břízy, osiky či jeřábu žádný nepříznivý vliv. Tyto a řada dalších podobných požadavků, které hodlá státní správa kontrolovat a pokutovat, jsou jednoznačně pozůstatkem minulosti, kdy bylo hlavním úkolem všech lesů “zajištění co největší produkce jakostní dřevní hmoty” (citace zákona ČNR č. 96/1977 Sb.).

Výrazné zvýšení pravomocí orgánů státní správy a omezení práv vlastníků lesa rozhodovat o hospodaření s vlastním majetkem nelze odůvodňovat ani rozsahem nepovolených těžeb a nedostatečnou následnou péčí o vzniklé holiny. Značná část z těchto případů, záměrně zveličených v médiích, jsou případy kriminální (u nás bohužel běžné ve všech oblastech lidské činnosti) a jejich dopad je ve srovnání s tunelářskou praxí v jiných rezortech bezvýznamný.

Podrobné připomínky k návrhu paragrafovaného znění novely zákona o lesích ještě jednou zpracujeme: očekáváme však, že naše připomínky budou s námi projednány a že budeme jako zástupci vlastníků obecních a soukromých lesů přizváni k další práci na přípravě novely zákona o lesích.

NOVELA ZÁKONA 114/1992

Posledním bodem, kterým se výkonný výbor SVOL na své schůzi zabýval, byla připravovaná novela zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Především nepovažujeme za správné, že se novela tak důležitého zákona připravuje za zavřenými dveřmi ministerstva a představitelé vlastníků lesů, jichž se zákon č. 114/92 významně dotýká, se k navrhovaným změnám nemohou včas ani vyjádřit. Domníváme se, že podobně jako nevládní ekologické organizace jsou běžně přizvány k zásadním jednáním, dotýkajících se okruhu jejich zájmů, je nutno jednat i se zástupci obecních a soukromých lesů, kteří spravují majetek zaujímající více než 25 % výměry lesů ČR a kteří jsou za hospodaření ve svých lesích ze zákona zodpovědni.

Pracovní varianta novely zákona, kterou jsme měli k dispozici, navrhuje další omezení vlastnických práv a zvýšení pravomocí orgánů ochrany přírody. Za velmi problematické považujeme zejména duplicitu oprávnění úřadů ochrany přírody a orgánů státní správy lesů, která by nadále zkomplikovala již dnes nejasné a prolínající se kompetence mezi rezorty ministerstva životního prostředí a ministerstva zemědělství - v konečném dopadu přinášející další problémy a omezení pro vlastníky lesů (dvojí schvalování lesních hospodářských plánů, povolování výstavby lesních cest aj.). Výkonný výbor SVOL se oficiálně obrátí na ministerstvo životního prostředí se žádostí o přizvání ke spolupráci na připravované novele zákona 114/1992. Rádi bychom i v tomto případě řešili odborné problémy na odborné úrovni a nikoliv až lobováním mezi politiky.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.