STORA ENSO - GLOBÁLNÍ DŘEVOZPRACUJÍCÍ KONCERN
Redakce
Koncem roku 1998 došlo k jedné z nejvýznamnějších fúzí ve světovém dřevozpracujícím průmyslu. Na svém spojení se dohodly koncerny Enso (Finsko) a Stora (Švédsko), které se sloučily do společnosti Stora Enso. Ke spojení jejich dřevařských divizí přistoupila i rakouská firma Holz Industrie Sweighofer, která zaujímala významné pozice ve zpracování dřeva ve střední Evropě. Vznikla tak dceřiná společnost STORA ENSO TIMBER, v níž STORA ENSO vlastní 73,5 % a soukromá nadace Sweighofer 26,5 %. O bezprostředních důsledcích spojení jsme informovali v LP 3/99. Dnes nabízíme další údaje o této globální firmě. STORA ENSO TIMBER mimo jiné vlastní pily ve Ždírci nad Doubravou a v Plané u Mariánských Lázní, o nichž přineseme články v příštích číslech LP. To, že i dřevozpracující průmysl zasáhla celosvětová vlna fúzí, podtrhuje převzetí kanadské společnosti Mac Millan Bloedel největším světovým lesnickodřevařským koncernem Weyerhäuser (USA) v polovině loňského roku, který tak dosáhl produkce více než 8 mil. m3 řeziva ročně (viz LP 10/99).
STORA ENSO VE ZKRATCE
Mateřská společnost STORA ENSO patří mezi tři největší dřevozpracující firmy na světě s roční čistou tržbou 10 mld. EUR. Vlastní 87 podniků na výrobu papíru a kartonu, 19 pil a 35 odbytových společností po celém světě, celkem zaměstnává 40 000 pracovníků. Její hlavní trhy jsou v Evropě a východní Asii. Společnost podle vlastního prohlášení rozvíjí své podnikatelské aktivity tak, aby podporovala ekologickou, sociální a ekonomickou politiku národních států, v nichž působí.
STORA ENSO TIMBER
Pro poměry na lesnicko dřevařském trhu v České republice je nejzajímavější STORA ENSO TIMBER, která je největší dřevařskou firmou v Evropě a druhou největší na světě. Její roční produkce borového a smrkového řeziva činí 4,940 mil. m3 (celková kapacita je 5,315 mil. m3), z nichž je dále zpracováváno 1,28 mil. m3, čisté tržby v roce 1999 dosáhly 1,14 mld. EUR, provozní zisk 40,2 mil. EUR a výnosnost kapitálu 9,3 %. Společnost zaměstnává 3371 pracovníků a je rozdělena do tří divizí - Central European Timber s roční produkcí řeziva 1,815 mil. m3, Nordic Redwood (1,325 mil. m3) a Nordic Whitewood (1,6 mil. m3). Celkové investice za rok 1999 dosáhly 51 mil. EUR, největší investicí byla rekonstrukce závodu v Plané u M. Lázní, která stála 27 mil. EUR.
NÁKUP A ZPRACOVÁNÍ DŘEVA
Společnost celkem nakupuje 9,4 mil. m3 borové a smrkové kulatiny ročně. Ve Finsku se zpracuje 4,5 mil. m3; 95 % se nakupuje z místních zdrojů (5 % z toho pochází z vlastních lesů STORA ENSO), 5 % se získává z okolních oblastí. Na pilách společnosti ve Švédsku se zpracuje ročně 1,9 mil. m3, které se ze 100 % nakupují z místních zdrojů, 33 % pochází z vlastních lesů, všechny pilařské výřezy z vlastních lesů mají certifikát FSC. V Rakousku se zpracuje 2,2 mil. m3 ročně, z toho 50 % pochází z Rakouska a 50 % z ČR, Německa a jiných zemí. V ČR se zpracuje zatím 0,8 mil. m3 ročně a dřevo se převážně nakupuje z místních zdrojů.
Společnost se ve svých tiskových materiálech hlásí k zásadám trvale udržitelného hospodaření v lesích a ochrany přírody. Proto nenakupuje dřevo z přísně chráněných oblastí kdekoliv na světě. Všehny pily STORA ENSO TIMBER ve Finsku a Švédsku mají certifikaci EMAS a část zpracovávané kulatiny je certifikována v systémech FSC, PEFC nebo EMAS.
STORA ENSO TIMBER svoji výrobu soustřeďuje na komponenty pro stavbu dřevěných domů pro Japonsko (871 000 m3), Evropu (318 000 m3) a USA (315 000 m3). Významný je také podíl pro truhlářské práce a dekorace - profily (854 000 m3), nábytek (264 000 m3), okna (125 000 m3), prvky pro “udělej si sám” (75 000 m3), specifikované segmenty (860 000 m3), standardní výrobky (1,18 mil. m3). V letošním roce chce společnost výrazně investovat do obnovy švédských pil (50 mil. EUR), maximalizovat výrobu, tj. co nejvíce využít kapacit jednotlivých závodů a soustředit se na produkty s vyšší přidanou hodnotou. V delším časovém horizontu chce dosáhnout 10% ročního růstu, 15% výnosovost kapitálu a kladné cash-flow.
STRATEGIE ROZVOJE
Pozornost si zcela jistě zaslouží způsob, jak společnost nahlíží na sebe sama. Strategie rozvoje STORA ENSO TIMBER vychází z vize společnosti, hodnot, které vyznává, a smyslu, v němž vidí důvod své existence. Ve své vizi se STORA ENSO TIMBER představuje jako světový vůdčí zpracovatel dokonale obnovitelné, ekologicky šetrné suroviny - dřeva, z něhož na základě řízeného růstu a specializované, pružné organizace založené na týmové práci, vytváří vysoce kvalitní výrobky, pro něž hledá nové formy použití. V hodnotovém žebříčku stojí na prvním místě zákazník (“jsme první volbou zákazníka”), dále výkon (“přinášíme výsledky”), zodpovědnost (“řídíme se principy ekologického rozvoje”), důraz na lidi (“motivovaní lidé vytvářejí úspěch”), zaměření na budoucnost (“podnikáme první krok”). Významné místo zaujímá kultura společnosti, která drží pohromadě strategii a organizaci, aby se dosáhlo žádaného výkonu. Smysl své činnosti společnost vidí ve schopnosti nabízet konkurenčně nejvýhodnější řešení spotřebitelům dřeva prostřednictvím vysoké produktivity. Za kritické faktory úspěchu považuje úspěšnou spolupráci s dodavateli dřeva, investiční výdaje do co nejlepší majetkové základny, efektivní rozvoj produktivity, spokojenost zákazníka, odhodlaný personál, který je odborně na výši, plně využitou součinnost mezi jednotlivými segmenty podnikové organizace a konkurenčně nejvýhodnější uplatnění výrobků na trhu.
Obchodní činnost firmy je vedena na základě modelu řízení jakosti “Excellence 2005” vytvořeného k oceňování kvality. Model vychází z Finského ocenění jakosti, Amerického národního ocenění kvality Malcolma Baldrige a z modelu znamenitosti Evropské nadace pro řízení kvality. Hlavním cílem je nepřetržité zlepšování činností založených na potřebách zákazníků.
PODNIKOVÝ ČASOPIS PROFILE
V rámci personální politiky vydává STORA ENSO TIMBER podnikový časopis pro zaměstnance s názvem PROFILE. Jeho cílem je zvýšit informovanost o dění v jednotlivých závodech, o strategii společnosti a rozvojových projektech, o životě lidí, kteří ve firmě pracují, o dění na dřevařském trhu. Je totiž skutečností, že informovaní lidé si vytvářejí silnější pocit sounáležitosti s firmou a podávají vyšší pracovní výkon.
FÚZE JAKO DALŠÍ VÝZVA K RŮSTU
V čísle 1/99 je článek Arno Pelkonena, který byl pověřen řízením celé společnosti STORA ENSO TIMBER. Pro dokreslení poněkud suché řeči uvedených čísel si dovolím ocitovat několik jeho myšlenek.
“Při formulování nové strategie pro STORA ENSO TIMBER bylo naším cílem najít takovou, s níž bychom byli schopni splnit cíle, vytyčené již během procesu fúzování: co nejefektivnější návrat vynaloženého kapitálu, co nejlepší základní aktiva, kladný příliv financí, vlastní distribuce na hlavních trzích a specializovaná týmová organizace.
Hlavní rysy strategie do dalších let lze rozdělit na tři velké projekty, totiž na zabezpečení materiálem a zařízeními, na segmentaci trhů ve všech našich prodejních jednotkách, na přestavbu našich pořezových kapacit ve Švédsku a expanzi naší produkce do nových operačních prostorů.
Při strategii zaměřené na segmenty trhu jsme zjistili osm velkých oblastí konečného užití řeziva, na něž se chceme v budoucnosti v naší obchodní činnosti zaměřit. Abychom toho byli schopni, musíme velmi tvrdě pracovat na formě výrobků. Tak budeme moci zákazníkům nabízet přesně to, co si přejí. To vyžaduje investice do flexibility produkce, kapacity sušáren a dalšího zpracování v našich obchodních jednotkách.
V této strategii se budeme zaměřovat na ty oblasti růstu, kde má dřevo jisté podstatné konkurenční výhody. To nám také umožní plně využít synergický potenciál naší společnosti při specializaci pilařských závodů, členění investic a dodávek dřeva. Současně tím dramaticky poklesne naše závislost na fluktuačních trzích a podíl prodeje segmentově orientovaným zákazníkům stoupne z nynějších 50 % na více než 80 %.
Naše švédské pilařské závody nejsou schopny konkurence v důsledku zanedbání investic. Věříme však, že konkurenceschopný provoz pilařských závodů je možný i ve Švédsku. Hlavní otázkou je zajištění dostatečného přísunu surovin pro všechny provozy, neboť nelze hovořit o velkých investičních projektech bez možnosti zvýšení produkce. Proto musíme zajistit pro tyto provozy mnohem větší zásobování surovinami, než jaké je stávající. Stejně důležité je nalezení obchodního projektu, založeného na využití konkurenčních výhod a na plném využití synergického potenciálu uvnitř naší společnosti, pro každý z těchto provozů.
Máme-li jako jeden ze strategických cílů růst se ziskem a záměr podpořit a zajistit zásobování společnosti dřevem, je přirozené, že neustále studujeme možnosti expanze do oblastí, kde STORA ENSO nenakupuje dřevo ani nevyvíjí zpracovatelskou činnost. V současné době je ohnisko těchto úvah ve střední a východní Evropě.
Pro náš úspěch a budoucí rozšíření činností je nejožehavějším problémem zásobování našich pil surovinou. Máme skvělou možnost toho dosáhnout spoluprací se STORA ENSO FOREST a proto budeme spolupráci s nimi na všech úrovních posilovat.
Využití efektivního kapitálu posílí naši schopnost konkurovat. Zaměření našich investic musí odpovídat návratnosti kapitálu a většina investičních plánů bude posuzována z hlediska zisku pro naši společnost.
Sama fúze znamenala podstatné změny pro všechny zúčastněné podniky. V průběhu našeho dalšího růstu a s našimi novými strategiemi budou tyto změny pokračovat. Ve vedení musíme být schopni řídit a plánovat tyto změny s ohledem na vývoj lidských zdrojů, zejména pokud jde o výcvik, vzdělávání a vnitřní komunikaci.”
TIMBER 2000
V čísle 1/2000 časopisu PROFILE byl představen projekt TIMBER 2000, který má zvýšit spotřebu dřeva ve střední a západní Evropě. Jeho tvůrcem je NORDIC TIMBER COUNCIL se sídlem ve Stockholmu. Dřevo už delší dobu ztrácí podíl na trhu oproti betonu, umělé hmotě a oceli. Tento negativní trend bude pokračovat, neučiní-li se něco radikálního. Kromě procesu nahrazování dřeva jinými materiály je dalším popudem ke zvyšování spotřeby dřeva (poptávky po něm) růst jeho zásob v evropských lesích. Podle EFI (European Forest Institute) tento trend v dlouhodobé perspektivě povede k horším cenám za dřevo.
V první fázi kampaně TIMBER 2000 by mělo být osloveno asi 40 mil. konečných uživatelů ve Velké Británii. Cílem je zvýšení spotřeby dřeva aspoň na polovinu úrovně spotřeby Skandinávských zemí. V další fázi se kampaň zaměří na německý trh a na velký renovační trh, který existuje ve většině zemí Evropy. TIMBER 2000 se skládá ze dvou částí: Stavět ze dřeva a Žít se dřevem. “Stavět ze dřeva” se obrací především k profesionálům - stavebním firmám, architektům a finančním institucím. “Žít se dřevem” se obrací na podstatně širší skupinu, na konečné zákazníky. Kampaň ve Velké Británii by měla stát asi 60 mil. švédských korun a financují ji skandinávští majitelé lesů a dřevozpracující podniky, které si jinak navzájem konkurují.
Co z toho získají pily a dřevařský průmysl? Organizátoři jsou toho názoru, že náklady je nutné měřit potenciálem, jenž vznikne z rostoucí poptávky, tj. růstem ceny i růstem spotřeby. Například v USA po obdobné kampani stoupla spotřeba řeziva téměř o 5 mil. m3. Podle výpočtů by mohla rostoucí poptávka způsobit růst cen řeziva o 300 švédských korun/m3. Ve Skandinávii se vyrábí 30 mil. m3 řeziva ročně, což by znamenalo dodatečný zisk 9 mld. za rok. Pro změnu cenových relací v Evropě je však nutná změna poptávky v rozměru 2-5 mil. m3 za rok. Plánuje se též vytvoření internetového portálu, kde podniky budou moci nabízet své služby a výrobky a zákazníci pořizovat objednávky.
Podle tiskových materiálů
STORA ENSO připravila redakce