ODSTRAŇOVÁNÍ POVODŇOVÝCH ŠKOD NA CESTÁCH A VODNÍCH TOCÍCH SPRAVOVANÝCH s.p. LČR

Ing. Jan Řezáč - Lesy ČR, s. p., Hradec Králové

V závěru loňského roku oznámilo Ministerstvo financí České republiky záměr státu ukončit v roce 2002 financování odstraňování následků povodňových škod. Tato informace způsobila v samosprávách postižených regionů a obcí značný neklid. Proto na přímou výzvu zástupců těchto regionů uspořádal státní podnik Lesy ČR několik setkání s novináři a představiteli obcí, okresů a krajů, na nichž prezentoval současný stav prací při odstraňování následků povodňových škod.

STAV V ČESKÉ REPUBLICE

Lesy České republiky, s. p., jsou ze zákona správcem téměř 20 tis. km vodních toků převážně bystřinného charakteru. Celkem byly škody způsobené povodněmi v letech 1997 - 1998 na majetku spravovaném LČR odhadnuty asi na 2,3 mld. Kč. Celková dosavadní částka vynaložená na přímé odstranění povodněmi zničených vodních toků, lesních cest a ostatních staveb činí 1,439 mld. Kč, což představuje zhruba 63% plnění. Na financování těchto akcí se podílel stát finančními prostředky ve výši 689 mil. Kč (47,9 %) a LČR z vlastních zdrojů 750,7 mil. Kč (52,1 %). Na odstranění škod na vodních tocích bylo vynaloženo celkem 811,8 mil. Kč, z toho vlastních zdrojů LČR 177,4 mil. Kč, a na likvidaci škod na lesní dopravní síti a ostatních stavbách 627,8 mil. Kč, z toho z vlastních prostředků 573,1 mil. Kč.

Na lesních správách se sanace povodňových škod týkala především lesní dopravní sítě, svahových sesuvů a erozních rýh tak, aby se stabilizovaly celkové odtokové poměry. Na některých místech především Olomouckého kraje byla po povodni veškerá doprava, z důvodu zničení státních a místních komunikací, vedena nouzově pouze po lesních cestách. Na tuto skutečnost starostové obcí při diskusích o užívání obecních komunikací velmi brzy zapomněli. Prvořadým úkolem pro LČR bylo dopravně zpřístupnit odloučená sídla zaměstnanců (hájenky), lokality s výskytem kalamitní těžby a ostatní nemovitosti napojené na lesní dopravní síť. Proto okamžitě po zjištění škod LČR přehodnotily plán investic a provozních prostředků a veškeré disponibilní zdroje přesunuly do postižených oblastí.

Díky mimořádnému nasazení techniky a obětavosti lidí bylo již ke konci roku 1997 obnoveno nezbytné dopravní spojení. To bylo možné proto, že LČR, jako podnik s celorepublikovou působností, přerozděluje finanční prostředky v rámci celého státu a tím dotuje regiony, kde jsou lesy nevýnosové. Takovým způsobem naplňují LČR smysl a základní cíle své existence - hospodaří efektivně se ziskem, odvádí daně a současně uspokojují veřejné zájmy společnosti. Největší škody povodně napáchaly na Olomoucku a ve východních Čechách, proto se na prostředky vynaložené při odstraňování povodňových škod v těchto regionech podíváme podrobněji.

ODSTRAŇOVÁNÍ ŠKOD V OLOMOUCKÉM KRAJI

Při hodnocení následků povodní je nutné rozlišit bezprostřední škody z roku 1997, které byly odhadnuty na vodních tocích spravovaných LČR v této oblasti na 113 mil. Kč, od celkového opotřebení ochranných staveb. To bylo odhadnuto v uvedeném roce na 419 mil. Kč. Celková částka vynaložená v letech 1997 - 2000 v Olomouckém kraji na přímé opravy povodněmi zničených vodních toků, lesních cest a staveb činila 414,6 mil. Kč, z toho z vlastních zdrojů LČR vynaložily 255,2 mil. Kč. To představuje 29 % všech prostředků vynaložených na odstraňování povodňových škod prostřednictvím LČR v celé České republice. Z těchto částek je zřejmé, že ve vztahu k vynaloženým prostředkům jsou následky povodní asanovány na 133 %. Na druhé straně je třeba uvést, že z dlouhodobého hlediska, vůči aktualizovaným potřebám na komplexní stabilizaci vodohospodářské funkce krajiny na Olomoucku, činí vynaložené náklady “jen” 36 %. Na stabilizaci koryt vodních toků bylo již v roce 1997 vynaloženo 29 mil. Kč, z toho 13 mil. z vlastních zdrojů LČR. Rychlejší postup oprav a stabilizace toků blokovaly mimo jiné neúměrné požadavky orgánů ochrany přírody, které chtějí nechat rozsáhlé části bystřin “přirozenému zdivočení”. Teprve po složitých jednáních se dosahuje určitého kompromisu, což má ale za důsledek výrazné snížení účinnosti realizovaných protipovodňových opatření.

Zajímavé srovnání přináší fakt, že výnos z lesů spravovaných LČR v Olomouckém kraji za zmiňované období činil “pouze” 64 mil. Kč. To znamená, že LČR zde investovaly 4x více, než kolik je schopen les poskytnout. To je možné proto, že LČR, jako podnik s celorepublikovou působností, přerozděluje finanční prostředky v rámci celého státu a tím dotuje regiony, kde jsou lesy nevýnosové.

Celkové škody na lesní dopravní síti Olomouckého kraje, způsobené i nadměrným dopravním zatížením v období povodní a bezprostředně po nich, se odhadují na 330 mil. Kč. Na opravy cest v roce 1997 vynaložily LČR z vlastních prostředků více než 68 mil. Kč. V roce 1998 pokračovaly opravy složitějších úseků cest s vynaložením 111 mil. z vlastních zdrojů a 37 mil. Kč ze státního rozpočtu. Převážná část těchto prostředků směřovala do okresů Jeseník a Šumperk. V letech 1999 a 2000 pokračovaly práce na kompletaci již započatých staveb.

Dosavadním investováním 264 mil. Kč je odstraněno 80 % škod vykázaných po povodni. Pro celkovou stabilizaci horských a podhorských partií v Olomouckém kraji je potřeba ještě realizovat opatření asi za 270 mil. Kč.

ODSTRAŇOVÁNÍ ŠKOD VE VÝCHODNÍCH ČECHÁCH

Celková částka vynaložená v letech 1997-2000 v regionu Východních Čech (oblast působnosti Oblastní správy toků /OST/ Hradec Králové) na odstranění povodněmi zničených vodních toků, lesních cest a ostatních staveb činila 184,6 mil. Kč, z toho z vlastních zdrojů LČR vynaložily 63,3 mil. Kč (34,3 %). To představuje 24,6 % z objemu všech finančních prostředků vynaložených na odstranění povodňových škod prostřednictvím LČR v celé České republice. Pro celkovou stabilizaci horských a podhorských partií v regionu Orlických hor je potřeba v budoucnu ještě realizovat opatření přibližně za 80 mil. Kč. Celkové škody na lesní dopravní síti, způsobené i nadměrným dopravním zatížením v období povodní a bezprostředně po nich, se odhadují na 31,7 mil. Kč a na jejich zprovoznění bylo vynaloženo 22,5 mil. Kč (splněno asi 71 %), a to pouze z vlastních prostředků LČR.

PŘÍPRAVA ZÁSAD NOVÉ VODNÍ POLITIKY ČR

Česká republika je jedním z uchazečů o členství v Evropské unii. V rámci této unie se dlouhodobě zpracovávají Zásady nové vodní politiky. Proto je také v České republice připravován nový zákon o vodách, který je důležitý i z geografického hlediska. Hustě osídlené země střední Evropy vyžadují, aby služba hrazení bystřin, po 120 letech svého samostatného trvání, přispívala i nadále ke stabilizaci drobných vodních toků. Přestože drobné vodní toky a bystřiny nejsou v popředí zájmu veřejnosti ani státní správy a není jim tedy věnována dostatečná pozornost - ačkoliv právě v nich se tvoří kvalita i kvantita vodohospodářské funkce krajiny, musíme si uvědomit, že jsou to právě tyto toky, které dále zásadně ovlivňují celá povodí. Proto je nezbytné, aby nový zákon o vodách učinil tuto péči veřejným zájmem spolu s jejím jasným financováním.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.