NOVÁ TECHNOLOGIE OBNOVY A ÚDRŽBY CEST METODOU RECYKLACE
Oto Lasák
Na trhu služeb pro subjekty v lesním hospodářství se objevil nový dodavatel, který nabízí řešení velmi ožehavé otázky - jak co nejlevněji zrekonstruovat poškozené lesní odvozní cesty typu 1L nebo 2L v minulosti zpravidla s povrchem z makadamu. Akciová společnost Karlow - Karlshof - se kterou se řada čtenářů mohla seznámit jak na prachatickém Euroforestu, tak na letošní brněnské Silva Regině - rozšířila své prodejní a servisní aktivity s německými traktory Fendt, frézami Ahwi a lesnickými nástavbami Pfanzelt - o úzce specializované služby v oblasti rekonstrukce a údržby lesní dopravní sítě. Položili jsme několik otázek předsedovi představenstva panu Karlu Kranichovi.
- Co hodláte velmi početné skupině účastníků dnes nabídnout?
Jak jsme informovali v Lesnické práci (4/2002, str. 185), přicházíme, ve spolupráci s naším německým partnerem, s novou službou rekonstrukce a následné údržby lesních cest. Vycházíme z vlastní zkušenosti s prodejem strojů pro tuto technologii, že jejich pořízení vyžaduje poměrně značnou investici. Proto se firma Karlow - Karlshof a.s. rozhodla nabízet tuto ekologickou technologii formou služby na klíč. Pro dnešní předváděcí akci máme připraveny dva typy odvozních cest - zemní cestu s výtluky a hlubokými vyježděnými kolejemi a velmi poškozenou asfaltovou cestu.
- Proč jste použil termín “ekologická” obnova a údržba vest?
Nová metoda plně využívá stávající materiál původní cesty, který se nikam neodváží a nezatěžuje rozpočet investiční akce včetně nákladů za dopravu a uložení na odpovídající skládce. Veškerý materiál se jemně rozdrtí, promíchá, zhutní a zůstává na místě. Jde o typickou recyklaci původního materiálu cesty.
- Jaký je vlastní technologický postup?
Nejprve radlicí uřízneme krajnice a vytvoříme základ pro příkop (min. 4-6 přejezdů grejdru). Původní cestu pak narušíme rozrývačem asi o 10 cm hlouběji, než jsou stávající výtluky. Dojde k hrubému promíchání materiálu. Tam, kde je to vhodné, lze navézt z okolí čistý stavební odpad, např. zdivo, střešní tašky, suť, které se ekonomicky zhodnotí. Kypřičem oba materiály ještě nahrubo promícháme (min. 4 přejezdy kypřičem). V další fázi použijeme předrcovač kamení AHWI USZ 600-2300, který je schopen jemně nadrtit a promíchat starou povrchovou vrstvu s eventuálním stavebním materiálem až do hloubky 20 cm, při pracovním záběru 2300 mm. Jako pohon slouží výkonný traktor Fendt (min. 2 přejezdy vlevo i vpravo). Dochází k vytvoření základu nové povrchové vrstvy. Podle jejího složení se může nebo nemusí přidávat pojivo. Původní spodní nosná vrstva zůstává zachována a na ní vzniká nová vrchní jemně nadrcená a kvalitně promíchaná vrstva. Následuje přeprofilování vrchní vrstvy do střechovitého profilu tak, aby bezpečně a rychle docházelo k povrchovému odtoku srážkové vody z tělesa cesty do příkopu. Podle vlhkosti materiálu se cesta zvlhčí vodou a nechá se nejlépe 1 týden v klidu, aby se dobře spojila. Nastává poslední fáze - zhutnění třídeskovým vibračním zařízením do hloubky 40 cm.
- Dáváte nějaké záruky? A jak častá je následná údržba nové cesty?
Pokud využijete dodávky na klíč od naší firmy, získáváte záruku v délce 36 měsíců. Podmínkou je provedení jedné údržby během tohoto období, kdy grejdrem stáhneme vrchní vrstvu, vyčistíme příkopy a povrch znovu zavibrujeme. Tato údržba je vhodná pravidelně po 2-3 letech.
- Jaký je denní výkon a cena vaší služby?
Pokud jde o průměrný denní výkon, tak v případě těchto dvou cest, které vám dnes ukazujeme, jde o 400 bm za 7 pracovních hodin u 4 m široké cesty. U běžné 3 m široké odvozní cesty lze počítat s výkonem 600 - 1 000 bm/směnu. Cena se pohybuje podle konkrétních podmínek cca 300 Kč/1 bm a při údržbě 1x za 2 roky ca.18 Kč/bm při současné ceně. Služby doplňujeme při větších sklonech i pokládáním propustků. Svodnice nejsou potřeba díky kvalitnímu příčnému profilu, který povrchovou vodu rychle odvádí z tělesa cesty pryč do příkopů. Karlow-Karlshof, a.s. garantuje optimální odtok vody.
Věříme, že vaše technologie zaujme naši odbornou lesnickou veřejnost a že se úspěšně uplatní v podmínkách českého lesního hospodářství.
Děkuji za rozhovor, Oto Lasák
Kontakt:
Karlow-Karlshof, a.s.
Jinonická 18, 150 00 Praha 5
Tel.: 02/5721 5317, fax: 02/5721 0812
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.karlow-karlshof.com