Ekologická výchova dětí
Eva Dlabolová
Od roku 1998 státní podnik Lesy ČR (LČR) zaměřil pozornost na lesnickou osvětu dětí. V září 1998 byl schválen Návrh koncepce působení LČR na děti a mládež. Počínaje rokem 1999 se tyto aktivity rozjíždějí systematicky. LČR se odborně a finančně začaly podílet na realizaci vybraných projektů středisek ekologické výchovy (SEV) a od roku 1999 spolupracují se sdružením pro ekologickou výchovu TEREZA na školním projektu Les ve škole – škola v lese.
V roce 1999 navázaly LČR spolupráci se Sdružením středisek ekologické výchovy Pavučina (SSEV Pavučina), které v té době sdružovalo 16 SEV. Záměrně byla vybrána střediska většího charakteru, která již měla dostatečně velké a vhodně vybavené výukové prostory a odborné pedagogické pracovníky, tvořící společně dobré zázemí pro kvalitní výuku. LČR odborně a finančně podporují projekty středisek, jež úspěšně prošly výběrovým řízením, a výukové programy o lese na všech střediscích, která jsou členy SSEV Pavučina. Témata výukových programů jsou konzultována s lesníky a jsou vždy přílohou smlouvy. Výukové programy probíhají ve spolupráci s LČR od roku 1999. Od tohoto roku došlo k nárůstu počtu oslovených dětí z 9 850 na 21 313 v roce 2002.
Rok 1999
Výsledkem spolupráce se Sdružením pro ekologickou výchovu a ochranu přírody REZEKVÍTEK (Brno) v roce 1999 bylo zpracování a vydání publikace “Lesní čarování II. díl”, která spolu s prvním dílem tvoří zdařilou pomůcku pro zpestření výuky přírodopisu a přírodovědy na základních školách a často se také využívá při výukových programech o lese. V dubnu 1999 se podařilo dokončit lesní naučnou stezku u Střediska pro vzdělávání a výchovu v přírodě, obecně prospěšná společnost (o.p.s.) Chaloupky (u Třebíče). V srpnu téhož roku spatřil světlo světa také projekt Les ve škole – škola v lese, ke kterému byla vyhlášena i výtvarná a literární soutěž. Na tomto projektu spolupracují LČR se sdružením pro ekologickou výchovu TEREZA (Praha). Jedná se především o 26 pracovních listů pro děti s metodikou pro učitele, které se věnují jednotlivým tématům z lesního prostředí od významu lesa v krajině, jeho oživení až po hospodaření a péči o něj. Do pilotního ročníku projektu se zapojilo 200 ZŠ, které projekt ověřily. Na projekt došlo ze zapojených základních škol mnoho kladných ohlasů v podobě závěrečných zpráv, které byly doplněny kresbami, básničkami a slohy od dětí. Aby se s projektem mohli blíže seznámit i další učitelé, probíhají na pedagogických centrech v regionech průběžně semináře k práci s ním.
Celkově byly všechny zmíněné aktivity v roce 1999 podpořeny částkou 695 000 Kč. Z toho výukové programy o lese částkou 150 000 Kč, projekty SEV částkou 183 000 Kč a školní projekt Les ve škole – škola v lese částkou 362 000 Kč.
Rok 2000
V roce 2000 navázaly LČR na úspěšně započatou spolupráci se SSEV Pavučina, realizací dvou vybraných projektů, které výrazně zkvalitnily a usnadnily výuku. V listopadu 2000 bylo dokončeno 16 obsáhlých souborů pomůcek pro výukové programy o lese s názvem “Krabice jehličí”, na kterém LČR spolupracovaly se Sdružením pro ekologickou výchovu a ochranu přírody REZEKVÍTEK (Brno), a bylo dokončeno také zpracování a vydání hry “Bludiště znalostí” s otázkami z lesního prostředí. Tento projekt zpracovávalo Středisko globální výchovy EVANS (Praha).
Do projektu Les ve škole – škola v lese se ve školním roce 2000/2001 zapojilo dalších 502 základních škol a výukové programy o lese byly provedeny na jednotlivých SEV pro 9 870 dětí.
Celkově byly všechny zmiňované aktivity v roce 2000 podpořeny částkou 1 143 tis. Kč. Z toho výukové programy o lese částkou 350 000 Kč, projekty SEV částkou 300 000 Kč a školní projekt Les ve škole – škola v lese částkou 493 000 Kč.
Rok 2001
V roce 2001 bylo zpracováno dalších 7 souborů pomůcek pro výukové programy o lese “Krabice jehličí”. Každé středisko, které je členem SSEV Pavučina, má jeden z těchto souborů, který využívá při výukových programech a půjčuje základním školám ve svém okolí. V roce 2001 došlo také ke zpracování a vydání publikace “Lesní čarování III. díl”, která plynule navazuje na díly předchozí, a vytvoření souboru dřevěných pomůcek “Dřevěný orchestr”. Z dalších materiálů bylo vydáno “Pexeso o lese” a metodická publikace pro ekologickou výchovu “Hurá z lavic III”. Při základních školách též pokračoval projekt Les ve škole – škola v lese, do kterého se ve školním roce 2001/2002 zapojilo dalších 310 ZŠ a výukové programy o lese na jednotlivých SEV, kterými bylo osloveno 14 655 dětí.
Celkově byly tyto aktivity v roce 2001 podpořeny částkou 1 337 000 Kč. Z toho výukové programy o lese částkou 500 000 Kč, projekty SEV částkou 680 000 Kč a školní projekt Les ve škole – škola v lese částkou 157 000 Kč.
Rok 2002
V roce 2002 bylo podpořeno 7 projektů těchto středisek:
- Středisko pro vzdělávání a výchovu v přírodě, o.p.s. CHALOUPKY u Třebíče (zpracování a vydání publikace “Život na okraji lesa”);
- Středisko pro ekologickou výchovu a ochranu přírody REZEKVÍTEK, Brno (zpracování pomůcek pro výukové programy o lese – “Krabice jehličí”, zpracování a vydání didaktického puzzle “Život lesa”);
- Středisko ekologické výchovy a etiky SEVER, Rýchory (vybudování areálu pro ekologickou výchovu “Za lesem do města”);
- Dům ekologické výchovy LIPKA, Brno (semináře s názvem “Lesní vzdělávání pro učitele”);
- Základní organizace ČSOP PLANORBIS, Kroměříž (zpracování a vydání “Průvodce lesními společenstvy v ČR”);
- Vzdělávací a informační středisko BÍLÉ KARPATY, Veselí nad Moravou (zpracování 3 souborů pomůcek pro výukové programy o lese “Lesy od údolí až na vrcholky hor”).
Pokračoval také projekt Les ve škole – škola v lese, do kterého bylo ke konci roku 2002 přihlášeno 1120 ZŠ, a výukové programy o lese na SEV, které byly připraveny pro 21 313 dětí. Celkem byly všechny zmiňované aktivity v roce 2002 podpořeny částkou 1 630 000 Kč. Z toho výukové programy o lese částkou 650 000 Kč, projekty SEV částkou 600 000 Kč a školní projekt Les ve škole – škola v lese částkou 380 000 Kč.
Rok 2003
Na tiskové konferenci, která se konala dne 30. ledna v Olomouci, byla podepsána smlouva se SSEV Pavučina na provedení výukových programů o lese na jednotlivých SEV. Další smlouvy byly podepsány s konkrétními středisky, jejichž projekty prošly úspěšně výběrovým řízením.
Jde o tato střediska:
- Ekocentrum PALETA, Pardubice (zpracování a vydání didaktického domina o lese);
- Středisko pro vzdělávání a výchovu v přírodě, o.p.s. CHALOUPKY (zpracování a vydání pomůcky pro výuku “Lesní klikatice”);
- Dům ekologické výchovy LIPKA, Brno (realizace seminářů “Lesní vzdělávání pro učitele” a vytvoření venkovní interaktivní výukové pomůcky “Stromová galerie”);
- Sdružení pro ekologickou a etickou výchovu ŽIVÁ PLANETA, Praha (vydání ekovýchovné didaktické pomůcky – simulační hry “Opuštěné pole”);
- Sdružení pro ekologickou výchovu SLUŇÁKOV, Olomouc (realizace exkurzí s výkladem “Lesní vzdělávání pro učitele”);
- Sdružení pro ekologickou výchovu a ochranu přírody REZEKVÍTEK, Brno (zpracování 5 ks souborů pomůcek pro výukové programy o lese – “Krabice jehličí”);
- Vzdělávací a informační středisko BÍLÉ KARPATY, o.p.s., Veselí nad Moravou (zpracování a vydání metodického materiálu “Rostliny v lese”).
Rovněž byla podepsána nová smlouva se sdružením pro ekologickou výchovu TEREZA na pokračování projektu Les ve škole – škola v lese, včetně nových materiálů a seminářů pro učitele.
Celkově budou tyto aktivity v roce 2003 podpořeny částkou 1 650 000 Kč. Z toho výukové programy o lese částkou 650 000 Kč, projekty SEV částkou 600 000 Kč a školní projekt Les ve škole – škola v lese částkou 400 000 Kč.
Novým prvkem ve spolupráci LČR se SEV v letošním roce je uspořádání šesti odborných seminářů o lesním hospodářství pro pedagogické pracovníky středisek, učitele základních a středních škol a další zájemce. Aktivně se na práci s dětmi i na přípravě seminářů podílejí také místní lesní správy. Cílem je prohloubit zejména znalosti o praktickém lesnictví a jeho významu pro společnost. Naším zájmem je zvýšit informovanost o způsobech hospodářského využívání lesů, protože na lesní hospodářství se mnohdy pohlíží neprávem negativně. Zvláště pro děti je lesní hospodářství věcí takřka neznámou, protože jako jeden z oborů lidské činnosti pečujících o přírodu prakticky vymizel z učebních osnov a ani samotní učitelé o něm mnoho nevědí.
Mgr. Eva Dlabolová,
ředitelství LČR, Hradec Králové