Změny na MZe
Od 1. 4. 2004 byl v rámci nové organizační struktury MZe úsek lesního hospodářství (LH) začleněn do strukturální sekce Ing. Karla Macha, dříve náměstka pro zemědělskou výrobu. Ve funkci státního tajemníka nahradil Ing. Pavla Rybníčka Ing. Miroslav Toman, CSc., který se stal zároveň 1. náměstkem ministra Palase. MZe má nyní čtyři sekce - ekonomickou (Ing. Karel Venera), strukturální (Ing. Karel Mach), komoditní (Ing. Zdeněk Růžička) a centrální (správní), kterou měl vést Pavel Rybníček. Ten však na přelomu března a dubna oznámil rezignaci (pro časopis Týden uvedl: „Řekl jsem, že odcházím. Nezlobte se, ale o důvodech mluvit nechci. Už jsem z toho unavený.“). Na MZe působil jako dlouholetý náměstek pro LH od r. 1990.
Pod strukturální sekci spadají tři úseky - strukturální, vodního hospodářství a LH, pod který patří 3 odbory (viz schéma). Z původních 4 odborů (Odbor rozvoje LH - ředitel Ing. Jindřich Husák; Odbor lesnické politiky - Ing. Martin Chytrý; Odbor tvorby lesa - Ing. Miroslav Sloup; Odbor státní správy lesů - dr. Ing. Miroslav Kubů) tak zbyly dva a pod úsek LH se vrátila myslivost (Odbor rybářství, myslivosti a včelařství). Lesnický úsek by tak mohlo opustit kolem 15 lidí, i když nikdo v době psaní tohoto článku nedostal výpověď. Někteří pracovníci dostali nabídku pracovat v jiných strukturách ministerstva, avšak mimo úsek LH nebo svoji pracovní specializaci (např. M. Chytrý nebo Ing. Karel Vančura, jehož oddělení vnějších vztahů bylo zrušeno bez odpovídající náhrady), s jinými doposud nikdo nejednal, další z MZe odcházejí. Bývalý ředitel odboru tvorby lesa Ing. Miroslav Sloup, který byl zařazen do oddělení hospodářské úpravy lesů, odchází na vlastní žádost do ÚHÚL (od 1. 5. 2004 by se měl stát ředitelem plzeňské pobočky, kde nahradí Ing. Holického, jenž nastupuje od 1. května do funkce ředitele krajského inspektorátu LČR v Karlových Varech). Krátce po zavedení nové organizační struktury rezignoval na svůj post ředitel nově vytvořeného odboru koncepcí a ekonomiky LH J. Husák, který na MZe působil teprve od 1. 2. 2004, kdy byl po vyhraném výběrovém řízení jmenován ředitelem odboru rozvoje LH. Od 1. května tak bude tento post neobsazen nebo se dozvíme jméno nového ředitele.
Rozhovor
O rozhovor týkající se organizačních a personálních změn na MZe, ale i otázek dalšího fungování a koncepce LH, LČR či myslivosti jsme požádali nově jmenovaného vrchního ředitele Ing. et Ing. Jiřího Dobiáše, kterému jsme zaslali jím požadované písemné otázky. Nakonec jsme však od něj dostali odpovědi pouze na některé otázky určené ministru Palasovi, které jsme již 27. února po jeho tiskové konferenci (19. února, LP 3/2004, str. 4), zaslali tiskovému mluvčímu ministra. Vypracováním odpovědí byl totiž po několika našich urgencích pověřen úsek LH pod vedením Jiřího Dobiáše. Na jemu adresované otázky pak nechtěl zatím odpovídat s poukázáním na krátký čas ve funkci a slíbil uskutečnit rozhovor za 2–3 měsíce.
Předkládáme Vám tedy odpovědi pouze na vybrané otázky směřované ministru Palasovi, vypracované vedením úseku LH. Ostatní otázky (např. důvody odvolání J. Vašíčka a některých členů dozorčí rady LČR či vysvětlení některých výroků ministra na jeho tiskové konferenci) zůstaly nezodpovězeny. Např. k otázce ministrem Palasem zveřejněných předběžných výsledků kontroly NKÚ a reakci Ing. Olivy (LP 3/2004, str. 4) bylo mj. uvedeno: „Opakovaně odmítáme jakýmkoliv způsobem komentovat průběžné výsledky kontroly, která nadto nebyla k dnešnímu dni dosud řádně ukončena.“
- Co je účelem změn v organizační struktuře ministerstva zemědělství (MZe) a lesnického odvětví a jak bude toto nové schéma vypadat?
Účelem změn v organizační struktuře MZe je především přiblížit tuto strukturu co nejvíce struktuře příslušných orgánů ES, zejména s cílem vytvořit optimální podmínky pro zajištění spolupráce s těmito orgány. Nezanedbatelným hlediskem je rovněž aktuální požadavek na snižování administrativní náročnosti v činnosti orgánů státní správy, ústřední orgány nevyjímaje. V dané souvislosti nelze pominout ani existenci zákona č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a tedy logickou nezbytnost přizpůsobit organizační strukturu MZe požadavkům tohoto předpisu, zejména s ohledem na blížící se vstup do EU.
S ohledem na zjednodušení, zprůhlednění a snížení administrativní náročnosti jednotlivých činností byl dosavadní počet 4 odborů v rámci úseku LH zredukován na celkem 3 odbory, z toho dva „lesnické“ a jeden odbor rybářství, myslivosti a včelařství. V rámci odboru státní správy, hospodářské úpravy a ochrany lesů byly soustředěny činnosti, které spolu úzce souvisí, resp. bezprostředně na sebe navazují. Odbor koncepcí a ekonomiky LH pak v sobě spojuje především koncepční činnost z hlediska dlouhodobého vývoje v oblastech jednotné lesnické politiky spolu s oblastí ekonomiky a finanční politiky LH.
- Z jakého důvodu byla oslabena pozice odvětví LH na MZe a jaké postavení bude zaujímat po ztrátě svého náměstka? Nebojíte se např., že těmito změnami dojde k posílení pozice MŽP v oblasti lesnictví a ztráty schopnosti MZe prosadit například svůj pohled v lesnické legislativě?
Nesdílíme předkládaný názor, že by v důsledku provedených změn byla oslabena pozice odvětví LH na MZe. I po vydání Příkazu ministra zemědělství ČR č. 3/2004, kterým byla v rámci tehdejšího útvaru náměstka pro zemědělskou výrobu zřízena sekce LH (po 1. 4. 2004 je úsek LH organizačně začleněn v útvaru náměstka strukturální sekce), plynule pokračuje zabezpečování všech úkolů, které před LH stály a stojí bez ohledu na skutečnost, zda je LH v rámci MZe zastoupeno „svým“ náměstkem či nikoliv. Jsme přesvědčeni, že jak laická, tak odborná lesnická veřejnost provedené organizační změny v rámci úseku LH rozhodně negativně nepocítí. S ohledem na dosud uvedené jsme proto toho názoru, že odvětví, resp. úsek LH, bude zaujímat v rámci MZe takové postavení, jaké si výsledky své práce zaslouží, a to bez ohledu na to, zda má postavení samostatné sekce, či nikoliv. Je třeba si uvědomit, že před LH stojí nemalá řada úkolů - ať už v oblasti prací legislativních či nelegislativních, které pro nás vyplývají především z titulu postavení ústředního orgánu státní správy lesů (SSL). Tyto úkoly je nezbytné plnit za každé situace, tedy i za situace, kdy sice proběhly určité organizační změny v rámci ministerstva (a tedy nikoliv pouze a výlučně na úseku LH), nicméně to nemůže, resp. nesmí mít žádný zásadní vliv na zajištění činnosti MZe.
I nadále bude činnost úseku LH směřovat - zejména pokud jde o vztahy k MŽP - k rozvoji započatého dialogu; naší snahou je v této oblasti především navázat na dosavadní spolupráci, započatou předchozím vedením úseku LH. Pokud jde o spolupráci v lesnické legislativě, je třeba připomenout, že předkladatelem novely lesního zákona, resp. garantem této novely je MZe, které v rámci příprav bude vést nezbytný dialog nejen s MŽP, ale s co nejširším okruhem odborné lesnické veřejnosti. Skutečnost, že každý nový legislativní návrh musí být výsledkem všestranně přijatelného kompromisu, snad není třeba připomínat.
- Je cílem těchto změn nějaká změna v politice MZe v oblasti lesnictví?
Politika MZe v oblasti lesnictví se rozhodně změnami, provedenými v rámci organizační struktury ministerstva, nemění. Z pokládaných otázek, resp. z jejich obsahového zaměření, lze dovozovat jakýsi neustálý podtext, který je provedeným organizačním změnám podsouván. Je přece výlučné právo každého vedoucího představitele každé organizační jednotky, za jejíž bezchybný chod odpovídá, vytvořit si v rámci takové jednotky optimální strukturu, která za splnění obecných požadavků na dodržení pravidel systému řízení bude vytvářet předpoklady pro optimální, účelný a vysoce efektivní vnitřní chod takové jednotky. Proto opakujeme, že politika MZe v oblasti lesnictví bude i nadále důsledně vycházet jak z programového prohlášení vlády, tak ze schváleného Národního lesnického programu (NLP) a z koncepce lesnické politiky.
- Na tiskové konferenci (19. 2. 2004) zmínil ministr Palas možné změny v hospodaření LČR (možný odchod z HLDS, část prací ve vlastní režii). Můžete tyto změny a jejich časový horizont specifikovat a uvést důvody těchto změn? Dostalo, či dostane nové vedení v tomto směru od MZe nějaké zadání?
Vzájemné vztahy mezi ministerstvem a státním podnikem, resp. možnost ingerence státu do činnosti státního podniku, vychází z příslušných ustanovení zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon rovněž stanoví, které oblasti činnosti jsou ve výhradní působnosti podniku a rovněž rozsah zakladatelových práv a povinností vůči podniku. Domníváme se, že vzhledem k dosud neukončené kontrole NKÚ za situace, kdy byly pouze zveřejněny částečné předběžné výsledky této kontroly, a k poměrně relativně krátkému časovému období od změny vedení s. p. LČR je přinejmenším předčasné mluvit nejen o možných změnách, ale - a to především - o jejich časovém horizontu. Považujeme rovněž za korektní projednat takový event. záměr především s tím, jehož se to exaktně týká, tedy s novým vedením dříve než s hromadnými sdělovacími prostředky. V neposlední řadě nelze než připomenout dikci použitou panem ministrem na zmiňované tiskové konferenci, kdy i tyto úvahy byly nastiňovány v naprosto obecné rovině, tedy v rovině možných úvah.
Připravil Michal Třeštík