LČR zahájily výběrová řízení - Odboráři i podnikatelé se bouří
Michal Třeštík
15. 12. 2004 zveřejnily LČR dlouho očekávané a odkládané podmínky výběrových řízení na uzavření Rámcové smlouvy na dodávky komplexních lesnických činností, Smlouvy na provádění pěstebních činností a Smlouvy na provádění těžebních činností v rámci smluvních územních jednotek, kde končila platnost dosavadních smluv k 31. 12. 2004 (cca 12 % výměry lesů obhospodařovaných LČR). Reakce podnikatelů a odborářů byla rychlá a vyhrocená. Podnikatelé podrobili ostré kritice pozdní termín vyhlášení výběrových řízení a úroveň dokumentace, zároveň již v 1. pol. prosince spolu s dřevozpracovateli (stěžují si na nedostatek dodávek domácí suroviny) přerušili kolektivní vyjednávání o vyšší kolektivní smlouvě s odbory, které na tuto situaci reagovaly vyhlášením stávkové pohotovosti. Paradoxně není protest odborového svazu namířen proti zaměstnavatelům, ale proti postupu státu, tedy MZe a LČR. Na společné tiskové konferenci odborů s ČAPLH se mluvilo o možné ztrátě 5 tisíc pracovních míst. LČR tvrdí, že práci pro smluvní partnery mají.
Tisková konference LČR (14. 12. 2004, Praha)
Na tiskové konferenci představitelů LČR, jíž se zúčastnilo kromě Ing. Sovy celé nejužší vedení LČR (generální ředitel K. Vyslyšel, ekonomický ředitel Z. Cába, výrobně technický ředitel V. Blahuta, vedoucí majetkoprávního odboru J. Staněk a tiskový mluvčí L. Šálek), uvedl K. Vyslyšel, že cílem výběrových řízení, dokumentace i oznámení o výběrovém řízení je stanovení jasných pravidel, sledující vyšší využití potenciálu lesů v ČR.
Nový model obchodních vztahů
Snahou LČR je, aby k 1. 1. 2006 fungoval nový model obchodních vztahů na celém území ČR. Základní rámcová smlouva, o niž se budou zájemci ve výběrových řízeních ucházet, se bude uzavírat na období pěti let s možností prodloužení až o tři roky (při splnění ve smlouvě uvedených podmínek). Takže nejdéle po osmi letech se budou konat další výběrová řízení na konkrétní jednotku. Nová smlouva mj. ruší povinnost tzv. zpětného odkupu, umožňuje právo dodavatele prací na odkup dříví od LČR a ceny mají vznikat na základě výběrových řízení. Smlouvy dávají vybraným smluvním partnerům právo požádat až o 60 % dříví, které je projektováno k těžbě. LČR by samy chtěly realizovat podíl 40 %.
Hlavními kritérii výběru budou cena, reference a stav certifikace ISO. Výsledky výběrových řízení budou známy v průběhu prvního kvartálu příštího roku. LČR mají zájem na tom, aby dosavadní smluvní partneři mohli pokračovat do doby výsledku výběrového řízení v tzv. přechodném období. Na toto období jsou připraveny tzv. přechodné smlouvy, v intencích rámcové smlouvy, tzn. jde o dílčí smlouvy na provádění těžební činnosti, pěstební činnosti a na prodej dřeva pro smluvního partnera. LČR předpokládají, že se nové smlouvy budou uzavírat koncem března s platností od 1. 7. 2004, tudíž přechodné období by mělo být půlroční.
Hospodaření LČR
LČR předpokládají pro rok 2004 hospodářský výsledek na úrovni 365 milionů Kč, plán pro rok 2005 počítá s 350 miliony Kč. Pro rok 2004 se předpokládá s nárůstem provozního hospodářského výsledku na úroveň 200 milionů, plán na rok 2005 činí 250 milionů Kč.
Výše těžeb
Plánovaná a projektovaná těžba ve výši 7,6 milionů m3 dříví pro rok 2004 bude beze zbytku splněna, možná bude mírně překročena v souvislosti se zpracováním listopadové větrné kalamity (podnik dal pokyn k okamžitému zpracování těchto nahodilých těžeb). Do října bylo zpracováno téměř 90 % ročních projektovaných těžeb.
Některé otázky novinářů
- Proč LČR vyhlásily výběrová řízení tak pozdě?
Vyslyšel: Nové smluvní vztahy jsme připravovali od února tohoto roku, v červnu jsme předložili první návrhy a naší snahou bylo komunikovat nejen s ČAPLH, ale i s ostatními podnikateli, se zakladatelem a projednávat tyto věci na dozorčí radě. Veškeré dokumenty jsme nechali přehodnotit po vstupu do EU. Dozorčí rada státního podniku na konci září schválila po několika projednáváních rámcovou smlouvu a na základě toho jsme započali s přípravou dílčích smluv, které vycházejí z této rámcové smlouvy, a provedli jsme ihned oznámení o vyhlášení výběrových řízení.
- Reakce na vyjádření předsedy dozorčí rady LČR Ing. Grůzy o bourání fungujícího systému na politickou objednávku, které hraničí s hazardem obrovských rozměrů...
Vyslyšel: Předsedovi dozorčí rady jsme předložili dostatek materiálů, z nichž vyplývá, že podnik je na tyto kroky připraven. Držíme se nastaveného trendu, aby všechny smlouvy prošly výběrovým řízením a od 1. 1. 2006 byl tady takový model, který poskytne státu prostřednictvím státního podniku dostatečný objem zisku, aby se mohl řádně starat o svěřený majetek a peníze přišly zpět do lesa. Ten hazard může zaznívat i z pocitu, že některé firmy, my hovoříme o velké šestce, které dneska mají kolem 65 % zakázky, si vytvořily dominantní postavení a při vyjednávání měly jisté výhody. Tento systém chce těmto výhodám zamezit a nastavit rovnocenné podmínky.
- O kolik procent chtějí LČR zvýšit zisk při obchodování v novém modelu?
Vyslyšel: Těžko se dá říct o kolik procent, ale trend by měl být stoupající.
- Na základě jaké analýzy jste dospěli k tomu, že tento systém bude výhodnější? A zveřejníte ji?
Vyslyšel: Proč už dávno ostatní vlastníci lesů neprovádějí systém, který je deklarovaný, že je tak výhodný? Výhodný je pro podnikatelský sektor, ale ne pro stát. Tady neprobíhá žádné vyvlastňování. Stát má konkrétní výměru lesů a je jeho pochopitelné právo, že si chce s tím nejcennějším - dřevní hmotou - nakládat sám, protože preferenční těžby ukazují možnost pozitivního přínosu. Analýzu máme a pochopitelně ji zveřejníme...
- Na základě čeho se bude dojednávat konkrétní procento dříví, které budou moci firmy obchodovat? Bude to přesně uvedeno ve smlouvách?
Vyslyšel: LČR nebudou žádného smluvního partnera nutit, že si má odkoupit 60 % nebo 10 %. Jeho právo se tu stává závazkem vůči nám, o kolik si požádá, tolik dostane. Pokud si zažádá o 60 %, dostane je.
- Ministr Palas Vám podle deníku Právo dal ještě nějaký čas na to, abyste urychlil změnu systému. Jaké varování a čas jste dostal, abyste uspokojil jeho požadavky?
Vyslyšel: Reagovat na to určitě není jednoduché, já bych také chtěl znát ten čas. Myslím si, že za nás mluví výsledky v letošním roce, protože hospodářský výsledek bude minimálně o 200 milionů Kč vyšší a spouštíme výběrová řízení, tímto se nastaví nové obchodní a smluvní vztahy, jež by v blízké budoucnosti měly generovat lepší hospodářský výsledek.
Ministrovi se zdálo, že změny jdou pomalu, že mohly být rychlejší. Já jen konstatuji, že se nacházíme v právním státě, jsou tu platné smluvní vztahy a naší snahou je nehazardovat, ale plynule přistoupit na nový systém, abychom minimalizovali veškeré možné dopady.
Tisková konference OS DLV a ČAPLH (17. 12. 2004, Praha)
Na společné tiskové konferenci OS DLV (má cca 27 tisíc členů) a ČAPLH vystoupil předseda odborového svazu R. Kyncl a prezident ČAPLH J. Horák. R. Kyncl oznámil vyhlášení stávkové pohotovosti s účinností od 16. 12. 2004 vzhledem k přerušení kolektivního vyjednávání o uzavření kolektivní smlouvy pro odvětví LH a dřevařského průmyslu ze strany Svazu zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu a ČAPLH. Důvodem je vyhrocená situace mezi LČR a v lesích hospodařícími akciovými společnostmi a kritická situace v dřevozpracujícím průmyslu, vyvolaná nedostatkem dřevní suroviny. Cílem je vyvolat okamžitá jednání na nejvyšší úrovni, která mají zastavit chystané propouštění zaměstnanců v odvětví LH zapříčiněné chaotickou politikou s. p. LČR a nezájmem jejího zřizovatele, MZe, tuto situaci řešit.
Stanovisko odborů
R. Kyncl uvedl, že nejde o unáhlené rozhodnutí, odbory kritizovaly již zpětný odkup, poté přivítaly změnu ve vedení LČR a ujištění ministra, že se tyto věci budou řešit. Bohužel se situace naopak vyhrotila. Dřevaře ohrožuje nedostatek suroviny (uvedl příklad Českých dřevařských závodů). Odbory vždy chtěly odbourat „švarc systém“, dlouhodobost prací v lese a v dodávkách dřevní hmoty, což nová smlouva nezajišťuje. Odbory se nediví zaměstnavatelům, že přerušili kolektivní vyjednávání, protože nevědí, jaké budou mít náklady, a tak nemohou diskutovat o mzdách a dalších otázkách. Do stávkové pohotovosti se solidárně přihlásili i kolegové z vodního hospodářství, takže celý odborový svaz vstoupil do stávkové pohotovosti. Na kolektivní smlouvu vyššího stupně čekají některé podniky, aby mohly uzavřít podnikové kolektivní smlouvy. Podle zaměstnavatelů je ohroženo až 5 tisíc pracovních míst.
Stanovisko ČAPLH (viz také rámeček)
J. Horák uvedl, že předpokládané systémové změny mohou výrazně změnit charakter podnikatelského prostředí. To může znamenat principiálně i zestátnění podnikání soukromých subjektů v LH.
K různým srovnávacím analýzám mohu uvést, že jsme bez problémů z webových stránek získali stejné údaje z výročních zpráv Rakouských spolkových lesů, které používá pan ministr a vedení LČR. Na základě stejných údajů při rozumném posuzování se dá konstatovat, že výkonnost LČR v oblasti dřeva byla minimálně srovnatelná s Rakouskými spolkovými lesy.
Jsme v situaci, kdy se 15. 12. teprve seznamujeme s dokumentací, jež zásadně postihuje podnikatelskou sféru. Nové smlouvy, které se nabízejí podnikatelským subjektům pro přechodné období, nejsou prolongací stávajících smluv, jsou to smlouvy nové a vzniká tím právní nejistota.
Rámcová smlouva uvádí, že až do 60 % mohou obchodovat podnikatelské subjekty, což znamená také nulu - to je jednoznačný právní výklad.
Otázky novinářů
- Kolik výpovědí již bylo rozdáno?
Horák: Zatím žádné. Subjekty do 15. prosince nevěděly nic o podmínkách, za kterých se bude pokračovat. My jsme avizovali, že výpovědi dostanou, až budeme znát podmínky. To je logický postup odpovědného podnikatele. Ve prodlužovaných smlouvách zveřejněné zadávací dokumentace jsou nastaveny ekonomické parametry tak, že subjekty budou zvažovat, zdali tuto smlouvu přijmou, nebo ne, a když ji přijmou, tak určitě s výhradami, přestože tam není žádný prostor na vyjednávání. První vlna opravdových výpovědí (pokud to už někdo neudělá nepodepsáním smlouvy), bude následovat podle konkrétní situace v březnu.
- Kolik firem podle Vás skončí?
Horák: Záleží na velikosti. Můžeme počítat s cca 10% odpadem, neumím to lépe odhadnout. Ale spíše půjde o restrukturalizaci.
- Jaký bude další postup ČAPLH? Můžete doporučit, aby se smlouvy hromadně neuzavíraly?
Horák: Smluvní vztah je dvoustranný. Jako podnikatelský svaz můžeme pro členy vydávat doporučení, poskytovat relevantní informace, ale v žádném případě nemůžeme za naše členy rozhodovat.
- Co by znamenalo nepodepsání vyšší kolektivní smlouvy?
Kyncl: Někde se nepodepíší podnikové kolektivní smlouvy, zmrazí se mzdy, ale bylo by to poprvé za 15 let, kdy bychom nepodepsali kolektivní smlouvu.
Připravil Michal Třeštík
Rada sociálních partnerů v LH
Rada sociálních partnerů v lesním hospodářství (Rada) vznikla na základě iniciativy vedení Odborového svazu pracovníků dřevozpracujících odvětví, lesního a vodního hospodářství v ČR (OS DLV) a České asociace podnikatelů v lesním hospodářství (ČAPLH). Základním motivem pro vznik byla snaha vytvořit prostor pro spolupráci při řešení základních problémů v celém lesnicko-dřevařském komplexu. Iniciativu podpořil i ministr zemědělství J. Palas. V červnu 2004 byly podepsány zakládací dokumenty, Statut a jednací řád.
Rada je společným dobrovolným dohadovacím a iniciativním orgánem OS DLV, ČAPLH - zaměstnavatele a ministerstva zemědělství (MZe) pro společné vyjednávání s cílem dosáhnout shody v zásadních otázkách hospodářského a sociálního rozvoje v daném odvětví.
Rada projednává vybrané problémy, které jsou předmětem společného zájmu, zejména v oblasti hospodářské politiky, legislativních otázek, rozvoje odvětví, sociální politiky a integrace ČR do EU.
První zasedání Rady se uskutečnilo 8. 7. 2004. Na tomto jednání byl zvolen předseda Rady Ing. Palas a místopředsedové Ing. Kyncl a Ing. Vaněček. Dále byly schváleny zásady postupu při přípravě základních smluv a principů výběrových řízení pro reformu smluvních vztahů mezi LČR a smluvními partnery. Současně byl schválen termín dalšího jednání Rady na 2. 9. 2004 a stanoven konečný termín pro předložení systémů smluv a zásad pro výběrová řízení na 30. 9. 2004.
Další vývoj pak už byl charakterizován faktickou neschopností vedení LČR realizovat dohodnutá a odsouhlasená řešení. V plánovaném termínu 2. 9. nebyly hotovy žádné materiály. Jednaní Rady bylo proto přeloženo na 9. 9. 2004, kde nebyly předloženy hotové smlouvy, ale byly za přítomnosti vedení LČR odsouhlaseny základní principy pro nový smluvní vztah.
Dne 20. 9. 2004 pak byl předložen první a bohužel poslední dokument „Rámcová smlouva“, základ smluvního vztahu mezi LČR a podnikatelskými subjekty. Na stanovisko určily LČR termín 24 hodin. Po našem odmítavém stanovisku tímto okamžikem skončila jakákoliv věcná komunikace mezi vedením LČR na jedné straně a OS DLV a ČAPLH na straně druhé.
Opakovaná jednání předsedy odborového svazu Ing. Kyncla a prezidenta ČAPLH Ing. Horáka s ministrem Ing. Palasem a jeho náměstkem Ing. Machem nepřinesla přes dohody a přísliby žádné zlepšení činnosti a změnu chování LČR. Ing. Palas, také přes opakované žádosti doposud nesvolal další jednání Rady. Byly pouze prezentovány návrhy LČR na tiskových konferencích, na webových stránkách LČR, kde 27. 10. přichází oznámení o vypsání výběrových řízení, které je aktualizováno 4. 11. Dále se 7. 12. oznamuje, že nejdřív budou pravidla pro výběrová řízení vyhlášena pravděpodobně 6. 12., pak byla posunuta na 15. 12. Nedostatky a chyby ve zveřejněných pravidlech dokumentují nekompetentnost vedení LČR a dokazují jak velký potenciál se promrhal tím, že nebyly ze strany MZe využity možnosti, které pro řešení všech zásadních otázek poskytla Rada.
Podle tiskového prohlášení Ing. Rudolfa Kyncla, předsedy OS DLV a Ing. Josefa Horáka, prezidenta ČAPLH ze dne 16. 12. 2004 a na TK 17. 12. 2004, MT
Stanovisko ČAPLH k vyhlášeným výběrovým řízením a k TK LČR ze dne 14. 12. 2004
Prezídium asociace na svém zasedání dne 16. 12. 2004 projednalo situaci po vyhlášení výběrových řízení tak, jak je zřejmá z dosud získaných informací na webových stránkách LČR a dále ze zadávací dokumentace získané konkrétními podnikatelskými subjekty. Realita předčila nejhorší obavy.
- Po zkušenostech získaných v průběhu jednání s vedením LČR nepřekvapily pravopisné chyby, překlepy a věcné nesprávnosti a že na jednotlivých výdejních místech nebyla kompletní zadávací dokumentace k dispozici v časech oznámených na webových stránkách (v některých případech ani následující den). V zadávací dokumentaci chybí některé přílohy.
- V dokumentaci se hovoří pouze o certifikaci spotřebitelského řetězce dřeva, avšak v tiskové zprávě LČR z TK ze dne 14. 12. 2004 se hovoří pouze o systému certifikace řízení jakosti podle normy ISO. Jde o dva zcela odlišné systémy, které spolu vůbec nesouvisí.
- Jde o další prohloubení stávajícího nerovnovážného vztahu mezi LČR a jeho smluvními partnery. Zejména v části, v níž jsou dokumenty předkládané v podobě ultimát, o kterých nelze již jednat, v oblasti ekonomické se prakticky nelze zorientovat, protože v dokumentaci nejsou příslušné údaje a při přebírání dokumentace nebylo možné získat jakékoliv doplňující a vysvětlující informace.
- Již z prvního čtení dokumentů je zřejmé, že obsahují řadu věcných, právních a formálních chyb a nedostatků, např.:
- Z výběrového řízení budou vyřazeny firmy, na něž je podán návrh na konkurzní řízení. Kdokoliv může tímto způsobem zlikvidovat svého konkurenta jen tím, že na něj, byť neoprávněně, podá návrh na konkurz.
- Zadavatel si vyhradil právo kdykoliv později změnit smluvní podmínky – tzn., že soutěžitel podá své návrhy na jemu známé znění podmínek, které se ale mohou mnohokrát, výrazně a jednostranně měnit.
- Z výběrového řízení mohou být zadavatelem vyřazeni ti soutěžitelé, kteří o podmínkách výběrového řízení poskytnou komukoliv jakékoliv informace. Jde o zcela neobvyklou podmínku utajení. Jak pak mají firmy jednat se svými právníky, daňovými poradci, auditory, jak mají komunikovat s odbory, s finančními úřady a v neposlední řadě i se sdělovacími prostředky? Jak tyto skutečnosti odpovídají mnohokrát deklarovaným záměrům transparentnosti a otevřenosti celého systému?
- Ani pro přechodná období, vydávaná za řešení současného chaosu a krize, nejsou k dispozici kompletní zadávací materiály. Ty, které jsou k dispozici obsahují hrubé právní vady. Současně je zřejmé, že zadavatel beze zbytku využívá svého dominantního postavení, což je zřejmé zejména z toho, jaké porosty, druhy těžeb a dřevin vybírá pro svou přímou obchodní činnost a současně přenáší na svého smluvního partnera zcela nesmyslně konečné výsledky přejímek u odběratelů včetně výrazných finančních postihů. V praxi pracovník LČR rozhodne zcela konkrétně, které dříví bude zasláno konkrétnímu odběrateli, a protože tento odběratel provádí vlastní množstevní a jakostní přejímku, ponesou rozdíl v plné výši soukromé firmy včetně pokuty.
- Pro přechodná období jsou již alespoň v některých případech známé cenové představy LČR, o kterých nemohou smluvní partneři diskutovat. U pěstební činnosti tak LČR plošně snížily ceny o 5–10 % a v některých případech se tak ceny dostávají pod úroveň přímých nákladů. Ceny dříví se naopak zvyšují o 100–200 Kč/ m3 s odůvodněním, že ceny dříví v ČR rostou. V tomto případě ale nejsou pracovníci LČR schopni tento vývoj prokázat či jakkoliv dokumentovat.
- Podnikatelská sféra je šokovaná vyjádřením GŘ LČR Ing. Vyslyšela, který mj. dne 15. 2. pro BBC řekl, že je jedno, jestli se výběrová řízení vyhlásí nyní nebo v červnu, a pokud jde o přechodná období, jde podle jeho vyjádření o nepodstatnou záležitost, protože se týká pouze 12 % území.
- Přes veškerá ubezpečování ministra zemědělství je nyní podnikatelská sféra postavena do situace zásadního existenčního ohrožení. Velikost tohoto ohrožení je přímo úměrná neschopnosti a arogantnosti současného vedeni LČR vnímat důsledky svých nekompetentních rozhodnutí. Nic na této skutečnosti nezmění opakované pokusy vedení LČR přenášet důsledky své neschopnosti a chybných rozhodnutí na své smluvní partnery.
Podle prohlášení prezidenta ČPLH Ing. Josefa Horáka (16. 12. 2004), MT
CE WOOD podal dvě žaloby
Několik otázek jsme zaslali generálnímu řediteli naší největší lesní akciové společnosti CE WOOD Ing. Václavu Šebkovi
- Proč podala a. s. CE WOOD žalobu na NKÚ?
Důvodem pro podání žaloby jsou nepravdivé a zavádějící závěry tohoto úřadu ve vztahu k podnikatelským subjektům prezentované ve zprávě o hospodaření s. p. LČR. Úřad podle nás vycházel z nesprávných a neúplných údajů a ty nebyl do dnešního dne přes zřejmé nesprávnosti nikdo ochoten opravit. S ohledem na směřování výroků ke skupině největších dodavatelů prací se naše společnost cítí být osobně poškozena. Tyto zjevně nesprávné závěry jsou přitom do dnešního dne využívány ze strany LČR jako „zaklínadlo“, které používají pro zdůvodnění dnes realizovaných kroků. Žádáme o zdržení se výroků uváděných v kontrolním závěru NKÚ, poskytnutí zadostiučinění formou omluvy v tisku a formou finanční náhrady.
- Podali jste i další žalobu na LČR kvůli zkrácení výpovědních lhůt. Proč a co přesně vám vadí? Podle vyjádření K. Vyslyšela nešlo o neoprávněný krok, ale o dodatek k původním smlouvám...
Většina aktérů loňského podzimního sněmu ČAPLH si jistě vzpomene na vystoupení GŘ LČR Ing. Vyslyšela. A každý může dnes jeho slova konfrontovat s kroky, které LČR činí. Samozřejmě, že jsme stejně jako většina podnikatelů v prosinci 2003 podepsali dodatek ke smlouvě, kterým se zkracovala výpovědní lhůta. Způsob, jakým nám byl dodatek k podpisu nabídnut, však nemá nic společného s jednáním rovnocenných obchodních partnerů. Při jednání nám byly nabídnuty nepřijatelné alternativy - výpověď smluv na dobu neurčitou nebo převod na dvouleté smlouvy na dobu určitou. Teprve následně po složitém jednání jsme „dostali možnost“ pokračovat ve smluvním vztahu se smlouvami na dobu neurčitou se zkrácenou výpovědní lhůtou. V žalobě napadáme způsob, kterým bylo zkrácení realizováno, a nesoulad s pravidly hospodářské soutěže. Toto jednání považujeme za jednání v rozporu s dobrými mravy. Požadujeme zdržení se „nekalosoutěžního“ jednání, zdržení se uvádění nepravdivých a klamavých informací týkající se vzájemné obchodní spolupráce, zdržení se výpovědi u smluv na dobu neurčitou a přiměřené zadostiučinění.
- Jak se díváte na vyhlášené podmínky výběrových řízení? Jak se to dotkne vaší firmy? Kolika smluvních jednotek, na kterých máte zakázku, se nová výběrová řízení týkají? Budete souhlasit s přechodnou půlroční dobou po skončení smluvního vztahu k 31. 12. 2004 na zajištění prací ? Jakých činností by se propouštění případně týkalo?
Naší společnosti končí v tomto roce 8 smluv v minulosti nazývaných jako základní jednotky a několik smluv menších. Rozsahem jde o zakázku téměř 500 000 m3 ročního objemu těžby. Přitom deklarované zajištění kontinuity prací pro subjekty se změnilo v polovině prosince v nepřijatelnou nabídku současným subjektům. Zásadní nedostatky skýtají smlouvy na tzv. přechodné období. Namísto prodloužení platných smluv LČR realizují jakýsi experiment s nabídkou tří navzájem neprovázaných smluv. Za fatální selhání považujeme způsob, jakým se LČR postavily k realizaci VŘ. Několikrát odkládaný termín vyhlášení, zmatky na KI a LS, a nedostatky smluv jsou nepřehlédnutelné. Nebýt vystoupení ministra zemědělství v tisku, tak je vedení LČR v roce 2004 snad ani nezveřejnilo. Původně LČR deklarovaly připravenost smluv k 30. 6. 2004, z předložených znění mám však pocit, že byly tvořeny bez právní asistence ještě krátce před jejich zveřejněním. Jak jinak si vysvětlit absenci smlouvy o prodeji dřeva podnikatelským subjektům než tak, že ji LČR nestihly vyhotovit… Tyto smlouvy v předložené podobě odmítáme podepsat. Na tuto situaci jsme nuceni reagovat tak, že jsme přerušili kolektivní vyjednávání a jednáme o hromadném propouštění. Ohroženo je 1000–1200 pracovníků jak v lesnické zakázce, tak v navazujících zpracovatelských kapacitách (pilařských provozech).
- Co znamená pro vaši firmu vyhlášení stávkové pohotovosti odboráři?
Jejich postoji rozumím. Poté, co ne naší vinou zkrachovala jednání v rámci tripartity, odborářům ani nic jiného nezbývá. Byť případná stávka uškodí především zaměstnavatelům.
- Pociťujete také nedostatek kulatiny a jaké vidíte hlavní důvody? LČR na tiskové konferenci uvedly, že vytěží či mírně překročí plánovaný objem.
To je standardní informace ze strany LČR. Jen chybí druhá část odpovědi, že většina dřeva (kulatiny) odputovala prostřednictvím zpětných odkupů k velkým zpracovatelům, jako jsou Stora Enso, MM a Maresch. Díky tomu pociťujeme, ale i další čeští zpracovatelé, významný nedostatek dřeva a byli jsme nuceni na konci roku odstavit pilařské provozy. Přes snahu o jednání se státním podnikem a nabídku výhodnějších cen kulatiny, než nabízí naše konkurence ve zpracování dřeva, nejsou dodávky do Javořice ze strany LČR realizovány. LČR přerozdělily toky dřeva a my budeme nuceni uzavřít některé pily, které jsme dosud zásobovali.
-MT-