Nový ředitel VLS!

Ministr obrany Karel Kühnl odvolal z funkce ředitele Vojenských lesů a statků ČR, s. p., (VLS) Ing. Radka Placandu a k 1. 12. 2004 jmenoval do funkce Ing. Josefa Vojáčka, dosavadního vedoucího odboru informatiky s. p. LČR. Na důvody změn jsme se zeptali všech hlavních aktérů. Radek Placanda se k odvolání nechtěl vyjadřovat, na otázku LP pouze uvedl, že jeho další působiště bude mimo obor lesnictví. Kvůli zaneprázdněnosti ministra Kühnla odpovídal na otázky LP ředitel Kanceláře Ministerstva obrany ČR Pavel Mašek. Otázky dalšího směřování podniku a případných konkrétních změn zatím nechtěl nikdo příliš komentovat, nový ředitel se chce s podnikem nejdříve detailně seznámit.

Důvody ministra obrany k výměně

Na otázky LP odpovídal prostřednictvím e-mailu náměstek ministra obrany Karla Kühnla a ředitel Kanceláře Ministerstva obrany Pavel Mašek. (Ministerstvo obrany vykonává své kompetence vůči státním podnikům, kterých je zřizovatelem, prostřednictvím ekonomické sekce, která spadá pod náměstka pro finanční řízení Pavla Štalmacha. Právo odvolat a jmenovat ředitele VLS náleží ministru obrany. Náměstek ministra obrany – ředitel Kanceláře Ministerstva obrany Pavel Mašek - byl k odvolání bývalého ředitele VLS ministrem obrany písemně zmocněn).

- Proč byl odvolán ředitel VLS Ing. Radek Placanda?

Žádná funkce, to platí pro ministra i pro ředitele státního podniku, není navěky. Spíše naopak. Jde o přirozený proces. Každý řídící pracovník po uplynutí určité doby přestává přinášet do své práce nové myšlenky a prvky a první představitel společnosti by měl být v tomto ohledu hnacím motorem. V případě VLS byl čas pro změnu. Ing. Placandovi děkuji za práci, kterou pro státní podnik i rezort odvedl, a myslím, že nebude mít problém zužitkovat své zkušenosti z VLS na novém působišti. V souladu se zákoníkem práce mu bylo nabídnuto jiné místo v rámci VLS.

- Proč byl na toto místo vybrán ministrem obrany Ing. Josef Vojáček?

Rozhodujícím faktorem bylo vzdělání, praxe a manažerské schopnosti. Ing. Vojáček má velké zkušenosti a přehled v oboru ze svého předchozího dlouholetého působení v rámci státního podniku Lesy ČR, kde prošel různými organizačními úrovněmi a pracovními pozicemi až do vrcholového managementu. Ministr obrany měl samozřejmě k jeho osobě reference z řad odborné veřejnosti.

- Proč neproběhlo výběrové řízení?

Ředitel státního podniku je jmenovaná funkce. Je právem ministra jmenovat na tuto pozici osobu, jež má kvalifikační a osobnostní předpoklady k jejímu zastávání. VLS patří k významným státním podnikům a není možné jej ohrožovat případnou nestabilitou a nejistotou spojenou s delším procesem personálních změn na pozici ředitele.

- S jakým zadáním byl nový ředitel jmenován, jaké změny má v podniku prosazovat?

Prioritou je především zvýšení efektivity hospodaření, produktivity práce a řádné obhospodařování majetku svěřeného podniku. Proto je nutné optimalizovat hospodářské postupy a analyzovat efektivitu některých doprovodných provozů a majetku podniku. To vše při vědomí otázky zaměstnanosti v odlehlých částech vojenských újezdů, kde jsou pracovní příležitosti v lesním hospodářství často jednou z mála možností pracovního uplatnění. Velký důraz bude také kladen na kvalitu ochrany přírody, kdy je v zájmu veřejnosti uchování často vlivem člověka nedotčených přírodních oblastí uvnitř vojenských újezdů.

- Jaká je Vaše představa dalšího fungování VLS? Uvažujete o nějakých zásadnějších změnách?

Účel VLS je jasně dán: hospodaření na území vojenských újezdů. Tento účel bude nadále podle platné legislativy plněn s péčí řádného hospodáře a správce majetku, žádná zásadní změna zde není možná. Vzhledem k změnám probíhajícím v lesnickém sektoru u nás i v okolních evropských zemích předpokládám i u VLS procesy směřující k optimalizaci organizační struktury, centralizaci a optimalizaci základních ekonomických procesů podniku a k dalším krokům směřujícím k udržení konkurenceschopnosti a dosažení optimálních a stabilních hospodářských výsledků.

- Jakou samostatnost v rozhodování bude mít nový ředitel?

Ředitel státního podniku je samostatný řídící pracovník, který musí plnit jasně stanovené úkoly, pro které je státní podnik zřízen. Pokud ředitel plní tyto úkoly dobře, podnik má dobré ekonomické výsledky, hospodaří efektivně a má dobrou pověst, není důvod do řízení státního podniku z ministerské úrovně jakkoliv zasahovat. Tento princip platí i pro ředitele VLS.

Chci zúročit nabyté zkušenosti

Několik otázek jsme prostřednictvím e-mailu zaslali i novému řediteli VLS Ing. Josefu Vojáčkovi.

- Kdo a kdy Vám nabídl funkci ředitele VLS? Proč jste nabídku přijal?

K výkonu této funkce jsem byl v listopadu osloven přímo panem ministrem obrany a moje rozhodování nebylo jednoduché. Na jedné straně stáli kolegové, dlouhá léta práce, realizované, připravované i zamýšlené projekty v rámci LČR. Na druhé pak skutečná výzva v možnosti využití získaných zkušeností při řízení státního podniku. Zvítězila možnost většího prostoru k realizaci nabytých znalostí a nabídku jsem přijal.

- Bude odvolaný Ing. Radek Placanda nadále u podniku působit?

Můj předchůdce, Ing. Placanda, na jehož práci v mnoha směrech rozhodně rád naváži, se rozhodl k 1. 1. 2005 od podniku odejít. Chci mu za jeho práci upřímně poděkovat a popřát hodně úspěchů v jeho novém působišti.

- Jaké předpoklady máte podle Vás pro tuto funkci? Neobáváte se manažerských a politických povinností?

Neobávám se, mé předpoklady jsou patrné z mého profesního životopisu. Mohu stručně rekapitulovat, mám odpovídající vzdělání a praxi. Absolvoval jsem Provozně ekonomickou fakultu MZLU v Brně, kde jsem se specializoval na problematiku efektivního řízení s podporou moderních komunikačních a informačních technologií. Mám za sebou 11 let praxe u s. p. Lesy ČR. Začínal jsem jako adjunkt na lesní správě Šternberk a postupně jsem se přes různá provozní a ekonomická zařazení na lesní správě dostal až k vedoucímu odboru informatiky na ředitelství v Hradci Králové. Prošel jsem tedy cestu od nejnižší technické funkce k vrcholovému managementu a rád bych zkušenosti získané touto průpravou zúročil.

- Byl jste jmenován do funkce s nějakým zadáním od ministra?

Základním zadáním je řádné obhospodařování majetku státního podniku, snaha o maximální transparentnost ekonomických a obchodních vztahů a optimalizace provozovaných činností a majetku podniku. To vše s důrazem na práci s ochranou přírody, jež je na území vojenských újezdů často nezasažena lidskou činností a někdy blíže svému přirozenému stavu než v národních parcích. Součástí zadání je také nalezení optimální organizační struktury podniku a principů hospodaření v souladu s dnešními zkušenostmi, technologickými možnostmi a postupy.

- Jaké byly (budou) Vaše první kroky ve funkci? Chystáte nějaké rychlé personální či organizační změny?

V současné době se maximálně věnuji získávání detailních informací o chodu podniku, sžívám se s probíhajícími rutinními procesy, organizací výroby, obchodu a přidružených výrob a studuji informační toky. Toto podrobné seznámení se s firmou pokládám za nutné pro navržení a realizaci dalšího postupu. Svou vizi rozhodně mám, ale nechci realizovat žádná rozhodnutí zásadního charakteru bez toho, aniž bych byl přesvědčen o jejich realizovatelnosti, smysluplnosti a známých dopadech těchto kroků. Prozatím jsem se omezil pouze na realizaci operativních rozhodnutí provozního charakteru.

- Co je podle Vás u VLS nutné změnit? Uvažujete o zásadnějších změnách VLS? Spekuluje se např. i o sloučení s LČR...

Základním cílem bude vytvořit maximální podmínky pro výkon činností, pro něž byl státní podnik založen. Podle mého názoru jsou dnes ve firmě oblasti, na které se právem poukazuje a které je k zajištění dalšího trvale efektivního hospodaření podniku nutné modifikovat. Jde zejména o otázky nepotřebného a nadbytečného majetku a provozů, snížení osobních nákladů, outsourcingu některých činností, rozšíření moderních těžebních technologií, optimalizace obchodu s dřívím, zefektivnění logistiky. Naopak jsou zde oblasti, které mají u VLS tradičně velmi dobré jméno. Jednou z nich je například myslivost. Jsem si vědom úspěchů, širokého zázemí, bohatých tradic myslivosti a v neposlední řadě vztahu zaměstnanců podniku k této oblasti. Sám jsem sice myslivcem spíše pasivním, ale vynasnažím se i v této oblasti dál dobré jméno VLS vylepšovat. Nesmí to ovšem být na úkor a účet lesního hospodářství. Vámi zmiňované spekulace jsou neopodstatněné, mou snahou a mým cílem je zajištění trvale udržitelné a důstojné pozice podniku VLS, a to nejen v lesním hospodářství ČR.

Připravil Michal Třeštík


Ing. Josef Vojáček

- 1971 - narozen v Olomouci, zde také trvalé bydliště

- 1986-1989 – studium na gymnáziu

v Olomouci

- 1989–1994 – studium PEF MZLU Brno

- 1993–1994 - LČR – adjunkt, Lesní správa Šternberk

- 1994–1995 - LČR – referent pozemkové

evidence, Lesní správa Šternberk

- 1995–1998 - LČR – hlavní účetní Lesní správa Šternberk

- 1998–1999 - LČR – zástupce vedoucího odboru informatiky, PŘ Hradec Králové

- 1999–2004 - LČR – vedoucí odboru informatiky, PŘ Hradec Králové

- od 1. 12. 2004 – ředitel VLS

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.