Praktické zkušenosti s dotacemi z EU
Karel Kovář
Klasické lesnické dotace byly od roku 2000 omezovány zejména v oblasti podpory mimoprodukčních funkcí lesa (retenční nádrže, lesní cesty) a odstranění škod kalamitami (povodně, větrné kalamity). Příspěvky z Evropské unie (EU) jsou tedy po dlouhé době další možností, jak získat finanční prostředky pro LH. Cesta k získání finančních příspěvků z EU je však velmi dlouhá a obtížná. Ne vždy jsou tyto obtížné kroky nastaveny EU, silný administrativní systém státní správy ČR a jeho podřízených institucí velmi často stanovuje podmínky vysoce převyšující rámec požadavků EU.
Jak začít?
Základním zdrojem informací o pokynech podání žádosti a výběru vhodného dotačního titulu je Věstník MZe ČR, částka 1, vydaný 3. 5. 2004 s body č. 13 a 14. Zde je na 240 stránkách základní přehled o Operačním programu (OP) Zemědělství. Tento první krok je velmi často pro řadu potencionálních žadatelů i krokem posledním po studiu požadavků, administrativních kroků, tiskopisů, dokumentů a potvrzení, prohlášení atd. Největší ranou bývá prokázání ekonomické životaschopnosti podniku, výpočet cash-flow a vlastní osnova projektu, která požaduje tolik informací, že pochybuji o jejich účelnosti a o tom, že tyto části někdo čte. V současné době jsou již k původnímu Věstníku vydány různé změny a samostatná pravidla pro každé opatření, jež je nutné aktuálně sledovat, podrobnosti mají pracovníci Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) – organizace určené k administraci všech žádostí z OP (viz www.szif.cz).
Princip zpětného proplacení
Základním principem finanční pomoci z EU je vlastní financování celé akce a následné proplacení prokázaných nákladů. To je také největším úskalím celého projektu a nesprávné naplánování může mít pro žadatele velmi vážné důsledky – může končit až platební neschopností žadatele.
Všechny obsáhlé pokyny pro žadatele jsou jednostranné. Zatímco žadatel musí přesně splnit všechny termínové a formální náležitosti, druhá strana striktní termínové povinnosti nemá. To může být velkým nebezpečím z hlediska financování chodu podniku. Tam, kde vstupuje cizí kapitál – úvěr banky, finanční pomoc obce atd., je tímto nebezpečím začátek splácení úvěru.
Výběr dotačního titulu
Z celé řady nabídek dotačních titulů nabízí největší možnosti investic zejména opatření a podopatření 1.3, které se přímo týká LH. Každý titul investice má však řadu specifikací, s nimiž je třeba se nejdříve seznámit. Podle obsahu konkrétního dotačního titulu je třeba také pojmenovat projekt – doporučuji používat i stejnou nebo podobnou terminologii. Dotační tituly a podopatření jsou oborově zaměřené, což může pro žadatele komplexně hospodařící na zemědělské a lesní půdě (navíc např. na vodních plochách) znamenat problémy při plnění řady ukazatelů – prokázání příjmů ze zemědělské výroby v určitém rozsahu, rozsah pozemků LFA (LFA = Less Favourite Areas = méně příznivá území) atd.
Prokázání vlastnických (nájemních) poměrů
Žadatelem může být vlastník nebo nájemce (fyzická osoba), u některých titulů i obec a subjekt založený s účastí obce. Všechna dokumentace nesmí být starší než 3 měsíce ke dni podání žádosti. Součástí prokázání vlastnických poměrů je i popis organizační struktury organizace, vlastnických poměrů, kvalifikace a praxe vedoucích technických pracovníků atd., vše podle přesné osnovy projektu včetně jejich číselného označení.
V nájemní smlouvě musí být uvedeno výslovné ustanovení o způsobu finančního vyrovnání v případě ukončení nájemního vztahu na dobu nejméně 5 let.
Finanční zdraví žadatele, cash flow
Toto je asi jedna z nejobtížnějších částí celého projektu, protože je zcela nová a velmi náročná zejména u požadavků na strojní a stavební investice. Základní dokumentací je rozvaha a výkaz zisku a ztrát za poslední tři účetně uzavřené roky, přílohy k účetní uzávěrce, daňová přiznání potvrzená finančním úřadem a vyplněný formulář podvojného účetnictví. Další požadovanou ekonomickou informací pro posouzení ekonomické životaschopnosti projektu je rozvaha s plánem jednotlivých položek, výkaz zisků a ztrát s plánem jednotlivých položek, plánovaný cash flow podniku, vše na pět let dopředu, a plánovaný cash flow projektu s výhledem na šest nebo dvanáct let. Tady již musíte mít konkrétní představu např. o typu techniky, její výkonnosti, spotřebě PHM, mezd, nákladů na provoz atd., neboť speciálně u cash flow strojní investice se její objem výkonů finančně ocení a to je protiváha nákladům. Zde dochází k vážným problémům, když se vlastní výpočet nevejde do parametrů stanovených v zadání. U strojních investic do lesnictví se celá situace ještě více komplikuje dodatečnými tabulkami požadované využitelnosti jednotlivých strojů, které připravilo MZe jako kontrolní rámec využitelnosti strojních investic bez možnosti s těmito strojními investicemi podnikat.
Finanční zdraví žadatele se prokazuje na základě ekonomických výsledků žadatele za poslední ekonomicky uzavřené období s výhledem financování podniku. Daňová přiznání a potvrzení od finančního úřadu za poslední tři roky jsou součástí některých dotačních titulů. Zde je třeba se trefit do předem stanovených parametrů finančního zdraví žadatele, jinak je celá žádost bezpředmětná. Celá řada parametrů finančního zdraví žadatele nejde vůbec ovlivnit – buď vyjdou dobře, nebo se musíme s možností dotací rozloučit.
Osnova projektu
Každý dotační titul a každý projekt má svoji osnovu, kterou je nutné bezpodmínečně přesně dodržet bod po bodu. Zcela novými pojmy v osnově projektu jsou indikátory výsledku, indikátory výstupu, SWOT analýza podniku (silné stránky, slabé stránky, příležitosti, ohrožení), SWOT analýza projektu a logický souhrn (rámec) projektu.
Výběrová řízení
Protože jde o částečné financování státem, platí při výběru dodavatelů zákon o veřejných zakázkách č. 40/2004 Sb., s odstupňováním podle výše příspěvku. Speciálně u dodávek strojů a doplnění stávajících technologických celků však již většinou máme představu o konkrétním stroji a jeho výrobci (u speciálních strojů to může být také jediná firma v ČR). V celém projektu také nesmí být konkrétní stroj uveden ani značkou, typem, ani výrobcem. Doporučuji nestanovit jako jediný parametr nejnižší nabídkou cenu, ale volit parametr ekonomické výhodnosti nabídky. Také cena projektu se musí pohybovat v reálných číslech, neboť vlastní žádost již obsahuje konkrétní ceny a z nich se odvozuje výše příspěvku z EU a ČR. Je tedy třeba si předem vyžádat od dodavatelských firem cenovou nabídku a teprve potom vypsat veřejnou soutěž. Poměrně jednoduchá je cena stavebních prací – je dána rozpočtem a znovu je lepší nepoužívat nejnižší nabídkovou cenu. Může se nám tak stát to, že musíme veřejnou soutěž zrušit, protože se s nejnižší cenou přihlásila firma, s níž máme špatné zkušenosti z některých jiných akcí. U vybraných dodavatelských firem je třeba do kupní smlouvy zakotvit ustanovení, které umožňuje pověřeným pracovníkům uplatňovat vůči těmto třetím osobám stejné kontrolní mechanismy jako u žadatele.
Kontrolu provádí MZe, Centrální harmonizační jednotky pro finanční kontrolu ve veřejné správě, Nejvyšší kontrolní úřad, Certifikační orgán, kontrolní orgán MF ČR, Evropská komise, Evropský účetní dvůr, finanční úřad aj.
Administrace projektu
Zde se řada žadatelů poprvé setká i se SZIF, který má regionální uspořádání NUTS 2. Je nutné zjistit územní příslušnost žadatele k příslušné organizaci SZIF a první cestu k této organizaci věnovat pouze informacím. Byla uskutečněna již řada kol příjmů žádostí (zemědělci měli již 6 kol), realizována řada změn, upřesnění a doplňků od vydání Věstníku. V lednu 2005 bylo vydáno aktualizované znění pravidel pro žadatele podle jednotlivých opatření. Na územních pracovištích SZIF tedy získáme pravidla, tiskopisy a první rady pro vypracování projektu
Podání žádosti
Termíny podávání žádostí pro jednotlivá kola OP jsou uváděna v tisku a na webových stránkách daných institucí. Je dobré před konečným podáním žádosti konzultovat její úplnost s konkrétním úředníkem, jenž přijímá žádosti (aby nedošlo ke zklamání z neúplnosti dokladů a nezvládnutí termínu). Do 28 dnů od podání žádosti je regionální odbor (RO) SZIF oprávněn vrátit žadateli žádost s uvedením konkrétních závad a s výzvou k odstranění. Termín k odstranění závad je 14 dnů, pozdější dodání znamená vyřazení projektu z registrace.
Zahájení a ukončení projektu
Od termínu registrace je možné zahájení prací na projektu. Je však vhodné počkat až na termín výběru dodavatelů z veřejné soutěže a datum výběru vhodného dodavatele použít jako datum zahájení činnosti – musí být oznámeno na příslušném tiskopisu.
Ukončení činnosti na realizaci projektu předchází Hlášení příjemce pomoci o změnách v průběhu realizace projektu, které se týká zejména výše požadovaného příspěvku. S přesností na 1 Kč být musí tato změna hlášena a podle vlastních zkušeností se toto hlášení nepodaří napoprvé správně vyplnit.
Publicita projektu
Pro každé opatření a podopatření jsou stanoveny zvláštní povinnosti žadatele ohledně propagace projektu počínaje velkoplošnými reklamními panely, plakáty, brožurami, letáky, informacemi v tisku konče. Je nezbytné dodržet závazné vzory rozměrů, uspořádání, barev a používání loga EU. Doba propagace projektu je od 5 do 12 roků podle opatření a podopatření.
Žádost o proplacení výdajů projektu
Žádost o proplacení výdajů projektu je opět k dispozici na speciálních tiskopisech, návod k vyplnění těchto tiskopisů nesouhlasí s požadavky úředníků SZIF zejména v části Rozpis financování projektu, kde částka rozpočtu projektu musí být stejná s požadovanou částkou. To navazuje na Hlášení příjemce pomoci o změnách v průběhu realizace projektu. K žádosti je nutné v originálech předložit faktury, doklady o uhrazení faktur, doklady o zadávacím řízení včetně smluv s dodavateli (musí být ustanovení o kontrole těchto třetích osob), soupisky účetních dokladů ke způsobilým výdajům, doklady o pojištění pojistitelného majetku, kolaudační rozhodnutí, vyúčtování celkových nákladů na projekt, závěrečnou zprávu a případné další dokumenty podle specifických podmínek jednotlivých opatření. RO SZIF mají 60 dnů na kontrolní činnost spojenou s realizací projektu.
Administrace po podání Žádosti o proplacení výdajů projektu
Nastává nejobtížnější a nejkomplikovanější část administrace projektu. Zde je třeba si uvědomit, že musíte v předstihu vyřešit problém zadání veřejné zakázky (nejen podle zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách uvedených v Pravidlech, ale i dalších zákonných ustanovení, číselníky a klasifikace – Společný slovník pro veřejné zakázky /Common procurement vocabulary – CPV/ a Standardní klasifikace produkce /SKP/, vypracování hodnotící tabulky, atd.). Nabídky jsou zpracovány, dodavatelé vybráni, stroje a zařízení jsou již nakoupené, zaplacené, předané a již pracují, stavební zakázky zkolaudované. Přichází administrativní kontrola a s odstupem několika měsíců zjišťuje administrativní nedostatky. Řadu z nich již však nelze zpětně řešit (složení hodnotící komise, písemné prohlášení o nepodjatosti, odborná způsobilost členů komise, kupní smlouvy).
Vyskytují se další požadavky na doložení technické způsobilosti strojů. Na všechny stroje musí být technické osvědčení samostatného technického celku, nebo technický průkaz zvláštního vozidla - tyto doklady musí být k nesenému zařízení (fréza na přípravu půdy, drtič, klestu, nesený grader...), ale i na stroje, které se nepohybují po veřejných komunikacích (např. vyvážecí souprava). Tyto dodatečné dokumenty není možné často zpětně získat a vzniká problém s proplacením výdajů projektu.
Další požadavky jsou na ověřování dokumentů – všechny dokumenty veřejné zakázky a všechny cenové nabídky je třeba okopírovat, nechat ověřit a předat kontrolním pracovníkům.
Pro finanční pomoc z OP Zemědělství je typické, že řada programů je podlimitních a veřejná zakázka by měla být jednoduchá. V řadě bodů jdou však Pravidla nad rámec zákona č. 40/2004 Sb. Do budoucna je nutné tato Pravidla upravit a zakázky do výše 2 mil. Kč zbavit povinnosti vyhlášení veřejné zakázky.
Zcela evidentním nedostatkem systému administrativní kontroly po podání Žádosti o proplacení výdajů projektu je právě provádění této kontroly až po jeho realizaci. Snaha pracovníků SZIF na tyto problémy předem neupozornit tento problém dále prohlubuje.
Závěr
Dovoluji si tvrdit, že v ČR není nikdo z provozních pracovníků, který zajistí administraci veřejné zakázky podle platných zákonných předpisů a požadavků pracovníků SZIF. Pokud existuje specialista na veřejné zakázky, který zajistí řádnou administraci, pak to bude pouze autor zákona. Projekty OP tvoří a připravují běžní provozní pracovníci mimo rámec svých provozních povinností. Finanční zatížení žadatele na běžný projekt u Lesní správy Orlík je v rozsahu cca 150 000 Kč (mzda, režie, poplatky, cestovné, správní poplatky, telefony, propagace).
Dokladem této systémové chyby je nízký zájem žadatelů a zjištění, že vlastní podání žádosti je ten nejmenší problém administrace projektu. Dokazuje to i skutečnost, že celá řada žadatelů nemá výdaje projektu dosud uhrazené. Je třeba si uvědomit, že Pravidla a následná celá administrativa projektů jsou zde pro uživatele a ne pro administrativní systém státu, který je placený z našich daní. Složitost celého procesu v praxi naznačuje, že stát nemá velký zájem o podporu samostatně hospodařících osob či nájemců, kam je pomoc z OP převážně směrována. To přitom odporuje nařízení Rady o podpoře rozvoje venkova z prostředků Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova.
Adresa autora:
Ing. Karel Kovář
Karel Schwarzenberg Lesní správa Orlík
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Počátkem srpna roku 2004 rozhodl Karel Schwarzenberg, Lesní správa Orlík nad Vltavou o předloženém investičním záměru s možností využít finanční pomoc z Operačního programu (OP) Zemědělství. Koncem srpna 2004 byl vypracovaný vlastní projekt s názvem Pořízení strojů pro rozšíření ekologických technologií používaných v lesnictví a předložena žádost o finanční pomoc na Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). Cílem projektu je rozšíření ekologických technologií při přibližování dříví, likvidaci klestu a těžebních zbytků, přípravu půdy pro zalesnění a přirozenou obnovu a rozšíření údržby a oprav lesních cest s využitím místních materiálů a minerálního betonu. Konkrétně šlo o pořízení vyvážecí soupravy, universálního kolového traktoru jako nosiče frézy na drcení klestu, frézy na přípravu půdy, neseného graderu a frézy na čistění a údržbu příkopů lesních cest. Celkový objem finančních prostředků potřebných pro pořízení strojů pro rozšíření ekologických technologií je 4 406 000 Kč bez DPH. Karel Schwarzenberg, Lesní správa Orlík nad Vltavou v žádosti o finanční pomoc uplatnil maximální finanční příspěvek ve výši 49 % z celkového objemu finančních prostředků. Výběr dodavatelů strojů byl provedený formou veřejné zakázky podle zákona č. 40/2004 Sb. Do konce února 2005 byl projekt fyzicky ukončený dodávkou a zaplacením všech požadovaných strojů a zahájeno řízení uzavření smlouvy o poskytnutí požadované finanční pomoci. Současný vývoj a postup administrace žádosti o finanční pomoc dává předpoklad ukončení celého projektu v polovině roku 2005.