Do jakých rukou svěříme rozvoj venkova?

Nadcházející parlamentní volby se nezadržitelně blíží. Chtíce usnadnit Vaše rozhodnutí, uvádíme pohled několika politických stran na rozvoj venkova, jehož je lesnictví důležitou součástí. Je jisté, že profesionální lesníci jistě netvoří rozhodující část populace, která by mohla svým volebním projevem rozvířit stojaté vody politiky. Ze zveřejněných pohledů jednotlivých stran však mohou usuzovat na směr, kterým se v případě jednotlivých subjektů bude ubírat společenská objednávka k lesnictví.

ČSSD zastoupila paní Zoja Hušková, KDU-ČSL pan Jan Gruza, KSČM pan Pavel Kováčik, ODS pan Jiří Papež, SNK-ED Radim Perlín, SZ pan Tomáš Havlíček, US-DEU pánové František Pelc a Josef Vozka.

- Jak se Vaše strana dívá na rozvoj venkova a krajiny?

ČSSD: Rozvoj venkova je komplexní proces, jehož neoddělitelnou součástí je rozvoj zemědělství, lesního a vodního hospodářství, péče o kulturní krajinu a rozvoj venkovských sídlišť. Naším cílem zde je vytváření plnohodnotného života všech občanů, kteří na venkově žijí a svojí činností ovlivňují charakter a kulturní vzhled krajiny.

Budeme podporovat konkurenceschopnost našich zemědělců a při tom se opíráme o Operační program Rozvoje venkova a multifunkčního zemědělství uplatňováním Horizontálního plánu rozvoje venkova. Pro období let 2007 až 2013 bude rozvíjen program EAFRD, který kromě zemědělství poskytne dotace i pro lesní a vodní hospodářství.

Podpoříme mladé zemědělce, modernizaci zemědělských podniků, pomůžeme podnikatelům přizpůsobit se náročným normám založeným na právních předpisech Společenství.

Budeme rozšiřovat pečovatelské služby, pracovní příležitosti pro venkovské ženy, podpoříme dostupnost školství, zdravotnických služeb a kultury a zlepšení dopravní obslužnosti obcí. Podporujeme občanská sdružení myslivců, rybářů, včelařů a dalších.

Za jeden ze stěžejních úkolů považujeme obnovu a zlepšování ekologické stability krajiny obnovu významných krajinných prvků jako jsou rybníky, retenční nádrže, remízy apod.

KDU-ČSL: vždy věnovala mimořádnou pozornost rozvoji venkova. Naším cílem je vytvářet na venkově takové podmínky, aby tam lidé chtěli žít. Snažíme se neustále o to, aby podnikatelé v zemědělství věděli o možnostech využití jak národních, tak evropských podpůrných programů. Nyní se stává aktuálním Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) na léta 2007-2013, který bude částečně navazovat na stávající podpůrné programy.

Naše středoevropská krajina je nenapodobitelná, nachází se zde mnoho překrásných míst. Naší povinností je tato místa udržet a zlepšovat. To neznamená, že je budeme chránit s využitím přísné legislativy, protože mnohá místa jsou krásná a zajímavá právě proto, že byla a jsou rozumně zemědělsky a lesnicky využívána.

KSČM: Podporu rozvoje venkova a krajiny považujeme za jednu ze zásadních priorit. Jde o komplexní přístup, projevující se dlouhodobě v dosavadních vlastních legislativních návrzích (například již v roce 1996 v návrhu zákona o zemědělství aj.) i v hlasováních o návrzích jiných klubů.

Venkov a krajinu chápeme v jednotě produkčních i mimoprodukčních funkcí, které je nutné zachovat a rozvíjet i pro příští generace.

ODS: Změna struktury krajiny je komplexní cíl politiky venkova ODS. Změnou struktury krajiny chce ODS snížit rizika povodní, odstranit půdní eroze, zvýšit kvalitu životního prostředí pro obyvatele České republiky a snížit zdravotní rizika (např. prašnost) pro obyvatele. Změna struktury krajiny v sobě obsahuje zejména lesnickou politiku, politiku hospodaření s vodou, ochranu půdního fondu v celospolečenském zájmu. Investicemi do krajiny ODS zajistí vznik pracovních příležitostí na venkově zejména pro skupinu obyvatel se základním a středním vzděláním. Základním finančním nástrojem pro realizaci bude nově zavedený institut - smlouva mezi samosprávnými orgány, uživateli pozemků a vlastníky pozemků – „Zelený kontrakt“.

Základními aktivitami v této prioritě jsou:

- Pozemkové úpravy na základě plánu místních obyvatel

- Ochrana půdy jako neobnovitelného zdroje pro budoucí generace

- Lesnická politika ve veřejném zájmu

- Scelováním lesních pozemků ve vlastnictví státu vytvářet souvislé komplexy lesů jako významného krajinného prvku,

- Politika hospodaření s vodou s cílem zadržet kvalitní vodu v krajině a realizovat odpovídající protipovodňová opatření v krajině na základě komplexních vodohospodářských studií

- Alokovat zdroje pro financování opatření k čištění a vypouštění odpadních vod do vodotečí

- Podpora chovu ohrožených druhů zvěře a opatření k dosažení rovnovážných stavů zvěře

- Vybudování infrastruktury v krajině

Další ze svých programových priorit, tedy kvalitu života na venkově, chápe ODS jako soubor opatření, který povede obyvatele venkova k pozitivnímu postoji k ekonomickému rozvoji a zvýšení zaměstnanosti na venkově. V této prioritě ODS bude podporovat zejména:

- politiku využití obnovitelných zdrojů surovin pro průmyslové zpracování

- podmínky pro trh s biopalivy na základě daňové politiky

- podmínky pro snadné zahájení podnikatelské činnosti malých podniků na venkově

- posílení finanční podpory z EAFRD pro podniky na venkově zejména v oblasti nových technologií a zvýšení přidané hodnoty zpracováním surovin v místě jejich vzniku.

SNK ED: Rozvoj venkova a venkovské krajiny chápeme jako nedílnou součást politiky šetrnosti. Považujeme za nutné dále prohloubit podporu venkovským oblastem a to zvláště těm oblastem, které leží v periferním území. Budeme podporovat všechny iniciativy mikroregionů nebo krajů, které povedou ke zvýšení kapacity venkovských obcí a především mikroregionů ve vztahu k čerpání strukturálních fondů EU.

Venkov má též vysoký potenciál pro rozvoj šetrné venkovské turistiky, která je jednou z rozvojových příležitostí pro obce a mikroregiony.

SZ: Ochranu přírody a krajiny považujeme za veřejný zájem a naléhavé celospolečenské téma. Příroda a krajina jsou součástí národního bohatství a na jejich stavu přímo či nepřímo závisí naše ekonomická i kulturní úroveň. SZ považuje za životně důležité takové hodnoty jako je přirozená druhová skladba lesů, trvalá úrodnost půd, příznivé uspořádání vodních poměrů, udržení a obnova rozmanitosti forem života či zachování zbytků divočiny. Takové hodnoty jsou předpokladem a podmínkou pro fyzicky a duševně zdravý a kvalitní život člověka. Chceme se podílet na jejich zajištění. Naše „ekologická stopa“ v krajině je prozatím moc velká.

Považujeme za nezbytné udržovat, chránit i vytvářet harmonickou, zdravou, pěknou, pestrou a ekologicky stabilní a trvale využitelnou kulturní krajinu, která je předpokladem i pro kvalitu života jejích obyvatel. Krajina a venkov proto musí být předmětem naší péče stejně jako kulturní památky. Pěkná krajina je i zdrojem stabilního příjmu ze zemědělské a lesnické produkce i z rekreačního využití.

US-DEU: Jako na důležitou součást sociální a ekologické politiky. Venkov dostal několik ran. Ta první byla komunistická násilná kolektivizace, následovaná bojem o zrno a mechanickým přibližováním venkova městu a ta druhá přišla po sametové revoluci. Čtyřicet let je dlouhá doba a nemůžeme se ani divit, že se dosud nepodařilo nalézt stabilní model rozvoje venkova ani po patnácti letech. Nová dlouhodobě udržitelná zakázka pro lesnictví, zemědělství a další navazující činnosti na venkově se pomalu formuluje ze strany státu, trhu i veřejnosti.

US-DEU věnuje problematice rozvoje venkova a krajiny náležitou pozornost a ve svém programu definuje nejen jejich současný stav, ale především cíle a cesty k dosažení kvalitativních změn. Vždy jsme uváděli naši připravenost nejen prosazovat, ale aktivně se podílet na formulování zásad změny zemědělské politiky směrem od výrobních podpor k podporám mimoprodukčních funkcí, rozvoje venkova a krajiny. V našem programu podporujeme udržitelný způsob života ve venkovské krajině, rychlejší obnovu občanské vybavenosti a infrastruktury venkova, rozvoj nových technologií, ekologického zemědělství a alternativního využití zemědělské produkce, dokončení restitučního a transformačního vypořádání, zrychlení procesu pozemkových úprav a rozvinutí trhu s půdou, zvýšení dostupnosti vzdělání a informovanosti pro venkovskou populaci.

- Chápe Vaše strana lesní hospodářství jako součást celého venkovského prostředí, nebo jen jako obor s nízkým vlivem na hrubý domácí produkt?

ČSSD chápe lesní hospodářství jako významnou součást venkovského prostředí, které zabezpečuje pro společnost nejen dřevní surovinu, ale také celý soubor dalších funkcí, jako jsou rekreační, vodohospodářské, zdravotní, ochrany půdy a další. Jejich celospolečenský význam neustále narůstá.

Chceme trvale zabezpečit přístup občanů do lesů, ale na druhé straně jsme pro povinnost státu hradit soukromým vlastníkům doložené produkční ztráty a mimořádné náklady plynoucí z poskytování sociálních a ekologických funkcí v kategorii lesů zvláštního určení.

KDU-ČSL: Lesní hospodářství chápeme jako součást celého venkovského prostředí. V předchozí otázce jste se ptali, jak se díváme na rozvoj krajiny. Právě les je významný krajinný prvek, který přispívá k udržení její ekologické stability a utváří její typický vzhled. Podle mého je naprosto zcestné chápat lesní hospodářství dle jeho podílu na HDP. Je tomu tak proto, že zde nemůžeme v žádném případě opomenout mimoprodukční funkce lesa, ať už jde o funkce vodohospodářské, půdoochranné, zdravotně–hygienické, kulturněnaučné, sportovní, rekreační atd. Tyto mimoprodukční funkce neprocházejí bezprostředně trhem, nejsou nikde vyčísleny a nejsou těmi, co je využívají, hrazeny. Mají v tomto smyslu mimotržní charakter, jde o tzv. pozitivní externality lesa a lesního hospodářství, které nám les poskytuje.

KSČM: Podíl na HDP není rozhodující funkcí a les nemůže být pojímán pouze jako “fabrika na dřevo”, ale jako přirozená součást venkovského prostoru. U lesa vidíme také funkce vodního rezervoáru, vliv na ovzduší, rekreační a krajinotvornou funkci, řadu nezastupitelných ekologických funkcí, důležitá je též myslivost aj. Nelze ovšem pominout význam hospodářský a velmi rozvinuté lesnické hospodaření s dlouholetou tradicí vůbec.

ODS: Lesní hospodářství v žádném případě není odvětvím, které by v rámci venkovského prostoru bylo ekonomicky méně významným faktorem. Celá vertikála, vč. zpracování dřeva, u nás představuje 5-6 % HDP. V EU je tato vertikála zahrnuta pod pojem Forestry Sector a činí téměř 10 % HDP celé EU. Jsou zde tedy ještě významné rezervy, které jsou řešeny v rámci politiky venkova ODS. Také proto chápeme lesní hospodářství jako důležitou součást celého venkovského prostoru.

SNK ED: Podle názoru SNK ED je hospodaření na lesní půdě součástí jak politiky rozvoje venkova, tak i politiky životního prostředí. Jsme připraveni podporovat takové formy hospodaření na lesní půdě, které povedou především ke zvýšení biodiverzity lesních porostů. Jsme si vědomi ekostabilizujících funkcí lesa a budeme podporovat šetrné formy hospodaření, které budou v souladu s udržitelným rozvojem prostředí.

Lesní hospodářství je pro některé venkovské oblasti přímo životně důležité, protože je mnohdy jediným zdrojem obživy pro místní obyvatele, a to včetně návazných průmyslových odvětví. Ač je podíl lesního hospodářství na HDP malý, je z výše uvedeného důvodu nezbytně nutné, aby i nadále lesní hospodářství bylo jedním z tradičních venkovských odvětví, a to i s vlivem na pracovní příležitosti a tím i rozvoj venkovských oblastí.

SZ: Zemědělství a lesnictví nejsou jen jedním z odvětví českého hospodářství. Jsou i základem péče o krajinu. Lesy jsou jistě významným zdrojem dřeva jako obnovitelné suroviny. Chceme, aby hospodaření v nich bylo trvale udržitelné a přírodu nedevastující. Klademe velký důraz na mimoprodukční funkce lesů. Lesy jsou naším národním bohatstvím i jedním z nejvýznamnějších nositelů ekologické stability celé krajiny také proto, že zabírají celou třetinu rozlohy našeho území. Hlavním problémem je převaha porostů s nevhodnou, přírodě vzdálenou druhovou, věkovou i prostorovou skladbou a nízkou ekologickou stabilitou, projevující se mj. malou odolností vůči různým nepříznivým vlivům (vítr, hmyz, kyselé deště, imise). Situaci navíc zhoršuje holosečný obnovní postup s následnou většinovou výsadbou smrku. To vše mělo špatný vliv i na stav lesních půd a odtokové poměry. Další komplikací jsou stále příliš vysoké stavy spárkaté zvěře.

US-DEU: Dlouhodobý podíl něco nad 0,5 % HDP je zavádějící. Technickými ekonomy by mohl být interpretován tak, že na třetině plochy státu se zanedbává produkce HDP. Takový údaj neobsahuje, jaké další služby les a lesnictví produkují: podpora ekologické stability krajiny včetně vodního režimu, cestovního ruchu, prostředí pro ochranu biodiverzity a omezení rychlosti odlivu venkovského osídlení. Zakládat dnes primárně funkce lesa na produkci dřeva je poněkud překonané a u nás, kde je většina lesa v držbě státu, to platí dvojnásob.

Základní filosofií politiky US-DEU je její liberální přístup ke všem tématům a otázkám, které provází každého z nás. Svoboda jednotlivce, demokracie a rovný přístup jsou osou politiky US-DEU. Roli venkova, přírodního prostředí, kam zcela nepochybně lesy patří, chápeme nejen jako neoddělitelnou součást naší tradiční krajiny, ale především jako možnost obnovy celkové kvality našeho společného života. Rozhodně se nedíváme na venkov ani na lesy jako na ekonomickou kategorii, jako na něco, co je třeba řídit pouze statistikou čísel. K venkovskému prostředí České republiky patří neoddělitelně lesy i pole a samozřejmě i lidé, kteří tam žijí a pracují.

Děkujeme jednotlivým zástupcům politických stran za uvedené ideje a v dalším čísle se k tomuto tématu

podrobněji vrátíme.

Připravil Jan Bercha

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.