V. konference SVOL - Témata: společný obchod dřívím, situace v LČR, legislativa a dotace
Veronika Kmínková
Dne 6. dubna 2005 se v Pelhřimově konala V. konference Sdružení obecních a soukromých vlastníků lesa v ČR (SVOL). Kromě interních záležitostí, jakými byly volby do orgánů SVOL, výroční zpráva revizní komise o hospodaření či diskuse o rozpočtu organizace pro r. 2006, byly na konferenci předneseny referáty týkající se aktuálního dění v lesnictví. Jak v úvodu prohlásil předseda sdružení F. Kučera, témata se příliš nelišila od těch, která trápila členy SVOL v předchozích letech (NLP, lesnická legislativa, PEFC, dotace a náhrady za újmy při ztíženém hospodaření); přibyla však dvě nová – společné obchodování dřívím členů SVOL a situace a změny ve s. p. LČR a jejich důsledky.
Za předsednickým stolem usedli Ing. F. Kučera, JUDr. Richard Belcredi, dr. Bedřich Schwarzenberg, Josef Bartoň Dobenín, Ing. Roman Šimek, JUDr. Martin Flora a Ing. Stanislav Jánský, dále zástupce MZe Ing. T. Krejzar; pozváni byli také ministr zemědělství Ing. Jan Mládek a náměstek ministra životního prostředí RNDr. František Pojer, ti se však konference nezúčastnili. V plénu zasedli delegáti a ostatní členové SVOL, přítomni byli i zástupci krajů a další hosté.
Vystoupení představitelů SVOL
V úvodu vystoupil předseda SVOL Ing. F. Kučera. Přivítal všechny zúčastněné a představil hosty. Informoval o tom, že SVOL má v současnosti 501 členů (1044 vlastníků), z toho v komoře obecních lesů 407 členů (228,249 ha) a v komoře soukromých lesů 93 členů (99,640 ha). Členové SVOL hospodaří celkem na cca 329 000 ha lesů (13 % výměry lesů v ČR). Sdružení je rozčleněno do
9 regionálních organizací, Ing. Kučera kladně zhodnotil jejich fungování. Informoval o petici členů SVOL směřované MZe, kde sdružení vyjadřuje nespokojenost s dosavadním postupem při přípravě Programu podpory rozvoje venkova na období 2007–2013 a plánovaným objemem prostředků alokovaných pro lesní hospodářství, které je naprosto nedostatečné. Petice byla předána ministerstvu zemědělství dne 19. dubna.
Příspěvek se dále věnoval následujícím tématům:
- Novela zákona o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí – SVOL pokračoval v soustřeďování podkladů pro dokončení vydávání nemovitého majetku obcí v držení Ministerstva obrany ČR. Některými poslanci bylo doporučeno, aby novela zákona byla výčtová, tzn. aby byl jasný rozsah majetku, který bude případně vydán. Sdružení se však nepodařilo získat na svou stranu klíčovou skupinu poslanců, zřejmě z důvodů výčtové podoby novely – velké riziko chyby při výčtu poměrně velkého rozsahu pozemkových parcel, a z důvodu blížících se voleb, kdy jsou politici opatrní. SVOL tedy obrátil pozornost na senátní návrh k tomuto tématu. Senát po několika jednáních doporučil novelu k dalšímu projednání, které proběhne zřejmě až po volbách.
- Příprava věcného záměru nového zákona o lesích – za úspěch považuje předseda SVOL prosazení verze „nový zákon“ místo pouhé novely. Za znepokojivé naopak považuje to, že se zatím nepodařilo prosadit zástupce SVOL do přípravných skupin i přesto, že MZe SVOL neustále ujišťuje o opaku. Podle Ing. Kučery je toto jednání ze strany MZe neseriózní a neví, jak proti tomu postupovat. Podle dosavadních informací se MZe při přípravě věcného návrhu nového zákona nezabývá řešením zásadních problémů, po kterých lesnická legislativa volá, ale připravuje nepodstatné úpravy dnes platného zákona, zaměřené převážně k dalšímu posílení vlivu státní správy na LH. Nejaktivnější je skupina, která se zabývá § 37 platného zákona, tj. OLH.
- Aktualizace NLP - i tato jednání probíhají bez účasti zástupce soukromých vlastníků; ti budou mít pouze možnost se k připravenému materiálu vyjádřit až v další fázi projednávání. Předseda SVOL navrhl konkrétního zástupce do řídícího orgánu pro přípravu NLP, tento návrh byl podán na základě osobního jednání s náměstkem ministra. Do dnešního dne však nezaznamenal ze strany MZe žádnou reakci. SVOL pouze obdržel návrh klíčových kapitol NLP a výzvu k podání připomínek do 25 dnů. Stejnou výzvu dostalo dalších 35 organizací (škol, nadací, ochránců přírody apod.), Ing. Kučera považuje za nešťastné, že SVOL, zastupující vlastníky nestátních lesů, má stejné právo se vyjadřovat k NLP jako např. Česká geologická služba.
- LČR – celý proces spojený s úpravou lesnické legislativy může podle Ing. Kučery zkomplikovat další vývoj současné situace u LČR, především plány na výrazné zvýšení těžeb ve státních lesích a úvahy o pronájmech státních lesů, jež jsou předmětem reformy hospodaření u LČR. Ing. Kučera uvedl, že jde o ústup od cesty nastoupené před třemi roky, kdy započaly u státního podniku velké personální a organizační změny a kdy také padlo rozhodnutí obchodovat část dřeva vytěženého ve státních lesích vlastními silami. Nový model hospodaření LČR počítá s přenesením všech výrobních operací od stojícího stromu přes prodej dřeva konečnému odběrateli na smluvního partnera, předpokládá zavedení nového kontrolního článku nad hospodařením a stavem státního lesa (ÚHÚL), a přinese s sebou i razantní snížení počtu TH zaměstnanců státního podniku.
Ing. Kučera zdůraznil, že kalkulace očekávaných výnosů dle nového modelu hospodaření nevychází z reálných předpokladů a je ryze účelová, a dodal, že současný politický tlak na to, aby LČR přerušily cestu k vlastnímu prodeji dříví, má zřejmě svou příčinu v ohrožení velkých zisků LAS a soukromých dřevozpracujících firem, namnoze vlastněných zahraničními společnostmi. Závěrem k této problematice citoval mimo jiné z vládou schválených Zásad státní lesnické politiky, které s ohledem na délku produkční doby lesů nepřipouštějí nájem u státních lesních majetků z toho důvodu, že nájemní vztahy nestimulují k péči o dobrý stav lesa.
- Dotace a poskytování příspěvků na hospodaření v lesích (dále jen „příspěvky“) – SVOL v minulém období kritizovalo přesun části finančních prostředků na poskytování podpor na hospodaření v lesích z MZe na kraje, a jeho obavy se částečně naplnily. V letošním roce by se tento problém již neměl opakovat. Většině krajů vyslovuje předseda sdružení uznání, že Program podpory hospodaření v lesích přijaly a pro rok 2006 jej aplikují ve stejné podobě. Z tohoto záměru se výrazně vymyká pouze Ústecký kraj, který vlastním programem rozmělnil prostředky do široké palety zájmů.
Ing. Kučera vyslovuje prosbu k zástupcům krajských úřadů, týkající se dotací na vyhotovení LHP. MZe nepočítá s tím, že by v příštích letech přispívalo na vyhotovování LHP. Pro vlastníky lesů je důležité, aby význam této podpory kraje uznaly a potřebné finanční prostředky zachovaly ve svých programech příslušné krajské úřady. V celé ČR jde o částku asi 70 mil. Kč ročně.
JUDr. R. Belcredi se představil delegátům konference jako předseda komory soukromých lesů. Má za to, že SVOL má natolik silnou pozici, že by si měl uhájit své zájmy, např. při vyjednávání o legislativě.
Ing. R. Šimek hovořil o problémech v oblasti ochrany přírody a krajiny. Zdůrazňuje, že nový zákon o ochraně přírody a krajiny platí už dva roky a doposud nebyla vydána vyhláška o náhradě újem za ztížené hospodaření, chybí především metodika výpočtu. Na úrovni náměstků ministra se konala už řada jednání a Ing. Šimek kladně hodnotí aktivitu MŽP. Výsledky těchto jednání však nejsou pro soukromé vlastníky lesů akceptovatelné. Co SVOL vadí?
- Vyhláška neposkytuje spravedlivou náhradu újmy a diskriminuje vlastníky v chráněných územích.
- Vysoký podíl z výpočtů újem by se počítal nikoli podle tabulek ve vyhlášce o újmách, ale podle oceňovací vyhlášky, což znamená nežádoucí závislost na subjektivním hodnocení sortimentace.
- Roční splátky některých náhrad nejsou přepočteny na budoucí hodnotu, čímž dochází k vysokým ztrátám pro vlastníka (v případě ponechání lesa samovolnému vývoji 38 %).
JUDr. M. Flora řešil problematiku lesnické legislativy. Považuje za správné, že MZe odstoupilo od úmyslu novelizovat lesní zákon a přistoupilo k vypracování věcného záměru nového lesního zákona (LZ), ten má být schválen do konce roku 2006. Informuje o tom, že v rámci SVOL vznikla pracovní skupina zabývající se přípravou tezí věcného záměru. Skupina by se měla snažit, aby maximum z těchto požadavků bylo do věcného záměru LZ zapracováno. Koncepčním východiskem je základní princip NLP I: obhospodařování lesů trvale udržitelným způsobem, při omezování administrativních zásahů státu na nevyhnutelné minimum, při motivačním působení státní lesnické politiky na podporu veřejných zájmů a při zvyšování odpovědnosti vlastníků lesů za svůj majetek. Pracovní skupina SVOL má ujasněno, jak by měly vypadat metody, principy a některé obsahové prvky věcného záměru LZ.
Metody spočívají v zapojení co nejširší lesnické veřejnosti a průhlednosti a kontrolovatelnosti přípravy věcného záměru i následně nového LZ. Praxe MZe tomu zatím neodpovídá – na LZ vyvíjejí činnost pracovní skupiny, o jejichž složení a výsledcích neexistují prakticky žádné informace (to samé platí pro přípravu nového NLP).
Principy věcného záměru – Vedle základního principu NLP I by nový LZ měl zajistit rovnováhu mezi sociálními, kulturními, hospodářskými a zájmy ochrany přírody, měl by spočívat na principu subsidiarity a proporcionality, na principu stability (měly by být zachovány minulostí ověřené instituty, nikoli prosazovány nové, revoluční prvky) a na principu zlevnění výkonu státní správy. Nezbytné při přípravě bude neustálé srovnávání se zahraničními úpravami tak, aby nový zákon nezaložil pro české lesnictví konkurenční nevýhodu ve srovnání s jinými státy EU a celého evropského hospodářského prostoru.
Mezi základní obsahové prvky věcného záměru by mělo patřit odstranění dvoukolejnosti státní správy lesů, diferenciace vlastnického režimu, založená na myšlence, že lesy státní by měly sloužit k plnění veřejně prospěšných funkcí lesa více než ostatní, důsledná a efektivní úprava nároků vlastníků na kompenzaci za omezení hospodaření ve prospěch veřejných zájmů, ponechání LHP jako nástroje vlastníka lesa s jedním závazným ustanovením, kterým by měl být etát (podíl MZD a podíl výchovných těžeb do 40 let by měl být ošetřen motivačním systémem, tedy dotacemi). V této souvislosti bylo by vhodné přehodnotit význam LHO – poměr cena/výkon je u ní neuspokojivý. SVOL se dále zasazuje o liberalizaci povinností v obnově lesa i při jeho těžbě. Navrhuje také jasně vymezit pravidla vstupu veřejnosti do lesa – vstup by měl být za všech okolností na vlastní nebezpečí (v současnosti sice platí, vlastník je ovšem podle judikatury přesto povinen aktivně odstraňovat zdroje nebezpečí pro návštěvníky lesa). Věcný záměr by se měl dále zabývat problematikou práva vlastníků na platby za plnění veřejně prospěšných funkcí lesa (např. v rámci ekologické daňové reformy či zapojením vlastníků do systému obchodování s povolenkami na emise uhlíku). Měl by vytvořit předpoklady pro efektivní sdružování soukromých vlastníků, kde jádrem sdružování by měly být obce. SVOL navrhuje zachovat centrálně řízený a spravovaný systém národních dotací.
Dr. B. Schwarzenberg jako nový předseda PEFC v ČR informoval členy SVOL o nových principech systému PEFC, které po přeložení do češtiny a schválení na ústředí v Lucemburku začnou platit i u nás. Také dal na vědomí, že organizace hledá nového zaměstnance na sekretariát, který by mohl pokračovat v činnosti českého zastoupení PEFC.
J. Bartoň Dobenín hovořil o hlavních aktuálních tématech rady PEFC v Lucemburku.
Ing. Josef Vovesný prezentoval záměr SVOL společné obchodovat dřívím. Předpokladem pro uskutečnění záměru je dostatečný zájem, podle zahraničních podkladů je tento systém výhodný od 100 000 m3 dříví (ročně). Obchodování by se uskutečňovalo formou rámcové smlouvy a za zvýhodněnou cenu pro dodavatele.
Ing. Vovesný seznámil přítomné s výsledky ankety mezi členy sdružení na toto téma. Z výsledků ankety vyplývá, že:
- pro majetky menší než 200 ha je takový systém nepřínosný;
- reálný potenciál v rámci SVOL je obchodovat společně cca 500 000 m3 ročně (v úvahu se neberou vlastnící navázaní na regionální trh, zatím se uvažuje jen o jehličnaté vláknině a kulatinou);
- aktuální možnosti členů SVOL jsou zhruba 1/3 z reálného potenciálu (dodavatelé jsou vázáni současnými smlouvami), z toho 90 % by poskytovaly majetky nad 1000 ha;
- nyní je výhodná situace pro zahájení podobného projektu – největší zájem je u vlastníků s majetkem 900–1500 ha (střední velikost);
- situace v LČR a navyšování těžeb by mohly trh významně ovlivnit, pro zamýšlený projekt to může mít negativní důsledky.
Výhodou společného obchodování dřívím je posílení pozice nestátních lesů, rizikem je nedodržení závazku ze strany dodavatele, poté hrozí sankce. Významným faktorem je další vývoj ve státních lesích a jejich systém obchodování dřívím (pokud by prodávaly nastojato, role SVOL by mohla posílit).
K tomu Ing. Kučera dodává, že ho již oslovily tři významné dřevozpracující podniky s nabídkou spolupráce.
Diskuse
Ředitel úseku LH MZe Ing. T. Krejzar hovořil o vyplácení mandatorních výdajů a příspěvků na hospodaření v lesích a o existenci spisu 1088, v němž se určuje, že mandatorní výdaje hradí stát, příspěvky na hospodaření v lesích pak kraje. Vláda ho ale neschválila a MZe prosazuje, aby na kraje přešly oba druhy příspěvků. Vláda však tento návrh odmítla jako příliš kontroverzní. Ing. Krejzar tvrdí, že chybí vůle vyřešit tento problém do voleb, takže není pravděpodobné, že by se do té doby situace změnila.
Zástupce resortu zemědělství dále informoval o tom, že pro roky 2007–2013 existuje nová finanční perspektiva EU, která dává lesnictví mnohem širší možnosti čerpání finančních prostředků, problémem je přílišná administrativní náročnost. Dodává, že toto není vinou MZe, to se musí řídit pravidly EU.
K připomínkám, že MZe nejedná při přípravě nového LZ transparentně, dodává, že nyní je věcný záměr LZ ve stádiu tvorby a sběru podkladů; ve fázi připomínek bude lesnické veřejnosti dán prostor. MZe podle něj přivítá koncipované příspěvky SVOL a dodává, že při připomínkách bude mít slovo SVOL významnější váhu než některé jiné oslovené organizace.
To samé platí i pro tvorbu nového NLP – zde je ale situace jiná, protože NLP není legislativní úpravou, ale strategickým dokumentem s širším dosahem. MZe počítá s tím, že v koordinační komisi bude mít SVOL svého zástupce.
Zástupce Jihočeského kraje Jan Netík upozorňuje na fakt, že při jednání o vyplácení příspěvků zákonodárci zaměňují pojem „kraj“ a „krajský úřad“ – ten nemá právo cokoli vyplácet.
V diskusi byl podán návrh na to, aby do výše zmíněné petice byla zařazen i bod, týkající se vytvoření podmínek na investice do lesů i obcím, které nemají založen samostatný podnikatelský subjekt.
Radomír Charvát (člen RV SVOL) upozorňuje na to, že od r. 2007 budou dotace na podporu rozvoje venkova a tedy i lesnictví v členských zemí EU vypláceny z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD). Finální verze základních dokumentů nezbytných pro zdárné spuštění EAFRD v ČR nejsou dosud zpracovány - není jasný podíl státu na financování a nejsou známy taxy jednotlivých podprogramů.
Dále upozorňuje na přílišnou složitost současně platných dotačních programů a jejich administrativní náročnost oproti jiným (i novým) členským státům EU. To je podle něj příčinou malého procenta vyčerpaných prostředků v ČR. K situaci u LČR konstatuje, že záměr navýšení těžeb a pronájmů lesa povede ke snižování cen dříví, a vyjadřuje podporu společnému obchodu dřívím SVOL. Domnívá se, že lesnictví zažilo za poslední roky největší úpadek v historii a jeho zastoupení v rámci státu a ministerstva je velmi nedostatečné.
Ing. J. Bromovský nabádá k diskusi o tom, zda je nutné, aby SVOL zůstal členem ELO (Organizace evropských vlastníků půdy) – členské poplatky jsou příliš vysoké.
Usnesení z V. konference SVOL ČR
Konference SVOL bere na vědomí:
- Zprávu předsedy o činnosti SVOL za rok 2005.
- Přijetí nových členů v období od 15. 3. 2005 do 9. 3. 2006:
Komora obecních lesů: obec Nový Kramolín, Lesní Hospodářství s. r. o., Hrochův Týnec, město Nová Role, město Kynšperk nad Ohří, obec Kyšice, obec Krásno; Komora soukromých lesů: Jana Maděrová, spoluvlastníci Ing. Helena Benešová a PaeDr. Jana Bauerová, Gabriela Burkeová, OBALFRUKT, dřevařská výroba spol. s r. o., Blatnice.
- Zvolení JUDr. Richarda Belcredi předsedou Komory SL na valné hromadě Komory SL - na základě této volby se JUDr. Richard Belcredi stal prvním místopředsedou SVOL na funkční období 2006-2008.
- Zástupce regionálních organizací SVOL, kteří byli delegováni do republikového výboru SVOL: Ing. Jan Kalafut (region Jihočeský), Ing. Petr Jelínek (region Jihomoravský), Jaroslav Hlavsa (region Karlovarský), Ing. Václav Toman (region Plzeňský), Ing. Pavel Filip (region Severočeský), Ing. Jaroslav Rúčka (region Severomoravský), Bc. Miroslav Pacovský (region Středočeský), Ing. Jiří Svoboda (region Vysočina), Radomír Charvát (region Východočeský).
Konference SVOL zvolila na funkční období 2006-2008:
- předsedou SVOL – Ing. Františka Kučeru;
- druhým místopředsedou SVOL – Ing. Zdeňka Petříka;
- členy předsednictva SVOL – p. Josefa Bartoně Dobenína, p. Radomíra Charváta, dr. Constantina Kinského, Ing. Romana Šimka;
- členy revizní komise SVOL – Ing. Stanislava Janského, Ing. Jiřího Kohoutka, p. Huga Mensdorff-Pouilly.
Konference SVOL ukládá republikovému výboru SVOL:
- Prosazovat respektování vlastnických práv při legislativních úpravách, které se dotýkají lesního hospodářství, maximální pozornost věnovat prováděcím vyhláškám k zákonu o ochraně přírody a krajiny a předpisům o omezení hospodaření na plochách zařazených do národního seznamu Natura 2000.
- Všemi prostředky prosazovat účast zástupce SVOL v komisích pracujících na revizi NLP a na přípravě věcného záměru nového lesního zákona. V rámci novelizace vyhlášky č. 83/1996 Sb. prosadit revizi přílohy č. 4, především revizi seznamu melioračních a zpevňujících dřevin.
- Rozšiřovat spolupráci s krajskými úřady, zejména v souvislosti s přidělováním finančních prostředků do lesního hospodářství. Zvláštní pozornost věnovat zajištění finanční podpory na vyhotovení lesních hospodářských plánů i po roce 2006.
- Sledovat průběh projednávání a všestranně podpořit senátní návrh novely zákona č. 172/1991 Sb., směřující k dokončení vydání nemovitého majetku obcí dosud v držení MNO, příp. i LČR a dalších státních organizací.
- Propagovat certifikaci lesů systémem PEFC mezi členy SVOL, sledovat její postup a při všech jednáních důsledně hájit zájmy vlastníků lesů. Doma i v zahraničí hájit systém PEFC proti snahám o jeho diskriminaci a nahrazení certifikací dle FSC.
- Organizací odborných seminářů a exkurzí zajišťovat členům SVOL informace o aktuálních problémech lesního hospodářství a možnostech čerpání finančních podpor z domácích zdrojů i prostředků EU.
- Trvat na zastoupení SVOL v monitorovacím výboru EAFRD a vyvinout maximální snahu o zjednodušení agendy spojené s žádostmi o finanční podpory v rámci Programu rozvoje venkova na období 2007-2013.
- V případě dostatečného zájmu členů SVOL jednat s hlavními odběrateli a zahájit potřebné kroky k zahájení společného obchodování s hlavními sortimenty jehličnatého dřeva.
- Podporovat odbornou i spolkovou činnost regionálních organizací SVOL zaměřenou na zvyšování úrovně hospodaření v obecních a soukromých lesích a k rozšíření členské základny SVOL.
- Aktivně se podílet na činnosti mezinárodních organizací sdružujících vlastníky nestátních lesů a podporovat posílení postavení a zastoupení lesnictví v orgánech EU.
- Věnovat zvýšenou pozornost propagaci významu lesa a lesního hospodářství s důrazem na sociální i ekonomický přínos obecních a soukromých lesních majetků pro rozvoj venkova a podporovat aktivity a opatření sledující zvýšení domácí spotřeby užitkového dřeva.
- Pozastavit úhradu výplaty členského příspěvku do ELO za rok 2006 a po projednání v Komoře SL rozhodnout o dalším členství SVOL v ELO.
- Zpracovat vyjádření ke „Stanovisku vědců a odborných pracovníků k ochraně českých lesů“ a zvolit formu nejúčinnější prezentace tohoto vyjádření.
- Usilovat o přesun kompetencí a zodpovědnosti za financování národní podpory hospodaření v lesích z působnosti krajů zpět na ministerstvo zemědělství.