Přeprava dříví - Její nesnáze a možnosti řešení
Řešení specifických aspektů provozování silniční nákladní přepravy dříví a s tím spojených problémů, jako jsou tonáže, výjimky, společné hromadné nákupy investic a spotřebního zboží a podobně, si klade za cíl nově vzniklé Sdružení dopravců dřevní hmoty ČR, o. s. Organizace sdružuje dopravce komodity dřevní hmoty pro řešení a prosazování jejich specifických zájmů a problémů.
Vnitrostátní přeprava dříví je v mnoha ohledech zásadně odlišná od běžné kamionové přepravy. Dopravci značně pociťují nevýhody, které jsou velmi výrazné, a jsou si vědomi nutnosti najít společné řešení, které je alespoň částečně může eliminovat. Mezi tyto nevýhody patří následující skutečnosti.
Zásadní nevýhody dopravy dříví
- Investiční náročnost dopravních prostředků oproti pořízení běžné kamionové soupravy je u dopravců dříví až dvaapůlkrát vyšší.
- Provozní náklady jsou vlivem nestandardních podmínek dvojnásobné ve srovnání s běžnou kamionovou přepravou zboží.
- Vlivem těžkých podmínek, ve kterých se doprava dříví uskutečňuje, je životnost dopravních prostředků poloviční, oproti těm, které se pohybují jen čistě na silnici.
- Striktně omezený sortiment dopravovaného zboží je výrazným limitujícím faktorem. U běžné kamionové přepravy je téměř jedno, jaký druh zboží je transportován.
- Velmi složitá logistika, kdy se i během dne mění odvozní místa a místa určení zboží, kterým je v tomto případě dříví, rovněž nepřispívá ke snižování nákladovosti.
- Je nutné počítat i s vyšší odbornou přípravou řidičů, neboť jsou nuceni vykonávat dvě profese. Kromě dovedností řidiče kamiónu jsou nuceni vládnout i schopnostmi jeřábníka při nakládání dřeva.
- Do ekonomického rozhodování je nutné zahrnout vyšší riziko nehod vzhledem k povaze místa nasazení dopravních prostředků, to znamená na účelových lesních komunikacích, silnicích třetí třídy, v zimním období atd.
- Hospodářský výsledek do značné míry ovlivňuje velká závislost na počasí, ročním období.
- Nezanedbatelný je vliv třetích subjektů, jako je lesní výroba a její plynulost, pilařské provozy a jejich možné odstávky a podobně.
- Je nutné počítat i s nižším celoročním využitím dopravních prostředků. Vozidla jezdí 11 měsíců v roce, neboť finální odběratelé dříví v prosinci ukončují rok a začínají s příjmem dříví až v roce následujícím.
Sdružení dopravců dřevní hmoty ČR
Řešení zmíněných potíží vedlo k jednání jednotlivých dopravců a ke vzniku profesního sdružení. Přípravy k založení sdružení proběhly v průběhu července a srpna 2006, vlastní registrace proběhla dne 14. 8. 2006, kdy vzniklo Sdružení dopravců dřevní hmoty ČR.
Iniciátorem vzniku sdružení byli dopravci z východní části ČR, z oblasti Jeseníků, Beskyd a Bílých Karpat. Sdružení zastupuje především aktivní dopravce z řad právnických i fyzických osob.
Hlavním a posledním impulsem k založení byla současná právní úprava provozování silniční dopravy, která vstoupila v platnost dne 1. 7. 2006. Skutečnost, že lze v rámci tohoto sdružení vyjednat podstatně výhodnější podmínky při hromadných nákupech a odběrech nových aut, pohonných hmot, obutí, pojištění atd., je významným přínosem všem členům.
Sdružení si jako jeden z dalších úkolů klade uplatňování aktivní politiky při vyjednávání s Ministerstvem dopravy a spojů ČR a s dalšími orgány státní správy ovlivňujícími ať už přímo či nepřímo předmět činnosti členů sdružení.
Dosavadními nejvýraznějšími osobnostmi sdružení jsou v současné době zástupci firem, které se zúčastnily založení sdružení a jsou členy přípravného výboru. Mezi nimi jsou např. firma Mirold (p. Rifler), Kloboucká lesní s. r. o. (Ing. Straňák), Kotrla, a. s. (p. Kotrla). Dalšími aktivními členy jsou zástupci firmy Hengstberger (Ing. Křižan), Solitera (Ing. Brodský), Tomický (p. Tomický). Dá se předpokládat, že aktivním přístupem si získají významné pozice i zástupci dalších firem, jako jsou LESS, a. s., a CE WOOD – doprava, a.s., které jsou významnými firmami na trhu dopravy dříví.
Krátká působnost sdružení ještě jasně a objektivně neukázala, kdo je nejaktivnější a kdo nejsilnější člen. Počet aut nemusí být ekvivalentem k počtu odvezených m3 nebo ukazatelem efektivnosti a rentability dopravce. Současný celkový ekonomický potenciál lze jen těžko stanovit. Zájem o členství však projevilo asi 40-50 % dopravců v České republice.
Posledního přípravného setkání se zúčastnilo 54 dopravců provozujících dohromady 373 kamionů. O založení sdružení zatím nebyli spraveni všichni dopravci, zejména ti ze západní části republiky. Je tedy možné, že dojde k přílivu nových členů a podstatnému rozšíření členské základny.
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA
Základní rozdíl v činnosti Sdružení dopravců dřevní hmoty ČR (SDDH) a Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA je v tom, že SDDH projevuje snahu zaměřit se pouze na specifickou část dopravního trhu a řešit s tím spojené úkoly a cíle. ČESMAD se oproti tomu snaží řešit problematiku dopravců v ČR komplexně bez ohledu na to, o jakou dopravu se jedná. Z toho je patrné, že cíle pro SDDH prioritní nemusí být prioritní pro ČESMAD a naopak. To je dáno celkovým postavením a podílem dopravců dříví na celkovém trhu dopravy v ČR. SDDH a ČESMAD především spojuje problematika změny současné právní úpravy ošetřující provozování silniční nákladní přepravy.
Jan Bercha