Další obnova managementu LČR

V průběhu měsíce února došlo v LČR, s. p, k mnoha významným změnám. Podniku s více než sedmdesátimiliardovou hodnotou se stále nedaří překonat krizi, která trvá již od roku 2003. Současný stav, kdy firma bojuje s problémy ohledně výběrových řízení a následky kalamity, je mnoha odborníky považovaný za nezávažnější krizi v historii podniku. Od poloviny února se tento stav snaží napravit nové vedení LČR.

Zabezpečíme práce pro r. 2007 a transparentní střednědobé tendry

O rozhovor jsme požádali Jiřího Holického, který byl ministrem Petrem Gandalovičem pověřen řízením LČR. Po dvanácti dnech ve funkci Jiří Holický odpověděl na dotazy týkající se jeho vizí a představ, nového managementu a výběrových řízení.

- Jaké důvody z vašeho pohledu vedly k rezignaci předchozího managementu?

Mně ty důvody nejsou známy, takže je to spíše otázka pro pana ministra. Ten mě pouze oslovil a požádal, abych vyplnil mezeru mezi rezignací předchozího vedení a nástupem nového generálního ředitele, který vzejde z výběrového řízení.

- Proč jste se rozhodl přijmout post dočasného generálního ředitele?

Rozhodování bylo opravdu složité, protože práce krajského ředitele v Karlových Varech mě nejenom uspokojovala, ale i naplňovala svými cíli. Stál jsem před rozhodnutím odejít od započaté práce a ujmout se nelehkého úkolu. Po vzájemné výměně názorů a diskusi s panem ministrem o tom, jak by podnik měl pracovat, bylo jednoznačně řečeno, že je nanejvýš vhodné, aby do vedení LČR nastoupil pracovník, který je absolutně nezatížen minulostí, nefiguruje v žádné podnikatelské firmě, nikdy se nezpronevěřil zásadám středoevropského lesnictví a aby sám nepodnikal v žádné jiné činnosti. Zároveň by měl splňovat určitá kritéria odbornosti a praxe. Po diskusi s panem ministrem jsem se rozhodl, že tuto nabídku přijmu.

- Můžete zmínit základní vize a představy, s jakými jste nastupoval?

Protože jsem pouze pověřen, jsou mé cíle jednoduché. Za své jsem přijal přání pana ministra, abychom vyřešili zahájení prací pro rok 2007. Abychom zajistili provoz a fungování nejenom našich pracovníků, ale zejména firem, které se toho procesu účastní. V tuto chvíli musím připravit procesy pro přenesení pravomocí na krajské inspektoráty. Výroba by měla zůstat v provozu na úrovni krajských inspektorátů, a my (ředitelství) bychom si ponechali spíš úlohy metodické, řídící, propagační a v neposlední řadě kontrolní. Zároveň je nutné připravit velice rychle podmínky pro střednědobé zakázky tak, aby mohly být vypsány během měsíce května a mohly platit už od 1. 1. 2008. V září, potažmo říjnu i po průběhu případných námitek ÚOHS, by smlouvy měly být dostatečně dopředu podepsány s ohledem na možnost přesouvání většího počtu zaměstnanců tak, aby ty firmy měly legitimní čas, který je k tomu potřeba.

- Jsou nějakým způsobem omezeny vaše pravomoci jako pověřeného ředitele?

Nejsou. Zákoník práce tomuto pověření dává stejné pravomoci, jako když je člověk jmenován.

- Kdy si myslíte, že dojde k vypsání výběrového řízení na post generálního ředitele?

Podle informací, které mám od pana ministra, by výběrové řízení mělo být uskutečněno co nejrychleji, ale samozřejmě to odvisí i od přípravy na ministerstvu. Podle mého názoru asi březen–duben 2007.

- Budete se tohoto výběrového řízení účastnit?

Když jsem se dal, jak se říká, na vojnu, tak se v každém případě se zúčastním.

- Jaká kritéria pro vás byla stěžejní při obsazování pozic ve vrcholném managementu?

Vybíral jsem ho tak, aby tento výkonný management zůstal i po výběrovém řízení na ředitele. Buď obhájím pověřenou funkci, nebo bude mít nový generální ředitel možnost využít tým odborně zdatných lidí, kteří znají velice dobře problematiku a celý obor.

- Můžete nám sdělit, proč jste se rozhodl např. pro Vladimíra Řiháka na post ředitele pro strategické plánování a organizační rozvoj?

V každé velké firmě pracují právníci, účetní, nebo ekonomové. Stejné je to i s pracovníky, kteří umí zacházet s médii. Pan Řihák je profesionál v této oblasti, takže nemám důvod sem dávat lesníka. Na tuto funkci by měl přijít člověk, který tento obor zná, pracoval v něm a dobře ho ovládá.

- Myslíte si tedy, že jeho zkušenosti z pozice starosty Prahy 9 jsou dostatečným předpokladem pro řízení strategického plánování a organizačního rozvoje podniku LČR?

Určitě ano, u lidí, kteří prošli samosprávou a těmito veřejnými funkcemi, prací s médii, prací s lidmi, tyto zkušenosti jednoznačně jsou.

- Úsek strategického plánování a organizačního rozvoje spočívá v komunikaci s médii?

Komunikace s médii je významnou částí obsahu řídící práce pana ředitele Řiháka.

- V čem chcete navázat na předchozí vedení a naopak, co chcete změnit?

Zastávám názor, že černobílé vnímání světa nikam nevede. Je potřeba opravdu přebírat to, co funguje. To, co z našeho pohledu nefunguje, samozřejmě své změny dozná. Ale myslím si, že je brzy jít do detailů, protože vedení musí mít možnost se s problematikou důkladně seznámit.

- Můžete být konkrétnější?

U firem, které u nás pracují na zakázkách v lese, je podle mého názoru třeba přístup změnit tak, aby podmínky byly přehlednější a více rovnocenné, než tomu bylo doposud. Zejména bychom si chtěli dát pozor na to, abychom dokázali transparentně deklarovat výběrová řízení směrem k veřejnosti. Tak zabezpečíme i naši vlastní kontrolu.

- Předchozí vedení si ale zakládalo na tom, že zvyšovalo otevřenost komunikace s veřejností... vy to tak nevnímáte?

Tohle je právě věc, kdy si myslím, že předchozí vedení položilo dobré základy.

- Čím konkrétně zdůvodnil ÚOHS své předběžné opatření, které pozastavilo VŘ z října 2006?

Kolegové z ÚOHS poslali předběžné opatření, které opírají o důvody procesního i obsahového rázu. Naše komunikace s ÚOHS (v úterý 20. 2. 2007, pozn. red.) se této věci netýkala. Týkala se zejména věcí, které nás čekají, zejména zalesnění a ochrany lesa z hlediska lesního zákona.

- Budete se tomu rozhodnutí ÚOHS bránit nebo ho akceptovat?

Budeme ho akceptovat.

- Zalesňovací práce se tedy dále budou řešit odděleně od těžebních prací?

Ano.

- Jakým způsobem by se měly odvíjet přípravy střednědobých tendrů?

S partnery (ČAPLH, SPLH, SZDP) jsme už jednání zahájili a domluvili jsme se na postupu, kdy prakticky bezodkladně začne společná komunikace na tvorbě podmínek pro zadávací řízení na výběrová řízení od 1. 1. 2008. Myslím si, že naše schůzky budou poměrně časté, abychom si dokázali vyjasnit názory mezi sebou. Jejich zkušenosti a názory budeme brát jako poradní, rozhodnutí se vší zodpovědností záleží ale jen na nás.

- Jak jste zatím spokojeni s dosavadním průběhem likvidace větrné kalamity, s jakými překážkami se potýkáte?

Likvidace kalamity běží, a zaplať pánbůh, rychlost zpracování nabírá na své intenzitě. Stojí před námi ale nelehký úkol. Jsou regiony, ve kterých je koncentrace těžeb velmi vysoká, což bude v průběhu zpracování kalamity přinášet problémy v oblasti skladování dříví a také logistiky, tedy dopravy zpracovaného dříví. Komunikujeme se všemi zúčastněnými stranami s cílem předejít vážným problémům a hledáme určitá řešení, aby se zpracované dříví plynule přesouvalo i do oblastí s nižší nabídkou dříví.

- Lze říci, že ty největší krize v dodávkách dříví kalamita už vyřešila?

Určitě. Objem kalamity jednoznačně pokrývá potřebu zpracovatelů pro první pololetí, příp. část třetího kvartálu. Všichni víme, že určitě přijdou ještě dva větry, tak jak chodí obvykle - březen/duben, červenec/srpen. Proto existuje předpoklad, že ještě nějaké kalamitní dříví připadne. Vždycky tomu tak v posledních pěti letech bylo. Myslím, že společná komunikace se zpracovateli a dřevaři bude probíhat dál. Vzájemně jsme se dohodli na předběžně třítýdenním cyklu informování se, dolaďování těchto dodávek a prací v lese.

- Ještě bychom se rádi vrátili k převodu pravomocí na krajské inspektoráty. Proč považujete tuto změnu za potřebnou a co by měla řešit?

Měla by řešit právě operativu, protože výroba se lépe zajišťuje regionálně než centrálně. To jsou naprosto jasné zkušenosti a v tomto směru je decentralizace řízení ještě více důležitá a potřebná.

- Vychází tohle rozhodnutí z nějaké analýzy?

Já myslím, že vychází hlavně ze zkušeností.

- O jaké kroky se jedná a jaký výsledek očekáváte?

Očekávám to nejzákladnější a sice, že zabezpečíme práce pro rok 2007 a hlavně zabezpečíme to, že proběhnou transparentním způsobem výběrová řízení na zakázky pro rok 2008 a následné období tak, aby ta situace v tom sektoru opravdu zklidnila.

- Samotný proces VŘ také přesunete na kraje, nebo zůstane na ředitelství?

Proces výběrového řízení zůstane na ředitelství.

- Chcete nějak měnit systém obchodování dříví u LČR?

Pro rok 2007 nechystáme žádné převratné změny.

- Je něco, co byste chtěl vzkázat našim čtenářům?

Lesy ČR jsou velkou firmou, i já si uvědomuji závazky vůči všem zúčastněným stranám, které do procesu vstupují. Chci, aby náš podnik byl důstojným partnerem pro vyjednávání, a aby byly nastaveny parametry rovnocenné pro všechny zúčastněné strany.

Děkujeme za rozhovor,

Jan Příhoda a Veronika Lukášová (21. 2. 2007).



Životopisy nových členů managementu LČR

Ing. Vladimír Dolejský, Ph. D. (* 1964)

1979–1983 SLŠ Hranice na Moravě

1983–1987 LF VŠZ v Brně

1993–1997 doktorské studium LF ČZU v Praze

1992–1995 revírník LS Znojmo, LČR

1995–1998 zástupce oblastního inspektora LČR Třebíč

1998–2002 lesní správce LS Telč, LČR

2002–2004 zástupce lesního správce LS Znojmo, LČR

2004–2005 analytik, zástupce vedoucího odboru finančního řízení a strategie, generální ředitelství, LČR

2005–2006 lesní správce LS Telč, LČR

 
Ing. Miluše Kadeřávková (* 1951)

Vzdělání: VŠE Praha 1975

1975–1983 likvidátorka, Česká spořitelna

1983–1989 ekonomka, Dynamo Pardubice

1989–1990 programátorka, analytička,

Plynostav Pardubice

1990–1998 ekonomická náměstkyně, Památkový ústav v Pardubicích

1998–2000 ekonomická pracovnice, Geovap Pardubice

2000–2004 vedoucí ekonomického odboru, Univerzita Pardubice

2004–2007 vedoucí odboru financování, doposud LČR

 
Ing. Bohumil Kos (* 1967)

SLŠ v Písku

1989 – LF na VŠZ v Brně

1989–1991 lesník, Jihočeské státní lesy, LZ Jindřichův Hradec

1991–1992 referent obchodu, LZ Jindřichův Hradec

1992–1996 ekonomický ředitel, Lesy Jindřichův Hradec, a.s.

1996–2000 generální ředitel, JCL-obchod, a.s.

2001–2005 obchodní ředitel, JCL-obchod, a.s.

2005–2006 vedoucí odboru obchodu, LČR

 
Ing. Vladimír Řihák (* 1962)

Stavební fakulta ČVUT Praha – odbor vodohospodářství

Od roku 1991 působí v politické sféře. Posledních 8 let vykonával funkci starosty městské části Praha 9 a čtyři roky byl předsedou výboru územního rozvoje zastupitelstva hl. města Prahy.


Členové dozorčí rady k 26. 2. 2007

Viktor Blaščák, Luděk Šišák, Jaromír Kříha, Radek Vonka, Libor Lukáš, Jan Smutný, Roman Schindler, Daniel Volák, Ladislav Tomášek, Pavel Punčochář, Jiří Staněk

Zdroj: LČR, tiskový odbor


Přehled únorových událostí u LČR

- 5. 2. 2007 - podepsány smlouvy na zakázky na likvidace kalamity. Předmětem zakázek je nahodilá těžba spojená s prodejem vytěženého dříví, úklid klestu a nezbytné úkony ochrany lesa. LČR uplatňují opci na nákup zhruba poloviny vyrobených obchodních sortimentů dříví.

Jediným hodnotícím kritériem byla ekonomická výhodnost nabídky, která byla stanovena na základě rozdílu cenové nabídky na provedení těžby včetně úklidu klestu a ceny nabídnuté v průměru za jeden m3 kalamitního dříví. Tímto krokem již nestojí ze strany LČR zpracování kalamity nic v cestě.

- 7. 2. 2007 - úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal předběžné opatření ve správním řízení vedeném s LČR. ÚOHS získal pochybnosti, zda zadavatel postupoval při zadávání veřejné zakázky v souladu se zákonem, a proto bylo vydáno předběžné opatření, které má zajistit, aby smlouva na plnění šetřené veřejné zakázky nebyla uzavřena dříve, než bude případ řádně prošetřen. Důvody pochybností nebyly veřejnosti oficiální cestou zveřejněny.

- 8. 2. 2007 - František Koníček se rozhodl odstoupit z postu generálního ředitele státního podniku. Rezignaci předal ministrovi zemědělství Petru Gandalovičovi, který ji přijal.

- 9. 2. 2007 - do funkce generálního ředitele LČR byl uveden Jiří Holický, který doposud zastával funkci ředitele KI LČR Karlovy Vary. Pověření výkonem funkce generálního ředitele LČR bude trvat do doby, než bude provedeno řádné výběrové řízení na tuto pozici. Podle ministra zemědělství Petra Gandaloviče bude výběrové řízení vyhlášeno co nejdříve.

Rezignaci podali tři členové managementu LČR v těchto funkcích:

Vladimír Krchov - výrobně technický ředitel

Vladimír Veselý - ekonomický ředitel

Václav Třeštík - ředitel pro obchod

n 14. 2. 2007 bylo dokončeno sestavení nového managementu LČR. Jiří Holický, pověřený řízením Lesů ČR, uvedl nové manažery do následujících funkcí:

Vladimír Dolejský - výrobně technický ředitel

Miluše Kadeřávková - ekonomická ředitelka

Bohumil Kos - ředitel pro obchod

Vladimír Řihák - ředitel pro strategické plánování a organizační rozvoj

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.