Lesní pedagogika v Hranicích
Alice Bučková
Střední lesnická škola v Hranicích se stala v roce 2004 jediným školícím centrem pro lesní pedagogiku v České republice. Navázala tím na dlouholetou tradici práce s dětmi a mládeží ve volnočasových aktivitách. Přibližování lesnického hospodaření občanům prostřednictvím jarních pochůzek po školním polesí, provázení po školním arboretu prožitkovou metodou, výstavy přírodnin pro školy a veřejnost byly samozřejmou součástí environmentálního působení již od 80. let minulého století. Celá řada vyučujících se dlouhá léta věnovala činnostem s dětmi a mládeží, ať už se jednalo o myslivecké kroužky, skautské i jiné aktivity v přírodě a samozřejmě hlavně v lese.
Pro koho jsou určeny kurzy při SLŠ Hranice?
Střední lesnická škola v Hranicích je zařazena do Trvalé vzdělávací základny rezortu MZe, má živnostenské oprávnění ke školící činnosti v oboru lesnictví, myslivosti a životního prostředí a k pořádání odborných kurzů, školení a jiných vzdělávacích akcí včetně lektorské činnosti. Je tedy certifikována nabízet ve spolupráci se Sdružením lesních pedagogů ČR kurzy lesnické pedagogiky. Její devizou je tým školitelů, kteří mají lesnické i pedagogické vzdělání, a také lesnickou i pedagogickou praxi. Navíc SLŠ Hranice spolupracuje s odborníky z Pedagogické fakulty Palackého univerzity v Olomouci, odborníky na psychologii i na práci s mládeží. Vzájemně se informujeme a spolupracujeme také s dalšími organizacemi, které se zabývají environmentální výchovou a vzděláváním (např. Rezekvítek, Lesní škola Jezírko, Středisko ekologické výchovy Vita, Lipka, Chaloupky).
Od roku 2004 zde bylo vyškoleno více než 80 nových lesních pedagogů z řad zaměstnanců ÚHÚL, LČR, městských lesů, pracovníků středisek ekologické výchovy i dalších odborníků. Zároveň jsou formou kroužků a praktického vyučování v této oblasti vzděláváni také studenti samotné Střední lesnické školy v Hranicích, kteří mají o tuto problematiku zájem. Do dnešní doby prošlo tímto vzděláváním více než 60 zájemců. Studenti dostávají certifikát o absolvování kurzu lesní pedagogiky až s maturitním vysvědčením. Chceme totiž respektovat zásadu, že lesní pedagogiku by měli provozovat vzděláním a povoláním lesníci alespoň se středoškolským odborným vzděláním. Naše i zahraniční zkušenosti nás přesvědčují o tom, že lesní pedagogika by se měla provádět přes prizma alespoň základního lesnického vzdělání a také při povědomí o problematice lesnického provozu.
Podle rakouského modelu
Obsah výuky je kompatibilní s rakouským modelem vzdělávání, a to jak v počtu odučených hodin (pro základní kurz je to 40 hodin pro modul A), tak v obsahu. Vše je podřízeno tomu, aby absolventi mohli být uznáváni i v rámci celoevropské sítě lesních pedagogů, která se bude také odvíjet od tohoto modelu. Kromě základů pedagogiky, psychologie a didaktiky absolvují účastníci kurzu praktické ukázky a závěrečnou samostatnou hospitovanou aktivitu s dětmi.
Pokračovací kurz v délce 40 hodin, odpovídající rakouskému modelu B a C, tedy práce se specifickými cílovými skupinami, specializovanými tématy a legislativním rámcem EVVO, bude poprvé realizován letos (20.–24. srpna). Kromě u nás vyškolených odborníků na něm samozřejmě rádi uvítáme i ty, kteří byli vyškoleni v předchozím období ve Vimperku. Nejbližší základní kurz proběhne od 18.–22. 6. 2007. Na základě četných připomínek předchozích absolventů je nyní výuka rozložena do 5 dní místo původních 4, protože 40 hodin plného soustředění v tak krátké době na ně kladlo velmi vysoké nároky. Účastníci našich kurzů bývají s jejich náplní velmi spokojeni a považují je za přínosné pro svou práci i svůj osobnostní rozvoj.
Další aktivity školícího centra
Kromě školení nových lesních pedagogů se SLŠ Hranice účastní regionálních konferencí o ekologické výchově v Olomouckém a Jihomoravském kraji, spolupracuje s magistráty měst na ekologických aktivitách, připravuje prezentační akce o lesní pedagogice pro učitele i dalších tématech souvisejících s environmentální výchovou a vzděláváním. Připravuje také cyklus vzdělávacích přednášek a akce pro občany všech věkových kategorií, studenty i učitele.
Spolu s ÚHÚL se naše lesnická škola za Českou republiku podílela na mezinárodním projektu Pedagogické aktivity v lese – koncepce semináře pro lesníky (PAWS), viz LP 5/2007 či www.paws.daa-bbo.de.
Ve dnech 26.–27. 4. 2007 připravila Střední lesnická škola v Hranicích ve spolupráci s Krajským úřadem Olomouckého kraje celostátní konferenci o lesní pedagogice pro pracovníky krajských úřadů a pracovníky obcí s rozšířenou působností zainteresovaných do oblasti environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO) a do oblasti lesní pedagogiky. První den na konferenci v Olomouci vystoupili zástupci celé řady lesnických i dalších organizací (MZe, ÚHÚL, LČR, KrÚ Olomouckého kraje, Městské lesy Hradec Králové, SLŠ Hranice, SLP ČR a také zástupce rakouského Federálního ministerstva zemědělství, lesnictví, životního prostředí a vodního hospodářství), referáty přednášejících jsou k dispozici na: www.slshranice.cz. Druhý den se konaly na školním polesí ve Valšovicích praktické ukázky lesní pedagogiky přímo v lese.
Pro aktivity spojené s lesní pedagogikou je využíváno jak arboretum lesnické školy v Hranicích, tak Školní polesí Valšovice, několik naučných stezek i virtuálních výukových polygonů.
Kufr plný dřeva
Projekt Sdružení lesních pedagogů ČR za přípravu jedné z pomůcek „Kufr plný dřeva“ dokonce získal ocenění ve formě finanční podpory od Nadace dřevo pro život. Jedná se o lepenkový kufr, uvnitř něhož je uloženo několik sad špalíčků u nás rostoucích dřevin, vždy s ikonou listu, klíční rostliny či plodů nebo semen daného stromu také s německými a anglickými názvy. Dále obsahuje:
- sady přírodnin: pupenů, plodů a semen;
- kartičky s obrázky lesních dřevin, hmyzu, hub;
- folie pro zpětný projektor;
- didaktické návody k použití všech pomůcek prostřednictvím her ve výuce přírodovědných předmětů;
- cizojazyčné texty o lesním hospodářství, které mohou posloužit pro zařazení evironmentálních témat při výuce cizích jazyků;
- materiály ilustrující použití dřeva jako suroviny pro témata v občanské nauce, výtvarné výchově či přípravě na budoucí povolání.
Bude připraven k zapůjčování a představen učitelům na regionálních ekologických konferencích letos na podzim.
Sdružení lesních pedagogů ČR
V roce 2004 bylo v Hranicích ustaveno Sdružení lesních pedagogů ČR. Záměrem bylo vytvořit platformu, která by zastřešovala zájmy lesních pedagogů v ČR. Ve stanovách má především výchovu a vzdělávání na úseku environmentální problematiky.
Naší filozofií je, že bychom neměli suplovat hodiny přírodovědných předmětů ani napodobovat jiné organizace zabývající se environmentální výchovou vzděláváním a osvětou. Cílem aktivit je demonstrovat na odborných lesnických základech a prostřednictvím prožitku a hry trvale udržitelný rozvoj v lese i lesním hospodářství. Studenty i frekventanty našich seminářů vedeme ke tvořivému a ilustrativnímu přístupu v hodnocení indikátorů únosného využívání krajiny tak, aby ho mohli srozumitelným způsobem tlumočit účastníkům aktivit lesní pedagogiky.
Našim členům nabízíme především profesní zaštítění a umožnění se podílet na našem know–how o lesní pedagogice, a to zejména na námi vytvořených materiálech, metodických listech a pomůckách, které průběžně připravujeme.
Cesta lesní pedagogiky se zdá být úspěšná
Zkušenosti z Rakouska, kde je lesní pedagogika zakotvena ve školské i lesnické legislativě, ukazují na pozitivní změny v chování mládeže. Nové směry ve vyučování nyní směřují od paměťového a vědomostního učení ke schopnostem umět spolupracovat s kolektivem a zároveň správně prosazovat své osobnostní kvality. Aktivity lesní pedagogiky toto umožňují a podporují. Je na lesnících, zda se je naučí nabízet a realizovat. Absolventi našich kurzů, kteří mají signály ze škol, jejichž žáci již nějakou aktivitu lesní pedagogiky zažili a přihlašují se na ni znovu, nás informují, že by tato cesta mohla být velmi úspěšná pro všechny zúčastněné.
Adresa autorky:
Ing. Alice Bučková
Střední lesnická škola v Hranicích
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.