Lesy ČR představily elektronickou aukci dříví
Management podniku Lesy ČR reprezentovaný generálním ředitelem Jiřím Holickým a obchodním ředitelem Bohumilem Kosem představil na semináři 9. května 2007 v Hradci Králové systém fungování elektronické aukce dříví. Zájemci o elektronické obchodování byli seznámeni s důvody vzniku a filozofií fungování elektronické aukce dříví.
Představení elektronické aukce dříví
Generální ředitel LČR Jiří Holický uvedl důvody vzniku a přednosti prodeje dříví přes elektronickou aukci, která bude postupně realizována na všech organizačních jednotkách Lesů ČR. Elektronická aukce dříví by měla uspokojit hlavně menší, regionální odběratele, kteří nemají smlouvu přímo s LČR. Aukce umožní prodej dříví všech sortimentů po menších množstvích. Jiří Holický vyzdvihl transparentnost tohoto veřejného obchodního kanálu.
Způsob obchodu představil Bohumil Kos a Ladislav Řežab z odboru obchodních vztahů Lesů ČR. V první fázi bude nabízeno dříví pouze z lesních závodů LČR, postupně bude nabízeno i dříví z jednotlivých lesních správ. Předpokládané množství dříví obchodovaného přes elektronickou aukci pro rok 2007 je odhadováno na 150–300 tis. m3 (tj. 4–7 % z celkového objemu obchodovaného dříví LČR).
Zástupce provozovatele elektronické aukce dříví - společnosti B2B CENTRUM, a. s. - Dalibor Wijas předvedl aplikaci Softrade. Obsluha aplikace Softrade se jeví na první pohled poměrně srozumitelně, ale bude vyžadovat určité zacvičení osob, které budou s aplikací pracovat. Účastníci aukce mají povinnost telefonického školení zajišťovaného provozovatelem aukce a k dispozici manuál obsluhování umístěný na stránkách Softrade. Z prezentace zástupce firmy bylo patrné, že se produkt nachází v počáteční fázi svého fungování a probíhá jeho finální dolaďování. Pro bezproblémový chod aukce bude zapotřebí plynulý chod aplikace i kvalitní prezentování jejích funkcí. Přesto bylo z prezentace zřejmé, že aplikace Softrade nabízí moderní a zejména funkční možnost elektronického obchodu se dřívím.
Technická specifikace podmínek a pravidel pro elektronické aukce dříví
Registrace zájemce
Standardní návrh smlouvy o podmínkách a pravidlech účasti na elektronických aukcích dříví a ostatní potřebné dokumenty jsou k dispozici na webových stránkách LČR. Každý zájemce o účast v aukcích se zaregistruje na webové stránce www.softrade.cz - odkaz na registrační stránky je také na webových stránkách LČR. V registračním formuláři uvede údaje o firmě a kontaktní osobě (je možné uvést 2 odpovědné osoby). Případné další osoby, které budou oprávněny za zájemce jednat jeho jménem, je nutno uvést v příloze č. 3 ke smlouvě.
Po podpisu smlouvy dává vyhlašovatel (LČR) pokyn organizátorovi k aktivaci zájemce v databázi. Po aktivaci odešle organizátor všem osobám oprávněným jednat za zájemce e-mail s přihlašovacími kódy do aplikace.
Standardní scénář aukce
Aukce budou vypisovány průběžně na základě pokynů LČR. Každému registrovanému zájemci o aukce dříví bude po vypsání aukce zaslán e-mail s pozvánkou k účasti. Aukce probíhá od jejího spuštění do termínu odevzdání nabídek. Datum spuštění aukce a termín odevzdání nabídek je uveden v příslušné pozvánce do aukce.
Všechny aukce vypisované pro daný týden jsou spuštěny najednou vždy v úterý ve 12:00. Termín odevzdání nabídek je shodný pro všechny aukce vypsané v předchozím týdnu, a to následující úterý ve 14:00, tzn. zájemci mají týden na podání nabídky. Po ukončení aukce, které proběhne automaticky po uplynutí termínu odevzdání nabídek, bude všem účastníkům aukce zaslán e-mail s uvedením výsledného pořadí v aukci. K dispozici bude též protokol s uvedením vítěze, jeho vítězné nabídky a dalších cenových nabídek bez uvedení účastníka. Záznamy o ukončených aukcích jsou účastníkům zpřístupněny v aplikaci Softrade.
Specifikace nabídky (Obchodní podmínky)
Konkrétní obchodní podmínky prodeje dříví v každé aukci jsou uvedeny v přiloženém souboru „Zadávací formulář“ umístěném v pozvánce a v přehledu zadání aukce v aplikaci Softrade. Pokud je již nabízené dříví vyrobeno, má zájemce možnost prohlídky. Specifikace sortimentu nabízeného dříví, místo odběru a další informace budou rovněž uvedeny v zadávacím formuláři. Předmětem aukce bude vždy cena za jeden m3 dříví specifikovaného v zadání aukce. V případě použití cenové masky pro prodej souboru dříví v různé kvalitě a/nebo tloušťkovém stupni je draženou položkou vždy cena dříví označená v pozici 100 %.
Organizační pravidla
Všichni účastníci mohou v průběhu aukce svou nabídku měnit. Za konečnou nabídku je považována nabídka uložená v systému v okamžiku uplynutí termínu odevzdání nabídek. Cena v celých jednotkách korun je uváděna bez DPH. Cenu lze zadat pouze vyšší, než jaká je vyvolávací cena, která je uvedena ve specifikaci nabídky zadání aukce. Účastníci v průběhu aukce neuvidí aktuálně nejvyšší podanou cenovou nabídku.
Způsob hodnocení nabídek
Nabídky budou hodnoceny následujícím způsobem: po uplynutí termínu odevzdání nabídek dojde k automatickému vyhodnocení došlých nabídek a stanovení pořadí od nejvyšší nabídnuté ceny sestupně. Vítězem aukce se stává účastník, jehož nabídka bude první v pořadí. V případě rovnosti cen u více účastníků rozhoduje o pořadí dříve podaná nabídka.
Vítěz získává právo uzavřít kupní smlouvu na dodávku dříví s vyhlašovatelem dle výsledku aukce. Pokud účastník nedodrží termín uzavření kupní smlouvy na dodávku dříví, má vyhlašovatel právo jednat s dalším účastníkem v pořadí a nebo aukci zrušit. Vyplněnou kupní smlouvu na dodávku dříví zašle vyhlašovatel vítězi aukce neprodleně elektronickou cestou. Vítěz aukce odešle (předá) obě vyhotovení jím podepsané kupní smlouvy na dodávku dříví nejpozději do pěti pracovních dnů vyhlašovateli na adresu příslušného krajského inspektorátu nebolesního závodu. Po zaplacení je možno dříví odebírat.
Na dotazy týkající se elektronické aukce dříví odpověděli obchodní ředitel LČR Bohumil Kos a vedoucí odboru obchodních vztahů LČR Ladislav Řežab.
- Jaké jsou hlavní důvody vzniku elektronické aukce?
Elektronická aukce dříví (dále jen EAD) je alternativou prodeje dříví Lesů ČR pomocí veřejných kanálů – alternativa v současnosti fungujícímu prodeji dříví přes Českomoravskou Komoditní burzu Kladno (dále jen ČMKBK). V EAD budou Lesy ČR prodávat celou škálu sortimentů (ČMKBK obchoduje hlavně hromadné průmyslové sortimenty dříví). EAD bude nabízet dříví Lesů ČR zejména v menších množstvích a hlavně s paritou prodeje OM (ES). EAD by měla splnit cíl prodeje dříví veřejným kanálem hlavně regionálním odběratelům.
- Jaké výhody přinese Lesům ČR?
Výhodou EAD je zaměření na odběratele – odběratel má více informací o nabídce dříví ve všech sortimentech a vývoji cen v jednotlivých regionech ČR. Nespornou předností je využití výhod elektronického obchodu (e-Commerce) – obchod bude probíhat za minimálních nákladů pro zákazníky.
- Inspirovali jste se při přípravě EAD zkušenostmi ze zahraničí?
Inspirace elektronickým obchodem započala zhruba před dvěma lety v České republice. Při přípravě celkové filosofie jsme vycházeli ze dostupných informací světových portálů, např. eBUY. Dále ze zkušeností jednotlivých evropských lesních státních organizací, nenahraditelným zdrojem informací bylo setkávání v rámci Benchmarkingu Vídeň 2006, dále praktické osobní zkušenosti z Polska, Skotska.
- Jak dlouho byl systém elektronické aukce připravován a jaká je jeho cena?
EAD jsme připravovali přibližně dva roky. Cena za zobchodování jednoho metru kubického pro Lesy ČR je několikanásobně nižší, než Lesy ČR v současnosti platí za prodej svého dříví.
- Proč byl zvolen systém bez přímé soutěže, kdy účastníci aukce nemohou reagovat na nabídky svých soupeřů a tím zvyšovat cenu?
Při přípravě EAD jsme museli zohlednit požadavky všech potencionálních odběratelů. Střední a menší odběratelé uvádějí, že ve svém pracovním dnu nemají prostor k účasti na aukci v konkrétní půlhodinu. Velké nadnárodní společnosti zaměstnávají týmy lidí, které pro ně dříví nakupují. Tuto možnost střední a malí, hlavně čeští zpracovatelé dříví nemají. Zvolený model jsme diskutovali ve Skotsku, kde elektronický prodej prodělal delší historický vývoj a na základě jejich dlouhodobých zkušeností se jeví jako optimální. Skotští kolegové nepotvrdili, že zvolený systém dosahuje nižších prodejních cen.
- Jaké jsou první zkušenosti z testovacího provozu?
Testovací provoz potvrdil funkčnost systému, připraveného pro Lesy ČR společností B2B centrum, která byla vybrána dle Zákona o zadávání veřejných zakázek v roce 2006. V testovacím provozu jsme prodali dubovou kulatinu o cca 700 Kč/m3 dráž v porovnání s obvyklou cenou.
Jan Příhoda