Moderní těžebně-dopravní technologie V Kostelci n. Č. l.

Jiří Dvořák, Václav Malík

Fakulta lesnická a environmentální v Praze uspořádala dne 4. 4. 2007 ve spolupráci se Školním lesním podnikem v Kostelci n. Č. l. druhý ročník konference na téma „Moderní těžebně-dopravní technologie a mechanizované zpracování těžebních zbytků“. Téma bylo zaměřeno především na mechanizaci do prvních probírkových zásahů. Při předváděcí akci tak mohli hosté vidět malý pásový harvestor, malé vyvážecí traktory a železného koně.


Harvestorové technologie si získávají stále větší oblibu, patří mezi progresivní způsoby těžby a soustřeďování dříví, mají řadu výhod. S rostoucím počtem strojů pracujících na území ČR přiděluje i ŠLP v Kostelci n. Č. l. stále větší množství těžeb právě těmto technologiím. Jedná se jak o těžby výchovné, tak obnovní. Na území necelých 7000 ha obhospodařovaných lesních pozemků bylo v roce 2006 vyčleněno pro harvestorové těžby 10 139 m3.

Po získání prvních zkušeností pořádá ŠLP a Fakulta lesnická v dvouletém intervalu semináře na téma těžebně-dopravní technologie, ve kterých se snaží skloubit své praktické zkušenosti a výsledky výzkumu FLE v Praze za účelem jejich dalšího předávání a diskuse mezi odbornou veřejností.

Dopolední seminář o novinkách na trhu

Dopolední blok konference byl věnován, stejně jako u předchozího ročníku, přednáškám. Účastníci byli informováni o novinkách na trhu ze strany univerzit, redaktorů Lesnické práce i prodejců.

Václav Malík (ŠLP v Kostelci n. Č. l.) v úvodu informoval o účelové činnosti ŠLP v rámci ČZU v Praze a o důsledcích orkánu Kyrill na lesních porostech ŠLP. Zároveň vyzdvihl význam harvestorových technologií, které jsou již i na ŠLP nenahraditelnou součástí výroby a ročně zpracují cca 21 % ročního plánovaného etátu. Oto Lasák (Lesnická práce) prezentoval poznatky z mezinárodních konferencí a celorepublikových předváděcích akcí. Z lesnické mechanizace vyzdvihl v krátkém vstupu terénní čtyřkolky a pro ně vyráběné nástavby, přívěsy a adaptéry. V navazující přednášce informoval Jan Příhoda (Lesnická práce) o lesnické mechanizaci využívané v ČR i ve světě ke zpracování a transportu těžebních zbytků.

Bez zajímavosti nebyly ani videosnímky Radomíra Ulricha (LDF MZLU v Brně) vyzdvihující význam kolopásů EcoBaltic. Zdůraznil jejich vhodnost do méně únosných terénů, šetrnost k půdnímu podkladu a bezproblémové využití na lesních cestách, kde nepoškozují kryt vozovky. Na tyto přednášky navazovaly příspěvky vystavovatelů mechanizace předváděné v lesních porostech ŠLP. Podrobnosti k příspěvkům si můžete přečíst ve sborníku, který je k dispozici na FLE v Praze.

Předváděcí akce

Hlavním předmětem zájmu při předváděcích akcích byly malé harvestorové technologie do prvních probírkových zásahů. Na předváděcích plochách byl připraven pásový harvestor MHT 8002HV, malé vyvážecí traktory LogLander, Terri, Vimek. Další předváděnou mechanizací byl železný kůň Kapsen a střední vyvážecí traktor Gremo. Závěrečnou perličkou byly terénní automobily Suzuki a Ssangyong.

Železný kůň Kapsen

Podle vybraných stanovišť mohli hosté vidět železného koně Kapsen k vyklizování, popř. přibližování dříví.

Stroj o hmotnosti 690 kg byl nesen na kolech z gumy o rozměrech 5x8. Gumové kurty pásu s osmi plátny měly sílu 12 mm a šíři 400 mm. Příčníky na záběrových pásech jsou konstruovány tak, aby byla snížena možnost uklouznutí stroje na zledovatělém terénu. Stroj je ovládán pomocí oje, ze které je možná i regulace rychlosti pojezdu až do 6 km/h. Dříví je vyklizováno a přibližováno navijákem poháněným hydromotorem, jenž je ovládaný pákovým rozvaděčem. Dvacet metrů dlouhé lano, nesené na bubnovém navijáku, je vedeno přes ocelové kladky uložené na ložiscích na pevném rameni. Rameno umožňuje vložení kmene do oplenu, který je vybaven ozubeným příčníkem zabraňujícím skluzu dřeva z podvozku. U Kapsenu je možné volit mezi klasickým otočným oplenem nebo hydraulickým klembankem. Stroj je vybaven hydraulickými zámky pojezdu pro bezpečné zastavení stroje bez následného ujíždění (např. v prudkém svahu). Šířka stroje je 1200 mm a délka 2000 mm.

Pásový vyvážecí traktor Terri

Na stejném pracovišti byl předveden i malý pásový vyvážecí traktor Terri s hydromechanickým pohonem, přivezený na školní podnik přímo ze Švédska.

Pryžové pásy s ocelovými příčkami jsou vedené po čtyřech kolech. Hnací kola přívěsu, stejně jako zadní kola traktoru jsou naplněna speciální hmotou pro zvýšení životnosti pneumatik. Terri má hydraulickou ruku MOWI 2046 s dosahem 4,6 m a je standardně ovládána sedmisekčním rozvaděčem. Velkou výhodou jsou stabilizační podpěry mezi kabinou a úložným prostorem, které umožňovaly při předváděcí akci nakládání čtyřmetrových výřezů o tloušťce cca 40 cm. Přívěs je standardně vyroben pro transport dvou-, tří-, čtyř-, ve výjimečných případech pětimetrových výřezů. Nosnost přívěsu je 3 tuny, což představuje cca 4,2 m3 dříví. Přívěs je přizpůsoben k montáži svěrného oplenu pro přibližování kmenů v celých délkách, který je běžně používán i v národních parcích. Přestavba trvá cca 30 minut.

Harvestorový uzel MHT 8002HV + Vimek 606TT

Na druhém stanovišti se mohli účastníci seznámit s harvestorovým uzlem (harvestor MHT 8002HV a vyvážecí traktor Vimek 606TT). Tato technologie je vhodná opět do prvních probírkových zásahů. Na ŠLP byla nasazena v borovém porostu čtvrtého věkového stupně.

Stroj zpracovával a připravoval pro předváděcí akci i stromy ze sousedního devadesátiletého porostu, který byl poškozen větrnou kalamitou. S ohledem k šířce (2150 mm) umožňuje bezproblémovou manévrovatelnost mezi jednotlivými stromy. Úřez těžební hlavicí LogMax, nesené na výkyvném hydraulickém jeřábu o dosahu 9,8 m, se pohyboval do tloušťky stromu 410 mm. Pojezdové ústrojí neslo trojbřitý kovový pás. U tohoto typu malého stroje je používán i pryžový pás, který způsobuje méně škod na kořenech, nábězích a vegetačním krytu. Tyto pásy ovšem ve větší míře trpí opotřebením ve srovnání s kovem. Průměrná výkonnost stroje byla 11 m3/hod.

K vyvážení dříví na stejném stanovišti byl nasazen Vimek 606TT 6WD.

Šířka stroje je 1,8 m a celková délka 6,5 m. Tyto parametry umožňují snadnou manévrovatelnost a vysokou pohyblivost, popř. vyvážení dříví přímo od pařezu. Stroj se pohyboval po linkách širokých 2,5 m. Přední náprava forwarderu je trvale hnaná. Typické pro Vimek jsou „Robsonovy válce“, které zajišťují pohon zadních kol uváděných do chodu podle potřeby. Hydraulická ruka (HR) Mowi 2046 má dosah 4,6 m a má o 10 % větší sílu na zdvihu než její předchůdkyně HR Vimek 420. Průměrná denní výkonnost se pohybuje od 3–35 m3 dříví při osmihodinové pracovní době.

Vyvážecí traktor LogLander LL84B

Na třetím stanovišti bylo možné srovnat vlastnosti předchozích dvou malých vyvážecích traktorů s LogLanderem LL84B.

Stroj je nasazován do výchovných i nahodilých těžeb v probírkových porostech do 40 i nad 40 let. LogLander LL84B je stroj se zlamovacím dvounápravovým podvozkem, elektrohydraulickým řízením a ovládáním. Typické jsou čtyři hydromotory s brzdami pohánějící přes řetězové převody v boogie nápravě všechna kola. Stroj umožňuje podle charakteru terénu měnit manuálně čtyři rychlostní stupně. Nízký měrný tlak na půdu (do 50 kPa/cm2) snižuje účinky zhutnění na minimum. Tato značka je od letošního roku nahrazena typem Entracon Delaware.

Vyvážecí traktor Gremo 950

Na dalším stanovišti viděli návštěvníci vyvážecí traktor střední výkonové třídy (111 kW) Gremo 950. V ČR je údajně osm strojů této značky, z nichž byl po roce 2000 přivezen jeden a ostatní jsou starších ročníků. Stroj je osmikolový s boogie nápravami. Šířka stroje i s pneumatikami o šíři 600 mm činí 2,6 m. Stroj z devadesátiletého smrkového porostu, poškozeného kalamitou, vyvážel dvou- až čtyřmetrové sortimenty, které byly nakládány hydraulickým jeřábem s drapákem o délce cca 6,5 m.

Doplňkový prodej k provozu těchto strojů nabízeli zástupci firmy Silvaco. Účastníci konference se seznámili s doplňkovou nabídkou potřebnou pro provoz harvestorů, tj. řetězy a lištami značky Iggessund a Oregon, pneumatikami (Nokian), mazacími a hydraulickými oleji (Harvet, BP, Panolin) atd.

Závěr konference byl uzavřen odbornou diskusí. Pokud Vás program konference zaujal, budeme se těšit na Vaši návštěvu na další předváděcí akci v roce 2009.

Adresa autorů:

Ing. Jiří Dvořák, Ph.D.

FLE ČZU v Praze

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Ing. Václav Malík, Ph.D.

ŠLP v Kostelci nad Černými lesy

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.