Lesní pedagogika u městských lesů - Lesní škola u Ostravských městských lesů
Pavel Kotala
Společnost Ostravské městské lesy, s. r. o., obhospodařuje lesy ve vlastnictví statutárního města Ostravy na výměře cca 1100 ha. Tyto lesní pozemky jsou rozčleněny na jednotlivé revíry, z nichž jeden, Bělský les o celkové výměře 160 ha, se nachází uprostřed města a je ze všech stran obklopen zástavbou. Soustavná a cílevědomá podpora rekreační funkce lesa byla zahájena v 70. letech minulého století. Severní část lesa byla upravena na lesopark s minigolfem a dětským hřištěm, pro provozování rekreačně sportovních aktivit byl zřízen „areál zdraví”. Právě zde sídlí Ostravské městské lesy a Lesní škola.
Program ostravské lesní školy
V roce 2002 realizovala společnost Ostravské městské lesy, s. r. o., za podpory Statutárního města Ostravy svůj dlouhodobý záměr a založila pro osvětově výchovnou práci se školní mládeží výchovné středisko, tzv. “lesní školu”. Jejím hlavním úkolem je naplňování cílů lesní pedagogiky, to znamená přiblížení a seznámení veřejnosti s lesním prostředím a s úkoly lesního hospodářství. Základním mottem lesní pedagogiky je: „O lese se učit v lese“.
Dětem představujeme lesní prostředí jako důležitý ekosystém se všemi biologickými a ekologickými vazbami. Důležitou roli hraje také poznání dřeva jako obnovitelné suroviny, která se dá snadno opracovat a využít. Během programu jsou střídány hry s meditacemi, jejichž cílem je poznání lesního prostředí všemi smysly. Děti se mohou naboso brouzdat rosou, vyzkoušet rozdíl mezi listím a hrabankou, projít se po štěpce a kamení, zahrát si slepou bábu a podle hmatu najít „svůj strom“, poslouchat, jak šveholí les, a během celého dopoledne srovnávat zvuky v různých částech lesa. Hravou formou jsou vysvětlovány vztahy v přírodě, chování zvířat apod. Jsou zařazeny smyslové, znalostní, pohybové a kreativní hry, během nichž mohou děti ve velké míře zapojit svou fantazii. V kombinaci s přírodním materiálem vznikají nádherné koláže, obrázky a stavbičky, které mohou i ostatní návštěvníci lesa obdivovat.
Při programu je, bez ohledu na hierarchii v dětském kolektivu, aktivně zapojeno do her každé dítě. Za samozřejmost považujeme, že se programu účastní také vyučující nebo doprovod dětí. Většina programů nebo jejich hlavní část probíhá přímo v lesním prostředí. V případě nepříznivého počasí jsou k dispozici vybavené učebny, audiovizuální sál a malá rukodělná dílna pro zhotovování výrobků ze dřeva a přírodních materiálů. Je zde také možnost vyběhnout do venkovního altánu, který skrývá výstavku lesních dřevin spolu s ozvučnými kůly, ze kterých mohou děti zkusit vyloudit nějaký tón. Hlavní třídou ale zůstává les, který obklopuje celý areál. Školáci se učí hlubšímu vztahu k lesu a snaží se ho pochopit jako celek.
A že je o lesní školu opravdu zájem, svědčí počet 12 858 dětí, které nás v rámci školní docházky během pěti let fungování lesní školy přišly navštívit. V průběhu letních prázdnin je areál lesní školy přístupný veřejnosti a i dospělí se tak mohou na chvilku vrátit do svých dětských let a zažít s námi nejedno lesní dobrodružství.
Programy jsou přizpůsobeny věku dětí a učebním osnovám pro jednotlivé ročníky. Našimi programy chceme napomoci školám v plnění “Metodického pokynu k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních”. Náplň programů je možné tématicky zaměřit podle požadavků škol.
Naše výukové programy jsou převážně určeny 3.-6. třídám základních škol a vzhledem k jednouché dopravní dostupnosti a zájmu pedagogů plně využívány.
Adresa autora:
Bc. Pavel Kotala
Ostravské městské lesy, s. r. o.
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.