Dřevozpracující průmysl v roce 2006 a jeho další rozvoj
Jan Řezáč
Dřevozpracující průmysl (DZP) má v České republice dlouholetou tradici. Jeho výrobky se uplatňují především ve stavebnictví, zemědělství, automobilovém průmyslu a dopravě. Dřevo je také základem pro výrobu papíru, nábytku, hudebních nástrojů, hraček, sportovních potřeb atd. Důležitou výhodou tohoto odvětví je trvale obnovitelná domácí surovinová základna, lesy se rozprostírají na téměř 35 % území naší republiky, celková zásoba dřeva se blíží 670 mil. m3 a ročně přirůstá téměř 20 mil. m3, z toho se těží přibližně 17,5 mil. m3.
Domácí dřevozpracující průmysl je na vzestupu. Jeho tržby stouply od roku 2000 o plných 70 % na loňských zhruba 95 miliard korun. Důvodem je zejména růst objemu výroby a také produkce kvalitnějších a dražších výrobků, například v sortimentu stavebně truhlářském. Meziroční tempo růstu tržeb dřevozpracujícího průmyslu se v uplynulých letech pohybovalo mezi šesti až devíti procenty, loni ale zrychlilo na čtvrtinu.
Dřevařský průmysl se dělí do pěti skupin:
- výroba pilařská a impregnace dřeva;
- výroba dýh, překližek a aglomerovaných dřevařských výrobků;
- výroba stavebně truhlářská a tesařská;
- výroba dřevěných obalů;
- výroba jiných dřevařských, korkových, proutěných a slaměných výrobků kromě nábytku.
V celku zpracovatelského průmyslu lze dřevařský průmysl charakterizovat těmito údaji:
- tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb – 3,1 %;
- průměrný počet pracovníků – 5,9 % (v DZP pracuje téměř 80 000 lidí);
- přidaná hodnota z výroby – 3,0 %;
- výkony – 3,1 %.
Evropská unie pojímá rozvoj dřevozpracujícího průmyslu v souvislostech s dalšími odvětvími založenými na zpracování dřevní hmoty. Jde o průmysl papíru a celulózy, průmysl polygrafický a nábytkářský. K nim také řadí lesní hospodářství jako primárního producenta dřevní hmoty. Tento komplex se označuje jako FBI (Forest Based Industries) a je mu přisuzován v rámci budoucího rozvoje naší civilizace značný význam především proto, že hospodaří a vyrábí v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje. Dokonce se uvažuje, že střední a menší podniky z těchto odvětví by mohly mít příznivější podmínky při čerpání úvěrů od evropských bank.
Produkce dřevařského průmyslu
Podle základního rozdělení se jednotlivé obory v roce 2006 podílely na celkových tržbách za prodej vlastních výrobků a služeb v běžných cenách takto:
- výroba pilařská a impregnace dřeva – 27 % (nárůst o 1 % proti roku 2005);
- výroba dýh, překližek a aglomerovaných dřevařských výrobků – 14 % (pokles o 1 %);
- výroba stavebně truhlářská a tesařská – 47 % (nárůst o 3 %);
- výroba dřevěných obalů – 4 % (pokles o 1 %).
Nejvýznamnější pozici má dřevozpracující průmysl v kraji Vysočina, v Plzeňském kraji, Jihočeském kraji a Moravskoslezském kraji.
Tržby odvětví zaznamenaly meziročně (2005/2006) velmi prudký nárůst – index = 122,5. Největší vzestup byl ve skupině stavebně truhlářské a tesařské výroby (126,7 %), dále v pilařské výrobě a u aglomerovaných výrobků. Výroba stavebně truhlářská a tesařská loni vykázala největší růst tržeb, meziročně o 10 mld. Kč na 45 mld. Kč. Druhý největší díl, 25 mld. Kč, připadal na pilařskou produkci, tedy prvotní zpracování dřeva. Výroba aglomerovaných materiálů dosáhla tržeb na úrovni 13 mld. Kč. To znamená, že se na výrazném zvýšení dynamiky podílely všechny tři hlavní a nejdůležitější obory odvětví. Hlavním důvodem je „boom“ ve stavebnictví.
Český dřevařský průmysl produkuje výrobky velmi širokého spektra, jako jsou okna, dveře, obložení, podlahy, parkety, dřevěné domy a domky. Pozitivním faktem je skutečnost, že na domácím trhu se uplatňují především kvalitní produkty právě od tuzemských výrobců a český spotřebitel tak má široký výběr.
Zahraniční obchod
Dřevařský průmysl vykázal v zahraničním obchodě v roce 2006 úspěšné výsledky, a navázal tak na pozitivní vývoj minulých let. Objem vývozu výrazně převýšil dovoz, takže dosažené saldo 15,6 mld. Kč je významným kladným příspěvkem do bilance zahraničního obchodu státu. Dlouhodobým cílem odvětví je zlepšit strukturu exportu tak, aby se významně zvýšil prodej výrobků s výrazně vyšší přidanou hodnotou. Jedině tak může obstát v silné konkurenci zahraničních výrobců. Důležitá bude modernizace a koncentrace výroby do větších logisticky provázaných celků, aby bylo možné efektivně uplatnit nejmodernější technologie, dosáhnout vyšší produktivity práce, přidané hodnoty a lepší kvality.
Pro dřevařský průmysl jsou rozhodující trhy zemí EU, a z nich pak zejména Německo a Rakousko, které nakupují kulatinu, řezivo, výrobky stavebního truhlářství, palety, aglomerované desky. Rovněž tak tyto země zaujímají významné postavení (50 %) v importu dřevěných výrobků do ČR. Dále v pořadí je Itálie s 9 % a Slovensko se 7 %. Import dosáhl celkové částky 13,6 mld. Kč.
Stav výrobní základny odvětví
Dřevařský průmysl je soustředěn hlavně do mikropodniků, malých a středních podniků. Počet velkých podniků je poměrně malý, podniky s počtem zaměstnanců nad 1000 nejsou zastoupeny vůbec. Mikropodniky a malé podniky, ve kterých pracuje zhruba 70 % osob celého odvětví, mají značný význam zejména ve venkovských oblastech, kde lidé jen velmi obtížně získávají nějakou práci. Nevýhodou malých podniků je ale nízká efektivnost, nízká produktivita a problémy s kvalitou, což je dáno zastaralým strojním vybavením. Podniky tohoto typu rychle vznikají, protože ke svému „rozběhu“ potřebují malý vstupní kapitál, ale také rychle zanikají, neboť jejich schopnost čelit problémům je nízká.
Pro zdravý vývoj odvětví je žádoucí, aby se v příštích letech posílily kategorie hlavně středně velkých a velkých podniků. Středně velké podniky jsou operativní, dobře se přizpůsobují novým situacím, které jsou schopny poměrně rychle řešit. Velké podniky působí především v oblasti pilařské výroby a výroby aglomerovaných materiálů (Stora Enso, Mayr Melnhof, Kronospan, Dřevozpracující družstvo Lukavec).
Hodnoty základních ukazatelů v jednotlivých velikostních kategoriích:
- Podniky mikro (0–9 zaměstnanců): tržby za prodej vlastních výrobků – 23,8 mld. Kč, přidaná hodnota – 8,84 mld. Kč, počet zaměstnanců – 38,8 tis. osob;
- Podniky malé (10–49 zaměstnanců): tržby za prodej vlastních výrobků – 15,28 mld. Kč, přidaná hodnota – 4,38 mld. Kč, počet zaměstnanců – 16,5 tis. osob;
- Podniky střední (50–249 zaměstnanců): tržby za prodej vlastních výrobků – 16,74 mld. Kč, přidaná hodnota – 4,76 mld. Kč, počet zaměstnanců – 12,3 tis. osob;
- Podniky velké (250–999 zaměstnanců): tržby za prodej vlastních výrobků – 20,27 mld. Kč, přidaná hodnota – 4,76 mld. Kč, počet zaměstnanců – 7,4 tis. osob.
Perspektivy oboru do příštích let
Dřevařský průmysl v ČR vstupoval do roku 2007 s obavami, jak bude pokračovat řešení již chronických potíží na trhu s dřevní surovinou. Přetrvávající problémy v obchodu s dřívím u LČR, s. p., by jistě ještě více poznamenaly celé odvětví jak na domácím trhu, tak i v zahraničí. Orkán Kyrill, který se přehnal přes ČR ve druhé polovině ledna, způsobil, že v lesích napadlo několik mil. m3 dřevní hmoty. V průběhu letošního roku mají proto výrobci větší množství dřeva ke zpracování, v řadě případů však jde o dřevo v horší kvalitě. To méně vadí výrobcům aglomerovaných desek a průmyslu papíru a celulózy než pilařským zpracovatelům.
Dosažené výsledky v roce 2006 a dosavadní průběh roku 2007 svědčí o tom, že dřevařský průmysl zažívá velmi úspěšné období. Vývoz se v roce 2006 podařilo zvýšit proti roku 2005 o cca 3 mld. Kč na celkových 29,2 mld. Kč. Dosažené obchodní saldo bylo o 2,2 mld. Kč lepší a činilo 15,6 mld. Kč. Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb byly ve výši 94,7 mld. Kč.
Evropská komise předpokládá do budoucna vysoké hmotné nárůsty výrobků dřevařského průmyslu a rozšíření mezinárodního obchodu s nimi. Výroba řeziva v EU by se měla do roku 2020 zvýšit o 30 % a ve značném rozsahu i produkce aglomerovaných materiálů, stavebně truhlářských a tesařských výrobků.
Česká republika se musí zaměřit na rozvoj výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Současný stav, kdy ve skladbě produktů výrazně převládají poměrně jednoduché pilařské výrobky s nízkou přidanou hodnotou, má negativní dopad na rozvoj odvětví i na celou českou ekonomiku. ČR však má dobré předpoklady pro výstavbu nových výrobních kapacit s využitím nejmodernějších technologií a je nanejvýš nutné této šance využít. Důležité bude také udržet a rozšířit pozice na zahraničních trzích. K tomu však již mají čeští výrobci vybudovány úspěšné obchodní kontakty na své partnery. Neméně významná je skutečnost, že problematika globalizace a světových řetězců by neměla odvětví významně ohrožovat.
Připraveno podle Sborníku konference Dřevařský průmysl v ČR (Brno, 1. 11. 2007) a údajů v příspěvku Ing. Miloslava Žďárka, CSc.
Ing. Jan Řezáč
Nadace dřevo pro život
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: autor.