Management LČR nemá ideální podmínky pro své fungování
Časová řada důležitých událostí podniku LČR v roce 2007
Jmenování Jiřího Holického do čela podniku Lesy České republiky se uskutečnilo 9. 2. 2007. Za jeho vedení se podnik potýkal s následky kalamity, výběrovými řízeními pro rok 2007 a pro období 2008–2010 a bohužel také s neefektivní komunikací, ať již s ministerstvem zemědělství nebo s podnikatelskými subjekty. Odvolán na vlastní žádost byl 15. 10. 2007.
Na to, jak hodnotí svých 195 dnů trvající působení v „rizikové“ funkci generálního ředitele, zda stále považuje obchod se dřívím v režii LČR za výhodnější či jaké byly důvody jeho odvolání jsme se Jiřího Holického zeptali v následujícím rozhovoru.
Uplynulý rok jsme se pokusili zrekapitulovat nejen prostřednictvím rozhovoru s Jiřím Holickým, ale i chronologickým shrnutím důležitých událostí, které ovlivnily činnost státního podniku Lesy ČR v roce 2007.
Přijetí postu generálního ředitele LČR
- Jak ve skutečnosti probíhá oslovení pro přijetí funkce generálního ředitele podniku Lesy ČR? Krajských inspektorů bylo víc, proč si myslíte, že se pan ministr rozhodl pro vás?
Oslovení pro mě bylo překvapením. Pro každého lesníka, kterému leží na srdci osud českého lesnictví, je to výzva. Oslovení proběhlo prostřednictvím poradců pana ministra, následně došlo k osobnímu jednání, kdy mě pan ministr požádal, abych se pokusil urychleně řešit tehdejší problémy. Tehdy byla sice vysoutěžena kalamitní území, ale ve zbytku republiky nebyly zajištěny práce, byly blokované smlouvy.
- Kdo byli ti poradci pana ministra?
Přiznám se, že jsem je do té doby neznal, ale byli to – byl to přímo pan poradce z MZe.
- Můžete být konkrétnější?
Jména nebudu sdělovat.
Zpracování následků orkánu Kyrill a hospodářský výsledek podniku Lesy ČR
- Jak zdůvodníte výrazný pokles hospodářského výsledku podniku LČR pro tento rok? (Hospodářský výsledek před zdaněním v roce 2006 byl 2,3 mld., odhad pro rok 2007 je 0,4 mld. Kč.)
Souvisí to s obchodní politikou. Státní podnik by měl mít možnost i právo obchodovat své dříví sám. Je otázkou jakou formou, jak efektivně, ale to, že to bylo efektivní, se projevilo již v hospodářském výsledku roku 2006, kdy si LČR samy obchodovaly cca 26 % z celkového objemu dříví. Tento trend byl naprosto správný. V rámci zpracování kalamity Kyrill byly vysoutěženy nejenom služby, ale byly vysoutěženy i ceny surového kmene a následně odprodej hotových sortimentů. Co nastalo během roku 2007, víme všichni.
- Tento vývoj bylo možné očekávat. Proč jste tedy nepočkali a nezměnili podmínky výběrového řízení?
Tato výběrová řízení byla uzavřena na přelomu ledna a února, takže naše vedení nastoupilo, když tyto smlouvy již fungovaly a byly platné. Tendr na zpracování následků orkánu Kyrill zajistilo předchozí vedení.
- Když se dopustím zjednodušení, tak meziroční rozdíl hospodářského výsledku je zhruba 1 miliarda. Kde tento rozdíl skončil? Cena dříví rozhodně neklesla natolik, aby byla jediným důvodem propadu.
Je třeba chápat věci v souvislostech. Podívejme se nejdříve na objem těžeb. Do roku 2005 se pohybovaly pod 8 mil. m3, v roce 2005 to ještě bylo 7,7 mil. m3, v roce 2006 9,6 mil. m3, což je velký nárůst v důsledku tzv. předtěžeb, které se uskutečnily zejména proto, aby LČR jako významný dodavatel dříví na trhu v ČR zajistily dodávky v období, kdy nebylo jisté, jak bude probíhat výběrové řízení.
- Náměstek MZe pro lesní a vodní hospodářství Karel Trůbl v rozhovoru v LP 6/2007 uvedl, že padne-li polom, stoupne v lesnictví abnormálně zisk. Komu tedy podle vašeho názoru stoupl zisk kvůli letošní kalamitě? LČR to nejsou.
Ty peníze se neztratily a víceméně jsem přesvědčen o tom, že z podstaty rovnoměrného rozdělení přešly peníze spíš k našim partnerům – lesnickým a dřevařským firmám.
Koncepce podniku Lesy České republiky
- Koncepce měla být jedním z hlavních produktů činnosti celého managementu LČR, byla představena heslovitě v parlamentu, ale ucelenou podnikatelskou koncepci ve formě koncepčního dokumentu jste nepředstavili. Proč?
Nedošlo k tomu, protože koncepce je doposud konzultována s MZe.
- Myslíte si, že ministerstvo bude chtít v této koncepci pokračovat, nebo je to už otázka pro dalšího ředitele?
V současné chvíli je to opravdu otázka nového managementu, zejména nového generálního ředitele LČR. Cíle a poslání LČR ovšem musí projít u zakladatele, potažmo vládou, případně parlamentem. Stabilní koncepce s širokou podporou je nutná k tomu, aby LČR mohly mít stabilní management.
Řízení podniku Lesy České republiky
- Po svém nástupu jste vyměnil management firmy...
Já jsem management nevyměnil. Po mém nástupu všichni kolegové odstoupili sami.
- Mám tomu rozumět tak, že kdyby neodstoupili sami, nebyla by jim dána výpověď?
Já bych toto nekomentoval, ale holý fakt je, že když jsem nastoupil do funkce, tak všichni členové odstoupili.
- Podle jakých kritérií jste si vybíral management?
Vybíral jsem management takový, aby měl zkušenosti, znalosti a byl schopen zvládnout poměrně velký nával práce.
- Myslíte si s odstupem času, že se vám to podařilo?
Myslím si, že ano.
- V našem minulém rozhovoru jste obhajoval jmenování Vladimíra Řiháka, bývalého starosty Prahy 9, ředitelem pro strategické plánování, v červnu jste ho odvolal. Co vás k tomu vedlo? Neupozorňují tyto kroky na určitou „zpolitizovanost“ vedení LČR?
S konečnými výsledky práce Vladimíra Řiháka jsem nebyl spokojen, proto jsem ho odvolal.
- Jaká je v tomto ohledu pravomoc generálního ředitele? Může jmenovat členy managementu sám, musí jmenování odsouhlasit dozorčí rada, ministerstvo, pan ministr?
K tomuto si stačí vzít do ruky zákon o státním podniku. Funkce managementu jsou jmenované a spadají výlučně do kompetence generálního ředitele. Generální ředitel může jmenovat a může odvolávat, to je jeho výsostné právo.
- Podle posledních kroků se zdá, že o managementu podniku LČR rozhoduje i ministr zemědělství. Za vašeho působení tomu tak nebylo?
To je asi čistá spekulace. Tuto otázku byste měl položit panu ministrovi.
- Jak hodnotíte činnost dozorčí rady LČR?
Dozorčí rada by měla zasedat minimálně třikrát do roka, letos bylo zasedání dozorčí rady častější, její informovanost byla dobrá.
Dozorčí rada je devítičlenná, přičemž 2/3 členů jmenuje přímo ministr zemědělství, 1/3 jsou zaměstnanci LČR. Letos došlo k výrazné obměně dozorčí rady, bylo třeba uvádět některé členy do souvislostí.
Obchod se dřívím
- Jste stále přesvědčen, že obchod dřívím v režii LČR je výhodnější?
Zkušenosti v rámci celé Evropy hovoří zcela jasně. Pokud vlastník, potažmo správce lesa ovládá procesy, jako výroba, obchod atd., potom na tom spravovaný majetek může pouze vydělat. Naše přání bylo, aby v rámci obchodování se dřívím fungovaly i jiné formy prodeje – francouzská dražba, elektronická aukce, komoditní burza, rámcové smlouvy ke konečným odběratelům, aukce na odvozních místech. Je na čase, aby se o těchto možnostech přestalo mluvit a začaly se fakticky provádět.
Z toho pohledu je důležité, že budou dostávat LČR relevantní nákladové a výnosové položky a následně bude možné systémy upravovat tak, jak se vyvíjí i okolní podmínky pro různé typy prodejů. Myslím si, že je opravdu nesmírně důležité, aby si LČR určitý podíl dříví prodávaly samy. Námi navrhovaný model 50 na 50 je vyvážený a nezpůsobuje žádný prudký výkyv.
- V jaké fázi byla změna systému obchodu dřívím před vaším odvoláním?
LČR již dlouhodobě připravovaly tzv. program MVO (Mzdy, Výroba, Odbyt), který měl zajistit a má zajistit tok informací právě pro vlastní prodej dříví. Je to proces, který by měl trvat 2–3 roky.
- V jaké fázi byl převod pravomocí?
Je připraven dokument o delegování pravomocí na krajské ředitele, což je jeden ze základních dokumentů fungování LČR. Do 15. prosince by měly být vyhotoveny ostatní prováděcí směrnice tak, aby to mohlo fungovat i prakticky. Jsem přesvědčen, že současná centralizace zejména u lesnické výroby je neudržitelná.
- HLDS se poměrně důrazně ohradila proti chystaným změnám v obchodu dřívím u LČR. Co si myslíte o snaze ukončit obchodování dříví LČR přes HLDS?
Vztah HLDS a státního podniku je dán smlouvou a přílohami k této základní smlouvě. Poslední dodatek, který byl podepsán za předchozího vedení (dohoda o narovnání), stanovuje proces fungování mezi oběma subjekty i v roce 2008. 31. 12. 2007 spolupráce s HLDS rozhodně nekončí.
Výběrová řízení
- Výběrová řízení s hlavním hodnotícím kritériem cena byla zpočátku považována za nejvhodnější variantu. Dnes někteří představitelé lesnických firem volají po dalších hodnotících kritériích. Proč jste se rozhodli pro tuto možnost?
Začneme od roku 2004 a výběrovými řízeními obecně. Vždy se vypsalo jedno výběrové řízení, což v konečném důsledku znamená, že jedna námitka mohla blokovat práce na celém území České republiky. Je třeba vzít v úvahu fakt, že existují snahy nejenom tvořit, ale i bořit. Tyto kontraproduktivní snahy směřovaly k tíži LČR, ale důvodem byly i konkurenční boje mezi firmami. Prezident KLDS řekl, že výběrová řízení pro období 2008–2010 jsou transparentní. Dodatečně se opět objevily firmy, které řekly, že to není v pořádku. Zajímavé je, že tyto reakce vznikají většinou po otevření obálek. Ať uděláte, co uděláte, nikdy nebudou všichni spokojeni.
Zákon o veřejných zakázkách dává povinnost hodnotícím komisím zabývat se neobvykle nízkými cenami, tudíž firma CPS, která pro LČR připravuje výběrová řízení, po nás chtěla dodání podkladů. Firma CPS řídí celý proces, LČR jako zadavatel do něj přímo nevstupují. Stanovení dumpingu probíhá v rámci fungování komisí. Jsou oslovovány firmy, aby zdůvodnily své ceny, pak se nám to rozdělí do několika procesů. Firmy, které neodpoví, jsou automaticky vyřazeny a na místo vítěze nastupuje další v pořadí. Může se stát, že i druhý v pořadí mohl být osloven, aby zdůvodnil neobvykle nízkou cenu. Myslím si, že toto zvolené kritérium je v rámci možných podmínek zvoleno správně. Příprava celého výběrového řízení byla vedena s maximální pečlivostí a nasazením.
- Toto kritérium bylo součástí výběrových řízení?
Ne, to si stanovila firma CPS, která řídí ta výběrová řízení.
- Tento systém lze ale považovat za netransparentní, protože výběrové řízení proběhlo za určitých podmínek, které byly dodatečně doplněny, a navíc není jasné jak konkrétně.
Ne, to si nemyslím. Zákon o veřejných zakázkách jasně říká, že je povinností zabývat se neobvykle nízkými cenami, a neříká nic o tom, že by to muselo být součástí výběrového řízení. Postup LČR je natolik exaktní, že z hlediska práva nebylo porušeno vůbec nic. Každá firma bude samozřejmě hájit svůj zájem. Dnes se i z reakcí firem ukazuje, že stanovení dumpingových cen bylo správné.
- Jak probíhá stanovení dumpingové ceny?
Cena je konstruována na základě reálných nákladů našich lesních závodů a konkrétních nabídek jednotlivých uchazečů.
Změna na ministerstvu zemědělství
- Kdo dnes vede podnik LČR? Je to pověřený generální ředitel, náměstek ministra, ministr, dozorčí rada, nebo je to úplně někdo jiný?
Rozumím, ale na tu otázku nelze odpovědět jednou větou. Podnik LČR řídí jeho management. Ale i na MZe došlo ke změně. Zakladatelská činnost státního podniku byla odebrána náměstkovi pro lesní a vodní hospodářství a byla přesunuta k ekonomickému řediteli Ivu Vrzalovi. U jeho odboru jsou dnes vlastně sjednoceny všechny zakladatelské činnosti MZe.
- Mám tomu rozumět tak, že náměstek pro lesní a vodní hospodářství ztratil přímý vliv na podnik LČR?
Ano.
Odvolání z vedení LČR
- Když Roman Schindler odstoupil z osobních důvodů, ukázalo se, že neoprávněně používal titul. Nemyslíte si, že by bylo vhodnější důvody vašeho odvolání na vlastní žádost z osobních důvodů osvětlit a předejít tak dohadům?
Kromě rodinných důvodů mne k odstoupení vedly i důvody osobní. Budeme se držet oficiální verze MZe.
- Váš předchůdce poukazoval na „zpolitizovanost“ fungování podniku LČR. Vnímal jste také tento problém?
I zkušený manažer, jakým byl právě František Koníček, nemohl obstát kvůli systému, který funguje kolem tohoto státního podniku. Většina státních lesů Evropě má zákonnou normou dána práva a povinnosti managementu a pravidla pro odvolávání z funkcí.
U nás nemá management zcela ideální podmínky pro své fungování. Ministr zemědělství má přímý vliv na fungování státního podniku – jmenuje generálního ředitele a zároveň obměňuje ze 2/3 dozorčí radu. V těchto pravomocech je uzlový bod a neexistují zde další kontrolní mechanismy. Proto je politické ovlivňování chodu podniku přímější než v zahraničí.
Pro státní podnik není v tuto chvíli důležitá novela lesního zákona, ale z důvodů, o kterých hovořím, je nutné vytvoření zákona o státních lesích.
- Myslíte si, že je podnik LČR personálně dostatečně silný?
Já jsem přesvědčený, že v řadách zaměstnanců LČR jsou lidé nesmírně schopní, ochotní a odborně zdatní.
- Kdybyste dnes mohl znovu nastoupit do funkce ředitele LČR, co byste udělal jinak, lépe, která rozhodnutí byste třeba změnil?
Z manažerského pohledu se už toho moc vymyslet nedalo. Důležité je prostředí a podmínky, které management má. Chtěl bych, aby byly naprosto jasně stanoveny cíle a mantinely pro státní podnik LČR.
- Poptávka po tomto zadání pro LČR existuje již několik let. Proč na ni politici ne-reagují?
V České republice vzniká pouze jednostranný pohled na lesní hospodářství. Směšují se problémy lesníků a dřevařů. Zájmy obou skupin však nejsou vždy shodné. Lesnictví by mělo být daleko lépe prezentováno, i s jeho problémy.
Pobídky pro zemědělství jsou mnohonásobně vyšší než pro lesníky. Pokud něco funguje a je jedno jakou formou, tak se nikomu ze zodpovědných lidí nechce činit změny. Na doplnění celé mozaiky fungování státních lesů si připomeňme zatím nedořešenou problematiku církevních majetků. Budoucí možný vývoj státních lesů je tak stále zatížen nedořešenou otázkou vypořádání majetku státu s církvemi. Jak může proces narovnání majetku s církvemi ovlivnit LČR lze doložit na příkladu. Pokud bude poslanci schválena minimální varianta vypořádání majetku řádů a kongregací, tak LČR budou vydávat cca 40 000 ha lesa. Pokud však bude přijata varianta maximální, bude se objem vydávaného majetku blížit 180 000 ha lesa. To, že vydávávání lesních majetků bude mít své úskalí a zásadní dopad do organizační struktury LČR je nasnadě, vezmeme-li v úvahu složitost pozemkové problematiky v naší zemi.
- Jaké vlastnosti a dovednosti by měl mít budoucí generální ředitel LČR?
Budoucí generální ředitel by měl mít lesnické vzdělání a praxi v lesním hospodářství, protože kdo nepochází z tohoto oboru, ten jen těžko dokáže najít neznatelné mantinely mezi dřevaři, lesníky a lesnickými firmami.
- Kolik si myslíte, že ještě máme odborníků, kteří by byli schopni a ochotni vést tento podnik?
Moc jich není. Mnoho schopných lidí odrazuje právě nestabilita vnějšího prostředí, nejistota systému.
- Co budete dělat v blízké budoucnosti?
V každém případě bych rád dal dohromady rodinné záležitosti. V lesním hospodářství chci zůstat. Po dobu následujících 12 měsíců bych se rád věnoval propagaci vzdělávání v lesnictví, mimo podnik LČR.
Děkuji za rozhovor (14. 11. 2007),
Jan Příhoda
Celý rozhovor si můžete přečíst od 3. 12. 2007 na www.silvarium.cz
Lesy České republiky - události roku 2007
Leden
- 80 % saldo, 10 % hodnota záruky za správné provedení, 10 % výše smluvní pokuty, to byla hodnotící kriteria výběrových řízení pro rok 2007 vypsaných managementem Františka Koníčka. Tendry byly podrobeny kritice obou profesních lesnických svazů. Představitelům ČAPLH vadila zejména nedostatečná transparentnost, představitelé SPLH označili výběrová řízení za likvidační.
- Vítězem tendrů se staly firmy holdingu Less, a. s., které mohly získat zakázky až na 75 % objemu soutěženého dříví.
- 18.–19. 1. 2007 zasáhl Českou republiku orkán Kyrill, jenž napáchal největší škody na jihozápadě ČR. Odhad škod na porostech LČR činil cca 5,5 mil. m3 dříví (k 30. 6. 2006). Nejvíce postiženou oblastí byla lesní správa Nové Hrady (700 tis. m3).
- Vláda ČR vyhlásila dne 24. ledna 2007 nouzový stav v nejvíce postižených oblastech. Práce na likvidaci kalamity se v postižených porostech LČR rozběhly až po několika týdnech.
Únor
- 5. 2. 2007 byly podepsány smlouvy k zakázkám na likvidaci následků kalamity. Jediným hodnotícím kritériem byla ekonomická výhodnost nabídky.
- 7. 2. 2007 vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předběžné opatření ve správním řízení vedeném se společností Lesy ČR a pozastavil tak tendry pro rok 2007. Důvody pochybností nebyly oficiální cestou zveřejněny.
- 8. 2. 2007 odstupuje František Koníček z postu generálního ředitele LČR.
- 9. 2. 2007 byl do funkce generálního ředitele uveden Jiří Holický, který doposud zastával funkci ředitele Krajského inspektorátu Lesů ČR Karlovy Vary. Po výměně generálních ředitelů rezignovali další tři členové managementu – Vladimír Krchov (výrobně technický ředitel), Vladimír Veselý (ekonomický ředitel), Václav Třeštík (ředitel pro obchod).
- 14. 2. 2007 bylo dokončeno sestavení nového managementu. Jiří Holický, pověřený řízením Lesů ČR, jmenoval tyto členy managementu: Vladimír Dolejský (výrobně technický ředitel), Miluše Kadeřávková (ekonomický ředitel), Bohumil Kos (ředitel pro obchod), Vladimír Řihák (ředitel pro strategické plánování a organizační rozvoj).
Březen
- 8. 3. 2007 rozhodly LČR o zrušení zakázky vyhlášené na komplexní lesnické činnosti pro rok 2007 na celém spravovaném území z důvodu výrazné změny předmětu a podmínek plnění zakázky vlivem kalamity. LČR zadaly nejnutnější lesní činnosti ve všech oblastech na základě smlouvy o dílo. Při oslovení smluvního partnera využily LČR formu jednacího řízení bez uveřejnění s maximálním zkrácením lhůt. Smlouvy byly uzavřeny na dobu určitou, převážně do 31. 5. 2007. Osloven byl partner, který pracoval na územní jednotce do 31. 12. 2006.
- Firma Less, a. s., se hodlala obrátit na Evropskou komisi se stížností na protiprávní zrušení tendrů.
- 13. 3. 2007 zahájily LČR tzv. „druhou fázi“ zadání nezbytných lesnických činností na územích, kde nebyl vyhlášen nouzový stav.
- 16. 3. 2007 rezignoval na funkci náměstka pro lesní a vodní hospodářství MZe a na místo člena dozorčí rady LČR Roman Schindler. Důvodem bylo neoprávněné používání titulu Ing.
- Lesy ČR postupně seznamují veřejnost se záměrem zvýšit podíl dřeva, s nímž budou obchodovat samy. Kontrolovat by chtěly minimálně polovinu vytěženého dřeva.
- 29. 3. 2007 vyzývají ČAPLH a SPLH ministra Petra Gandaloviče k jednání o budoucí podobě zakázky na lesnické práce. Odmítají mimo jiné snahy Lesů České republiky změnit podstatu vlastní obchodní politiky na úkor soukromých lesnických firem.
Duben
- 3. 4. 2007 vyhlásily LČR otevřená zadávací řízení na pěstební a těžební práce v lesích na druhé pololetí 2007. Výběrová řízení byla vyhlášena na téměř celém území lesů ve správě Lesů (278 SÚJ) při hodnotě zakázek cca 1,7 miliardy korun. Jediným kritériem soutěže byla cena.
- 4. 4. 2007 byl Jiří Holický jmenován generálním ředitelem LČR bez výběrového řízení s odůvodněním, že je třeba stabilizovat složitou situaci státního podniku Lesy ČR.
- 13. 4. 2007 jmenoval ministr Petr Gandalovič Karla Trůbla náměstkem pro lesní a vodní hospodářství. Před nástupem do funkce byl Karel Trůbl ředitelem Krajského inspektorátu LČR v Českých Budějovicích. Za hlavní úkol si Karel Trůbl určil konsolidaci poměrů ve státním podniku Lesy ČR a v jejich smluvních vztazích.
- 29. 4. 2007 zvolila dozorčí rada státního podniku Lesy ČR nového předsedu. Stal se jím Pavel Drobil, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.
Květen
- Lesy ČR uvádějí, že HLDS neplní závazky spojené s prodejem dříví po kalamitě. HLDS tuto informaci popírá a uvádí, že závazky nejen plní, ale i překračuje.
- V médiích se objevuje mnoho argumentů, proč by stát neměl obchodovat dříví ve vlastní režii. Hlavním oponentem jsou lesnické a dřevařské firmy nepřímo sdružené do Konfederace lesnických a dřevařských svazů (KLDS).
- 15. 5. 2007 představily LČR svou koncepci v parlamentu České republiky. Hlavními změnami měl být systém obchodu dřívím a decentralizace některých částí řízení.
- 21. 5. 2007 žádá KLDS ústy svého předsedy Ivo Klimši na základě představené koncepce podniku LČR zastavení příprav výběrových řízení pro období 2008–2010 a zahájení odborné diskuse o koncepci správy státního lesního majetku.
- 23. 5. 2007 ministr Petr Gandalovič prohlašuje, že respektuje zájmy lesnických firem, ale jeho prvořadým úkolem je hájení lesů ve vlastnictví státu. Zároveň obhajuje prodej 50 % dříví podnikem LČR.
Červen
- Pokračují spory mezi ministerstvem zemědělství, Lesy ČR a lesnickými firmami. Ministerstvo zemědělství tvrdí, že systém obchodu dříví v režii LČR přinese tomuto státnímu podniku miliardu navíc, podnikatelské subjekty tvrdí přesný opak.
- 7. 6. 2007 odložily Lesy ČR vypsání výběrových řízení na lesní práce pro roky 2008 až 2010.
- 15. 6. 2007 vyzval ČAPLH otevřeným dopisem premiéra Mirka Topolánka, aby o nové koncepci státního podniku LČR rozhodla vláda.
- 18. 6. 2007 Jiří Holický odvolal z funkce ředitele strategie a vnějších vztahů Vladimíra Řiháka.
- 27. 6. 2007 se ministerstvo zemědělství s lesnickými a dřevozpracujícími firmami dohodlo na kompromisním řešení hospodaření v lesích státního podniku Lesy ČR do roku 2010. Hlavním bodem memoranda je objektivní rozdělení lesnické zakázky na dvě poloviny. Vznikly tak dva modely správy lesního majetku. V prvním modelu (lokalita „OM“) budou dříví obchodovat LČR ve vlastní režii. V druhém modelu bude dříví prodáno na lokalitě „P“ lesnickým firmám. Tyto dva modely budou zhodnoceny nezávislou komisí a výhodnější model bude fungovat po roce 2010.
Červenec
- 9. 7. 2007 začaly LČR uzavírat smlouvy na lesnické práce pro druhé pololetí 2007. Hodnota zakázky byla přibližně 1,7 mld. Kč. Vítězem se stala společnost Less & Forest. Z 278 územních jednotek Less & Forest získala 30 jednotek.
- 11. 7. 2007 Lesy ČR vyhlásily zakázky na zajištění lesnických činností formou dodávky služeb v pěstební činnosti a výroby dříví na OM. Jednalo se o část zakázek, u nichž bude obchod s dřívím probíhat v režii státního podniku.
- 30. 7. 2007 zahájily Lesy ČR zadávací řízení na provedení služeb pěstebních činností, dodávku sadebního materiálu a těžebních činností spojených s prodejem dříví na lokalitě „při pni“ smluvnímu partnerovi pro rok 2008 až 2010.
Srpen
- 20. 8. 2007 byl do funkce ředitele vnějších vztahů a speciálních projektů jmenován Svatopluk Sýkora (ke dni 12. 11. 2007 ředitel správního úseku).
- 30. 8. 2007 Lesy České republiky a Česká společnost ornitologická, partner sdružení Birdlife International uzavřely Deklaraci o spolupráci v oblasti ochrany přírody a krajiny.
Září
- 26. 9. 2007 Lesy ČR začaly otevírat obálky zadávacího řízení ke střednědobým zakázkám komplexní lesnické činnosti pro období 2008–2010. Objevuje se problém mimořádně nízkých cen a obava, že by mohly zvítězit firmy, které nebudou mít kapacity dostát svým závazkům.
Říjen
- 15. 10. 2007 odvolal ministr zemědělství Petr Gandalovič generálního ředitele Lesů České republiky Jiřího Holického na jeho vlastní žádost.
- Řízením státního podniku byl dočasně pověřen Vladimír Dolejský, do té doby výrobně technický ředitel, který shrnul své priority do konce roku 2007 takto: dokončení výběrových řízení pro zakázky v období 2008–2010, uzavření smluv k těmto zakázkám s účinností od 1. 1. 2008, zajištění pravidelného toku dříví zpracovatelským kapacitám, čemuž by mělo napomoci i navýšení těžby ve 4. Q 2007 v objemu cca 180 000 m3, dokončení zpracování kalamity a postupné odstraňování jejích následků v jednotlivých regionech, rozšíření spolupráce s kraji.
- Lesy ČR informovaly o postupném ukončování spolupráce s HLDS.
- 17. 10. 2007 zastavila Evropská komise řízení proti České republice ve věci porušení Smlouvy o založení Evropského společenství ve věci zadávacích řízení státního podniku Lesy České republiky.
- 19. 10. 2007 bylo vypsáno výběrové řízení na generálního ředitele státního podniku Lesy ČR. Nový ředitel bude vybrán na základě otevřeného výběrového řízení. Součástí výběrového řízení je vypracování koncepce rozvoje podniku Lesy ČR. Dalšími kritérii jsou mimo jiné dlouhodobá praxe v obdobné pozici, znalost lesnické problematiky a manažerské schopnosti. Nový ředitel by měl být vybrán do 1. 1. 2008.
- 31. 10. 2007 odběratelé dříví v České republice sdružení pod hlavičkou Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů (KLDS) zatím nepředložili stanovisko k návrhu znění tříleté smlouvy k dodávkám dříví významným odběratelům.
Listopad
- 1. 11. 2007 Vladimír Dolejský, pověřený výkonem funkce generálního ředitele Lesy ČR, odvolal Miluši Kadeřávkovou (ekonomického ředitele) a Bohumila Kose (obchodního ředitele státního podniku).
- Zástupci KLDS vyzývají LČR k pokračování zahájených jednání s cílem připravit a odsouhlasit plně funkční obchodní politiku LČR jako základ budoucí oboustranně výhodné spolupráce.
- 2. 11. 2007 byl řízením ekonomického úseku státního podniku Lesy ČR pověřen Zdeněk Sýkora. Řízením obchodního úseku státního podniku Lesy ČR byl pověřen do doby jmenování obchodního ředitele Pavel Pracna, který pracoval v Podniku zahraničního obchodu Ligna Praha a od roku 1989 působí v soukromém sektoru.
- 7. 11. 2007 Vladimír Dolejský, vyhověl žádosti ministra Petra Gandaloviče a zrušil pověření Pavla Pracny řídit obchodní úsek LČR. Ministr Gandalovič odvolání zdůvodnil tím, že Pavel Pracna má podíl ve firmě, která obchoduje se dřevem, a ze své pozice v LČR by se tak dostal do střetu zájmů.
- 20. 11. 2007 začínají Lesy ČR zveřejňovat seznam SÚJ, kde rozhodly o výběru nejvýhodnější nabídky pro lesnické zakázky v období 2008–2010. Z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny doporučily komise vyřazení 61 nabídek.
- Probíhá výběr kandidáta na post generálního ředitele LČR. Koncepce a kvality 18 přihlášených kandidátů bude hodnotit 9členná komise.
- 23. 11. 2007 – "Máme mnoho státních lesů, chci je začít prodávat," řekl Hospodářským novinám ministr zemědělství Petr Gandalovič. Stát by měl podle jeho slov v budoucnu odprodat část svých lesů. Ještě před tím se ale podle něj musí vyřešit restituce církevního majetku a změnit zákon o státních lesích a struktura státního podniku Lesy ČR.
Zpracováno podle tiskových zpráv LČR, s. p., MZe a informací publikovaných v Lesnické práci.
LČR se nemohou vyjádřit ke konkrétním způsobům stanovení mimořádně nízkých nabídkových cen
Posuzování a hodnocení nabídek uchazečů lesnických činností na rok 2008–2010 u LČR je prováděno třemi 5člennými hodnotícími komisemi, nikoliv zadavatelem (LČR). Rovněž dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, je posuzování nabídek v kompetenci hodnotících komisí. Kritéria pro určení nabídek k oslovení uchazečů ke zdůvodnění mimořádně nízkých nabídkových cen či volba konkrétního přístupu při posuzování doručených zdůvodnění je výhradou hodnotící komise. Členové hodnotících komisí jsou v souladu s § 75 odst. 6 zákona vázáni povinností zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti se svou účastí v hodnotící komisi.
Zveřejnění konkrétního způsobu stanovení mimořádně nízkých cen by bylo nezákonným postupem zveřejňování informací z průběhu hodnocení nabídek, a celému zadávacímu řízení tedy nemůže prospět.
Podle odpovědi tiskové mluvčí LČR Šárky Kubelkové, (16. 11. 2007), red.
Výběrové řízení na generálního ředitele LČR
Do výběrového řízení na generálního ředitele LČR se přihlásilo 18 kandidátů. O tom, kdo povede LČR do další sezóny, rozhodne devítičlenná výběrová komise a ministr Petr Gandalovič. Seznam kandidátů a koncepce vítěze bude zveřejněna po ukončení výběrového řízení. Toto jsou veškeré oficiální informace, které ministerstvo zemědělství k této, pro české lesnictví poměrně významné, události poskytlo.
Podle neoficiálních zdrojů se výběrového řízení učastní:
- Ladislav Slonek, bývalý děkan LDF MZLU v Brně;
- Vladimír Dolejský, pověřený generální ředitel LČR;
- Jaromír Vašíček, ředitel ÚHÚL;
- Jan Mičánek, generální ředitel holdingu Less a. s.;
- Tomáš Zmeškal, ředitel Krušnohorských lesů, a. s.;
- Václav Třeštík, bývalý ředitel LČR pro obchod;
- Jan Václavík, bývalý zástupce generálního ředitele holdingu Less a. s.;
- Pavel Rybníček, bývalý náměstek MZe;
- Jiří Kořínek, bývalý prezident ČAPLH;
- Jan Novák, ředitel KRNAP;
- Vít Zgarba, ředitel společnost Foresta SG, a. s.;
- Jaroslav Martínek, ředitel ŠLP Křtiny.
Výsledky výběrového řízení by měly být známy nejpozději do konce roku 2007.