Kus dřeva ze stromu aneb jak oslovit veřejnost
Jan Řezáč
Osmnáctého ledna začala Česká televize vysílat nový třináctidílný populárně naučný seriál o dřevě.
Při hledání různých způsobů komunikace s veřejností nelze opominout médium nejmasovější, kterým je televize. Již od poloviny 90. let se různým lesnickým institucím čas od času daří ve spolupráci především s veřejnoprávní televizí nabídnout lidem populárně naučné pořady o lesích. Nyní jsme se formou seriálu – příběhu pokusili tyto informace posunout o kousek dál a představit lidem krásu dřeva a jeho praktické využití. Dřevo v mnoha podobách a pro mnoho účelů je tak trochu oslavou dřevoprodukční funkce lesů, připomenutím odkazu našich předků, proč vlastně vzniklo lesnictví.
Vznik seriálu
Přiblížit informace o dřevě a jeho využití laické veřejnosti je poměrně obtížné, proto jsme se spojili s umělcem, výtvarníkem, sochařem, který již dlouhé roky pracuje se dřevem a má s ním svou osobní, subjektivní zkušenost – s Martinem Patřičným, jenž se stal průvodcem a vypravěčem, a mimo jiné i dědečkem předávajícím těžce nabytou celoživotní zkušenost další generaci – svému vnukovi.
Vedle člověka zosobňujícího divákovi příběh jsme však také potřebovali dobrého scenáristu a dramaturga – toho v pozadí. Zvolili jsme Bedřicha Ludvíka, jehož seriály o rozhlednách, památných stromech, pramenech, věžích lidé znají a velmi si je oblíbili. Tyto seriály patří mezi nejzajímavější pořady České televize. Martin Patřičný a Bedřich Ludvík jsou pro nás zárukou, že by se mohlo dílo podařit. Ale to už musí posoudit a nakonec rozhodnout diváci.
Seriál Kus dřeva ze stromu si klade nejednoduchý cíl: po jeho zhlédnutí by divák měl poznat na jaké židli, z jakého dřeva, sedí a za jakým stolem, z jakého dřeva, jí. Ale když ho tahle rovina unaví, nevadí. Seriál mu nabídne zářivé obrazy přírody, výpravy do lesa, originální vyprávění Martina Patřičného, dětský pohled jeho vnuka, nekonečně fotogenické domácí zvířectvo a samozřejmě – Patřičného výtvarné dílo.
Seriál je audiovizuálním zpracováním dvou knih výtvarníka Martina Patřičného. Knihy Dřevo krásných stromů, která se zabývá dřevem našich nejznámějších stromů, a knihy Patřičné dřevo, která beletristicky zpracovává život Martina Patřičného po odchodu z Prahy na venkov.
Seriál se vyznačuje komorností, jednoduchostí. Proto pro jeho natočení nebyly potřeba celé štáby lidí, ale stačilo pár odvážlivců. Po seriálech Rozhlédni se, člověče, Paměť stromů, Zpět k pramenům a Praha, město věží, kde režisér Ludvík pracoval s profesionálním hercem jako průvodcem a natáčel po celém území republiky, si Ludvík zkusil úplný opak: dílnu, dvůr a louku a les za domem. Jakýsi autorsko-režisérský minimalismus. Každé téma je prostě jiné a řekne si o své provedení. Rozhledny a věže chtěly letecké záběry a symfonickou hudbu, stromy a jejich dřevo si řekly o zasvěcené lidské slovo a detail.
Průvodci
Hlavním průvodcem seriálem je Martin Patřičný. Tento dvaapadesátiletý výtvarník narozený v Praze a žijící dnes kousek za Prahou ve vsi nedaleko Kralup pracuje celý život se dřevem. Proto vám může nabídnout nejen svou celoživotní uměleckou zkušenost s prací se dřevem, ale také svou celoživotní sbírku všemožných dřevin. Jako vedlejší produkt pak berte to, že vám otevře svůj ateliér a nechá vás dívat se, jak pod jeho životem ostrouhanýma rukama vzniká „dřevěná krása“.
Během psaní scénářů si Martin Patřičný stěžoval, že mu v tom „dřevěném seriálu“ chybí žena. Krásná, mladá žena, která by se ho třeba ptala, a on by jí moudře odpovídal. Něco takového režiséra Ludvíka přímo děsilo a trvale to odmítal. Až jednou přišel na návštěvu za dědou jeho vnuk Jirka a Martin Patřičný přišel s nápadem využít ho při natáčení. Stejně se v jeho ateliéru pořád motá a vyrostl tam. Režisér Ludvík natočil několik zkušebních záběrů a pak, po jistém váhání, řekl ano. A tak, díky Jiříkovi a výpravám s vozíkem a psy do lesa, získal seriál o dřevě další rozměr: rozměr venkovského života, života v rodině, vůni lesa a polí. A ten mu sluší.
Prostřené stoly
Unikátnost seriálu je nejlépe patrná na „prostřených stolech“ plných dřeva, které jsou centrálním bodem každého dílu. Tady před vámi defiluje Patřičného dřevěný archiv, jaký hned tak neuvidíte. Každý druh dřeva se vám díky tomuto jedinečnému archivu představí v nejrozličnějších, často velmi protikladných, podobách. A každý z těchto dřevěných unikátů vám Martin Patřičný důkladně okomentuje.
Jsou to právě „prostřené stoly“, které vás po druhém a třetím zhlédnutí jednoho dílu vtáhnou do „dřevěného světa“ a umožní vám stát se znalci, kteří jednotlivé druhy dřeva, jejich vlastnosti a odlišnosti, sami rozeznají. Na každém z více než třiceti stolů se sešlo přes 20 a více kusů dřevěných unikátů. Celkem před vámi bude během celého seriálu defilovat přes 600 dřevěných solitérů, které pro vás Martin Patřičný ze svých dřevěných sbírek vybral a které rozhodně stojí za pozornost.
Martin Patřičný a jeho vnuk Jiří společně s Nadací dřevo pro život vás tak zvou na prvních třináct pátečních návštěv „dřevěné krajiny“ a spolu s ostatními tvůrci tohoto seriálu budou rádi, když se vám v ní bude líbit.
Jak říká Martin Patřičný:
„Byla doba kamenná a doba bronzová a doba železná, ale všechny ty doby pominuly, jen doba dřevěná stále trvá.“ Mysleme na to a těšme se tím, že se jí můžeme účastnit.
Více informací o seriálu získáte na:
www.mezistromy.cz
Autor: Ing. Jan Řezáč
Nadace dřevo pro život
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.