Lesní hospodářství EU
Karel Vančura
Lesy Evropské unie mají různý charakter z hlediska klimatických, geografických i ekologických podmínek. Zahrnují boreální i mírné pásmo, pásmo mediteránní, lesy horské i lužní. S ohledem na různou formu vlastnictví se liší i socioekonomické podmínky mezi jednotlivými oblastmi a zeměmi. Význam lesů vzrostl zejména po připojení Rakouska, Finska a Švédska, všech 27 členských států má nyní přes
170 mil. ha lesů, tj. asi 42 % rozlohy EU, a zalesněná plocha se každým rokem přibližně o 0,4 % zvětšuje. Před přístupem deseti nových členských států v roce 2004 bylo 65 % lesů v soukromém vlastnictví, zbytek tvořily lesy veřejné, jejichž rozloha se pak zvýšila na 40 %.
Lesnická strategie a politika
Zatímco v minulosti byla nejdůležitější funkcí lesů trvalá produkce dřeva, v posledních letech hraje důležitou roli význam lesů v souvislosti s možnou změnou klimatu. Evropská komise (EK) je rovněž účastníkem jednání pan-evropského procesu o ochraně lesů (MCPFE), ze kterého vychází i Strategie pro lesy Společenství (1998). Ta mj. vznikla s ohledem na to, že lesní hospodářství je stále více ovlivňováno – včetně poškozování lesů – jinými hospodářskými sektory. Lesnické záležitosti jsou sice odpovědností jednotlivých členských států, nicméně zájem Společenství o oblast rozvoje venkova a životního prostředí, obchodu a výzkumu podtrhuje i společný zájem o lesnickou politiku. Proto tedy lesnická strategie EU a na základě jejího zhodnocení i Akční plán pro lesy.
Trocha historie
Od dávných snah Jiřího z Poděbrad muselo proběhnout v Evropě mnoho válek, než na základě Maastrichtské smlouvy (1992), navazující na integrační aktivity 50. let dvacátého století, byla vytvořena Evropská unie jako hospodářské a politické partnerství nyní již
27 demokratických států Evropy. Mezi základní principy EU patří přenesení některých pravomocí národních států na Společenství. Cíli EU jsou hospodářský růst, konkurenceschopná sociální ekonomika a zlepšující se kvalita životního prostředí.
Realizace záměrů a opatření v lesním hospodářství
Řídícím orgánem EU je Evropská komise, ve které za otázky lesnictví nesou zodpovědnost následující generální ředitelství (DG – Directorate-General): DG AGRI; DG Enterprise a DG ENVI.
DG AGRI zodpovídá za implementaci zemědělské politiky a politiky rozvoje venkova, ve které spolupracuje s dalšími generálními ředitelstvími zabývajícími se strukturálními politikami. Hlavní úlohou DG ENVI je definovat a zavádět novou legislativu ve vztahu k životnímu prostředí. Cílem DG Enterprise je vytvářet takové prostředí pro podniky, které jim umožňuje posilovat jejich konkurenceschopnost, růst a rozvoj takovým směrem, který je v souladu s cíli trvale udržitelného rozvoje. Všechna DG pak mají zajišťovat, aby se přijatá opatření zaváděla do praxe ve členských zemích EU. K uskutečňování svých záměrů používá EU tzv. akční plány:
- Akční plán EU pro lesnictví (Forest Action Plan – FAP)
Hlavním cílem FAP je podpořit a posílit trvale udržitelné hospodaření v lesích a multifunkční role lesů prostřednictvím 4 hlavních cílů: zlepšení dlouhodobé konkurenceschopnosti; zlepšení a ochrana životního prostředí; příspěvek ke kvalitě života; podpora koordinace a komunikace. Pětiletý Akční plán pro léta 2007–2011 sestává ze souboru 18 klíčových akcí, které navrhuje Evropská komise k naplnění společně s členskými státy a jeho důležitou součástí jsou i národní lesnické programy jako vhodný rámec pro naplňování mezinárodních závazků týkajících se lesů.
- Akční plán EU pro vymahatelnost lesního práva, státní správu a obchod (Forest Law Enforcement, Governance and Trade – FLEGT)
Plán reprezentuje nejobsáhlejší a náročný pokus o využití síly konzumentských zemí k omezení rozsahu ilegálních těžeb, neboť nelegální těžby a mezinárodní obchod s ilegálně vytěženým dřevem je v současnosti hlavním problémem mnoha rozvojových zemí produkujících dřevo. Cílem navrhovaných opatření je odradit hospodářské subjekty od uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh Společenství, pokud jim nebyla poskytnuta přiměřená záruka jejich zákonnosti.
- Akční plán pro biodiverzitu (Biodiversity Action Plan)
EU vytvořila tento plán pro období 2007–2010 k účinnějšímu sledování všech indikátorů biodiverzity, k jejímuž snižování tak jako v ČR i v dalších zemích přispěl mj. intenzivní ekonomický rozvoj a související znečištění ovzduší, velkoplošné hospodaření a používání nevhodných postupů včetně nadměrné aplikace chemických přípravků. Úzké spektrum rozmanitosti se do určité míry odráží v nižší stabilitě lesních porostů.
- Akční plán EU pro biomasu (Biomass Action Plan)
Plán stanoví opatření ke zvýšení rozvoje energie z biomasy ze dřeva, odpadů a zemědělských plodin vytvořením tržně orientovaných pobídek zaměřených na její využití a odstranění překážek rozvoje trhu. Tímto způsobem se Evropa snaží omezit závislost na fosilních palivech, zastavit emise skleníkových plynů a podpořit hospodářskou aktivitu ve venkovských oblastech. Za podpory EK se stala tato otázka prioritní při poslední konferenci MCPFE, jejíž 1. rezoluce se nazývá „Lesy, dřevo a energie“. V ČR je zřejmě významně vyšší využití dřeva k energetickým účelům nereálné. Přes současné zdánlivě vysoké zásoby a nedotěžování přírůstu by podle statistik Evropské hospodářské komise OSN v nejbližší době mohl v Evropě nastat dřeva nedostatek, nehledě na to, že se mezi palivo dostává i kulatina, která by nejen mohla, ale měla být využita účelněji.
Ing. Karel Vančura
ÚHÚL, Brandýs nad Labem
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.