Makrofotografie – využití protisvětla
Tomáš Valenta
Cílem snad každého fotografa je vytvořit co nejoriginálnější fotografii v nejzajímavějším světle. „Dobré“ světlo je schopno vytvořit z nezajímavého snímku snímek nezapomenutelný a naopak. Velmi zajímavým způsobem nasvěcování je vyžití protisvětla vycházejícího slunce.
Definice protisvětla a jeho využití v makrofotografii
Protisvětlo je světlo, které osvětluje fotografa zepředu a fotografovaný objekt (v našem případě hmyz) zezadu. Cílem této techniky je dosáhnout originálního nasvícení fotografovaného objektu s důrazem na jeho prosvícení skrz.
Protisvětlo nabízí poměrně originální pohled na fotografii, proto jej také s velkou oblibou využívají krajinkáři, wild life fotografové a také módní fotografové.
V makrofotografii se s protisvětlem setkáte jen velmi zřídka, což vám dá výhodu jisté „originality“ v této fotografické disciplíně. Jedná se o poměrně složitou techniku focení, a proto ji doporučuji spíše zkušenějším fotografům. Pro její úspěšné zvládnutí je potřebná odrazná deska, kterou velmi doporučuji, případně blesk, a hlavně také zkušenosti se správným způsobem exponování. Výborně se mi osvědčilo exponování se zdůrazněným středem, kdy fotoaparát měřil hodnotu světla jen na dopadající tělo hmyzu. Výhoda odrazné desky spočívá v přirozeném nasvícení objektu a její výroba, pokud se ji nerozhodnete koupit (stojí kolem tisíci koruny), je velmi snadná – stačí obyčejný obal z Tetra Paku. Přirozené světlo je vždy lepší než umělé světlo z blesku.
Proč je deska důležitá, ukazují fotografie 2 a 3.
U fotky 2 deska použita nebyla a vážka se tzv. utápí ve tmě. Je jen částečně vidět, jak světlo prostupuje tělem vážky. Fotografie 3 je již nasvícena správně, přičemž prosvit těla zůstal zachován. Také se lépe nasvítila stébla, na kterých vážka sedí.
Při práci s deskou je nutné si zvyknout na jisté nepohodlí. Jednou rukou se snažíte exponovat a mačkat spoušť, zatímco druhá ruka má na práci správně nasvítit fotografovaný objekt. Tady má blesk výhodu. Tato situace se dá vyřešit např. s pomocí kamaráda, tzv. „podržstativ“, který vám bude při nasvětlování pomáhat. Druhou možností je využití stativu, na který upevníte desku. Tato metoda mi přijde u hmyzu snad i nereálná. Osobně se mi osvědčila metoda první, čili v jedné ruce deska a v druhé ruce fotoaparát. To vše v kombinaci s časovou spouští.
Výhody a nevýhody protisvětla
Jak jsem již naznačil, v makrofotografii je protisvětlo velmi málo používáno, a tak vaše fotky téměř vždy zaujmou. Ideálním protisvětlem je světlo ranní, které bývá často doplněno mlžným oparem a vytváří tak velmi jemné a krásně vybarvující světlo. Na fotografii si můžete všimnout i krásně nasvícených obrysů, což je pro mne to nejkrásnější na celé technice protisvětla.
Nachází-li se někde v blízkosti za foceným hmyzem orosená tráva, mech či cokoliv jiného, využijte to ve svůj prospěch. Použitím nízkého clonového čísla (doporučuji používat kontrolu náhledu) docílíte krásného bokehu (typické kruhy na pozadí) – foto 4.
Jak je známo, vše má své pro a proti, a není tomu jinak ani v tomto případě. Jedna z nevýhod této techniky je délka trvání východu slunce. To nejkrásnější světlo, které umožní vytvořit neopakovatelné záběry, trvá obvykle jen pár minut a bohužel ne každý den. Chce to i jistou dávku štěstí a být v pravý čas na pravém místě. Jedinou možností je chodit fotit pravidelně a doufat.
Autor: Bc. Tomáš Valenta, DiS.
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: autor