Lesní pedagogika v Belgii
Barbora Bučková
V Belgickém království stejně jako v dalších zemích Evropské unie se ukazuje jako nezbytné seznamovat veřejnost s trvale udržitelným lesnickým hospodařením. Právě k tomu slouží aktivity lesní pedagogiky/environmentálního vzdělávání.
Lesnictví v Belgickém království
Jedním z problémů lesní pedagogiky a environmentální výchovy v Belgickém království je skutečnost, že se země drolí na různé části jako dílky puzzle. Podle jazykového principu se dělí na tři společenství: vlámské, francouzské a německojazyčné, podle územního principu na regiony: region Bruselu jako hlavního města, Valonsko a Vlámsko. Právě nedostatek spolupráce, nejednotná federální zákonná úprava a jazykové bariéra mezi jednotlivými komunitami jsou překážkou společné práce na úrovni ekologické a environmentální výchovy. Při formulaci společné koncepce překáží také překrývání pravomocí a jednot-livých úrovní. Aktivity, které se objevují, jsou spíše ojedinělé, a chybí jim společný systém a společný jmenovatel. Je tedy poměrně složité postihnout všechny poskytovatele aktivit lesní pedagogiky, a proto jsou pro ilustraci vybrány pouze některé aktivity.
Dalším problémem je poměrně vysoká hustota zalidnění. Belgičan to má zkrátka a jednoduše dál do lesa. Belgie se svými přibližně 346 obyvateli na km2 řádí k zemím s největší hustotou zalidnění v Evropské unii. Lesy a lesní pozemky tak pokrývají jen 700 000 ha, tedy přibližně pětinu belgického území. Z toho se většina nachází ve Valonsku.
Lesní pedagogika
Ve Valonsku se také nachází některá soukromá střediska, která nabízejí široké spektrum aktivit lesní pedagogiky/environmentál-ního vzdělávání. Jedná se o klasické vycházky s lesníkem nebo ornitologické procházky. Tato střediska fungují jednak díky veřejným dotacím, jednak díky skutečnosti, že programy jsou placené. Jsou to velké areály, které jsou celkově přizpůsobeny aktivitám lesní pedagogiky. V areálech se zřizují naučné stezky, malá arboreta, tematické průlezky, ukázky hospodářské činnosti v lese, posedy a kazatelny. Střediska nabízejí různé programy o délce od několika hodin až po celý den.
V rámci programů jsou využívány naučné stezky a mobiliář středisek. Většina programů je zaměřena na rodiny s dětmi nebo na školní třídy. Střediska ale poskytují také programy pro seniory, dospělé i pro obchodní společnosti a jejich zaměstnance. Během klasických procházek lesníci účastníkům hravým způsobem vysvětlují fotosyntézu, potravní pyramidu pomocí pyramidy z dřevěných kostek, skladbu lesa. Důraz je kladen na dřevo jako trvale obnovitelnou surovinu a na správnou péči o les. Lesníci účastníky seznamují se způsoby obnovy lesa.
Další aktivity provozují někteří soukromí vlastnící lesů za pomoci svazů soukromých vlastníků lesů. Tyto aktivity jsou zaměřené zejména na děti ve věku 6–15 let.
Významnou roli hrají také Regionální centra životního prostředí, která jsou zakládána regionálními vládami, které je také spravují a financují. Tato centra nabízejí celé spektrum aktivit, z nichž pouze některé lze zařadit mezi aktivity lesní pedagogiky. Tyto aktivity jsou zaměřeny na rodiny s dětmi nebo školní třídy. Jedná se jak o půldenní/celodenní vycházky do přírody, tak o několikadenní pobyty.
Přestože les a lesní pozemky představují pouze pětinu belgického území, je v Belgii provozováno několik aktivit, které lze označit za aktivitu lesní pedagogiky. S ohledem na zákonnou úpravu této problematiky však nelze do budoucna očekávat nějaké sjednocení aktivit pod jednu střechu.
Autor:
Bc. Barbora Bučková
Stážistka u European Landowners´ Organization a studentka Masarykovy univerzity
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: http://www.parcchlorophylle.com/
(José Burgeon, Manager Parc Chlorophylle)