Tendry Lesů ČR pro období od roku 2011
Lesy České republiky 1. 2. 2010 zahájily zadávací řízení k veřejné zakázce s názvem Provádění lesnických činností s prodejem dříví „při pni“. Veřejná zakázka je rozdělena na 108 částí (smluvních územních jednotek). Na každou část bude uzavřena samostatná smlouva s jedním uchazečem, a to na dobu od jednoho roku až do deseti let s účinností od 1. ledna 2011. Uveřejněna byla kvalifikační dokumentace veřejné zakázky, podle níž bude vybráno na každou jednotku 7 firem, které se po složení jistiny zúčastní soutěže, kde by měla být dle dostupných informací jediným hodnoceným kritériem cena.
Redakce Lesnické práce přináší k tendrům Lesů ČR názory a stanoviska.
Respondenti odpovídali na dotaz:
Jak hodnotíte veřejnou zakázku (zveřejněnou kvalifikační dokumentaci) Lesů ČR na provádění lesnických činností s prodejem dříví „při pni“ pro období od 1. 1. 2011?
Z pohledu:
- typu a systému výběrového řízení (užší VŘ, lokalita P atd.),
- délky smluv,
- kvality zpracování dokumentace (kvalifikační dokumentace),
- kvalifikačních kritérií a jejich vyhodnocení,
- účasti zahraničních subjektů,
- případně z dalších úhlů pohledu.
František Koníček, bývalý generální ředitel Lesů ČR (leden 2006–únor 2007)
n Není možné, aby LČR vyhověly absolutně všem při koncipování tak složitého výběrového řízení. Bohužel vždy bude předmětem kritiky a najde se mnoho různých expertů a znalců, kteří budou kritizovat dílčí aspekty řízení. Z mého pohledu je pozitivní, že skončí duální systém, který se absolutně neosvědčil a byl po mém soudu naivním experimentem exministra Gan-daloviče, který pouze situaci více zkomplikoval a nic nevyřešil, spíše poškodil jak samotné LČR, tak i podnikatelskou sféru. Dalším pozitivem je skutečnost, že by tímto krokem mohla skončit naprosto netransparentní a nesmyslná JŘBU, jež vedla více k deformaci smluvních vztahů a k obecně známé skutečnosti, že smluvní partneři mnohdy zneužívali tohoto krátkodobého instrumentu a „pomáhali“ si po ekonomické stránce na úkor LČR. Za normálních okolností bych očekával řadu trestních oznámení, bohužel se nic neděje, což nesvědčí o nejlepším stavu v samotném středním a nižším managementu LČR. Tento stav musí být co nejdříve ukončen a nahrazen alespoň nějakým dlouhodobě fungujícím systémem řízení. Nejlepším modelem by dle mého soudu byly transparentní aukce jednotlivých smluvních jednotek „při pni“, nebo dokonce pacht na celou dekádu, samozřejmě by jednotliví uchazeči o tuto zakázku museli prokázat nejen odbornost, ale i dobrou ekonomickou kondici (nutné bid bondy, při neplnění vysoké sankce až po odebrání zakázky atd.). Dle mého soudu se nelze vracet v modelech před rok 1993 a už v žádném případě nelze seriózně srovnávat situaci s dlouhodobě zažitým modelem hospodaření Bavorských státních lesů. Je to účelové a neodpovídá to podmínkám v ČR. Za mého působení se i tak podařilo dosáhnout rekordního zisku v hospodaření, který za rok 2006 přesáhl 2 mld. Kč.
- Navrhovaný systém délky trvání smluv považuji vcelku za rozumný, cílem by mělo být dosáhnout postupně u všech smluvních jednotek desetiletých smluv. Je to velmi vhodné z hlediska kvalitního a kontrolovatelného hospodaření z pohledu LČR a současně velmi žádoucí i z pohledu prediktovatelnosti a plánování zdrojů a investic v samotné podnikatelské sféře.
- Je mi známá pouze zveřejněná část týkající se kvalifikace. Myslím si, že je to tanec mezi vejci. Vždy budou některá kritéria sporná a budou vyhovovat více či méně určitým skupinám podnikatelů. Je legitimní, aby si zadavatel definoval kritéria dle svého záměru, přičemž jedním z aspektů musí být stabilizace podnikání v lesnickém a dřevařském segmentu, a to bez ohledu na možné ekonomické dopady na některé menší subjekty působící na tomto trhu. Pro menší firmy by měl zůstat vždy dostatek prostoru v možných subdodávkách prací a služeb pro silnější a výkonnější subjekty. Tak je tomu ostatně i v jiných zemích a jistá očistná selekce je v tomto ohledu potřebná a žádoucí. Tato snaha však musí být prosazena v rámci mezí daných zákonem.
- Pokud jde o kvalifikační kritéria, pak musím říci, že nepovažuji za přijatelné definovat jako jedno z kritérií úroveň vlastního kapitálu jednotlivých uchazečů, neboť při možnosti jakýchkoliv účelových konsorcií je toto kritérium nebezpečným nástrojem umožňujícím nežádoucí manipulaci při kvalifikační selekci. Místo odborně zdatných a ekonomicky přijatelných subjektů s výbornou tradicí a referencí může projít v rámci konsorcia či sdružení naprosto nevhodný subjekt naroubovaný účelově jakoukoliv finanční skupinou či silným subjektem z naprosto jiného oboru podnikání. Je to nebezpečí pro další nevhodnou deformaci lesnicko-dřevařského trhu, a proto bych toto kritérium zřejmě nepoužil.
U hodnotících kritérií je zásadní výše nabídnuté ceny, avšak je nutné zajistit její následnou konzistenci a zabránit následným účelovým možným deformacím v rámci cenového dohadovacího řízení v procesu plnění zakázky. Zjevné neférové ceny, jež neodpovídají možnostem trhu, by neměly být brány v potaz, a takové nabídky by měly být vyřazeny z hodnocení. Ostatní kritéria jsou v přijatelných mezích, vždy se dá diskutovat o optimální váze daného kritéria, ale to by diskuze neměla nikdy žádný konec. Důležité je rozhodnout rozumně, a to si myslím, že je naplněno.
- Je třeba si zvykat na soupeření či partnerství se zahraničním kapitálem, nota bene je to tendr otevřený i pro zahraniční subjekty. Šikovné a dobře vedené české firmy s dobrým materiálním a personálním vybavením se takové konkurence příliš bát nemusí. Samotný kapitál není zárukou vítězství a žádný případný zahraniční soutěžitel nepůjde se svojí nabídkou nad mezní hodnotu danou samotným trhem. Z jistého úhlu pohledu by bylo i vhodné, kdyby se soutěž účastí některého zahraničního subjektu objektivizovala a zamezilo by se tak posléze zbytečným spekulacím o možném propojení vítězných subjektů atd.
- Proboha, hlavně už aby řízení proběhlo a byla započata etapa stabilizace a standardní práce jak v samotném státním podniku, tak především v celém lesnickém a dřevařském segmentu. Úspěšně zakončené výběrové řízení je zárukou nejen stabilních pracovních míst, ekonomických zdrojů pro stát i podnikatele, ale především je dlouho očekávanou podmínkou pro budoucí efektivní řízení podniku, jenž je zodpovědný nám i budoucím generacím za trvale udržitelný rozvoj lesa a přírody jako celku.
Tomáš Zmeškal, ředitel LESS&FOREST, s.r.o.
Na hodnocení je příliš brzy. Úspěšnost tendrů se bude hodnotit podle jejich výsledků, tzn. především podle toho, zda se je podaří vysoutěžit a na základě jejich výsledků včas uzavřít smlouvy na následující období.
- Principy nemohly nikoho překvapit. Odpovídají již dříve projednaným a zveřejněným zásadám a současně respektují závěry komise pro vyhodnocení tzv. Memoranda.
- Na preferenci zakázek s prodejem na lokalitě P se shodli téměř všichni účastníci, takže v tomto ohledu téměř není co komentovat. Připomenu jen, že tento systém správně přenáší většinu podnikatelských rizik na privátní kontraktory. Jen doufáme, že systém aktualizace cenových podmínek v závislosti na vývoji vnějšího ekonomického prostředí (tzv. indexace cen) se poučí z nedostatků dosud běžících kontraktů 2008–2010.
- Za velice pozitivní zprávu pro odvětví považuji délku uzavíraných smluv. Jsem přesvědčen, že to přispěje k jeho stabilizaci.
- Kvalita zadávací dokumentace mi připadá standardní. Navíc byla zveřejněna pouze část týkající se kvalifikace, takže kromě obecného obchodního modelu vlastně pořád ještě nevíme, o jakou smlouvu se bude ve druhém kole soutěžit. Ale za stejně důležité jako znění zveřejněné dokumentace považuji probíhající proces poskytování dodatečných informací (odpovědi na dotazy potenciálních uchazečů).
Nepatřili jsme k těm, kteří užší řízení a dvoukolový systém prosazovali, neboť existují minimálně dva jiné modely, dle kterých by obhospodařování státního majetku bylo daleko efektivnější. Nicméně zvolený postup ve spojení s dobou platnosti smluv může vést nejen ke stabilizaci smluvních vztahů Lesů ČR s jejich budoucími strategickými partnery, ale i vztahů mezi podnikateli.
- Základní kvalifikační předpoklady jsou standardní, takže debata bude hlavně o posuzování kvalifikace a o omezení počtu uchazečů. Především je nezbytné říci, že žádná sada kriterií nemůže být „spravedlivá“ a nemůže vyhovovat všem. Za důležitější než výběr kritérií však považuji respektování základního smyslu a účelu veřejné soutěže a také jednoznačný a nikým nezpochybnitelný způsob hodnocení. Neměla by nastat situace, kdy o omezení počtu zájemců či o samotném vítězi soutěže budou rozhodovat pochybné reference namísto nezpochybnitelných schopností zájemců zakázku úspěšně realizovat.
- V této fázi byly zveřejněny i tzv. orientační hodnoty jistot skládaných ve 2. kole a bankovních záruk poskytovaných při podpisu smlouvy. Náklady na obsluhu těchto zajišťovacích instrumentů na dobu 10 let se budou blížit jedné miliardě korun, a o tuto sumu se samozřejmě zvýší náklady Lesů ČR na realizaci těchto zakázek. Myslím si, že rozumný hospodář by měl tyto prostředky raději investovat zpět do lesa.
Miloš Balák, předseda Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství při Agrární komoře
- Od vyhlášeného výběrového řízení na provádění lesnických činností včetně prodeje dřeva při pni očekávám nastavení stability v lesním hospodářství a v navazujícím dřevozpracujícím průmyslu.
- Systém zvoleného výběrového řízení formou kvalifikace je dle mého názoru správný. Součástí výběrového řízení je i prodej 100 % dřeva při pni, tedy na lokalitě P. Zde se zadavatel ztotožnil s výsledky odborné expertní skupiny, kde byli zástupci SPLH při AK ČR, ČAPLH, LČR s.p., a MZe, a proto jsem přesvědčen, že jejich závěry jsou nezpochybnitelné.
- Délka smluv na maximální dobu 10 let a jejich pravidelná obnova dle platnosti LHP formou výběrových řízení přináší do lesnického sektoru prvek mnou tolik očekávané stability a možnosti dlouhodobého plánování rozvoje lesnických společností.
- Zveřejněná kvalifikační dokumentace prakticky kopíruje zákon o zadávání veřejných zakázek, a je tedy velmi těžko napadnutelná z jakéhokoliv důvodu, jak jsme bývali svědky u předchozích výběrových řízení vyhlašovaných LČR, s.p.
- Určitou a z mého pohledu vážnou obavu ve mně vzbuzuje na základě zveřejněných Kvalifikačních kritérií možnost účasti velkých zahraničních subjektů. Pokud si uvědomíme, že celkový objem tržeb v České republice se v rámci Evropy pohybuje kolem 4 %, je tato má obava opodstatněná. Na druhé straně je třeba posoudit, jestli mohl zadavatel využít nějakých zákonných možností k ochraně lesnického prostoru u nás, pokud jsme zároveň členskou zemí Evropské unie.
- Jsem přesvědčen, že kvalitu výběrového řízení jednoznačně prokáží až jeho výsledky, tedy čas. LČR, s.p., mají nyní v rukou osud a budoucnost lesnických společností, dřevozpracujícího průmyslu a vůbec lesnictví a lidí spojených svou prací s výše uvedenými subjekty na dlouhé období. Chci věřit, že si to uvědomují.
Martin Mašek, regionální ředitel Stora Enso Wood Supply Czech Republic
- Zákon vypsání užšího VŘ umožňuje. Konkrétní nástroj pro výběr firem schopných zakázku provádět je vzhledem ke zkušenostem se zakázkou 2008–2010 třeba. Lokalita P je výsledkem vyhodnocení zakázky dle memoranda a my tento způsob respektujeme. Domnívám se ovšem, že omezení počtu účastníků pro 2. kolo na 7 je diskriminující pro střední, a přitom kvalitní dodavatelské subjekty.
- Délka smluv na dobu trvání LHP je z našeho pohledu stabilizujícím faktorem. Každoroční soutěžení 10 % objemů dává příležitost novým subjektům a zvyšuje stabilitu prostředí.
- Dokumentace je v některých bodech nejasná a vyžaduje množství dotazů na zadavatele.
- Kritéria založená pouze na velikosti firem, bez ohledu na další parametry, jsou jednostranná. Zadavatele by měla zajímat též kvalita partnera. Mnoho společností budovalo svoje vztahy s LČR na kvalitě, spolehlivosti a platební morálce a tyto hodnoty jsou dnes bezcenné.
- Zamezení účastí zahraničních subjektů by bylo protizákonné a vyřazovalo by nás ze standardních obchodních zvyklostí volného trhu civilizované Evropy.
Libor Vaněček, ředitel UNILES, a.s.
Kladně hodnotím prodej dříví na pni, délku smluv a zejména časové rozrůznění jednotlivých SÚJ, které se již nadále nebudou všechny soutěžit naráz v jednom roce. Ke kvalifikační dokumentaci mám stále ještě několik nevyjasněných otázek, její požadavky však považuji za relativně přijatelné. U hodnocení kvalifikačních kritérií se mi zdá nelogická skutečnost, že jejich výše není omezena rozumnou horní hranicí pro každou SÚJ, při jejím dosažení (event. překročení) by zájemce získal automaticky plný počet bodů a postupoval automaticky do druhého kola v dané SÚJ. Pokud by plný počet bodů získalo více než sedm zájemců, postupovali by všichni.
Pavel Draštík, generální ředitel a prokurista společnosti WOTAN FOREST, a.s.
- Užší dvoukolové výběrové řízení nám vyhovuje a bylo uplatněno v požadavcích konfederace lesnických svazů. Zadání prodeje dřevní hmoty na lokalitě při pni podnikatelským subjektům je v souladu se závěry Komise pro vyhodnocování Memoranda a my to respektujeme.
- Délka smluvního vztahu je určitě významným a stabilizujícím prvkem pro LH, nám vyhovuje z pohledu současných řešení provozních záležitostí a zároveň i z pohledu plánování střednědobého strategického rozvoje společnosti.
- Kvalitu zadávací dokumentace ještě ne-dokážeme relevantně zhodnotit. Vzhledem k tomu, že se jedná o věc z oblasti práva, tak dokumentaci posuzují naši právníci, jejichž doporučení pak budeme respektovat.
- Většina kvalifikačních předpokladů vychází ze zákona 137 Sb. O veřejných zakázkách. V technických předpokladech jsou tentokrát skutečně již požadováni THP pracovníci nejlépe z posledních VŘ, hlavně z důvodu jejich neopakovatelnosti. Také je dostatečně požadováno jejich lesnické vzdělání a praxe. Z pohledu naší společnosti bychom uvítali, aby se jednalo pouze o zaměstnance ve stálém pracovním poměru. Hodnotící kritéria pro omezení počtu zájemců jsou nastavena rozumně v hodnotách vycházejících z objemů lesního hospodářství ČR.
- Určitě by pro nás bylo lepší, kdyby se do technických předpokladů započítávaly objemy získané pouze v ČR, jak jsem již zmínil v předchozí otázce, ale samozřejmě vnímáme, že jsme společností působící v prostoru Evropské unie.
- Vnímáme reálné ohrožení dodávek do našich dřevozpracujících provozů. Máme špatné zkušenosti s některými českými společnostmi, které dřevo vytěžené za plotem naší pily raději prodají mimo ČR, a není to bohužel otázka ceny za dříví či horších platebních podmínek firmy Wotan Forest.
Petr Pražan, předseda Společenstva dřevozpracujících podniků v ČR
Co se týče typu a systému výběrového řízení, délky smluv, kvality dokumentace, kritérií a účasti zahraničních subjektů si SDP neosobuje právo tyto hodnotit, neboť převážná část členské základny se nezabývá lesnickou činností.
SDP je však znepokojeno tím, že způsobem, kterým je vyhlášeno toto výběrové řízení, se vítězem stane jen několik velkých firem (nelze vyloučit i zahraničních), které následně ovládnou trh se dřevem v ČR, a dojde tak k monopolizaci tohoto odvětví, která pak následně může ohrozit zásobování malých a středních podniků našich členů.
SDP proto podporuje požadavek KLDS na zřízení předkupního práva na odkup části dříví zadavatelem tak, aby stát mohl prostřednictvím LČR, s.p., uplatňovat svou politiku a „umožnil tak dostupnost dřevní hmoty pro místní podniky a občany“ tak, jak to ukládá Národní lesnický program.
Za zásadní chybu pokládá SDP skutečnost, že výběrové řízení nebylo vyhlášeno na základě jakékoliv strategie a koncepce LČR, s.p., a nebylo předem projednáno s KLDS ani s DP.
Děkuji za odpovědi (19. 2. 2010), Jan Příhoda
Více informací včetně kompletních stanovisek a kvalifikační dokumentace naleznete na www.lesprace.cz