Dřevěný rok 2010
Anketa Lesnické práce
Zásadní snížení kůrovcových rizik na většině území České republiky, vysoké ceny dříví, tendry Lesů ČR či koncepční dokument ministerstva zemědělství nazvaný Dřevěná kniha, to jsou jen některá témata, která autoři hodnocení lesního hospodářství v roce 2010 zmiňují v anketě Lesnické práce. Součástí ankety jsou i aktuální informace o Národním lesnickém programu, hlavní body Dřevěné knihy či odpovědi Lesů ČR týkající se hospodaření státního podniku.
Jiří Novák, náměstek ministra zemědělství
Ve své rekapitulaci roku 2010 bych se rád věnoval nejvýznamnějším událostem, které se udály v jeho průběhu, a to z pohledu úseku lesního hospodářství. Za ty nejzásadnější lze jistě považovat problematiku lesnické zakázky s.p. Lesy ČR (LČR) a s tím související zpracování koncepčního dokumentu ministerstva zemědělství (MZe) k hospodaření LČR od roku 2012 (tzv. Dřevěné knihy), inventarizace škod zvěří v ČR a zhodnocení ochrany lesa.
Zakázky a koncepce LČR
U LČR v roce 2010 končí dne 31. 12. 2010 platnost tříletých smluv, vzešlých z tendrů vyhlášených v návaznosti na podepsané Memorandum MZe a Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů z roku 2007. Ministrem zemědělství byla ustanovena nezávislá komise pro vyhodnocení ekonomické výhodnosti v těchto tendrech použitých obchodních modelů (s prodejem dříví při pni „P“ a na odvozním místě „OM“). Závěr komise byl jednoznačný. V letech 2008 a 2009 byla pro LČR v porovnání zakázek na lokalitách „P“ a „OM“ výhodnější varianta zakázky s prodejem dříví na lokalitě „P“. Na jaře roku 2010 vypsaly LČR veřejnou zakázku na 108 smluvních územních jednotek (SÚJ), v zásadě identických s lesními hospodářskými celky (LHC) a na dobu platnosti lesního hospodářského plánu (LHP) pro každý jednotlivý LHC. Tento tendr byl LČR zrušen i kvůli nezanedbatelnému vlivu předvolebního boje a dopo-ručení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Následně LČR vyhlásily jednoroční tendr s obdobnými parametry, jehož výsledek (tzn. podepsání smluv s vítěznými firmami) k 17. 12. 2010 neznáme.
S nástupem nového ministra zemědělství byl jako poradní orgán ministra zaveden systém tzv. kulatých stolů k problematice lesů. Stěžejním tématem těchto kulatých stolů byla připravovaná koncepce MZe k hospodaření LČR od roku 2012 (tzv. Dřevěná kniha). Základní principy této koncepce vychází z většinového názoru tohoto poradního orgánu ministra. Hlavním důvodem vypracování koncepce je snaha stabilizovat lesnicko-dřevařský sektor, poznamenaný v uplynulých letech zejména problémy v oblasti zadávání komplexních lesnických zakázek. Dokument na základě analýzy minulého vývoje vymezuje zásady smluvních vztahů LČR od roku 2012, parametry nových tendrů a způsoby kontroly těžby dřeva. V současnosti probíhá meziresortní připomínkové řízení a předložení koncepce k projednání na vládě se předpokládá v lednu roku 2011.
Na základě úkolu, vyplývajícího z progra-mového prohlášení Vlády České republiky, zahájilo MZe také přípravné práce na zásadách státní lesnické politiky. Tento dokument, jehož předložení vládě ke schválení je plánováno do konce roku 2011, by měl dát odpověď na některé dosud nezodpovězené základní politické otázky, týkající se přístupu státu k vlastnictví lesů, správě lesů v majetku státu, organizaci a rozdělení kompetencí v rámci státní správy lesů, plnění funkcí lesů, zlepšování stavu lesů, ekonomickému systému lesního hospodářství, institucionální podpoře či zakotvení lesnictví v rámci politik EU. Jeho cílem není nahradit Národní lesnický program pro období do roku 2013 (tzv. NLP II), ale stručně a výstižně vymezit dlouhodobě platné zásady směřování lesnické politiky ČR.
Do konce roku 2010 byly expertními skupinami pro realizaci NLP II připraveny realizační projekty ke 13 ze 17 klíčových akcí, uzavřeny však byly pouze čtyři z nich. Hlavní příčinu potíží při projednávání doporučení expertních skupin v Koordinační radě NLP II lze spatřovat v opuštění principu konsensu. Přebujelý systém hlasování vede k tomu, že při současném rozložení sil v Koordinační radě NLP II je velmi obtížné – ne-li nemožné – dosáhnout 2/3 většinu, potřebnou ke schválení jednotlivých doporučení. Na zainteresovaná ministerstva potom plynou obsáhlé výstupy, které však nejsou podloženy většinovým názorem Koordinační rady NLP II. Situace se navíc zhoršuje u kontroverzních témat, jakým je např. zlepšení zdravotního stavu lesů a ochrana lesů (klíčová akce 9). Za zvláštní zmínku stojí klíčová akce 17 – „Lesy ve vlastnictví státu“. Koordinační rada NLP II nikdy nedospěla ve věci tendrů na lesnické činnosti, vyhlašovaných LČR, k jednoznačnému závěru. Podklady zpracované expertní skupinou nelze vydávat za doporučení Koordinační rady NLP II. Konsensu navíc nebylo dosaženo ani v expertní skupině. Některá opatření navržená expertní skupinou byla v Koordinační radě NLP II projednávána až 11. listopadu a 7. prosince 2010. S výjimkou několika málo okrajových opatření nebylo dosaženo 2/3 většiny hlasů přítomných členů, potřebné pro schválení. Z výše uvedeného také vyplývá, že usne-sení Poslanecké sněmovny č. 1676 ze dne 16. dubna 2010 k tendrům a hospodaření ve státním podniku LČR bylo založeno na podkladech, které nebyly v Koordinační radě NLP II vůbec projednány, natož schváleny.
Škody zvěří
MZe již čtyřikrát (v letech 1995, 2000, 2005 a 2010) finančně podpořilo projekt, jehož cílem bylo zjistit reprezentativní údaje o rozsahu poškození lesních porostů zvěří v ČR. Zodpovědným řešitelem projektu byl ve všech případech IFER – Ústav pro výzkum lesních ekosystémů, s.r.o. Ten také připravil metodiku, zpracoval a následně vyhodnotil výsledky šetření. Na projektu se podíleli zaměstnanci Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem, kteří zajišťovali nezbytné datové podklady a podíleli se i na terénním šetření. Výsledky čtvrtého opakování celorepublikové inventarizace škod zvěří ukazují, že nárůst poškození lesních porostů zvěří se podařilo zastavit, škody začaly být významově diferencované, nicméně vliv zvěře na stav a vývoj zejména nejmladších vývojových stadií smíšených a listnatých porostů trvá. Čtvrté opakování šetření umožnilo analyzovat vývoj poškození v jednotlivých letech a v kontextu celé republiky. Ukazuje se, že poškození zvěří není jevem, který by se vyskytoval rovnoměrně na celém území republiky, ale regionálně se významně liší. Na takřka 70 % rozlohy ČR bylo zjištěno průměrné poškození, nepřesahující únosných 10 %, naproti tomu však v některých oblastech trvá nadprůměrné poškození, zjišťované již od roku 1995.
Ochrana lesa
Nejvýznamnějším škodlivým činitelem v lesích ČR byl v roce 2010 lýkožrout smrkový (kůrovec). Ve většině hospodářských lesů došlo v porovnání s rokem 2009 ke zlepšení stavu. Problémem zůstávají drobné lesní majetky, porosty v komplikovaných terénech a v okolí chráněných území s bezzásahovým režimem. Nejproblematičtější z hlediska kůrovce zůstávají lokality v Jihočeském a Plzeňském kraji, poškozené větrem v letech 2007 a 2008. Dlouhodobě nepříznivá je situace zejména v lesích v sousedství Národního parku Šumava, atakovaných šířením kůrovce z nedostatečně chráněných lesních porostů v parku. Rovněž ve Středočeském kraji (Posázaví, Kácovsko) a v Moravskoslezském kraji se stav lesních porostů dlouhodobě zhoršuje vlivem silného napadení václavkou smrkovou a následně podkorním hmyzem. Průběh počasí (chladný a deštivý květen) způsobil na většině území výrazné zpomalení vývoje kůrovce. To se pozitivně projevilo na množství zpracovaného kůrovcového dříví některými vlastníky lesů. Celkové množství kůrovcového dříví v lesích ČR za rok 2010 bude upřesněno lesní ochrannou službou v průběhu 1. čtvrtletí 2011. Z ostatních hmyzích škůdců byl v porovnání s předchozími čtyřmi roky zaznamenán silnější výskyt pilatek, spojený se vznikem žírů v regionu Moravskoslezského kraje, zatím bez vlivu na vitalitu napadených stromů. Celkově lze rok 2010 hodnotit jako spíše příznivý, zejména vzhledem k pozitivnímu vývoji kůrovcové situace, která je dobrým předpokladem pro další snižování kůrovcových těžeb v roce 2011. Působení většiny ostatních škodlivých činitelů, byť lokálně velmi silné, z celkového pohledu výrazně nepřesáhlo běžnou úroveň.
Pokud jde o výhled do roku 2011, stojí před MZe zásadní úkoly zejména v oblasti legislativy. Jde o přípravu věcného záměru zákona o správě státního lesního majetku, dále návrh novely lesního zákona (tzv. velká novela) a v neposlední řadě též návrh zákona o ochraně genofondu lesních dřevin a o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování.
Závěrem bych rád popřál všem čtenářům časopisu Lesnická práce vše nejlepší do roku 2011, mnoho zdraví, štěstí a osobní pohody.
František Kučera, předseda Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR
Ochrana lesa v nestátních lesích
Hodnocení situace z hlediska ochrany lesa nelze dle druhu vlastnictví zcela oddělovat, neboť se vlastnictví často prolíná. Gradace lýkožrouta smrkového dosáhla na většině zasažených území kalamitami v roce 2007–2008 vrchol v roce 2009. I v nejvíce zasažených oblastech republiky Plzeňský, Jihočeský, Středočeský, Pardubický a Moravskoslezský kraj se projevil v roce 2010 výrazný pokles kůrovcových těžeb. Zvýšený stav kůrovců lze však očekávat v některých oblastech i v roce 2011, problémy z hlediska ochrany lesa zůstávají i u drobných vlastníků lesa.
Zcela se v tomto smyslu vymyká situace v Národním parku Šumava. Gradace zde pokračovala i v roce 2010.
Jedná se o dvojnásobný nárůst kůrovcového dříví v roce 2010 (údaje jsou převzaty z evidence NP Šumava, údaj o napadení v bezzásahových územích je odhadem Expertní skupiny jmenované kraji – přesný údaj není k dispozici). Výrazný pokles kůrovcových těžeb nelze očekávat ani v roce 2011. Situace vede k rozpadu porostů v parku a dále přímo ohrožuje sousedící vlastníky jak v parku, tak v okolí.
Prodej dříví
Během roku nastal obrat v poptávce po dříví i v cenách sortimentů. Trvá dobrá poptávka po všech jehličnatých sortimentech a jejich ceny se v průběhu roku zvýšily v průměru o 15 %.
Vyskytly se dvě velké lokální kalamity; sněhová počátkem roku v Polabí v rozsahu více než 300 tis. m3 (převážně borovice) a letní bouře v okolí Brna v rozsahu cca 100 tisíc m3. Rychlé zpracování dříví zabránilo jeho znehodnocení. Dnes už dlouhodobé vztahy ve společném obchodu SVOL s významnými odběrateli přispívají k optimálnímu řešení odbytu dříví zvláště v mimořádných situacích, což se potvrdilo i v tomto roce ku prospěchu obou stran.
Legislativa v roce 2010
V oblasti legislativy byla nejzávažnější novinkou roku 2010 implementace novelizovaného zákona o ochraně přírody a krajiny. Nelze očekávat, že by další omezení hospodaření v lesích, která tato novela přináší, vlastníci lesů a lesní hospodáři uvítali. Pokud však představitelé MŽP splní svůj slib a v dohledné době dokončí Metodický pokyn k vydávání závazného stanoviska k lesním hospodářským plánům (na kterém jsme již více než rok spolupracovali) a upraví a doplní vyhlášku č. 335/2006 Sb., o výpočtu náhrad za ztížení lesního hospodaření, doufáme, že se tato novela nestane zásadní překážkou hospodaření, a to ani v lesích zařazených do soustavy Natura 2000.
Dalším důležitým a z pohledu středoevropského vlastníka lesa málo vítaným dokumentem je Nařízení Evropské Rady o uvádění dřeva na trh, které bylo po několikaletém projednávání v letošním roce schváleno všemi rozhodujícími orgány EU. Jeho cílem je omezení exploatace lesů v rozvojových zemích a mezinárodního obchodu s nelegálně vytěženým dřevem. I když toto Nařízení bude uplatňováno až od roku 2013, je bezpochyby třeba očekávat administrativní zatížení a možná i určité ekonomické dopady na vlastníky lesů v zemích Unie, kde je nebezpečí nezákonných těžeb zanedbatelné (pozn. red.: více informací naleznete v článku na str. 24).
Příprava a zahájení připomínkového řízení k návrhu malé novely zákona o lesích před uzavřením prací na Národním lesnickém programu II. nás velmi překvapily a uvítali jsme, že k předložení této nedostatečně projednané novely do parlamentu nedošlo.
Snahy o změny legislativních norem v oblasti myslivosti byly opět neúspěšné, a tak i v letošním roce byly nadměrné stavy spárkaté zvěře zásadní překážkou dosažení zvýšeného podílu listnatých dřevin a jedle v našich lesích.
Obavy přetrvávají i z dalšího vývoje způsobu hospodaření u státního podniku LČR, které může postupně ovlivnit i správu a ekonomiku hospodaření v městských i soukromých lesních majetcích.
Petr Zahradník, ředitel Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti
Rok 2010 byl z pohledu ochrany lesa pln očekávání. Budou se opakovat rozsáhlé disturbance lesních porostů způsobené orkány jako v minulých letech? Jak se bude vyvíjet již tak dost nepříznivá kůrovcová situace ve smrkových porostech? Bude pokračovat chřadnutí a odumírání borových porostů v důsledku sucha a následného působení houbových patogenů? To byly patrně hlavní otázky, které trápily každého vlastníka či správce lesa.
Potěšitelné je, že až na drobné lokální problémy s polomy nedošlo k vážnějšímu poškození lesních porostů polomy. Rovněž je potěšitelný pokles objemu kůrovcového dříví, takže i zde mohou být vlastníci a správci lesa uklidněni. Samozřejmě to neplatí všude. Ke zhruba třetinovému poklesu objemu napadeného dříví došlo zejména u velkých vlastníků lesa. Poněkud kritičtější je situace u drobných vlastníků a v některých regionech (např. Moravskoslezský kraj).
Velmi komplikovaná je stále situace s přemnožením lýkožrouta smrkového v Národním parku Šumava. Touto situací jsou ovlivněny i další části jižních a západních Čech a z lesopolitického hlediska je to problém celostátní. Ke konci listopadu bylo v zásahové zóně zpracováno a asanováno téměř 350 tis. m3 kůrovcového dříví. V bezzásahovém území je dle odhadů dalších 600 tis. m3 nového kůrovcového dříví. Proti předchozímu roku došlo tedy k nárůstu o více než třetinu. Přitom do této doby byl jako nejhorší rok uváděn rok 1996 s asanací necelých 200 tis. m3.
Co se týče chřadnutí a odumírání borových porostů, zde bohužel optimismem nelze hýřit. Zejména se zhoršila situace v porostech borovice černé. A prognózy pro následující období nejsou optimistické.
Jako nový problém se jeví plošně poměrně rozsáhlé chřadnutí jasanů, které se z celostátního pohledu jeví jako nepodstatné, ale v oblastech se zvýšeným zastoupením jasanů je to problém významný.
Situace ostatních druhů hmyzích škůdců a houbových patogenů je v posledních letech celkem uspokojivá, i když pochopitelně lokálně vznikají problémy i v důsledku poškození těmito biotickými činiteli. Potěšitelné je, že rovněž škody hlodavci nebyly příliš vysoké. Naopak nikoho asi nepřekvapí setrvalý stav s vysokým poškozováním porostů spárkatou zvěří. Řešení tohoto problému je však rovněž spíše v rovině lesopolitické než odborné.
Závěrem je tedy možné konstatovat, že přes určité obavy z dalšího vývoje poškozování lesních porostů biotickými či abiotickými činiteli se tyto představy naštěstí ne zcela naplnily. Potěšitelný je zejména pokles objemu kůrovcového dříví. To však není pouze v důsledku vývoje počasí (to bylo naopak pro rozvoj kůrovců relativně příznivé), ale je to způsobeno cílevědomějším a důslednějším naplňováním obranných opatření v lesním provozu a zvýšením zájmu o tuto problematiku. Všem, kteří se o to zasloužili, patří dík. Naše lesy za to stojí.
Tomáš Hrubec, prezident Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů
Rok 2010 byl z pohledu KLDS rokem soustavného vyjednávání na všech rozhodovacích úrovních státní legislativy i exekutivy k zabezpečení odpovídajícího podnikatelského prostředí pro celý lesnicko-dřevařský komplex.
Velice výrazným faktorem, který zásadně ovlivnil rok 2010 v lesnicko-dřevařském komplexu, bylo jarní zrušení výběrových řízení na lesnické práce ze strany Lesů ČR, s.p. Důvodem, podle našeho názoru, nemohly být politické tlaky, ale nedostatečná příprava a prakticky žádná komunikace zadavatele s odbornou veřejností. I přes soustavné upozorňování z naší strany na vážnost situace v celém lesnicko-dřevařském komplexu nebyla naše upozornění vnímána jak na úrovni Lesů ČR, s.p., tak i MZe. Již od počátku roku jsme signalizovali nedostatečnou komunikaci při přípravě zadávacích řízení na lesnické zakázky po 1. lednu 2011 a absenci projednání uvažované varianty s profesními svazy.
Přes dostatečný časový prostor Lesy ČR, s.p., jednoznačně nesplnily závazek provést včasné a řádné výběrové řízení na lesnické práce na období od 1. ledna 2011, a to je důvod současné nestability v lesnicko-dřevařském komplexu.
Následná opatření, jako je výběrové řízení na přechodné období, jsou důsledkem uvedeného odborného selhání managementu LČR, s.p., který neskýtá záruky, že náhradní výběrová řízení na přechodné období budou plně v souladu s právními předpisy. Ještě na konci roku 2010 nejsou k dispozici relevantní informace o zamýšleném postupu LČR, s.p., od 1. ledna 2011, a to i přesto, že významná část dřevní hmoty pro domácí zpracovatelský průmysl je z lesů spravovaných státem.
Negativně jsme zaznamenávali informace o stoupajícím exportu dříví a tím i poklesu disponibilní domácí suroviny pro zpracovatele. Rok 2010 byl výjimečný vysokou mírou nejistot pro podnikatelské prostředí. Zabezpečení suroviny v roce 2010 jsme vnímali jako prioritní oblast pro naše jednání. Víme, že direktivní zásahy státu k omezení exportu nejsou v tržním prostředí k dispozici, ale musíme najít řešení, jakým způsobem zabráníme stavu, kdy se Česká republika stane čistým exportérem domácí suroviny.
V oblasti surovinové politiky nebyl export jedinou oblastí, ve které nastala od poloviny roku 2010 intenzivní komunikace se státními úřady. Opakovaně jsme se obrátili, v zastoupení většiny profesních svazů, na předsedu Energetického regulačního úřadu se žádostí o omezení podpory energetického využití materiálově využitelné biomasy pro zpracovatelský průmysl. Uvedená podpora vede k absolutnímu nedostatku výše uvedené materiálově využitelné biomasy a související ztrátě pracovních míst a přidané hodnoty vyplývající z postupné redukce výkonů zpracovatelského průmyslu.
Rok 2010 byl pro profesní svazy sdružené v Konfederaci lesnických a dřevozpracujících svazů ČR rokem intenzivního jednání k omezení horšícího se podnikatelského prostředí v celém lesnicko-dřevařském komplexu.
František Dejnožka, Česká asociace podnikatelů v lesním hospodářství
Zásadní událostí roku 2010 bylo dění kolem vyhlášení veřejné zakázky na lesnické práce státním podnikem Lesy České republiky, s.p., ovlivňující celý lesnicko-dřevařský komplex v ČR. Velmi negativně vnímáme neúspěch managementu LČR, s.p., který nedokázal řádně vypsat veřejnou zakázku na lesnické práce, ke které se smluvně zavázal zakladatel LČR, s.p. (MZe) Memorandem MZe a KLDS ze dne 27. 6. 2007, a to vypsáním výběrového řízení na lesnické zakázky do 30. 6. 2010 plně ve shodě se zákonem o veřejných zakázkách a platnou legislativou v oblasti hospodářské soutěže.
Dne 1. 2. 2010 oznámily Lesy ČR, s.p., vyhlášení užšího řízení na provádění lesnických činností, nicméně s takovými chybami, že samy veřejnou zakázku dne 17. 5. 2010 zrušily. Přes označování různých viníků v prohlášeních LČR, s.p. – politické strany a jejich předvolební boj (17. 5. 2010), KLDS (27. 8. 2010), ÚOHS (Ivan Fuksa – Radiožurnál 22. 10. 2010), byl ve skutečnosti dle všech dostupných a veřejných dokumentů jediným viníkem zrušení tendrů management LČR, s.p., a to vyhlášením tendrů neodpovídajícím platné legislativě ČR. Po zcela neodůvodněné značné časové prodlevě vyhlásily Lesy ČR, s.p., nové tzv. „překlenovací“ tendry na rok 2011 (původní v TZ LČR 17. 5. 2010 – během června). Opakované ujišťování Lesů ČR a MZe o započetí lesnických činností na všech jednotkách dnem 1. 1. 2011 se jeví jako nereálné. Chybná rozhodnutí vedení LČR způsobila kritickou situaci v lesnickém a dřevařském sektoru, následkem je reálná hrozba likvidace lesnických a dřevařských společností a vystavení ČR hrozbě arbitráží.
Zásadní chybu ČAPLH vidí v rezignaci LČR na konstruktivní dialog s odbornou podnikatelskou veřejností, zejména asociacemi a sdruženími zastupující lesnicko-dřevařský komplex, které již v minulosti prokázaly schopnost zvládnout krizi v sektoru a mají dlouholeté zkušenosti s lesnickou zakázkou (KLDS).
Úspěch plánovaných střednědobých zakázek bude opět záviset zejména na korektním jednání LČR, s.p., s odbornou veřejností, které povede k zajištění dlouhodobé stability v lesním hospodářství a dřevozpracujícím průmyslu a zabrání škodám, které hrozí nejen celému oboru, ale i státu v důsledku nekompetentního postupu vedení LČR, s.p.
Miloš Balák, předseda Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství
Rok 2010 byl pro Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství při Agrární komoře České republiky marným očekáváním pozitivních změn v lesním hospodářství. Marně jsme čekali nápravu dopadů nešťastně vypsaného výběrového řízení na období od 1. 1. 2008 do 31. 12. 2010, kdy se jediným hodnotícím kriteriem stala cena služby, respektive salda u pně. Na základě Memoranda Ministerstva zemědělství České republiky a Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů ze dne 27. června 2007 byla zhodnocena ekonomická výhodnost použitých modelů pro správu lesů ve vlastnictví státu. Z analýzy provedené komisí jmenovanou ministrem zemědělství jednoznačně vyplývá, že v letech 2008 a 2009 byla pro Lesy České republiky, s.p., v porovnání zakázek na lokalitách P a OM výhodnější varianta zakázky s prodejem dříví na lokalitě P. Marně jsme očekávali, že na základě této analýzy bude připraveno, řádně vyhlášeno a vyhodnoceno dlouhodobé výběrové řízení na lesnické práce na období od 1. 1. 2011. Přes dostatečný časový prostor Lesy ČR, s.p., jednoznačně nesplnily závazek provést včasné a řádné výběrové řízení, nebyl ani splněn příslib ministra zemědělství Petra Gandaloviče, že se na přípravě podmínek tohoto výběrového řízení bude podílet Konfederace lesnických a dřevařských svazů. Namísto toho bylo vyhlášeno krátkodobé výběrové řízení na období do konce příštího roku, které vykazuje závažné nedostatky. To vše jsou důvody přetrvávání a dalšího prohlubování nestability v lesnickém a dřevař-ském odvětví.
Jan Mičánek, předseda představenstva LESS a.s.
Rok 2010 byl pro LESS rokem velmi úspěšným. Dosáhneme nejlepších „čísel“ v historii firmy.
Příčin tohoto pozitivního vývoje je mnoho. Jsem přesvědčen, že hlavním důvodem je celkově dobrá nálada u lidí, kteří společnost LESS tvoří. Pro atmosféru uvnitř takového spolku, jako jsme my, je rozhodující míra svobody, otevřenosti, motivací hmotných i těch, které „pouze“ uspokojují naše ješitnosti. Firma jsou lidi, team, a team se netvoří rozhodnutím nadřízených. Fungující team se vytváří díky prostředí a souboru hodnot, které společně lidé respektují. Toto se nám v roce 2010 dařilo.
Mám-li se podívat na konkrétní věci, které jsou hlavními příčinami našeho úspěchu, musím vyzdvihnout především práci kolegů, kteří provozují elektrárnu a pilu v Čáslavi, převzetí závodu na výrobu okenních polotovarů v bavorském Hemau, pokrok v řešení logistiky přepravy našich produktů, významný posun v ekonomice těžby dřeva, úspěšné investice ve školkařských provozech atd.
Co se týče prostředí, ve kterém jsme podnikali v České republice, tak to již tolik radosti nedává.
Export surového dříví masivně pokračuje, odhaduji, že v roce 2010 překročí 6 mil. m3. Tento fakt svědčí o mizerné konkurenceschopnosti českého dřevozpracujícího průmyslu. Myslím si, že však také cosi říká o prostředí vytvářeném pro podnikání u našich germánských sousedů. Nemůžeme jásat.
Lesy České republiky nám také v roce 2010 nepřipravily optimální prostředí. Všichni, kdo pracují v této branži, ví, o čem hovořím, ale potíže patří k životu.
Kdyby bylo podnikání v lesnicko-dřevařském sektoru v České republice snadné, mohl by to dělat každý trouba. Takhle to můžeme dělat úspěšně jen my.
Pavel Draštík, generální ředitel a prokurista společnosti WOTAN FOREST, a.s.
Vždy, když se blíží konec roku a lesy jsou pod bílou peřinou, se celé lesnictvo dívalo za uplynulým rokem z pohledu lesního provozu a z pohledu samotného lesa. V minulých dobách jsme hodnotili především plnění technických jednotek, co vše se nám podařilo udělat, co méně, nebo že některým činnostem jsme zůstali něco dlužni. Tato hodnocení provádíme tedy každoročně, ale v posledních letech se vždy ptáme sami sebe, zda se nám naše lesnictví podařilo posunout někam dopředu, zda se nám podařilo získat potřebný klid a dlouhodobost pro lesnický provoz, tady si vždy odpovídáme, že letos ještě ne, ale již snad od příštího roku se to zlepší. Ano, člověk jako bytost od přírody myslící musí něčemu věřit, tudíž ani já v tomto nejsem výjimkou. Doufám, že zažíváme poslední zlomové období konce roku, kdy vlastně již poněkolikáté za sebou končí zakázky na celé výměře lesů spravovaných státním podnikem LČR, kromě přímo řízených lesních závodů. Z pohledu společnosti Wotan Forest, a.s., která fúzovala v loňském roce, takže začala naplno působit od začátku letošního roku, jsme si vedli dobře a úspěšně, celou připravovanou fúzi jsme uvedli do všech konsekvencí lesnického provozu a začali jsme naplno využívat všech výhodných synergických efektů, které přináší jednotné řízení středisek lesní výroby, dřevozpracujících provozů a pil, logistiky a školkařských provozů. Podařilo se nám splnit všechny smluvní závazky vůči státnímu podniku Lesy ČR, které jsme získali v OZŘ na roky 2008 až 2010. Ne vždy byla situace jednoduchá, ale předpokládám, že naše výsledná pomyslná známka nebude špatná. Naším výrazným úspěchem je to, že jsme z našich dřevařských provozů museli uzavřít pouze jeden menší, ale všechny ostatní svůj objem udržely či navýšily. Závěrem mi dovolte, abych popřál všem čtenářům Lesnické práce, všem kolegům lesníkům a všem občanům, kteří mají les rádi, za sebe i za společnost Wotan Forest, a.s., hodně zdraví a štěstí v novém roce a nám všem, aby v tom roce následujícím vstoupil do našeho zeleného chrámu klid, rozvaha a stavovská čest lesnictví.
Příspěvky v anketě jsou vztaženy k datu 17. 12. 2010. Aktuální vývoj, zejména ohledně zakázky Lesů ČR na rok 2010, můžete sledovat na www.silvarium.cz.
Děkuji za odpovědi (17. 12. 2010),
Jan Příhoda