NLP II - KA 2 - Podpořit výzkum a technologický rozvoj s cílem zvýšit konkurenceschopnost lesnického sektoru

Petr Zahradník

V následujícím textu je předložena informace o další klíčové akci NLP II. Předložené materiály byly přijaty a schváleny koordinační radou NLP dne 12. 1. 2012. I když toto téma nepatří na první pohled mezi „rozhodující“ v lesním hospodářství ČR, rozhodně jej nelze podceňovat a odsouvat na okraj zájmu. Cíle této klíčové aktivity by se měly ve většině případů do výsledků hospodaření v lesích promítnout v delším časovém horizontu, i když některé dopady mohou být okamžité.

Průběh projednávání

Na úvodním jednání expertní skupiny byli určeni garanti za zpracování jednotlivých opatření a byla stanovena struktura zpracování opatření a základní principy zpracování v souladu se zadáním NLP II. Následně byla zpracována východiska pro daná opatření. Garanti pak měli dle svého uvážení oslovit i další odborníky, kteří se mohli podílet na tvorbě konečného dokumentu. (Touto cestou bych všem chtěl za celou expertní skupinu poděkovat, a nebylo těchto spolupracovníků málo; jejich význam není závislý na rozsahu, ale vítána byla každá dobrá myšlenka.) Většina komunikace se uskutečnila elektronicky, ale probíhaly i vášnivé diskuze specialistů. Na podzim roku 2011 byly zpracované podklady předány koordinační radě a vyvěšeny na webových stránkách NLP II, kde se s nimi mohla seznámit širší odborná veřejnost. Projednávání bylo zahájeno na jednání koordinační rady 8. 11. 2011, po které následovalo zapracování připomínek a pokračovalo na jednání 12. 1. 2012, kde po mnoha připomínkách a bohaté diskuzi byl podkladový materiál klíčové akce po úpravách přijat.

Klíčová akce 2 obsahuje celkem 5 aktivit s celkovým počtem 37 opatření, která zahrnují, stejně jako v jiných klíčových akcích, oblast legislativy, finančních nároků, osvěty a poradenství a ostatních doplňkových oblastí.

Hlavní výstupy

2.1. Zpracovat analýzu ekonomické efektivnosti různých modelů hospodaření v různých přírodních podmínkách a závěry promítnout do platné legislativy a dotační politiky státu (V. Podrázský)

- 2.1.1 V zákoně o lesích a příslušných vyhláškách zakotvit nástroje hospodářské úpravy lesa k výběrnému způsobu hospodaření a přechodu k němu.

- 2.1.2 Analyzovat dotační systém a na základě analýzy zvážit zavedení dotačních titulů na využití pro přestavbu porostů včetně návrhů základních principů.

- 2.1.3 Navrhnout způsob náhrad újmy při nařízeném hospodářském způsobu z důvodů celospolečenského zájmu.

- 2.1.4 Zintenzivnit výuku alternativních hospodářských způsobů a modelů hospodaření.

- 2.1.5 Založit síť demonstračních objektů v rámci ČR, kde mohou být jednotlivé hospodářské způsoby a modely prezentovány, a zajistit jejich pravidelný monitoring.

- 2.1.6 Vhodnou formou posílit pokračování výzkumu ekonomické a ekologicko-ekonomické efektivnosti variantních modelů obhospodařování lesních porostů.

- 2.1.7 Zadat zpracování analýzy různých způsobů hospodaření od přírodě blízkých až po intenzivní hospodaření a porovnat jejich dopady; analýzu zaměřit na zhodnocení hospodářských způsobů a tvarů lesa; tuto problematiku zařadit do priorit výzkumu MZe v rámci své grantové agentury.

2.2. Za účelem ověření založit reprezentativní síť demonstračních objektů přírodě bližších forem hospodaření zejména v lesích ve vlastnictví státu (B. Lomský)

- 2.2.1 Definovat pojem „demonstrační objekt“.

- 2.2.2 Legislativně zakotvit možnost zřizování a financování a dlouhodobého sledování demonstračních objektů nejen v lesích ve vlastnictví státu, ale i u dalších vlastníků za finanční podpory státu – zřízení příslušného dotačního titulu s konkrétními podmínkami.

- 2.2.3 Doporučit možnost zařazení demonstračních objektů do kategorie lesů zvláštního určení podle platné legislativy.

- 2.2.4 Vytvořit dotační systém na podporu zakládání a údržbu demonstračních objektů.

- 2.2.5 Zajistit financování pro sledování ploch v rámci programu ICP Forests a násle-dujících programů pro potřeby EU, které jsou rovněž „demonstračními objekty“.

- 2.2.6 Pokračovat v zakládání demonstračních objektů s vzorovým způsobem hospodaření v různých přírodních lesních oblastech, resp. hospodářských souborech, a s různými hospodářskými způsoby a modely obhospodařování.

- 2.2.7 Pokračovat ve vytváření propagačních materiálů pro jednotlivé demonstrační objekty a nabídnout je k dispozici veřejnosti.

- 2.2.8 Zvýšit informovanost veřejnosti o demonstračních objektech.

- 2.2.9 Zřídit kompletní veřejně přístupnou databázi demonstračních objektů s vybranými údaji charakterizujícími příslušný demonstrační objekt.

- 2.2.10 Ustanovit ÚHÚL jako správce dat o demonstračních objektech s povinností poskytování podkladů pro vědu a výzkum.

2.3. Založit technologickou platformu pro LH a navazující průmyslová odvětví s cílem podpořit inovace a technologický rozvoj v lesnickém sektoru, jejím prostřednictvím podpořit účast domácích lesnických subjektů v evropské lesnické a dřevařské technologické platformě, v 7. RP výzkum EU a v dalších mezinárodních projektech (T. Pařík)

- 2.3.1 Vypracovat pravidla spolufinancování projektů z veřejných a soukromých zdrojů včetně otázek daňových a motivačních pro účast subjektů v předmětných projektech.

- 2.3.2 Zajistit ochranu duševního vlastnictví na základě autorského práva při spolufinancování projektů.

- 2.3.3 Zabezpečit zdroje spolufinancování České národní technické platformy pro lesní hospodářství (ČNTPLH).

- 2.3.4 Stanovit pravidla spolufinancování projektů podpořených v rámci aktivit ČNTPLH.

- 2.3.5 Funkčně a institucionálně propojit ČNTPLH a navazující průmyslová odvětví s existujícími strukturami podpory a rozvoje vědy a výzkumu včetně expertního zapojení do rozhodovacích procesů v rámci distribuce prostředků z veřejných rozpočtů.

2.4. Vytvořit ekonomické, popřípadě legislativní podmínky pro intenzivnější spolupráci mezi výzkumem, podniky a třetími stranami při zavádění inovací a vývoji nových produktů, postupů, technologií a efektivních trhů (P. Horáček)

- 2.4.1 Iniciovat zlepšení možnosti daňových úlev při podpoře vědy, výzkumu a inovací do legislativy.

- 2.4.2 Diferencovat podporu výzkumu dle zákona o podpoře vědy a výzkumu s ohledem na základní a aplikovaný výzkum, a dále též podle jednotlivých oborů.

- 2.4.3 Sjednotit systém financování výzkumu v rámci ČR – AC (additional cost) versus FC (full cost) náklady.

- 2.4.4 Lépe informovat odbornou i laickou veřejnost o výstupech z výzkumu a jeho přínosech pro vlastníky lesa a společnost, a to jak v dřevoprodukční funkci, tak i v ostatních funkcích.

- 2.4.5 Obecně zvýšit informovanost mládeže o funkcích lesa a jeho významu pro udržitelný rozvoj společnosti.

- 2.4.6 Zvýšení aktivity vlastníků a správců lesa a organizacemi les obhospodařujícími při zadávání výzkumných projektů s aktivním dopadem na ekonomiku, efektivitu a ekolo-gizaci technologických postupů.

- 2.4.7 Zahájit diskusi o zřízení fondu na podporu vědy, výzkumu a inovací v LH.

2.5. Pokračovat v rozvoji metodik hodnocení a oceňování netržních funkcí lesů vzhledem k různým pohledům na způsob ocenění a vyhodnocení praktické použitelnosti (P. Zahradník)

- 2.5.1 Změna vyhlášky o oceňování tržních funkcí lesů jako podklad pro oceňování netržních funkcí lesů.

- 2.5.2 Vytvoření vyhlášky o oceňování netržních funkcí lesa, kde budou tyto funkce jednoznačně chápány jako funkce lesa, které jsou součástí poptávky společnosti a jejích potřeb.

- 2.5.3 Spolupracovat v řešení jednotných zásad oceňování netržních funkcí lesa v rámci EU.

- 2.5.4 Vytvoření systému náhrady újmy při poškození práv vlastníků lesa v souladu s listinou základních práv a svobod.

- 2.5.5 Vytvoření systému dotací pro mandatorní, resp. obligatorní výdaje, spojené s požadavky na plnění neprodukčních funkcí lesa.

- 2.5.6 Zajistit lepší informovanost veřejnosti o funkcích lesa, produkčních i nepro-dukčních.

- 2.5.7 Zajistit lepší informovanost veřejnosti o možnostech využití dřeva jako ekologické, obnovitelné suroviny, alternující využití jiných, neobnovitelných zdrojů, tzn. zrovnoprávnění produkčních a neprodukčních funkcí (neprodukční funkce jsou v poslední době silně preferovány).

- 2.5.8 Nutnost dohody mezi resorty zemědělství a životního prostředí.

Hlavní cíl – podpora výzkumu a vývoje

Je pochopitelné, že některá opatření nebude složité naplnit (některá jsou již naplněna, některá se naplňují), u jiných bude však nutné vyvinout značné úsilí, které nakonec nemusí být plně zužitkováno. Některá opatření jsou dokonce kontroverzní, ale v rámci projednávání v koordinační radě byl nalezen konsensus, který je zde předkládán. Doufám, že v každém případě, byť i při ne zcela kompletním zavedení do života, dojde k naplnění hlavního cíle této klíčové akce – k podpoření výzkumu a technologického rozvoje v souladu s požadavky lesnické praxe a v důsledku toho k posílení konkurenceschopnosti sektoru lesního hospodářství, a to i při zabezpečení mimoprodukčních funkcí lesa.

Autor:

doc. Ing. Petr Zahradník, CSc.

vedoucí expertní skupiny KA 2

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.