Zahájeno jednání o právně závazné dohodě o lesích v Evropě
Kateřina Ventrubová
Mezivládní vyjednávací výbor (INC) pro právně závaznou dohodu o lesích v Evropě po strastiplných začátcích v souvislosti se zapojením dalších složek Organizace Spojených národů (OSN) úspěšně zahájil své poslání. První zasedání INC se konalo v termínu od 27. února do 2. března 2012 v prostorách OSN ve Vídni.
Co předcházelo
Mezivládní vyjednávací výbor byl ustanoven na Ministerské konferenci o ochraně lesů v Evropě (FOREST EUROPE) v červnu 2011, kde byly přijaty dva klíčové dokumenty pro budoucnost evropských lesů. Bylo to ministerské rozhodnutí Evropské lesy 2020 a ministerský mandát pro zahájení vyjednávání o právně závazné dohodě o lesích v Evropě (LBA).
Ministerský mandát z Osla o zahájení vyjednávání právně závazné dohody o lesích v Evropě
Mandát pro vyjednávání má právně závazný charakter, oficiálně zahajuje proces jednání a zřizuje INC s mandátem k vypracování LBA, a to v termínu do 30. června 2013. Mandát mimo jiné ustanovuje byro vyjednávacího procesu. Byro bude svou činností co nejefektivněji přispívat k úspěšnému zakončení vyjednávacího procesu tak, aby bylo dosaženo přijetí právně závazné dohody.
Ministerské rozhodnutí z Osla:
Evropské cíle pro lesy 2020
Zkráceně Evropské lesy 2020 je dokumentem právně nezávazného charakteru o vytvo-ření nové vize, poslání, úkolech a cílech procesu FOREST EUROPE, jakož i o vnitrostátních a evropských akcích, které se mají realizovat na dobrovolné bázi. Jde o nedílnou součást budoucí strategie FOREST EUROPE s cílem především zvýšit povědomí o roli lesů jak z ekonomického, ekologického, tak sociálního hlediska.
Strastiplné začátky
První zasedání INC bylo původně plánováno v termínu od 21. do 25. listopadu 2011 v Ženevě, ovšem z procedurálních důvodů muselo být toto jednání odloženo. Hlavním důvodem byla především otázka statusu INC v souvislosti se zapojením dalších orgánů OSN, především Lesnické a dřevařské sekce Organizace pro výživu a zemědělství (Dřevařská sekce UNECE/FAO) a Programu OSN pro životní prostředí (UNEP). Nicméně výkonná složka INC, tzv. byro, jehož členem je také Česká republika, se snažila udělat maximum pro to, aby mandát pro vyjednávání byl naplňován. Po několika diskuzích, které proběhly mimo jiné také v Praze, byro odsouhlasilo, aby se první zasedání INC konalo v již zmíněném termínu. Značné obavy panovaly o to, zda procedurální komplikace neodradí některé významné členy celého procesu FOREST EUROPE, jako je například Rusko. Tyto obavy se ovšem nenaplnily a již k 15. únoru 2012 bylo registrováno 97 účastníků z 31 zemí. Celkem bylo přijato 22 žádostí o udělení statusu pozorovatele ze strany mezivládních organizací pro samotný proces vyjednávání. O status pozorovatele požádalo také Japonsko.
První zasedání INC
Hlavním cílem a podstatou INC byla především výměna názorů - nešlo tedy o vyjedná-vání jako takové.
Po úvodních prohlášeních přednesených zúčastněnými delegáty bylo zřejmé, že materiál Pracovně-technický dokument o možné právně závazné dohodě přijatý na expertní úrovni v říjnu 2010 v Ženevě je vhodným startovním bodem pro zahájení diskuzí.
Došlo také k všeobecné shodě o tom, že potenciální LBA má mít formu rámcové dohody s jasnou přidanou hodnotou, zaměřenou na všechny typy lesů, s následnou možností přijetí prováděcích protokolů.
Dále INC diskutoval o cestovní mapě celého vyjednávacího procesu tak, aby byl naplněn mandát pro vyjednávání. INC vyzvalo byro, aby připravilo první návrh textu pro vyjednávání do konce května 2012 s tím, že další zasedání proběhne na začátku září 2012.
Závěrem
Proč celý článek a vlastně celý proces? Obecná odpověď se nabízí okamžitě. Přes významný pokrok za posledních 20 let v oblasti vývoje konceptuálního rámce trvale udržitelného obhospodařování lesů (SFM) nemá politika SFM žádnou podobu závazného právního nástroje, ani formu deklaratorního instrumentu nejenom v panevropském regionu, ale také na globální úrovni. FOREST EUROPE proces v rámci svého dobrovolného statutu v minulosti dosáhl viditelné řady úspěchů v oblasti lesnické politiky, nicméně nové podněty v současné situaci volají po robustnějším politickém řešení, které by přineslo významně silnější politický rámec pro lesy v evropském regionu.
Otázka - proč robustnější nástroj? Pojem SFM je používán v řadě fungujících konvencí. Je nutné vzít v hlubší potaz, že SFM je politicky zakotveno a plně využíváno v právně závazných nástrojích, jako je Rámcová úmluva OSN o klimatické změně (UNFCCC), Konvence o biologické rozmanitosti (CBD). Lesy a lesní hospodářství nemá definici SFM a využívání lesa není ukotveno v žádném právně závazném nástroji. Nedochází tedy k určitému „vykrádání“ lesního hospodářství?
Autor:
Ing. Kateřina Ventrubová, Ph.D.
Ministerstvo zemědělství ČR
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.