Česko-bavorský workshop

Pavlína Vašičková

Česká republika a Bavorsko mají společnou 300 km dlouhou hranici procházející zalesněným územím. S bavorskými sousedy nás v oblasti lesního hospodářství spojuje řada společných kulturních, hospodářských a historických znaků. Lesníci z obou zemí se, obzvláště v posledních letech, snaží předat veřejnosti důležitá sdělení, která se týkají významu lesů a lesnictví a jejich role v konceptu trvale udržitelného obhospodařování, při změně klimatu nebo v rámci využití dřeva k energetickým účelům. V obou státech se stále více rozvíjí lesní pedagogika. S ohledem na výměnu zkušeností, poznatků a nastavení spolupráce v oblasti lesní pedagogiky byl v německém Hohenau ve dnech 29.–31. 10. 2012 uspořádán česko-bavorský workshop.
Seminář vycházel z usnesení meziresortní pracovní skupiny, která je složena ze zástupců ministerstev ČR a Bavorska a byl organizován ve spolupráci Ministerstva zemědělství a bavorského Ministerstva výživy, zemědělství a lesnictví. Worksho-pu se účastnilo 16 osob (osm z ČR a osm z Bavorska). Jednalo se o lesníky a zároveň lesní pedagogy nebo pracovníky v oblasti environmentálního vzdělávání (ÚHÚL, Městské lesy Plzeň, NP Šumava, Sdružení Tereza, NP Bayerischer Wald a Bayerische Forstverwaltung).

Program a témata
Cílem prvního společného odpoledne byla výměna zkušeností mezi lesními pedagogy – interaktivní výměna nejlepších aktivit, vzájemná inspirace a učení.
Druhý den byl dopolední blok zaměřen na prezentaci úspěšných, realizovaných projektů v příhraniční oblasti. Šlo o projekty základních a středních škol, kde by se v budoucnu nabízelo využití lesní pedagogiky a rozšíření spolupráce o les-nická témata. Velmi přínosná byla prezentace ředitele plzeňské pobočky organizace TANDEM, která se zaměřuje na aktivity v česko-bavorském prostředí. Účastníci byli seznámeni s organizováním bilaterálních setkávání dětí a mládeže, s možnostmi financování bilaterálních projektů, s pod-porou informačních kampaní, s oslovo-váním relevantních školních zařízení a s podporou při prvním setkání jednotlivých skupin žáků. Martina Kučerová představila vzdělávací aktivity NP Šumava, které jsou tematicky zaměřeny na les. Nastínila možnost spolupráce s lesnickými organizacemi. Lukas Laux z NP Baye-rischer Wald představil materiál „Pojďme na to od lesa“, a to jeho aktualizovanou část, která se týká nových témat v oblasti trvale udržitelného obhospodařování lesů, změny klimatu atd. V rámci dopoledního bloku byla diskutována úloha lesního pedagoga a učitele při akci lesní pedagogiky.
Odpoledne jsme navštívili vzdělávací zařízení zaměřená na environmentální výchovu a osvětu. Jednalo se o návštěvu muzea lesnictví a stezky „V korunách stromů“. Obě instituce nabízejí řadu vzdělávacích programů pro různé cílové skupiny.
Závěrečný den byl zahájen prezentací konceptu lesní pedagogiky, a to jak v Bavorsku, tak v ČR. Během diskuse byla ujasněna řada otázek spojených se systémem vzdělávání o lese. Dále následoval brainstorming na téma možných projektů v příhraniční oblasti. Následně byli účastníci rozděleni do pracovních skupin za účelem rozpracování projektových návrhů, které byly poté prezentovány před plénem.

Závěry semináře
Seminář nastínil konkrétní možnosti spolupráce v příhraniční oblasti. Potvrdil, že lesní pedagogika má dětem a mládeži co nabídnout. Nyní je třeba, aby zejména zástupci obou ministerstev zjistili aktuální možnosti financování přeshraničních projektů, společně vybrali vhodné projektové téma, oslovili možné účastníky a začali pracovat na přípravě projektu.

Autor:
Ing. Pavlína Vašičková
MZe
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Foto: Günter Dobler

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.