Kameraman živé přírody
00PRED
Kameraman živé přírody
Ing. Dalibor Pačes
Na mysliveckých veletrzích a výstavách na sebe upozornil nabídkou CD a DVD z oblasti myslivosti a přírody kameraman a režisér Zdeněk Kouřil. Nadšený obdivovatel všeho živého loví převážně „beze zbraně“. Žije a pracuje v malém studiu v Troubkách nad Bečvou nedaleko Přerova, přičemž za náměty pro svoji tvorbu vyjíždí nejen do všech koutů naší republiky, ale i do zahraničí.
Jeho úspěšnou prvotinou se staly v r. 1998 videokazety s názvem Encyklopedie zvěře České republiky, díl 1: Ptáci a díl 2: Savci. Na nich se kameraman snažil představit alespoň část z nepřeberného množství zvěře žijící na horách, v lesích, na polích i u vody, v takových záběrech, v jakých se je málokomu podaří spatřit. V průvodním slovu autor výstižně uvádí: „Vím, že nemůžete do volné přírody, kdy se vám zachce. Proto jdu sám. A s tím, co jsem beze zbraně ulovil, vás seznámím.“
Následovala tvorba z oblasti dosud minimálně publikované s názvem Vábení zvěře. Podařilo se zaznamenat a instruktážní formou předvést výkony našich předních odborníků ve vábení jelenů, srnců, divočáků, ale také kachen, holubů, dravců a další zvěře.
Poté vznikl cestopisný dokument Do Estonska nejen za losy, který diváka zavede do krásné a zajímavé severské přírody a seznámí jej s tamní zvěří. Obsah dokumentu přesvědčuje o tom, že kdo jednou navštíví Estonsko, zapomene na dalekou cestu a jistě se rád bude vracet za losy, medvědy vlky, tetřevy a další zvěří.
Jedním z posledních autorových počinů, jenž vyšel z jeho dílny v letošním roce, je videokazeta s názvem Ohař - všestranný lovec. Vznikla za spolupráce
se zkušeným kynologem ing. Lubomírem Klementem a přináší informace o tom, jak by si měl počínat začínající i pokročilý vůdce loveckého psa od výběru štěněte až po vrcholné soutěže a memoriály.
Tím tvorba Zdeňka Kouřila nekončí, v hlavě nosí další náměty. Těsně před vydáním je filmový dokument S kamerou a kulovnicí na lovu. Film představí krásy zvěře srnčí, jelení, kamzičí a daňčí a kouzlo jejího lovu při ctění starých mysliveckých tradic. Smyslem díla je přesvědčit veřejnost o tom, že myslivec není jen ten, který střílí vše živé na potkání. Jak říká sám autor: „Zážitky z filmování by vydaly na knihu,“ a tak se kromě nových snímků ze života zvěře můžeme dočkat třeba i nové beletrie.