Jakou roli bude mít ÚHÚL v budoucnosti?

Jaromír Vašíček

V letošním roce se připravují základní lesnické programové dokumenty, kterými jsou věcný záměr nového lesního zákona a Národní lesnický program. V této souvislosti se nabízí úvaha nad zaměřením – odborným rozvojem Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem (ÚHÚL) v budoucnosti.

Potřebuje lesní hospodářství ÚHÚL?

Je nepochybné, že lesní hospodářství musí v obecné rovině respektovat zachování nezbytné míry regulace pro to, aby lesy byly předávány dalším generacím v dobrém stavu. V tomto případě mluvíme o generačním závazku. Na druhé straně se musejí v lesním hospodářství vytvářet pravidla a předpoklady pro fungování prostředí, které umožní vyprodukovat dostatek financí pro rozvoj tohoto hospodářského sektoru. Jsou zde tedy dvě často protisměrné základní tendence. Jedna je liberální – podporující generování finančních zdrojů – a druhá je regulativní – podporující splnění generačního závazku.

Z tohoto pohledu je zřejmé, že lesní hospodářství v České republice potřebuje mít odborně zdatnou, profesionálně fungující, na příjmech nezávislou a nestrannou inženýrskou organizaci, která bude zabezpečovat operativní odborné činnosti vymezené ústředním orgánem státní správy lesů a příslušnou legislativou. Bude podporovat státní lesnickou politiku, odborně řešit možné střety a poskytovat objektivní podklady pro nezbytně nutné regulační procesy uplatňované státem a prakticky uskutečňované orgány veřejné správy lesů, popřípadě ústavem samým. Zemědělství má pro podobné účely analogickou instituci ÚKZUZ, které stát uložil povinnosti speciálním zákonem.

Pro zřetelné vymezení role ÚHÚL je účelné, aby základní pilíře jeho činností byly zakotveny do příslušných právních předpisů. Jako příklad tohoto směru lze uvést jeho současné postavení v oblasti nakládání s reprodukčním materiálem, kde funguje jako pověřená osoba a má zákonem přesně definované působnosti.

ÚHÚL je organizační složkou státu, je nepodnikatelským subjektem, který kromě vlastních aktivit nakupuje služby a materiály od ostatních subjektů podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

Na základě kompetenčního zákona jsou ministerstva povinna sledovat a průběžně vyhodnocovat vývoj ve svěřeném resortu a na tento vývoj reagovat. ÚHÚL je organizační složkou státu, která monitoruje stav a vývoj lesního hospodářství. Je proto vhodné v době přijímání zásadních programových dokumentů otevřít diskusi o jeho činnostech a o způsobu jejich zakotvení do legislativy.

Nejdůležitější působnosti ÚHÚL vyjmenované v předmětu činnosti

Národní inventarizace lesů

ÚHÚL zabezpečil v letech 2001-2004 na základě nařízení vlády první cyklus Národní inventarizace lesů – NIL (viz LP 9/2005, str. 4). V současnosti probíhá vyhodnocování dat, které je postupně uveřejňováno na stránkách ÚHÚL. S ohledem na biologický cyklus je vhodné, aby monitorovací aktivity informující o stavu lesů byly založeny trvale a byly vyhotovovány organizační složkou státu, která má z podstaty své existence vhodnou právní formu. S tímto principem poněkud koliduje legislativní vymezení NIL. Impuls k vyhotovení dává vláda svým nařízením. Jeho přijetí může být v období deficitního rozpočtu problém. Proto se jeví výhodnější, v zájmu zabezpečení její pravidelnosti, zakotvit i vyhotovování NIL do lesního zákona a vyhláškou vymezovat podrobnosti o jejím uskutečnění.  

Vyhotovování a správa dat oblastních plánů rozvoje lesů

ÚHÚL vyhotovil v letech 1996–2000 oblastní plány rozvoje lesů (OPRL). Lesní zákon tyto plány považuje za nástroj státní lesnické politiky. Tento úkol OPRL naplňují především v oblasti obhospodařování lesů. Je účelné rozšířit využití tohoto díla k praktickému naplňování státní lesnické politiky v oblasti dotací. Pravděpodobné snížení administrativních zásahů státu do obhospodařování lesů by mělo být vyváženo pozitivní motivací vlastníků lesů. To lze uskutečnit propojením tuzemských, případně evropských podpor s OPRL. Vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků bude s největší pravděpodobností nutné místně diferencovat poskytování finančních podpor vlastníkům lesů. Budou-li OPRL takto vstupovat do rozhodovacích procesů, bude nutné zabezpečit jejich trvalou aktuálnost. OPRL jsou vhodným prostředím k této diferenciaci.

Na základě OPRL se mohou řešit případné střety jednotlivých zájmů v lesích, a proto by bylo účelné využívat tato díla jako podkladu územního plánování. Současný stavební řád to v obecné rovině již umožňuje.

Jednotný typologický systém lesů ČR

ÚHÚL zajišťuje v rámci OPRL jednotný typologický systém. Prakticky to znamená pořizování, aktualizaci a správu údajů typologické databáze. Výsledkem těchto aktivit je především typologická mapa. Lesnická typologie má praktické dopady na rámcové směrnice hospodaření, oceňování pozemků, druhové složení dřevin při zalesňování. Slouží jako podklad a východisko pro ekosystémové analýzy lesních stanovišť v různých projektech (např. ÚSES, NATURA 2000), ve studiích o životním prostředí atd.

V současnosti se dohotovují Oblastní typologické elaboráty pro jednotlivé přírodní lesní oblasti. Ve skutečnosti to probíhá tak, že se do digitální podoby převádějí veškeré typologické zápisníky pořízené lesními typology od 50. let minulého století do současnosti. Na základě analýzy stanovištních poměrů matematicko-statistickým vyhodnocením databáze lesních typů bude typologický systém obsahově ujednocen a upraven včetně jednotné podrobné symboliky.

S ohledem na předpokládanou vazbu na finanční toky v rámci diferenciace finančních podpor je účelné, aby za správnost lesnické typologie byl odpovědný ÚHÚL na základě zmocnění lesního zákona a případné podrobnosti byly vymezeny prováděcím předpisem. V logice celé problematiky by pak mělo být promítnutí informace lesnické typologie lesních pozemků do katastru nemovitostí a jejich trvalá aktualizace.

Podobná úprava existuje již v zemědělství, kde zákon č. 284/1991 Sb. v platném znění obsahuje zmocňovací ustanovení pro MZe, které vyhláškou stanoví charakteristiky bonitovacích půdně ekologických jednotek (BPEJ) a postup pro jejich vedení a aktualizaci. Na základě tohoto zmocnění v zákoně MZe vydalo vyhlášku 327/1998 Sb., která určuje, že postup stanovení a vedení BPEJ provádí odborná organizace zřízená MZe.

Podpora státní správy lesů a myslivosti

Reformou veřejné správy došlo k restrukturalizaci působností státní správy lesů a státní správy myslivosti. Z původních cca 75 okresů a magistrátů přešla státní správa lesů a myslivosti na 206 obcí s rozšířenou působností a 14 krajů. ÚHÚL je ministerstvem zemědělství uloženo podporovat orgány státní správy poskytováním informací potřebných pro jejich rozhodování. Orgány státní správy mohou požadovat v rámci podpory své činnosti i specializované práce. Pro výkon státní správy myslivosti ÚHÚL zpracovává statistický výkaz Mysl–1–01, zabezpečuje webový portál myslivosti s informačním systémem myslivosti (www.uhul.cz), ve kterém jsou například evidovány plomby na kontrolu zvěře, zkoušky z myslivosti, je zde evidován aktuální adresář zaměstnanců státní správy myslivosti, byla provedena digitalizace honiteb, která je publikována na webu ÚHÚL atd.

Specializovaná státní správa

V oblasti státní správy lesů je vhodné otevřít diskusi o tom, zda by se ÚHÚL neměl stát správním orgánem v přesně vymezených působnostech. Pro důležité státem regulované specializované obory existují specializované správní úřady, zde můžeme jmenovat například těžbu nerostů a báňský úřad, ochranu přírody a správy NP a CHKO a další. Naproti tomu, podle dostupných informací nejsou z určité části funkce úředníků SSL na ORP obsazeny profesionálními lesníky a velmi často u nich dochází ke kumulaci funkcí s nelesnickou problematikou.

ÚHÚL má za úkol zabezpečovat i poradenství a osvětu. Spojení poradenství a konkrétních zákonem vymezených pravomocí by přispělo ke změně chování státu ve vztahu k vlastníkům lesů od v Evropě již dnes nemoderního tvrdého autoritářského přístupu k formám „měkkého“ uplatňování zákonů, založeném především na poskytování informací a pozitivní motivaci vlastníků lesů. Naplnilo by se tak volání po větším podílu osvěty, poradenství a finančních podpor při uplatňování práva v lesním hospodářství.

Lesy pod vlivem imisí

ÚHÚL vymezuje lesy pod vlivem imisí. Lesy pod vlivem imisí jsou předmětem nepřímé finanční podpory ze strany státu. V současné době je propracovávána ve spolupráci s MZe, MŽP a se společnostmi IFER a Stoklasa tech. nová metodika vylišování zón lesů pod vlivem imisí, která zahrnuje vedle defoliace i další stanovištní vlivy působící na aktuální zdravotní stav lesů. Vzhledem k stanovištnímu pojetí podle navrhované metodiky zde klíčovou roli sehrála lesnická typologie. Nový metodický postup bude podkladem pro novelizaci  vyhlášky č. 78 MZe ze dne 18. března 1996 o stanovení pásem ohrožení lesů pod vlivem imisí. Promítnutí informace o lesích pod vlivem imisí do katastru nemovitostí by bylo logickým provázáním s nepřímou podporou státu. Ve vazbě na katastr nemovitostí se tak nabízí obdobné řešení jako v případě lesnické typologie, včetně právně zakotvené odpovědnosti ÚHÚL. 

Resortní statistické výkazy odvětví LH

ÚHÚL zpracovává resortní statistická hlášení pro potřeby MZe. Z tohoto vyhodnocení se získávají podklady například pro „Zelenou zprávu“. Při vytváření pravidel pro poskytování podpor z EU z Fondu zemědělství a rozvoje venkova (EAFRD) ÚHÚL dokumentoval, že dosavadní informační zdroje v oblasti lesnické ekonomiky jsou nedostatečné. Vstup ČR do Evropské unie představuje kvalitativní změnu i pro lesní hospodářství. Naším vstupem se k domácím finančním podporám do LH přidružila možnost získání finančních podpor i z evropských fondů. Budeme-li tuto podporu očekávat, budeme muset k argumentaci pro její získání poskytnout věrohodné výchozí ekonomické informace o lesním hospodářství a dále pravidelně poskytovat soubory údajů o tom, jak se prakticky projevuje vliv finančních podpor EU na reálný vývoj. Lze očekávat ve vazbě na reformu společné zemědělské politiky tlak EU na diferenciaci a změnu struktury podpor podle ekonomické výnosovosti lesních majetků pravděpodobně obdobně jako v případě zemědělské praxe. Je nutno konstatovat, že požadovanou podrobnost rutinní statistické zjišťování neposkytuje.

ÚHÚL dostal za úkol prověřit možnost sběru mikroekonomických údajů od vlastníků lesů. Poskytnutí ekonomických údajů je dobrovolné. ÚHÚL garantuje jejich nezneužití slibem mlčenlivosti svých zaměstnanců. Respondent bude moci využívat výhod, které mu budou protihodnotou za poskytnutá data nabídnuty. Jde především o možnost lesního hospodáře ověřit si svoje ekonomické výsledky s průměrem ve srovnatelných podmínkách. Obdobný projekt dlouhodobě běží v oblasti zemědělství pod názvem FADN, který zabezpečuje Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky. Podobným způsobem se zjišťují ekonomické údaje i mezi rakouskými vlastníky lesů. Zjištěné údaje v obou případech slouží k argumentaci ve prospěch získání podpor do LH. Na tomto místě je nutné připomenout skutečnost, že od začátku 90. let v zemědělství celkový objem podpor rostl, zatímco v lesním hospodářství klesal. Můžeme se ptát, zda to nebylo i z důvodů absence věrohodných informací. 

Informační a datové centrum pro LH a myslivost

ÚHÚL zabezpečuje data v datovém skladu informačního a datového centra. Datový sklad se skládá z několika nosných databází s různým obsahem a strukturou. Data jsou přijímána do datového skladu z LHP, LHO, NIL, OPRL, KN projektů a dalších zdrojů. Nakládání s daty je založeno na evropském principu INSPIRE (pravidla pro organizaci a sdílení dat tak, aby byla vzájemně použitelná v různých informačních systémech pomocí webových služeb), což také znamená, že za kvalitu, aktuálnost, interoperabilitu a správnost dat zodpovídá jejich správce. Data jsou uložena na jednom místě (domovský server) a správce dat pomocí webových služeb publikuje na internetu informace. Datový sklad umožňuje zpřístupnění geografických informací pomocí odborné interpretace dat a analytických nástrojů v datovém skladu prostřednictvím technologií geografických informačních systémů (GIS) a webových služeb. Nejznámější takovou interpretací dat z datového skladu je mapový server uveřejněný na webových stránkách ÚHÚL. Informace z datového skladu jsou využívány především pro „Zelenou zprávu“, pro účely národních a mezinárodních statistických šetření, specializovaných studií zadaných MZe apod.   

Certifikace lesů v ČR

ÚHÚL je připraven poskytnout poradenství a podporu všem relevantním systémům, které certifikují kvalitu obhospodařování lesů. Podmínkou je to, aby v datovém skladu informačního a datového centra byla uložena data, podle kterých je ÚHÚL schopen tuto podporu, poradenství a součinnost poskytnout. Logickou podmínkou je skutečnost, že požadované technické parametry, vypovídající o stavu lesů, jsou součástí národního schématu příslušného certifikačního systému. S požadavkem na podporu se na ÚHÚL obrátil systém PEFC. Systémy FSC, případně ISO, naší podpory nevyužívají.

Vědeckotechnický rozvoj v oblasti HÚL

ÚHÚL zabezpečuje vědeckotechnický rozvoj v oblasti hospodářské úpravy lesů. ÚHÚL spolupracuje s fakultami a dalšími výzkumnými pracovišti v oblasti rozvoje metod hospodářské úpravy lesů. Zásadní roli v této aktivitě sehrává NIL, která se postupně profiluje jako samostatná vědní disciplína, jež vyžaduje odlišné teoretické přístupy od doposud používaných řešení.

Uvádění reprodukčního materiálu lesních dřevin do oběhu

Na podzim roku 2005 byl ministrem zemědělství upraven předmět činnosti dodatkem č. 2 a ÚHÚL na základě tohoto dodatku vykonává ÚHÚL působnost pověřené osoby Ministerstvem zemědělství podle ustanovení § 29 odst. 2, písm. f) a § 30 zákona č. 149/2003 Sb. Jde především o výkon dozoru, provádění odborných úkonů v oblasti nakládání s reprodukčním materiálem a provádění kontroly. Dále byl pověřen vedením informačního systému rejstříku a evidencí podle § 30 odst. 2 písm. c) až g) téhož zákona.

Hlavní význam ÚHÚL v budoucnu

Smyslem návrhu je profilovat ÚHÚL jako nezávislou, specializovanou, inženýrskou organizaci, která na základě konkrétního vymezení v právních předpisech bude vykonávat odborné činnosti, kterými bude podporovat v duchu generačního závazku regulační roli státu, s důrazem na zabezpečení principů trvale udržitelného obhospodařování lesů, formulovaného ve státní lesnické politice.

Hlavní význam ÚHÚL v budoucnosti bude nesporně spočívat především v podpoře státní lesnické politiky, v dodávce komplexních, dobře strukturovaných informací za celé lesní hospodářství zřizovateli, veřejné správě a lesnické veřejnosti.

Pro úplnost je nutné dodat, že v tomto článku byly uvedeny pouze nejdůležitější aktivity ÚHÚL. Vyčerpávající popis všech aktivit by přesáhl možnosti tohoto článku.


Adresa autora:

Ing. Jaromír Vašíček, CSc.

ÚHÚL Brandýs nad Labem

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Předmět činnosti ÚHÚL

ÚHÚL je organizační složkou státu. Hlavními předměty činnosti jsou:

- Provádění inventarizace lesů v ČR.

- Vyhotovování a správa dat oblastních plánů rozvoje lesů, včetně zajišťování jednotného typologického systému lesů ČR.

- Poskytování informací o lesích a myslivosti ministerstvu vnitra pro krajské úřady a pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

- Vymezování lesů pod vlivem imisí.

- Vyhotovování rozborů, metodik, koncepcí a prognóz.

- Zpracování resortních statistických výkazů odvětví lesního hospodářství a myslivosti, včetně poradenské a školící činnosti.

- Zabezpečování funkce informačního datového centra odvětví lesního hospodářství a myslivosti, spolupráce při tvorbě Informačního standardu lesního hospodářství, budování jednotného geografického informačního systému.

- Zabezpečování poradenství a služeb při provádění certifikace lesů ČR.

- Zabezpečování vědeckotechnického rozvoje a vzdělávání v oblasti hospodářské úpravy lesů, včetně zapojování do tuzemských projektů a grantů.

- Poradenská, metodická a osvětová činnost.

- Účast na mezinárodních aktivitách a zapojování do mezinárodních projektů.

- Vyhotovování podkladů pro periodické zprávy o stavu lesů.

- Vedení aktivního adresáře pracovníků státní správy, myslivosti, rybářství a evidence subjektů pověřených konáním zkoušek z myslivosti, vyšších odborných mysliveckých zkoušek a vyhodnocování výsledků těchto zkoušek.

- Kontrola ulovené zvěře prostřednictvím vedení evidence vydaných plomb.

- Vyhotovování znaleckých posudků pro státní orgány.

- Provádění reprografických, kartografických, fotogrammetrických a knihařských prací.

- Plnění dalších úkolů uložených zřizovatelem, včetně dílčích úkolů výzkumného charakteru.

- Vytvoření a správa webového portálu Klient myslivosti, který bude obsahovat zejména mysliveckou statistiku a evidenci plomb ulovené zvěře.

- Výkon dozoru, provádění odborných úkonů v oblasti nakládání s reprodukčním materiálem a provádění kontroly podle ustanovení § 29 odst. 2, písm. f) a § 30 zákona č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), ve znění pozdějších předpisů a podle pověření Ministerstva zemědělství ČR.

- Vedení informačního systému rejstříku a evidencí podle § 30 odst. 2 písm. c) až g) zákona č. 149/2003 Sb.

 

Navrhované aktivity ÚHÚL

V případě, že bude panovat v odborných kruzích shoda v uvedených tématech, bylo by vhodné pověřit ÚHÚL dalšími činnostmi a soustředit tak většinu operativních činností podporující uplatnění státní lesnické politiky do jedné organizační složky státu, která pokrývá celé území ČR.

Lesní hospodářská evidence – jeví se účelné propojit informace získané při sběru mikroekonomických dat s technickými jednotkami pocházejícími z lesní hospodářské evidence. Účelnost spočívá v získání komplexního pohledu na stav a vývoj LH.

Zadávání a financování LHO – při hodnocení současného stavu v zabezpečování LHO lze diskutovat o pověření ÚHÚL zadáváním výběrových řízení na zpracování LHO a po jejich schválení následné zaplacení dodavatelům prací.

Zabezpečování výkonu OLH – v souvislosti s přípravou věcného záměru nového lesního zákona lze zahájit diskusi nad převedením OLH od s. p. LČR na ÚHÚL. Je otázkou, zda podnikatelský subjekt by měl, či neměl vykonávat činnosti, které spíše naleží do působnosti organizační složky státu než státního podniku. Rámcová představa je taková, že by bylo nutné zákonem definovat práva a povinnosti OLH a výběrovým řízením obsazovat vymezené obvody.

Zabezpečování pětiletých prověrek hospodaření v lesích ve vlastnictví státu ve správě s. p. LČR. ÚHÚL by zde mohl fungovat jako nezávislý nástroj vlastníka (státu), který chce mít pravidelné informace o tom, jak státní podnik pečuje o svěřený majetek. Nabízí se k využití i jako motivační prvek pro odpovědné zaměstnance podniku. Metodice prověrek bude muset být věnována pozornost mj. z pohledu duplicit se SSL.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.