BIOSFÉRICKÁ REZERVACE - INSTITUT NEJEN PRO OCHRANÁŘE
V roce 1970 byl na generální konferenci UNESCO vyhlášen racionálně koncipovaný mezivládní program ekologické spolupráce v celosvětovém měřítku. Dostal jméno Man and the Biosphere (MAB - Člověk a biosféra). Pojem biosféra se rychle stal běžným termínem přírodovědců, politiků a sociologů. Světová síť biosférických rezervací (BR) začala vznikat pod patronací UNESCO v programu MAB v roce 1976 a po 20 letech byla reprezentována již 337 rezervacemi v 82 zemích. Cílem tohoto náročného mezinárodního programu bylo zachování, záchrana a trvale udržitelné využívání “vzorků” základních ekosystémů na Zemi jako biologické rezervy (což je přesnější překlad anglického výrazu reserve, který není chápán s tak výraznou ochranářskou náplní jako u nás!) pro celé lidstvo.
Jelikož bylo nutno vyřešit problém rozmanitosti právních systémů, často i neexistence základní legislativy na ochranu přírody a citlivost rozvojových zemí vůči dirigismu mezinárodních organizací, včetně UNESCO, zorganizovala tato instituce v roce 1995 Mezinárodní konferenci o biosférických rezervacích v Seville ve Španělsku. Tam byly za účasti 400 expertů ze 102 zemí přijaty Rámcové stanovy Světové sítě BR. Zároveň byla vypracována a schválena tzv. Sevillská strategie pro BR.
SEVILLSKÁ STRATEGIE
Hlavní myšlenky a celková filosofie ze Sevilly se dají shrnout do těchto základních bodů:
- Biosférické rezervace jsou určeny k řešení jedné z nejdůležitějších otázek, před kterými dnes svět stojí: jak sladit ochranu biodiverzity a biologických zdrojů s jejich udržitelným rozvojem?
- Účinně fungující BR zapojuje vědce přírodovědných i společenských oborů, profese a skupiny obyvatelstva včetně zástupců správních orgánů zabývající se ochranou, využíváním a rozvojem daného území.
- Je sledována snaha dosáhnout udržitelné rovnováhy mezi někdy i konfliktními cíli, jako jsou ochrana druhové pestrosti, podpora ekonomického rozvoje a uchování přítomných kulturních hodnot. BR jsou místem, kde je tento plán testován, zdokonalován, uskutečňován a předváděn.
- Dbá se na regionální přístup, spolupráci s místním obyvatelstvem, rozvoj místních komunit a mezinárodní spolupráci.
Každá BR by měla splňovat tři základní funkce:
- ochrana (zachování) genetických zdrojů, rostlinných a živočišných druhů, ekosystémů a krajiny,
- podpora trvale udržitelného ekonomického a demografického rozvoje a logistika,
- podpora vzorových projektů, environmetální výchovy a vzdělávání, výzkum a monitoring, související s ochranou přírody a udržitelným rozvojem v místním, národním i globálním měřítku.
Kritéria výběru vhodného území na nominaci BR jsou odvozena ze závěrů jednání komise projektu MAB z roku 1973 tak, že každá BR bude obsahovat:
- reprezentativní ukázky hlavního biomu, který je charakteristický pro příslušnou oblast nebo zeměpisnou zónu,
- ukázky výjimečných nebo ojedinělých ekosystémů nebo rostlinných či živočišných populací,
- ukázky harmonického využívání přírodních zdrojů místním obyvatelstvem,
- ukázky degradované přírody, vyžadující rehabilitaci.
Každá BR musí být dostatečně velká k tomu, aby mohla zahrnovat nejen striktní ochranářské aktivity, ale i aktivity směřující k rehabilitaci narušených úseků BR. Vyhlášení BR musí předcházet národní legislativní ochrana.
MUSÍ BÝT BIOSFÉRICKÁ REZERVACE SOUČÁSTÍ CHKO NEBO NP?
Poslední uváděnou podmínku pro schválení BR - národní legislativní ochrana - jsme si v České republice takřka všichni spojovali s nutností vyhlášení CHKO nebo NP. Co ale říká analýza podmínek uvedených v rámcových stanovách BR? Pojem biosférická rezervace není ve své podstatě pouze ochranářská instituce! Pokud by se porovnala právní síla našich některých zákonů, (lesní zákon, myslivecký zákon, vodní zákon a některé další), zjistilo by se, že naše legislativa i bez zákonu o přírodě je jednou z nejpřísnějších na světě. Tudíž by při vhodné argumentaci byla využitelná pro důkaz dostatečně silné národní legislativní ochrany území uvažovaného pro nominaci na vyhlášení BR. Ale ani Zákon na ochranu přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. nikde ve svých ustanoveních neobsahuje pasáž, ze které by vyplývala nutnost správního překrytí biosférické rezervace instituty CHKO nebo NP!
LUŽNÍ LESY NA SOUTOKU DYJE A MORAVY
Je již známou skutečností, že lesní závod Židlochovice spravuje třetinu nejcennějších lužních lesů České republiky a takřka tisíc hektarů nivních luk. Zdejší lesničtí odborní pracovníci dlouhodobě plní roli odpovědných lesních hospodářů v širších krajinných souvislostech. Dokladem odborné způsobilosti obecně známým a uznávaným je vyřešená problematika záchrany lužních lesů realizovaným náročným programem revitalizací a zvládnutým způsobem trvale udržitelného hospodaření v těchto lesích.
Předmětná oblast je pod dlouhodobým vlivem lidské činnosti a určující charakter jí dala především řízená lesnická činnost. První lesní hospodářské plány byly vytvořeny právě pro lesní majetky Lichtenštejnů na jižní Moravě již v minulém století. Nelze nevzpomenout hospodářské instrukce, jejichž prostřednictvím řídila správa velkostatku hospodaření na majetku. Mnohé z těchto instrukcí byly přímo ukázkou analyticko-kritického myšlení a zároveň ukázkou manažerského přístupu k řešení problémů, které byly podmíněny rozhodující měrou přírodními podmínkami. Vzhledem k rozsahu šlechtických dominií lze dokonce s mírnou nadsázkou hovořit o ekosystémovém přístupu. Profese lesníka je jednou z nejstarších, která začala uplatňovat rozumné způsoby využívání přírodních zdrojů postavené na lokální znalosti přírodních zvláštností v souvislostech regionálních a globálních. Že se jedná o dlouhodobě systematickou činnost s postupným doplňováním všestranných informací do odborné výbavy lesnických odborníků svědčí fakt, že lesnické odborné školství patří mezi nejstarší v naší zemi a úroveň vzdělání lesníků je světově uznávaná.
O tom, že lesní hospodářství v praktické aplikaci je řešeno neformálně jako ekosystémová problematika mohou posloužit některé příklady z oblasti právě lužních lesů, spravovaných LZ Židlochovice :
- V letech 1990-1999 byly realizovány náročné revitalizace na záchranu lužního lesa v celkové sumě větší než 55 mil. Kč. Rozhodující finanční podíl na revitalizace poskytlo Ministerstvo zemědělství ČR.
- V roce 1995 jsme převzali od Pozemkového fondu kolem 800 ha lužních luk, abychom zabránili jejich degradaci.
- S podnikem Moravské naftové doly jsme uzavřeli smlouvu o ukončení těžební činnosti a vyklizení území lužních lesů do roku 2000.
- Od roku 1992 jsme v suchých letech zajistili umělé povodňování lužních lesů.
- Spolupracujeme s nevládními organizacemi z naší republiky (ČSOP, Veronica, Unie pro řeku Moravu) nebo ze zahraničí (Daphne, Distelverein). Některé projekty a odborné programy revitalizace a monitoringu jsme řešili ve spolupráci s CHKO Pálava a s využitím finančních prostředků Světové banky a programu Phare.
- Spolupracujeme s akademickými institucemi: Masarykova univerzita v Brně, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Akademie věd, Moravské muzeum aj.
- Každoročně odborně zabezpečíme několik desítek exkurzí do lužních lesů.
- Vyrobili jsme filmy Lužní lesy nad Soutokem a Komáří ráj, distribuovali jsme několik set kazet do celého světa.
- Jsme zúčastněni v dlouhodobém programu záchrany původních druhů dřevin.
- Od roku 1996 provozujeme spolu s MO ČSOP v Břeclavi informační centrum s mnoha odbornými i populárními přednáškami.
- Iniciovali jsme vyhotovení projektu naučné stezky v lužním lese mezi Břeclaví a Lednicí a expozice Lužní les.
- V roce 1995 jsme uspořádali mezinárodní seminář o lužních lesích. Kontrola plnění závěrů a bilance revitalizace a odborných programů za
- 5 roků bude provedena na mezinárodním semináři v roce 2000.
Našly by se další a další doklady o tom, že činnost lesnické profese ve vztahu k přírodě je opravdu ekosystémovou záležitostí, v níž má les místo jako významná a důležitá součást krajiny. Doklady o tom, že lesníci LZ Židlochovice znají význam lužních ekosystémů v nejširších souvislostech existují ve všech lokalitách, kde byly realizovány revitalizační projekty. Je to nejen oblast Soutoku nebo Horního lesa, ale i na Tvrdonicku, v Mušovském a Plačkově lese, nebo na Židlochovicku a Drnholecku.
Smysl vynaložení obrovských nákladů a úsilí mnoha lesnických i přírodovědných odborníků, ale i prostých milovníků přírody na záchranu lužních ekosystémů je vidět nejen v podobě tisíců rozkvetlých bledulí letních, listonohů a žábronožek, kteří na několik desítek roků doslova vymizeli, ale třeba i tím, že již po druhé u nás vyhnízdil orel královský, zřejmě největší ornitologická senzace posledních dvou let.
NÁVRH NA VYHLÁŠENÍ “LUŽNÍ” BIOSFÉRICKÉ REZERVACE
LZ Židlochovice, jako součást s. p. Lesy ČR, v souladu se státním programem lesnické politiky a s Programem 2000 - zajištění cílů veřejného zájmu na lesích u s. p. Lesy ČR, na základě dlouhodobě realizovaných programů na záchranu lužních ekosystémů a dlouhodobě prokazované vůle aktivně přispět k celosvětové snaze o zachování druhové pestrosti, po podpoře lesnických i přírodovědných odborníků podávají návrh na nominaci a vyhlášení biosférické rezervace v oblasti soutoku řek Moravy a Dyje. Jsme si vědomi, že k tak závažné záležitosti je třeba přistoupit odpovědně, nechat dostatečný časový prostor pro vyjádření odborníků, řádně připravit příslušné přihlašovací dokumenty a pak teprve předložit Českému národnímu komitétu programu MAB k doporučení orgánům UNESCO na doplnění světové sítě BR.
Základní představa o fungování BR
- Mělo by se jednat o BR zahrnující pouze lužní lesy a navazující ekosystémy nivních luk s mokřady a vodními plochami.
- Budoucí BR uvažujeme jako samostatný subjekt, bez překrytí institutem CHKO nebo NP tak, jak je standardem v celé Evropě. Plně dostačující národní legislativou pro naplnění rámcových stanov BR je institut přírodního parku (nebo několika přírodních parků).
- Poradní sbor BR jako její vrcholový orgán navrhujeme sestavit ze zástupců LČR, MZLU, MU, Akademie věd a OkÚ Břeclav. Tím by bylo zaručeno plnění ducha Sevillské strategie.
- Výkonná jednotka poradního sboru: navrhujeme 1 (slovy jednoho) biologicky a manažersky vzdělaného a praxí prověřeného odborníka, schopného mezinárodní komunikace, organizačně zabezpečujícího administrativní chod BR, odborné prezentace, koordinaci výzkumů kontakt mezi institucemi, provoz informačního centra a databáze, public relations atd. Je věcí dohody mezi výše zmíněnými institucemi, zda tento odborník bude v zaměstnaneckém poměru u některé akademické instituce, či u LČR, nebo zda se najde jiné řešení.
- Hlavní význam a role navrhované BR ve světové síti BR by mohl být v poloze objektu reprezentujícího možný vzor trvale udržitelného lesního hospodaření v ekosystémovém a krajinotvorném pojetí, respektujícího zásady zachování druhové rozmanitosti a zásady rozumného využívání tvořivých sil přírody v člověkem dlohodobě využívané krajině ve smyslu Sevillské strategie.
ZÁVĚR
Všechny náměty související s přípravou návrhu na nominaci a vyhlášení samostatné BR v oblasti nivy řek Moravy a Dyje jsou především základním materiálem pro odbornou diskusi a oponenturu. Zastáváme názor, že lesnická profese v této oblasti projevila prokazatelně odpovědnost za stav lužních ekosystémů a má tudíž plné právo prosazovat názor, který je plně v souladu s duchem Sevillské strategie a se zájmy České republiky.