OBHOSPODAŘOVÁNÍ MALÝCH LESNÍCH MAJETKŮ - VI.

Doc. Ing. Zdeněk Bluďovský, DrSc. - Lesy města Rokycany, s. r. o.

V minulém čísle jsme informovali o poskytování služeb odborných lesních hospodářů vlastníkům lesa o výměře do 50 ha, které představuje významnou formu podpory hospodaření v malolesích a zvýšení jeho odborné úrovně. Dnes tuto stať dokončíme.

PROFESIONALIZACE VÝKONU FUNKCE ODBORNÉHO LESNÍHO HOSPODÁŘE

Samostatným a z hlediska odborné pomoci vlastníkům malolesů významným problémem se jeví zejména postup při ustanovování odborných lesních hospodářů v lesích o výměře do 50 ha. Podle odst. 6 § 37 lesního zákona, pokud si vlastník lesa nevybere odborného lesního hospodáře sám, vykonává v lesích, pro které jsou zpracovány osnovy, funkci odborného lesního hospodáře právnická osoba, která v určeném území vykonává právo hospodaření ve státních lesích, pokud orgán státní správy lesů nerozhodne o pověření jiné právnické nebo fyzické osoby. Zákon ani prováděcí vyhláška nedefinují zásady, kterými se orgány státní správy řídí při rozhodování o tom, zda funkci odborného lesního hospodáře bude vykonávat organizace státních lesů nebo jiná právnická či fyzická osoba.

Orgány státní správy lesů v ČR vydaly do konce roku 1999 přes 2000 licencí pro výkon funkce odborného lesního hospodáře, z toho 1800 fyzickým osobám a 200 právnickým osobám. Výkon funkce v lesích, pro které jsou vypracovány osnovy (odst. 6, § 37) vykonává, mimo LČR, jen 250 odborných lesních hospodářů pověřených výkonem funkce okresními úřady na celkové ploše přibližně 60 000 ha. Z toho je 225 fyzických a 25 právnických osob (Slavinger, 1999). Na jednoho odborného lesního hospodáře by podle toho připadalo 240 ha, což může být při průměrné velikosti obecních a soukromých majetků 2 - 3 ha nej-méně 80 - 120 lesních majetků.

Ať již jsou uvedené údaje pravdivé či nikoliv, skutečností zůstává, že funkce odborného lesního hospodáře je v naprosté většině případů vykonávána souběžně s hlavním zaměstnáním příslušného pracovníka, nezávisle na tom, je-li jí pověřen jako odpovědný zástupce LČR či jiné právnické osoby nebo jako samostatná fyzická osoba. Výjimku mohou tvořit jen důchodci bez stálého zaměstnání nebo případy, kdy v rámci lesní správy LČR jsou vytvářeny speciální revíry, určené výhradně pro výkon funkce odborného lesního hospodáře. Činnost revírů specializovaných na výkon funkce odborného lesního hospodáře je ovšem “zaštítěna” lesní správou, jejíž vedoucí je považován zpravidla za zodpovědnou osobu ve smyslu odst. 6 § 37 lesního zákona. Zájem na zodpovědném výkonu funkce odborného lesního hospodáře v případech, kdy je tato funkce vykonávána souběžně s hlavním zaměstnáním může být do jisté míry omezen, neboť povinnosti spojené s výkonem hlavního zaměstnání mají z pochopitelných důvodů zpravidla přednost.

ODBORNÁ LESNÍ SLUŽBA

Stojí proto za zvážení námět na profesionalizaci funkce odborných lesních hospodářů, na přeměnu této funkce z vedlejšího pracovního poměru na hlavní zaměstnání příslušného odborníka, disponujícího potřebnou licencí. Konkrétní formou realizace takového námětu je návrh na zřízení odborné lesní služby v okruhu působnosti okresních orgánů státní správy lesů.

Základem odborné lesní služby by zůstala funkce odborného lesního hospodáře, kterou služba pro příslušné vlastníky vykonává. Při zřizování odborné lesní služby lze využít zkušenosti z působení revírů LČR specializovaných pro výkon funkce odborného lesního hospodáře, eventuálně zkušeností (staršího data) tzv. odborné služby lesní, která zajišťovala odbornou správu malolesů během druhé světové války podle vládního nařízení č. 178/1940 Sb.

Dlužno podotknout, že řada prvků “odborné služby lesní” je uplatňována dodnes v některých spolkových zemích SRN (např. Severní Porýní - Vestfálsko).

Můžeme předpokládat, že profesionalizace výkonu funkce odborných lesních hospodářů zvýší její úroveň a rozšíří její obsah o činnosti, které vlastníci malých lesních majetků nejvíce postrádají. Je to např. poradenství při:

- zacházení se sadebním materiálem,

- obnově lesních porostů,

- péči o mladé kultury a jejich ochraně před zvěří,

- provádění prořezávek a probírek,

- ochraně proti kůrovci a asanaci kůrovcového dříví,

- zakládání lesa na zemědělské půdě,

- organizaci mýtní těžby,

- sortimentaci a prodeji vytěženého dříví atd. (viz např. Zeidler, 1999, Lesnická práce).

Současný vlastník malého lesa v podstatě požaduje podobnou strukturu poradenství a pomoci odborného lesního hospodáře, jako jsou vymezeny povinnosti odborného lesního hospodáře ve výše zmíněném vládním nařízení č. 178/1940 Sb.

ZDROJE FINANCOVÁNÍ

Z ekonomického hlediska je vytvoření odborné lesní služby a bezplatné poskytování jejích služeb vlastníkům malolesů zcela reálné. K financování mohou být především použity prostředky, kterými stát podporuje výkon funkce odborných lesních hospodářů ustanovených podle odst. 6 § 37 lesního zákona. V současné době je odměna stanovena pro majetky do 3 ha ve výši 248 Kč/ha a pro majetky nad 3 ha ve výši 194 Kč/ha ročně (Věstník MZe).

Dalším zdrojem financování činnosti odborné lesní služby se mohou stát dotační příspěvky, které stát poskytuje na sdružování vlastníků lesů malých výměr. V současné době dosahují při velikosti sdruženého celku 500 - 1000 ha pro majetky do 5 ha 350 Kč/ha a pro majetky do 50 ha 200 Kč/ha, při velikosti sdruženého celku nad 1000 ha pro majetky do 5 ha 400 Kč/ha a pro majetky do 50 ha 250 Kč/ha ročně.

Připustíme-li, že na činnost jednoho pracovníka odborné lesní služby bude třeba ročně vynaložit okolo 500 000 Kč ročně (včetně mzdy a režijních nákladů) a dotační příspěvky se mohou pohybovat okolo 500 Kč/ha ročně (200 Kč/ha úhrada za funkci odborného lesního hospodáře a 300 Kč/ha příspěvek na sdružování), může jeden pracovník - zaměstnanec odborné lesní služby - zajišťovat odbornou pomoc na 1000 ha malých lesních majetků. (Samozřejmě, že při větší rozloze jednotky odborné lesní služby a rozvržení režijních výdajů na větší rozsah činnosti to umožňuje zvýšit počet pracovníků a přiměřeně rozšířit i obsah služeb pro vlastníky malých lesů.) Vzhledem k tomu, že podle některých informací (viz např. Slavinger, 1999) připadá v současné době na výkon funkce odborného lesního hospodáře v majetcích menších než 50 ha asi 240 ha (mimo případy, kdy jsou touto funkcí pověřeny organizace LČR) a s přihlédnutím k převládajícímu vykonávání této funkce paralelně s výkonem hlavního zaměstnání, se taková kalkulace jeví jako zcela reálná.

Odbornou lesní službu, vykonávající pro vlastníky lesů do výměry 50 ha funkci odborného lesního hospodáře lze vytvořit v rámci stávající právní úpravy lesního hospodářství. Doporučení ke zřízení odborné lesní služby při tom nemusí být závazným právním předpisem, stejně jako není závazné sdružování vlastníků malých lesů podporované dotačními příspěvky. Příslušný orgán státní správy lesů má právo samostatného rozhodování o pověření právnické nebo fyzické osoby funkcí odborného lesního hospodáře. Shledá-li to účelným, může touto funkcí pověřit (za určitých předpokladů, včetně disponování licencí) organizaci odborné lesní služby v souladu s odst. 6 § 37 lesního zákona.

Dojde-li ovšem k novelizaci stávajícího lesního zákona, lze uvážit možnost zařazení ustanovení o odborné lesní službě do textu příslušné kapitoly lesního zákona. Stejně tak je nutné reagovat na eventuální zvýšení hranice “malolesů” z dosavadních 50 ha na 200 ha tak, jak to zmiňují některé varianty návrhů. Zejména v počáteční fázi vytváření odborné lesní služby, se neuvažuje s všeobecným zavedením této formy pomoci vlastníkům malých lesních celků. Vytvoření odborné lesní služby pověřené výkonem funkce odborného lesního hospodáře tam, kde pro to existují vhodné podmínky a kde orgány státní správy lesů to shledají účelným, nebrání, a není v rozporu s využitím jiných forem odborné pomoci malolesům, včetně dosavadních postupů, tam, kde taková změna se zatím nejeví účelnou.

Samostatným problémem je určení právní formy a ekonomicko právních aspektů vytváření a působení odborné lesní služby. Z omezeného okruhu možných řešení se předběžně jeví jako vhodná např. forma “obecně prospěšné společnosti” (o.p.s.) podle zákona č. 248/1995 Sb.

ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ

Veřejný zájem na zvýšení odborné úrovně obhospodařování malých lesních majetků promítá státní lesnická politika České republiky do motivačních nástrojů, jimiž působí na vlastníky lesa a ovlivňuje jejich chování a jednání.

Od vzniku základních forem lesního práva

v 18. století až do doby před přijetím současné verze lesního zákona v roce 1995 měla motivace vlastníků téměř výhradně formu zákazů, závazných ustanovení a sankcí za jejich nerespektování. Až moderní právní úprava hospodaření v lese u nás, podobně jako tomu je i v jiných, lesnicky vyspělých evropských zemích, se ve stále významnější míře orientuje na pozitivní podněty, na podporu opatření a postupů, kterými je v zájmu veřejném a v podstatě i v zájmu vlastnickém zabezpečováno trvale udržitelné hospodaření v lesích.

Na pozitivní podněty motivace vlastníků malých lesních majetků je také orientována většina doporučení, která vyplývají z provedeného rozboru dané problematiky.

Doporučuje se:

1) Spoluprací zúčastněných subjektů - Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů, Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního, Lesů České republiky, s. p., a Českého statistického úřadu upřesnit současnou vlastnickou a velikostní strukturu lesů v ČR.

2) Rozšířit informovanost o hospodaření malolesů. Vzhledem k metodické náročnosti statistického sledování řešit tento úkol výběrovým šetřením organizovaným některým z výzkumných pracovišť.

3) Informace o narušování jednotlivých ustanovení lesního zákona doplnit o rozbor členěný podle vlastnických a velikostních kategorií lesů.

4) Získat další informace o způsobech a formách státní podpory hospodaření malolesů v zemích Evropské unie, zejména v jednotlivých spolkových zemích SRN.

5) V případě změny ustanovení lesního zákona zvýšením výměry pro bezplatné pořizování lesních hospodářských (inventarizačních) osnov vlastníkům lesa z dosavadních 50 ha na 200 ha, upravit obdobným způsobem i ustanovení o bezplatném poskytování služeb odborných lesních hospodářů. Vyhodnotit současně ekonomické důsledky těchto opatření. Obdobně je žádoucí vyhodnotit ekonomickou náročnost varianty navrhované MŽP o hospodářské úpravě tzv. sdružených lesních hospodářských celků.

6) Resortním předpisem doplnit povinnosti odborných lesních hospodářů ustanovených podle §37 odst. 6, mimo ty, které jsou uvedeny v § 52, § 33 odst. 3, ve vyhlášce č. 77/1996 Sb., č. 82/1996 Sb. a ve vyhlášce č. 100/1996 Sb. o další - zejména:

- sestavovat projekty pěstebních a těžebních prací a dozírat na jejich realizaci,

- podle požadavků vlastníka lesa spolupracovat při organizování lesních prací a při dohledu na jejich řádném provádění,

- vyznačovat veškerou těžbu dříví,

- vést ve spolupráci s vlastníkem lesa lesní hospodářskou evidenci podle příslušných předpisů,

- pomáhat vlastníku lesa při druhování a zhodnocování vytěženého dříví,

- průběžně sledovat stav lesa, navrhovat vlastníkovi preventivní i kurativní opatření na ochranu proti škodlivým činitelům,

- upozorňovat vlastníka lesa na povinnosti, které pro něj vyplývají z ustanovení lesního zákona,

- informovat orgány státní správy lesů o případech, kdy vlastník lesa přes upozornění neplní povinnosti, které pro něj vyplývají z ustanovení lesního zákona.

7) Resortním předpisem stanovit právní zodpovědnost odborného lesního hospodáře za kvalitu, správnost, komplexnost a právní relevantnost doporučení a rad, které poskytuje vlastníku lesa zejména v případech, kdy v důsledku neodborného doporučení je vlastník pokutován podle § 55 lesního zákona.

8) Resortním výkladem § 37 odst. 6 doporučit vytváření odborné lesní služby, jako profesionální organizaci, vykonávající pro vlastníky lesů do 50 ha funkci odborného lesního hospodáře.

Odbornou lesní službu zabezpečují držitelé licence, pro které je výkon této funkce hlavním zaměstnáním.

Dojde-li k novelizaci lesního zákona bude účelné zařadit ustanovení o odborné lesní službě do příslušné kapitoly lesního zákona (§ 37 odst. 6).

Právní forma, způsob financování a obsah činnosti odborné lesní služby budou stanoveny samostatným předpisem MZe.

Odborná lesní služba má být považována za sdružení ve smyslu požadavku pravidel na poskytování dotačních příspěvků.

9) Rozšířit poradní činnost organizovanou pro malé lesní majetky Ministerstvem zemědělství o odbornou pomoc zajišťovanou zájmovými sdruženími vlastníků obecních a soukromých lesů.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.