CO PŘINESE PŘIPRAVOVANÝ ZÁKON O VEŘEJNÉ STRÁŽI?
JUDr. Ing. Jiří Staněk, CSc. - Ministerstvo životního prostředí ČR
Usnesením č. 59 schválila vláda České republiky dne 17. ledna 2001 věcný záměr zákona o veřejné stráži a o změně některých zákonů. Současně uložila ministru zemědělství a ministru životního prostředí, aby do 30. září 2001 společně vypracovali a vládě předložili paragrafový návrh zákona. Protože informace, které o obsahu schváleného věcného záměru zákona přinesly v minulých dnech některé hromadné sdělovací prostředky, byly vesměs neúplné, nepřesné nebo dokonce nepravdivé, je na místě seznámit odbornou veřejnost se skutečným obsahem schváleného věcného záměru, z něhož se odvinou základní prvky připravovaného zákona o veřejné stráži.
VEŘEJNÁ STRÁŽ A JEJÍ POSLÁNÍ
Jedním z největších nedostatků stávající právní úpravy postavení stráží je její nejednotnost a roztříštěnost. Účelem zákona je zřízení jedné, tzv. veřejné stráže, která bude stejně jako dosavadní stráže především nástrojem ochrany takových hodnot, jako je příroda a její složky, a takových práv, jako je právo myslivosti nebo rybářské právo. Jde o hodnoty a práva, která nejsou v našich podmínkách v celé šíři chráněna obvyklými nástroji výkonné moci státu (orgány státní správy, složkami policie apod.). Vedle toho bude veřejná stráž dozírat také na ochranu lesního a polního majetku, a to zejména proti krádežím nebo proti poškozování.
Kategorie veřejných stráží
Zákonem budou založeny dvě kategorie veřejné stráže:
1. profesionální veřejná stráž složená z osob, které vykonávají činnost veřejné stráže jako své povolání,
2. dobrovolná veřejná stráž složená z osob ustanovovaných do funkce veřejné stráže příslušným orgánem státní správy; předpokládá se, že tímto orgánem bude kraj (krajský úřad).
Protože ke dni 31. 12. 2002, jak předpokládá zákon č. 147/2000 Sb., zaniknou okresní úřady, budou profesionální veřejné stráže zaměstnanci kraje. Vedle toho budou moci profesionální veřejné stráže zaměstnávat také správy národních parků (s působností pouze na území příslušného národního parku) a vojenské újezdní úřady (s působností pouze na území spravovaném příslušným vojenským újezdním úřadem).
Zákon stanoví minimální počet profesionálních veřejných stráží, které musí na území kraje působit. Dobrovolné veřejné stráže budou ustanovovat pouze kraje (krajské úřady) na návrh orgánů státní správy, orgánů místní samosprávy, občanských sdružení, zájmových organizací a některých dalších zákonem stanovených subjektů. Počet dobrovolných veřejných stráží bude záviset na podmínkách kraje a potřebě veřejných stráží na území kraje.
Územní působnost veřejných stráží
Obvodem územní působnosti profesionální veřejné stráže bude kraj, popř. území národního parku, nebo území vojenského újezdu. Obvod územní působnosti dobrovolné veřejné stráže bude stanoven krajským úřadem při ustanovení stráže, a to obvykle jako katastrální území jedné nebo více obcí, nebo jinak přesně vymezené území, které nepřesahuje hranici kraje. Obvod územní působnosti veřejné stráže bude vždy uveden ve služebním průkazu veřejné stráže. V žádném případě se nepředpokládá, že by někteří členové veřejné stráže mohli mít územně širší, např. celostátní působnost.
PŘEDPOKLADY PRO USTANOVENÍ VEŘEJNOU STRÁŽÍ A JEJICH OVĚŘOVÁNÍ
Jedním ze základních předpokladů pro kvalitní, aktivní a zodpovědný výkon činnosti veřejných stráží je stanovení náročných kritérií pro výběr osob, které mají být veřejnou stráží a samozřejmě také pečlivé ověřování splnění těchto kritérií. Tato kritéria, resp. předpoklady jsou stanoveny s ohledem na zvýšené nároky, které na každou fyzickou osobu objektivně klade výkon náročné činnosti stráží a s přihlédnutím ke zkušenostem s dosavadní právní úpravou. Veřejnou stráží se může stát pouze fyzická osoba, která:
a) je občanem České republiky,
b) dosáhla věku 24 let,
c) má způsobilost k právním úkonům,
d) je zdravotně způsobilá,
e) nebyla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin,
f) je držitelem platného zbrojního průkazu nebo splňuje podmínky pro držení zbrojního průkazu, stanovené zákonem o střelných zbraních a střelivu,
g) složila předepsanou odbornou zkoušku,
h) složila předepsaný slib.
Fyzická osoba, která má být profesionální veřejnou stráží, musí mít navíc předepsané odborné vzdělání, a to minimálně úplné střední odborné vzdělání ukončené maturitní zkouškou na střední škole poskytující zemědělské, lesnické nebo rybářské vzdělání, nebo vzdělání v oboru ochrany životního prostředí. Úplný seznam studijních oborů středních škol, jejichž absolvování je splněním podmínky odborného vzdělání, stanoví prováděcí předpis, stejně jako podrobnosti o ověřování splnění zákonem stanovených předpokladů pro výkon činnosti veřejné stráže.
Předpokládá se, že složení předepsané odborné zkoušky bude předcházet obligatorní přípravný kurs. Dále se předpokládá, že zákon stanoví povinné zvyšování kvalifikace osob, vykonávajících činnost veřejné stráže, a to formou pravidelných školení (v trvání dvou týdnů v roce), zaměřených jak na teoretickou, tak i na praktickou přípravu.
ODMĚŇOVÁNÍ A VYBAVENÍ VEŘEJNÝCH STRÁŽÍ
Profesionální veřejné stráže, které budou zaměstnanci kraje, budou odměňovány podle předpisů o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy.
Pokud jde o odměňování dobrovolných veřejných stráží, předpokládá se, že z několika možných variant bude navrženo odměňování měsíčně paušální částkou, jejíž výše bude stanovena prováděcím předpisem (vyhláškou).
S ohledem na specifický charakter činnosti veřejné stráže a na její povinnosti a oprávnění je nutné, aby byly veřejné stráži poskytnuty potřebné pomůcky a vybavení. U profesionální veřejné stráže to ostatně vyplývá i z ustanovení § 133 zákoníku práce.
Předpokládá se, že rozsah vybavení poskytovaného k výkonu činnosti, bude u profesionální veřejné stráže širší než u stráže dobrovolné. Profesionální veřejná stráž by měla být vybavena služebním stejnokrojem, mobilním telefonem, zastavovacím terčem a svítilnou, dalekohledem, fotoaparátem, mapami, krátkou střelnou zbraní a pouty.
Vybavení členů dobrovolné veřejné stráže bude zřejmě užší. Nepředpokládá se např., že by měli být vybaveni služebním stejnokrojem, ani krátkou střelnou zbraní. Podrobnosti o rozsahu vybavení veřejné stráže stanoví prováděcí předpis, když jedním z hledisek budou i finanční možnosti státu.
PRÁVA (OPRÁVNĚNÍ) A POVINNOSTI VEŘEJNÉ STRÁŽE
Práva (oprávnění) veřejné stráže se odvíjejí od účelu, ke kterému bude veřejná stráž zřízena. Musí být tedy zákonem vymezena tak, aby veřejné stráži umožňovala postihovat všechny formy protiprávní činnosti nebo neoprávněných zásahů do práv, k jejichž ochraně je veřejná stráž povolána. Návrh zákona bude obsahovat následující oprávnění veřejné stráže:
a) zjišťovat totožnost osob, které přistihne při výkonu protiprávní činnosti,
b) kontrolovat, zda osoby, které přistihne při výkonu činností, k nimž je třeba oprávnění podle zvláštních předpisů, jsou k výkonu těchto činností skutečně oprávněny, a pokud kontrolované osoby překročily rámec oprávnění, toto oprávnění jim odebrat, stejně jako oprávnění neplatné, neúplné, pozměněné nebo padělané,
c) zadržet osobu, kterou přistihne při závažné protiprávní činnosti, a která není schopna nebo ochotna hodnověrně prokázat svoji totožnost, nebo osobu, kterou přistihne při spáchání trestného činu nebo bezprostředně po spáchání trestného činu, a předvést nebo předat ji neprodleně policii,
d) odebírat osobám, které přistihne při výkonu protiprávní činnosti, nebo činnosti, ke které je třeba oprávnění podle zvláštních předpisů, lovecké zbraně nebo lovecké či chytací nástroje použité nebo použitelné k takové činnosti a chycené nebo ulovené živočichy, nalezené přírodniny nebo neoprávněně nabyté věci,
e) ukládat v blokovém řízení pokuty za přestupky, vymezené zvláštními právními předpisy (např. zákonem o lesích, zákonem o ochraně přírody a krajiny apod.),
f) nařídit zastavení výkonu protiprávní činnosti, vykázat nebo odvést přistižené osoby z místa výkonu protiprávní činnosti,
g) zastavovat na účelových komunikacích (na polních nebo lesních cestách) nebo v terénu mimo pozemní komunikace dopravní prostředky a je-li důvodné podezření, že přepravují neoprávněně nabyté věci, také kontrolovat přepravovaný náklad nebo zavazadla,
h) použít v zákonem vymezených případech střelnou zbraň,
i) požadovat pomoc nebo součinnost policie ve všech případech, kdy nemůže zajistit výkon svých oprávnění vlastními silami a prostředky.
Povinností veřejné stráže bude zejména řádně se při výkonu své činnosti prokazovat služebním odznakem a průkazem stráže, zasahovat v mezích svých oprávnění proti všem případům narušení zájmů, k jejichž ochraně je veřejná stráž zřízena a oprávněna, oznamovat závažnější nedostatky, zjištěné při výkonu své činnosti příslušným orgánům státní správy a podezření ze spáchání trestného činu policii.
Zákon vymezí oprávnění a povinnosti veřejné stráže velmi podrobně. To platí zejména o používání různých donucovacích prostředků, o možnostech použití střelné zbraně a o nakládání s věcmi odebranými osobám přistiženým při protiprávní činnosti.
ZÁVĚR
V posledních několika letech dochází k trvalému nárůstu obecné kriminality, patrnému nejen nárůstem počtu násilných trestných činů, ale i trestných činů zdánlivě méně závažných nebo přestupků, jejichž četnost a následky (výše způsobených škod apod.) nejsou nijak statisticky podchyceny. Jen namátkou lze připomenout četné případy mysliveckého nebo rybářského pytláctví, krádeže úrody z polí a sadů, krádeže dříví z lesů, neoprávněné nebo nepovolené těžby přírodnin, zakládání nepovolených skládek odpadků a odpadů apod. K většině těchto nepovolených nebo protiprávních činností dochází na místech, kde z objektivních důvodů chybí systematický dohled policie a ani její případné posílení tento stav podstatně nezmění. Proto je existence a aktivní působení stráží v našich podmínkách trvale potřebné a je třeba vytvořit pro něj moderní a stabilní právní rámec. To je nejdůležitějším cílem připravovaného zákona o veřejné stráži.