VALMET 911.1

 

{mosimage}

00TEZ

VALMET 911.1

nejuniverzálnější harvestor pro lesní hospodářství

Jiří Doskočil, Valtek, a.s.

Nemohu nereagovat na problematický článek v minulé Lesnické práci “Harvestory pohledem KWF” od ing. Ivany Tomáškové z Lesnické fakulty MZLU Brno. Současně předpokládám, že nešlo ze strany autorky o zlý úmysl poškodit značku Valmet, ale pravděpodobně o pouhý překlad starého hodnocení modelu harvestoru Valmet 911, který se navíc již rok neprodává. Současně nerozumím ani společnosti KWF, která srovnává malý typ 870B od Timberjacku (také starý model) se středně velikým zástupcem Valmet 911, a ne s typem Valmet 901. Každé srovnávání je velice citlivé, ale srovnávat se musí modely alespoň trochu příbuzné. Pokusím se představit současný Valmet 911.1 trochu přesněji.

Všeobecně

Valmet 911.1 byl představen novinářům v loňském dubnu a podobně jako modely 901.1, 840.1, 890.1 prošel řadou významných inovací a technických zlepšení, počínaje kabinou, motorem, přes možnost volby druhu jeřábu až po řídící systém stroje MaxiControl a harvestorové hlavice. Veškerá modernizace zařadila tento model mezi absolutní špičku jako nejuniverzálnější harvestor pro práce v lesním hospodářství. V České republice má od loňského roku oficiální obchodní zastoupení včetně servisu společnost Valtek a.s. Praha, která jako první přichází s kompletní dokumentací v českém jazyce. Ve spolupráci s pracovníky společnosti Partek Forest z Finska a SOU lesnického ve Svobodě nad Úpou zajišťuje také řádné zaškolení obsluh harvestorů na simulátoru Valmet-Oryx.

V roce 2000 prodal v Evropě Partek Forest 60% ze 700 vyrobených strojů značky Valmet. V České republice v současné době pracují 2 harvestory Valmet 921, jeden harvestor 901 a jeden 911.1. Nejmenší současný model Valmet 901.1 vlastní SOUL Svoboda nad Úpou. Zároveň zde pracuje kromě starších repasovaných strojů 5 nových modelů vyvážecích souprav značky Valmet.

Flexibilita

Valmet 911.1 patří k nejflexibilnějším harvestorům vyráběným na světě. Zákazník si může volit mezi dvěma podvozky 4x4 nebo 6x6, mezi čtyřmi druhy hydraulických jeřábů Cranab - paralelním (zlamovacím) a teleskopickým s dosahem od 8 do 10 m v závislosti na volbě harvestorové hlavice. V jejich případě lze použít všechny tři vyráběné modely kácecích hlavic Valmet 945, 960 a 965 s úřezem od 55 do 65 cm. Motor 6,6 litru Valmet 620 DWRE turbo diesel zajišťuje svými 129 kW při 2 200 ot/min plně dostačující výkon pro ekonomický chod celého stroje. Motor splňuje všechny evropské předpisy 97/68/EC, TUV R24, ale i severoamerickou normu CARB 96 a EPA 96. Motor lze vybavit katalytickým konventorem pro další snížení CO. Spotřeba i při vyšším výkonu hydraulického systému se drží na 12 litrech nafty za 1 mth. Pracovní otáčky lze nastavit podle kvality operátora na příjemných 1200 - 1700 l/min. Servisní intervaly jsou delší.

Nově řešená je i chladící soustava - chladič, regulace teploty. Nová moderní kabina je shodná se všemi modely (901 i 921). Vedle tradičně vynikající skandinávské ergonomie je klimatizovaná, výborně odhlučněná, stále ve vodorovné pozici bez ohledu na náklon stroje díky systému AutoLev Control. Veškeré informace o funkci stroje kontroluje a zobrazuje 5,5” barevný grafický displej systému Maxi. MaxiControl kontroluje stroj a MaxiLog řídí a eviduje výrobu sortimentů. Optimální vyvážecí souprava k tomuto středně velikému harvestoru je Valmet 840.1.

Technické parametry

Předem je nutné zdůraznit, že se konstruktérům podařilo zkoordinovat řadu komponentů s ostatními modely TDS Valmet. Motor, kola, bogie, popř. přední jednoosá náprava, elektrický systém a zařízení, kabina - řada komponentů Valmetu 911.1 je shodná především s vyvážecími soupravami Valmet 860 i 890, ale i s ostatními modely. To ocení především vlastníci několika strojů při koordinaci servisu, nákupu náhradních dílů, školení obsluh apod. Proti předchozímu modelu byl zcela nově optimalizován hydraulický systém, který má i vyšší hydraulický výkon bez zvýšení spotřeby paliva.

Ze základních technických údajů vybíráme (4x4 / 6x6) hmotnost 15,2 / 16,9 t, délka 6,45 m / 7,25 m, šířka vpředu 2,75 m, vzadu 2,90 m, světlá výška 64 cm. Novinkou je ventilátor motoru řízený termostatem. Výkon motoru se od řídící jednotky MaxiControl přenáší hydrostaticko-mechanicky do náprav, rychlost a směr je ovládána přes ovládací prvky jeřábu. Rozvodovka má dva jízdní rozsahy - vysoký (tzv. silniční) a nízký (terén). Uzávěrka diferenciálu může odpojit elektrohydraulicky pohon na přední nápravu. Vakuové čerpadlo spolu s alarmem nízké úrovně hydraulického biooleje hlídají případné poruchy v hydraulickém systému s ohledem na minimalizaci škod na lesním prostředí.

Kabina

Samozřejmostí vybavení kabiny je vyhřívané sedadlo s pneumatickým pérováním, nastavením bederní opěrky, které zajišťuje komfortní pohodlí. Bezpečnostní kabina a skla chrání obsluhu v případě nebezpečné události. Klimatizovaná kabina je vybavena třícestným filtrem pro zachycení prachových částic. Okna jsou větší vypouklá, což snižuje reflexní odrazy, které zhoršují výhled. Tónovaná skla snižují oteplování kabiny a snižují nebezpečí při oslnění.

Štíhlé sloupky a okna hluboko zasahující do dveří dále zlepšují výhled operátora při práci i na kola. Snížena byla i hlučnost v kabině, která je menší než 65 dBA, což je hygienická hranice pro používání ochrany sluchu při práci.

Kabina se v případě teleskopického ramene otáčí ve směru pozice hlavice. V případě paralelního ramene umístěného před kabinou je výhled rovněž perfektní.

Automatické vyrovnávání kabiny velmi přispívá k pohodlí operátora při práci především ve svazích. Velmi dobře je řešeno tlumení vibrací přenášených do kabiny.

K hodnocení KWF

V článku KWF tolik kritizovaná přepravní výška 3,95 m je v našich podmínkách řešitelná použitím odpovídajícího přepravního traileru. V lese je vysoko posazená kabina spíše předností.

Měrný tlak na půdu uváděný v hodnocení je samozřejmě nepříznivý, porovnává-li KWF u konkurenčního typu výsledný tlak na půdu se 700 m širokými pneumatikami a u Valmetu je se 600 mm pneumatikami. Při nákupu stroje si vlastník u obou výrobců může volit právě mezi oběma rozměry. Podle našich měření dosahuje tlak na půdu u typu Valmet 911.1 při srovnatelných 700 mm pneumatikách hodnoty 67 kPa u 4x4 a dokonce 49 kPa u 6x6 vpředu a 66 kPa a 67 kPa u zadní nápravy. Obecně uznávaná mez bezeškodného pojezdu po porostní půdě bez změn růstu je hranice 80 kPa.

Provozní náklady obou srovnávaných strojů nelze srovnávat s ohledem na nesouměřitelnou užitnou hodnotu malého a středního harvestoru. Podobně spotřeba PHM při udávaném výkonu motoru pouze pro rozpětí 70 až 140 kW je nesmyslná. Patrná špatně nastavená metodika testu je zvláště výrazná u úřezu, kdy se srovnává hlavice s úřezem 45 cm u konkurence s hlavicí s úřezem do 60 cm. Přesto nejmenší hlavice Valmet 945 má úřez 55 cm. Špatný údaj je i u výhledu z kabiny, kde KWF uvádí, že výložník je před kabinou na točnici. Správně by u modelu Valmet 911 mělo být teleskopický, umístěný vedle kabiny. Současně nerozumím poznámce ohleduplnosti k životnímu prostředí - uspokojivé. Valmet splňuje všechny světové předpisy na emise, hydraulický systém používá vakuové čerpadlo, které v případě prasklé kterékoli hadice okamžitě zastaví průtok oleje do tohoto místa. Celý hydraulický systém vyhovuje i českému lesnímu zákonu o biologicky odbouratelných olejích.

Nerozumím, co to jsou tři posunovací válce u harvestorové hlavice TJ 743 C. Podávací válce, které obepínají kmen, jsou pouze dva. U posledních modelů kmen přidržují mírně zespodu, aby tlaky na kmen mohly být menší a nedocházelo k poškozování kmene.

Dosah ramene srovnávat při různých harvestorových hlavicích s rozdílným úřezem je také nesmysl.

Světlá výška je uvedena jen u Valmetu, navíc chybně 52 cm místo 64 cm!

Na závěr

Trh s těžebně-dopravními stroji bezesporu souvisí nejen s množství prodaných kusů za rok, ale i se zajištěním odborného servisu v dané zemi, s šířkou výrobního programu dané firmy, s prezentací jejich vizí do budoucna, včetně výzkumně-vývojových investic. V současné době jsou na trhu dva tři, možná čtyři výrobci, kteří v tomto směru udávají směr dalšího vývoje těžebně-dopravních technologií. Jména značek si informovaný čtenář jistě dokáže sám dosadit. Každé má určitě svá drobná nej, kterými se liší od konkurence. Pro rozhodování seriózního zájemce je určující kvalita komplexních nabízených služeb - pohotovost, odbornost, rychlost, odborné konzultace, další vzdělávání a oboustranná schopnost komunikace.

LMDA lesnický a myslivecký digitální archiv

Digitální archiv časopisů

Archiv časopisů Lesnická práce od roku 1922 je nyní k nalezení na adrese: lmda.silvarium.cz

Zpracovaná data lze prohlížet v digitální knihovně prohlížeče Kramerius 5, který je standardem národních knihoven. Data budou postupně doplňována s určitým zpožděním oproti aktuálnímu vydání.

Každý návštěvník může zdarma využívat pro vlastní (nekomerční) potřebu data LMDA pro vyhledávání informací obsažených v digitalizovaných titulech.