DROBNÉ LESNÍ MAJETKY
Ing. Josef Čajka
Dovolím si přispět několika myšlenkami do diskuse okolo drobných lesních majetků. Základem všech úvah by, podle mého názoru, mělo být lesní hospodářské plánování. Lesní hospodářské plány (LHP) by měly mít v prvé řadě za úkol zajistit pro majitele lesa vyrovnanou produkci z lesa, což je teoreticky reálné u majetků o výměře okolo 200 ha. Zároveň je však také uznávanou potřebou zajistit trvalou produkci lesa jako takového, bez ohledu na majitele. Samozřejmě nejde jen o produkci dřeva, ale také ostatních užitečných funkcí.
Z těchto důvodů se domnívám, že by příslušná právní úprava (lesní zákon) měla vycházet z následujících zásad:
- Dřevinná společenstva rostoucí mimo komplex lesa do výměry 1 ha vyjmout z lesa a evidovat je jako zeleň rostoucí mimo les, případně je zahrnout do kategorie lesa, ve které se neplánuje výše těžeb na základě těžebních ukazatelů (dnes kategorie lesů ochranných). Domnívám se, že do této kategorie lesů by měly být zahrnuty také větrolamy, ve kterých by se mělo hospodařit čistě účelově, bez ohledu na vyrovnanost produkce.
- Pro všechna ostatní dřevinná společenstva vyhotovovat lesní hospodářské plány:
a. samostatně pro majetky nad 300 ha - povinně, na vlastní náklady majitelů,
b. samostatně pro majetky od 100 do 300 ha - na požádání majitele, na jeho vlastní náklady,
c. souhrnně pro majetky do 300 (100) ha podle okresů, nebo historického území bývalých lesních hospodářských celků (LHC).
- Majitelé s vlastním LHP si volí odborného lesního hospodáře (OLH) podle vlastního uvážení. Tam, kde vypracování LHP platí stát, určuje OLH stát. Platí zásada, že 1 LHC = 1 OLH. Tam, kde to bude z obecného pohledu prospěšné (např. vznik nových a zjištění fungování stávajících sdružení), je možné, aby LHC byrozdělen mezi různé OLH. Vždy se však musí jednat o ucelená území o minimální rozloze 100 - 300 ha.
- Hospodaření v jednotlivých LHC je omezeno podle současného lesního zákona. Jako závazný ukazateby měla každopádně platit maximální celková výše těžeb a také minimální plošný rozsah výchovných zásahů v porostech do 40 let věku - bez rozdílu pro všechny druhy LHP. Podímelioračních dřevin by mohbýt spíše věcí doporučenou, zajištěnou ve státních institucích rozhodnutím vlády, u ostatních majitelů finanční motivací.
- Při hospodaření v drobných lesních majetcích bude výše těžby a rozsah výchovných zásahů závazný pro jednotlivé majitele podle LHP. U společných LHP bude mít OLH k dispozici rezervu na nahodilé těžby a řešení mimořádných situací. Umístění obnovy bude vycházet z požadavků majitelů a potřeb lesa. Své požadavky majitelé uplatní při tvorbě LHP. U samostatných LHP nebude umístění těžeb povinné. U společných LHP odborný lesní hospodář může po dohodě s majitelem lesa změnit umístění těžeb v rámci jednoho majetku, případně, dohodne-li se více majitelů, i mezi různými majetky.
ZÁVĚR
Zdůrazňuji, že se jedná o nahrubo načrtnuté myšlenky, návrh určitého principu, námět do diskuse. V této souvislosti bych chtěl také vyslovit svůj podiv nad tím, že v nejbližší době se neuvažuje s novelou lesního zákona, alespoň v části vypracovávání lesních hospodářských osnov, když je dnes zřejmé, že náklady na jejich vypracování neodpovídají jejich praktickému využití.
Ing. Josef Čajka, Frolkova 986, 696 62 Strážnice