OBCHODNÍ SORTIMENTY NA TRHU SE DŘÍVÍM
Ing. František Dejnožka
Trendem posledního období, který se stále silněji prosazuje, je zavádění tzv. obchodních sortimentů. Tímto názvem se označuje dříví dodávané zejména velkým zpracovatelům, charakteristické odlišným definováním kvalitativních a rozměrových parametrů od bývalých ČSN. V současné době jsou ČSN 480055 a 480056 sice považovány pouze za orientační a nezávazné, ale většina obchodních vztahů vychází zejména z těchto norem, které se dále podrobně specifikují.
CHYBY DODAVATELŮ
Problém ovšem nastává, jestliže někteří dodavatelé nerespektují obecně nepsaná, ale respektovaná a uznávaná pravidla vzájemného vytváření kvalitativních a rozměrových požadavků a ceny. Vlivem malé zkušenosti nebo neznalosti chybně nastaví poměr mezi cenou a obchodním sortimentem, čímž způsobí určitý zmatek na trhu i s možnými dalekosáhlými důsledky. Tyto chyby jsou však prakticky nenapravitelné a způsobují ztrátu všem, kteří jsou závislí na výnosu z lesa - jak majitelům lesa, tak těžebním firmám. Bohužel v poslední době se stále častěji ukazuje, že tato hrubá a těžko napravitelná pochybení dělají relativně menší firmy a uskupení, která se mylně domnívají, že dokáží v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů dohodnout stejně kvalitní obchodní podmínky jako silné subjekty s velkým objemem dodávek.
VAROVNÝ PŘÍKLAD
Jako příklad je možno uvést obchodní sortiment PASKOV a dodávky tomuto odběrateli na III. čtvrtletí 2001 a další období. Velká část dodavatelů menšího nebo malého množství zcela lehkomyslně a bez cenového navýšení přistoupila na požadavek odběratele snížit podíl hniloby. Tím způsobila problém dvojího charakteru, jednak v ceně a její výši a jednak výhledově s podílem paliva a jeho umístěním na trhu. Pakliže tito dodavatelé nemají vyřešen odbyt paliva i s jeho cenou a výrazným navýšením jeho objemu, pak jsou nezodpovědní hazardéři. Tyto chyby jednoznačně nemůže nést vlastník lesa, nechce-li akceptovat ztrátu minimálně 150,-Kč/m3 dodaného dříví do Paskova. Dále tyto chyby vyvolaly zvýšený tlak směrem k velkým dodavatelům, např. Hradecké lesní a dřevařské společností, a. s., nebo Vojenským lesům a statkům, na stejný ústupek, který byl ovšem odmítnut. Jednoznačně se znovu potvrdil fakt, že pouze silní dodavatelé s jednoznačně definovanou obchodní politikou mají šanci pro majitele lesa udržet přijatelné dodavatelské podmínky.
PROBLÉMY ODBĚRATELE
Tento výkyv na trhu však paradoxně způsobí velké problémy i odběrateli, tedy Paskovu, protože bude porušen vyvážený vztah mezi nabídkou a poptávkou. Biocel Paskov ve IV. čtvrtletí bude pociťovat silný nedostatek dříví a ten bude muset za zvýšené ceny krýt dovozem. Tím nastane situace, že malí a střední tuzemští dodavatelé do Paskova si svoji chybnou obchodní politikou vyženou výnosy řádově ve stovkách Kč/m3 ze svých dodávek a tyto výnosy vženou dodavatelům ze zahraničí.
Je nepochybné, že o dané problematice lze polemizovat v daleko širším záběru, ale o tom zase až někdy příště.
Ing. František Dejnožka, ředitel společnosti HLDS a.s.
Kontakt na HLDS a.s.:
telefon 049/5860305 fax 049/5263208,
e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.